Gå til innhold

Føler meg overvåket hjemme...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehe, sorry ass, deg kan jeg ikke ta seriøst. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Uh, du er kul. Skriver ASS også... 

Samme for meg hvordan du tar meg, men hvor går egentlig grensen mellom kontroll og overvåkning?! Det aner du jo ikke selv. Dette skal jo være et familiehjem? Skal det ikke? 

Anonymkode: 5ce74...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Pashla skrev:

Er dette i det hele tatt lov...? De menneskene som kommer på besøk, har de godtatt dette? Er mannen din egentlig livredd for at du skal ha guttebesøk?

Dette tenkte jeg og. Er det i det hele tatt lov

Anonymkode: e3b36...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor strengt regelverket er for private hjem, det kommer ikke tydelig frem her https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Men det er strenge regler i offentlige bygninger, blant annet i forhold til merking av kameraovervåket område slik at folk skal være klar over at de blir overvåket og filmet. Videre er det regler om hvordan man lagrer, hvor lenge det lagres, hvem som har tilgang osv.

Anonymkode: 1dfba...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så det betyr at alle uteonm de 12-14 blir filmet og sendt til din samboer sin telefon? Da hadde ikke jeg kommet på besøk til dere. Det er fullstendig psycho, og jeg hadde forlangt det ned med en gang.

Anonymkode: e3b36...fcc

Ja, mener det fungerer slik. 

Puh.. ja, hører hva dere sier. Jeg hadde også syns det hadde vært crazy hos en venninne... 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøystykke skrev:

Har ikke skaffa dere google home også, eller?

Den fikk jeg han faktisk til å ta bort. Vi hadde både Google home og Apple sin «lyttestasjon». 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neineinei.... du er jo overvåket, jente! 

Det hjelper ikke at han argumenterer med sikkerhet. Dette er overvåkning - intet annet. Er han utsatt for traumatiske opplevelser med innbrudd/overfall i hjemmet tidligere? Han høres relativt paranoid ut..

Sånn kan du ikke leve livet ditt.

Anonymkode: 53d05...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Filmen blir ikke lagret. 

Tror det hadde holdt med utvendig kamera for å fange opp eventuelle gutter.. 

tror han er genuint opptatt av nerdeaapektet  ved duppedingser mer enn å kontrollere meg eller andre som beveger seg innendørs. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Men bivirkningene er jo ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du leste riktig. 

Hvis han ikke tømmer seg hos deg, må han vel overvåke deg? 

Og ja, du fremstår som en tømmestasjon og nikkedukke...

Anonymkode: 5ce74...f9d

Har du rablet helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært uaktuelt. Jeg hadde ikke ønsket et sånt kvelende nett rundt hverdagene mine og om mannen hadde insistert på det hadde jeg virkelig ønsket meg ut av både huset og forholdet. Hvor skummelt er det med innbrudd? Veldig lite skummelt - sjansen for at det skjer er liten, og skjer det så er det stort sett ingen hjemme og det er kun materielle konsekvenser. Hva er det han har så høy angst for at det rettferdiggjør å gi deg pustebesvær i eget hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke akseptert det. Samtidig vet jeg fra jobben i hjemmesykepleien at flere og flere har kameraer hjemme til overvåking. Vi har hatt det oppe som tema på jobb. Pasientenes bestemmelsesrett i eget hjem trumfer vår rett til å ikke bli overvåket.

Anonymkode: bb80e...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva legger du i skallsikring da? Med filming eller bare en alarm som går/SMS blir sendt? Hadde du akseptert at det ble filmovervåking utenfor?

Anonymkode: 3f094...a5a

Jeg mener en alarm, som settes på om natta og når dere ikke er hjemme. Da går alarmen om noen åpner dører eller vinduer.

Hvorfor skal det filmes på utsiden? 

Ok, jeg kunne kanskje levd med at et kamera ble satt på når vi reiste på ferie, men hvorfor skal det filmes når dere er hjemme? Hva er han redd for, hvem er han redd for?

Anonymkode: c09a9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den fikk jeg han faktisk til å ta bort. Vi hadde både Google home og Apple sin «lyttestasjon». 

Anonymkode: 3f094...a5a

Æsj, men bra du ble kvitt dét i alle fall! Da kan du prøve å bli kvitt det andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du leste riktig. 

Hvis han ikke tømmer seg hos deg, må han vel overvåke deg? 

Og ja, du fremstår som en tømmestasjon og nikkedukke...

Anonymkode: 5ce74...f9d

Du fremstår som en idiot!

Anonymkode: e3615...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått en f i meg og dekket til kameraet med papp og tape 🙄😅

Anonymkode: 3598b...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, dere. Jeg er jo åpenbart enig med dere (bortsett fra skrulla med tømmestasjon-issues). 

Godt å få bekreftet at jeg ikke tenker helt feil iallfall. 

 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Filmen blir ikke lagret mer enn i en kort tid, dersom det er et ukjent ansikt.. det er mindre invaderende enn å ta for eks bilder med mobilen som vi gjør av og til, av barna som leker eller i bursdager og slikt. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Jo, faktisk. Barna det gjelder er ikke klar over at de blir tatt bilde av. De vet heller ikke om at de overvåkes (nå vet x sin far at dette barnet er på besøk).

Anonymkode: 495ed...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, faktisk. Barna det gjelder er ikke klar over at de blir tatt bilde av. De vet heller ikke om at de overvåkes (nå vet x sin far at dette barnet er på besøk).

Anonymkode: 495ed...d0a

Huff. Det er jo en forferdelig utvikling.

