Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #1 Skrevet 18. mai 2019 Er helt håpløst å invitere unger på mat eller lage mat til unger som inviterer seg selv på middag (ofte det siste). Tåler ikke ditt og tåler ikke datt. Ikke gluten, ikke egg, ikke melk, ikke nøtter, ikke sitrus, ikke sukker osv. Og ikke bare er de allergiske, det er egentlig ikke det verste, men sutring og klaging på all mat jeg serverer. Gå hjem og spis da!!! *dagens utblåsning* Anonymkode: 67150...0b1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #2 Skrevet 18. mai 2019 Det der synes jeg er en umoden og ganske sårende innstilling å ha. Overfor dem som er allergisk, altså, noe annet med de kresne. Vi har et barn med cøliaki og han hater å være til bry, men blir kjempesyk om han får i seg bare en bitte liten smule med gluten, så dersom han er besøk hos andre må han enten gå sulten eller pent forsikre seg om at maten faktisk er glutenfri og tilberedt på rett måte. Jeg tror hans høyeste ønske er å ikke ha cøliaki slik at han kan spise alt som han vil uten å bli syk. Anonymkode: ab3cb...66b
Mostly Harmless Skrevet 18. mai 2019 #3 Skrevet 18. mai 2019 Å sutre over maten, ligner jo ingenting og spesielt ikke om de har invitert seg selv. Det trenger du ikke finne deg i. Synes du det er slitsomt med allergiske barn på besøk, bør du prøve å hente frem empatien og tenke at den allergien nok er langt mer ubeleilig for barnet selv.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #4 Skrevet 18. mai 2019 Vår 3-åring er allergisk mot egg og melk, og det er ganske strevsomt, så jeg skjønner at du blir oppgitt... Vi lever med det hele tiden, og må alltid være i forkant når barnet skal på besøk. Sender med egen kake og pølser i bursdag, har med niste på arrangementer, og informerer alltid om allergien på forhånd og gir tips hvis noen spør. Nå er hun flink til å si ifra selv, og tigger aldri mat av andre, men jeg synes jo at når hun blir invitert, så er det en selvfølge at det serveres noe hun kan spise... Anonymkode: 11c43...3e4
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #5 Skrevet 18. mai 2019 Jeg synes også det er fryktelig vanskelig om det ikke er planlagt. Synes ikke det er barnslig eller sårende på noen måte overfor gjester jeg ikke har invitert på forhånd. Jeg planlegger ikle middagen 2 min før den lages. Jeg planlegger for en uke av gangen, og i og med at ikke noen av oss har allergier er det vanskelig å tilpasse om beskjeden kommer mens jeg lager mat. Er det spurt i forkant, kan jeg stikke innom butikken på vei hjem i det minste. Vi har veldig lite allergivennlig mat. Anonymkode: fd77d...86a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #6 Skrevet 18. mai 2019 Det blir hva man gjør det til! Her er det også diverse allergier blant barnas venner. Vi finner alltid en løsning, også for spontant besøk. Har aldri sendt sultne barn hjem. Noen elsker å fokusere på problemer. Andre finner løsninger og lar livet gå videre. Anonymkode: 3c709...d5d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #7 Skrevet 18. mai 2019 Synes også det er kjempeslitsomt å forholde med til halal og 18 forskjellige allergier hver bursdag..... Vi nok er mange som synes det. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #8 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes også det er kjempeslitsomt å forholde med til halal og 18 forskjellige allergier hver bursdag..... Vi nok er mange som synes det. Anonymkode: 2d3e4...60c Kan dere da i det minste prøve å tenke at det er minst 10 ganger verre for barnet? Ingen liker å føle at de er en byrde, og det er jo ikke akkurat noe de har ønsket seg. Anonymkode: ab3cb...66b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #9 Skrevet 18. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er helt håpløst å invitere unger på mat eller lage mat til unger som inviterer seg selv på middag (ofte det siste). Tåler ikke ditt og tåler ikke datt. Ikke gluten, ikke egg, ikke melk, ikke nøtter, ikke sitrus, ikke sukker osv. Og ikke bare er de allergiske, det er egentlig ikke det verste, men sutring og klaging på all mat jeg serverer. Gå hjem og spis da!!! *dagens utblåsning* Anonymkode: 67150...0b1 Stakkars, stakkars deg som må lage mat allergivennlig mat til dine barns venner. Tenk det hvordan det er å være det barnet du, det barnet som kommer på besøk og som hver eneste gang må passe på at de ikke får i seg noe de ikke tåler. Hadde jeg vært deg hadde jeg notert meg på en liten lapp hvem som er allergisk mot hva, også være i forkant neste gang de kommer på besøk. "Nå er det middag! I denne er det ingen egg så den kan alle sammen spise". Tenk så lykkelig og velkommen lille Ole hadde følt seg da. Anonymkode: fde4b...408