Se for deg en pedofil fyr med slikt utstyr i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pashla skrev:

Huff. Det er jo en forferdelig utvikling.

Se for deg en pedofil fyr med slikt utstyr i huset.

Altså, subtile overvåkningskamera har jo eksistert siden...80-tallet minst..? Grusomme folk finner sine metoder uansett. 

Skjønner uansett tanken..

 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere Wi-Fi kameraer satt opp i huset. Jeg vet jo da at alt jeg foretar meg i enkelte rom kan sees av mannen senere. Jeg har selvfølgelig også tilgang til appen. Gjelder selvfølgelig ikke alle rom, de er strategisk plassert mtp innbrudd. 

Så jeg synes ikke det er noen big deal. Men hvis du er ukomfortabel med det kan dere jo flytte på dem slik at de kun viser inngangsparti eller dører og vinduer osv, og ikke f eks sofa og spisebord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo teste han litt. Få venner som ikke er på den listen til å komme på besøk, gjerne både gutter og jenter.....eventuelt bestill noe på nettet og be om hjemlevering. Du sier ikke noe om dette med det samme han kommer hjem, la han eventuelt ta det opp, du har bare glemt det. Kan f.eks. typen til ei venninne levere eller hente noe hos deg? 

Jeg hadde ikke ville hatt video hjemme i alle fall. 

Anonymkode: 8265b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, subtile overvåkningskamera har jo eksistert siden...80-tallet minst..? Grusomme folk finner sine metoder uansett. 

Skjønner uansett tanken..

 

Anonymkode: 3f094...a5a

Det har vært kameraer, ja, men de ga ikke beskjed på mobilen, in real time, når ett bestemt barn var på besøk i huset. Det krevdes liksom mer egeninnsats fra pedoene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Det har vært kameraer, ja, men de ga ikke beskjed på mobilen, in real time, når ett bestemt barn var på besøk i huset. Det krevdes liksom mer egeninnsats fra pedoene!

Egeninnsats for hva? Jeg skjønner ikke helt linjene du trekker mot pedofile når det gjelder de her kameraene

Anonymkode: e3b36...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Egeninnsats for hva? Jeg skjønner ikke helt linjene du trekker mot pedofile når det gjelder de her kameraene

Anonymkode: e3b36...fcc

Nei, da sier vi det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt å leve slik!

Mannen din er på en måte det perfekte offer for denne bransjen, Hi. Han er teknologisk interessert og litt nerdete, og blir trolig lykkelig over å teste ut alt som er mulig. De jeg har sett som er slik, de blir nesten litt avhengige, de får nesten som en slags rus av enda en ny duppedings, og jo tidligere de kan få den ift. andre, jo bedre er det. De som har det slik blir ofte litt ukritiske også, er mitt inntrykk. De har såååå lyst på den nye duppedingsen, forstå hvordan den fungerer, få den til å fungere, bli imponert over alt som faktisk er mulig i dag, de blir lykkelige av det... og så glemmer de den kritiske sansen sin, og svelger alle "gode" grunner for å skaffe seg disse tingene. På den måten blir de egentlig hjernevasket av bransjen, som trenger slike som din mann for å gå foran for å skape slike kunstige behov hos flere og flere (og til slutt alle) - fordi det er eneste måten de kan tjene penger.

Kan være smart mtp. et ev. innbrudd. Javel.... men hvor ofte er det innbrudd der dere bor? Og vil ikke en skallsikring gi like bra sikkerhet?

Tar opp film - javel, men hvor stor sjanse er det for at det skal komme til nytte. Det er ikke en gang sikkert dere noen gang i livet vil oppleve innbrudd hos dere...

Ansiktsgjenkjenning inne - der er spørsmålet egentlig bare et enormt stor HVORFOR??? 10-12-14 personer kan legges inn i systemet. Hvor sikre er disse personene på at lagringen av deres ansikter ikke kobles opp mot andre databaser? Må gjerne snakke om at det er sikkert, men er han en slik datanerd så vet han utmerket godt at det ikke er noe som er sikkert. Og ikke bare ansiktene til de som ligger som "kjente", men alle andre ansikt som også blir lest hos dere. Tenk hvilke muligheter som ligger bak dette for produsentene når mange flere har slike systemer - de kan kartlegge hvem som omgås hvem, når, hvor... og når man også har de andre greiene så kan de faktisk lytte til hva som blir sagt. Og neida, det skal de ikke... men det gjøres allerede, og det blir garantert ikke mindre av det etterhvert som flere får systemene, de blir billigere og flere har muligheten til å forstå og bruke - og misbruke - det. Mulighetene for at fb-info blir misbrukt og info noen kan få ut av det er bare en dråpe i havet mtp. hvilken informasjon man frivillig (og de er det verste av alt!) man gir fra seg til selskap som kun er ute etter å tjene penger på deg med et slikt system. Man lar andre få komme inn i hjemmet ditt, ta bilder av deg og alle som måtte komme innom, lytte til hva som blir sagt.

Om mannen din virkelig er opptatt av sikkerhet, så burde han sky alt dette. For han blir nå brukt som prøvekanin, han er for ukritisk til å se at han brukes kynisk av en bransje som er ute etter alt annet enn deres personlige sikkerhet.

Om dere hadde vært mangemilliardærer, da tenker jeg at saken kanskje kunne blitt vurdert litt anderledes - men også der bare litt. Det finnes andre måter å sikre seg uten å gi fra seg så mye av sin personlige informasjon.

Anonymkode: c3b5f...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...