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #10 Skrevet 18. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan dere da i det minste prøve å tenke at det er minst 10 ganger verre for barnet? Ingen liker å føle at de er en byrde, og det er jo ikke akkurat noe de har ønsket seg. Anonymkode: ab3cb...66b Synes isteden foreldrene til barnet m allergier kan ordne stand sånn at barnet kan ha med sig mat til bursdagen. Da får både barnet m allergi og de som stiller stand til bursdag det litt enklere. Det er jo et mareritt å dra omkring i forskjellige butikker for å finne ting som passer. Dyrt blir det også. Man orker jo ikke ha bursdager lenger. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #11 Skrevet 18. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes isteden foreldrene til barnet m allergier kan ordne stand sånn at barnet kan ha med sig mat til bursdagen. Da får både barnet m allergi og de som stiller stand til bursdag det litt enklere. Det er jo et mareritt å dra omkring i forskjellige butikker for å finne ting som passer. Dyrt blir det også. Man orker jo ikke ha bursdager lenger. Anonymkode: 2d3e4...60c Men gjør de ikke det da? Jeg tilbyr i hvert fall alltid å sende med mat, og det gjør andre til oss også. Men nå forstod jeg det slik at HI synes det var slitsomt å ha dem på besøk bare fordi de er allergisk og sidestiller det med kresne barn som sutrer. Det var dette jeg reagerte på. Anonymkode: ab3cb...66b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #12 Skrevet 18. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stakkars, stakkars deg som må lage mat allergivennlig mat til dine barns venner. Tenk det hvordan det er å være det barnet du, det barnet som kommer på besøk og som hver eneste gang må passe på at de ikke får i seg noe de ikke tåler. Hadde jeg vært deg hadde jeg notert meg på en liten lapp hvem som er allergisk mot hva, også være i forkant neste gang de kommer på besøk. "Nå er det middag! I denne er det ingen egg så den kan alle sammen spise". Tenk så lykkelig og velkommen lille Ole hadde følt seg da. Anonymkode: fde4b...408 Du hadde notert ned alle allergier til venner og bekjente og vært i forkant?! Jeg jobber hele dagen, lekser, aktiviteter, hus, hage.... sorry men det har jeg ikke tid til! Isteden kan Mammaen til lille Ole kanskje ligge i forkant og lage noe Lille Ole kan ta med seg til oss. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #13 Skrevet 18. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men gjør de ikke det da? Jeg tilbyr i hvert fall alltid å sende med mat, og det gjør andre til oss også. Men nå forstod jeg det slik at HI synes det var slitsomt å ha dem på besøk bare fordi de er allergisk og sidestiller det med kresne barn som sutrer. Det var dette jeg reagerte på. Anonymkode: ab3cb...66b Det er jo ikke de som tar med seg vi snakker om her da...🙄 Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #14 Skrevet 18. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes isteden foreldrene til barnet m allergier kan ordne stand sånn at barnet kan ha med sig mat til bursdagen. Da får både barnet m allergi og de som stiller stand til bursdag det litt enklere. Det er jo et mareritt å dra omkring i forskjellige butikker for å finne ting som passer. Dyrt blir det også. Man orker jo ikke ha bursdager lenger. Anonymkode: 2d3e4...60c Som mor til et barn med cøliaki tilbyr jeg alltid å ordne mat og kake selv i bursdager. Heldigvis har svaret hittil alltid vært at det skal vi ikke tenke på, for det vil de gjerne ordne. Skjønner at det kan være vanskelig å tilrettelegge spontane besøk, men ingen "allergiunger" jeg kjenner er kravstore, heller motsatt. De er veldig redde for å spise borte, og for å være til bry. Anonymkode: 3d1ab...fb1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #15 Skrevet 18. mai 2019 Rett før 17 mai kom det et ønske om at ALLE kakebakere skulle sette et skilt ved siden av kaken sin med alle ingredienser den inneholdt. Skjønner man ikke at man blir til stor irritasjon når man holder på sånn?? Det er pes nok med kakebaking og annet til 17 mai. Det var ikke en eneste kake med skilt. Kun de som var allergivennlige såklart. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #16 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke de som tar med seg vi snakker om her da...🙄 Anonymkode: 2d3e4...60c Hele innlegget handlet vel om hverdagsbesøk og ikke bursdag, gjorde det ikke? Om barn i skolealder som spontant er på besøk hos hverandre og kanskje blir sulten. Her er det vanskelig å være i forkant selv, slik som en kan før en bursdag eller et planlagt besøk, og da blir en litt prisgitt foreldrene til det barnet ens eget barn er hos. Om de klarer å forstå at sykdommen er alvorlig (cøliaki er en autoimmun sykdom) og om de er velvillig innstilt til å prøve å finne noe han kan spise. Jeg forventer så klart ikke at folk skal ha masse glutenfrie produkter liggende, men kanskje han kan få litt frukt, lage seg en omelett en. Heldigvis for gutten vår har vi bare møtt folk som gjerne vil tilrettelegge. Jeg får ofte beskjed om at jeg ikke trenger å sende med noe, og vet at i bestekompisene sine hus har de litt glutenfri mat liggende, i tilfelle det blir spontant besøk. Og det er jeg dem evig takknemlig for, for det gir sønnen min mulighet til å føle seg litt mer velkommen og normal. Anonymkode: ab3cb...66b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #17 Skrevet 18. mai 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rett før 17 mai kom det et ønske om at ALLE kakebakere skulle sette et skilt ved siden av kaken sin med alle ingredienser den inneholdt. Skjønner man ikke at man blir til stor irritasjon når man holder på sånn?? Det er pes nok med kakebaking og annet til 17 mai. Det var ikke en eneste kake med skilt. Kun de som var allergivennlige såklart. Anonymkode: 2d3e4...60c Kjære tid, hvor vanskelig hadde det vært å lage et skilt. Hvor mange minutter hadde det tatt deg, da er man vanskelig bare for å være vanskelig Anonymkode: 8df30...e1a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #18 Skrevet 18. mai 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjære tid, hvor vanskelig hadde det vært å lage et skilt. Hvor mange minutter hadde det tatt deg, da er man vanskelig bare for å være vanskelig Anonymkode: 8df30...e1a Da var alle andre kakebakere også vanskelige. For som sagt, ingen skilt. Eller så var vi bare fed-up av kravstore folk. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #19 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da var alle andre kakebakere også vanskelige. For som sagt, ingen skilt. Eller så var vi bare fed-up av kravstore folk. Anonymkode: 2d3e4...60c Så du synes folk med allergi er kravstore? Gud forby om du skulle ønske å ikke bli syk Anonymkode: 8df30...e1a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #20 Skrevet 18. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du synes folk med allergi er kravstore? Gud forby om du skulle ønske å ikke bli syk Anonymkode: 8df30...e1a Hva vet du om meg? Jeg har mine ting skjønner du. Det har de aller fleste. Anonymkode: 2d3e4...60c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #21 Skrevet 18. mai 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om meg? Jeg har mine ting skjønner du. Det har de aller fleste. Anonymkode: 2d3e4...60c Jeg vet at du synes at allergikere er kravstore Anonymkode: 8df30...e1a
sug lut Skrevet 18. mai 2019 #22 Skrevet 18. mai 2019 De får spise det de kan av det vi har. Det er ikke vanskeligere. Sutring kveles i fødselen, ingen sutrer i mitt hus.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #23 Skrevet 18. mai 2019 Allergiunger som du skriver om bryr jeg meg i lite om. De må ha tilrettelegging og det skal jeg virkelig av hele mitt hjerte gi de. Men «jeg liker ikke» unger de gir meg fnatt og og muslimske barn som ikke tåler svin blir jeg irritert av jeg svarer da at de tåler men ikke spiser pga religion dere dør ikke av og spise svin. Anonymkode: 65f92...b37
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #24 Skrevet 18. mai 2019 synes slike mennesker som deg hi er egoisiske, er jo ikke barnets feil at det har allergier, skjønner hva du mener når de er kresne da Anonymkode: 41a6d...34a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2019 #25 Skrevet 18. mai 2019 Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har folk som man finner i denne tråden i livet mitt! Smålige, bitre og late folk som klager for hver minste hump og hver minste ting de må tilrettelegg. Anonymkode: 158b7...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå