Gå til innhold

Føler meg overvåket hjemme...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må bare høre med dere, hva dere tenker om dette. Er det jeg som er rar eller hva?

min mann elsker teknologi og duppeditter og ønsker å ha det man kaller «smart-hus». Han har satt inn slike ting som gjør at lys, varmepumpe og noen andre ting blir styrt av stemme eller app på mobilen. I tillegg har vi «Ring» ved inngangsdøren og filmkamera som aktiveres ved bevegelse på baksiden av huset. «Ring» har også kamera som starter opptak ved bevegelse, i tillegg til at du kan snakke med den som ringer på. 

Inni huset har han nå installert et kamera med ansiktsgjenkjenning, slik at dersom det dukker opp et ukjent ansikt hjemme, blir det lagret en video av vedkommende og det kommer opp en notifikasjon på appen/mobilen hans. 

Alt dette forklarer han med sikkerhet, dersom innbrudd. 

Men, jeg føler meg sååå overvåket!! Hater det så inderlig. Føler ikke at det er noe kjekt å være hjemme når jeg vet han kan bare når som helst gå inn på tlf og skru på livekamera og se hva som foregår hjemme. 

Men, er det helt feil av meg? Hvordan har dere det og hvordan ville dere følt det?

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bor dere ikke sammen? Deler dere ikke et hjem? 

Anonymkode: 5ce74...f9d

 

Anonymkode: 5ce74...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo ut som en nikkedukke og tømmestasjon for han. Dere bor sammen og du har godtatt at han (dere) vil ha det slik. Hvorfor stille spørsmål til dette NÅ? 

Anonymkode: 5ce74...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri verden orket og hadde nektet han å installere det!

Har han bare installert det uten å spørre deg først?

Jeg hadde seriøst flyttet ut.

Anonymkode: c09a9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjuke tid. Hadde jeg aldri godtatt så sant mannen min ikke hadde vært en tvers gjennom hjertegode nerd.

Egentlig ikke da heller.

Anonymkode: acd3e...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du høres jo ut som en nikkedukke og tømmestasjon for han. Dere bor sammen og du har godtatt at han (dere) vil ha det slik. Hvorfor stille spørsmål til dette NÅ? 

Anonymkode: 5ce74...f9d

 

Anonymkode: 5ce74...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres jo ut som en nikkedukke og tømmestasjon for han. Dere bor sammen og du har godtatt at han (dere) vil ha det slik. Hvorfor stille spørsmål til dette NÅ? 

Anonymkode: 5ce74...f9d

Oi.  Tømmestasjon gitt. Seriøst. Hva vet du om hvor han tømmer seg? 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å sjuke tid. Hadde jeg aldri godtatt så sant mannen min ikke hadde vært en tvers gjennom hjertegode nerd.

Egentlig ikke da heller.

Anonymkode: acd3e...fdb

Han er en skikkelig hjertegod nerd faktisk. Og blir ordentlig lei seg om jeg stiller spørsmålstegn ved det.. han vil jo bare familiens beste, ved å sikre oss ved innbrudd..

hva ville du ha sagt da, for å motbevise? Er fortvilt...

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri verden orket og hadde nektet han å installere det!

Har han bare installert det uten å spørre deg først?

Jeg hadde seriøst flyttet ut.

Anonymkode: c09a9...156

Nei, han har snakket med meg om det først. Og lagt frem alle de positive sidene. Jeg får meg liksom ikke til å si at det ikke er så greit for meg når alt liksom «blir så mye enklere». 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg! Har en bil med overvåkning slik at han til stadighet sender med SMS om hvorfor jeg ikkke har dratt hjemover enda eller hvorfor jeg fortsatt er hjemme etc. Det er rimelig frustrerende. Hadde han kommet med forslag om kamera hjemme hadde jeg nektet gitt. I ditt tilfelle ville jeg bedt han fjerne kameraet inne.

Anonymkode: c562e...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, han har snakket med meg om det først. Og lagt frem alle de positive sidene. Jeg får meg liksom ikke til å si at det ikke er så greit for meg når alt liksom «blir så mye enklere». 

Anonymkode: 3f094...a5a

Men da kan du jo ikke skylde på noen andre enn deg selv...

Du kan fortelle mannen din i dag at dette har blitt for mye, du føler deg overvåket i eget hjem og mistrives med alle duppedingsene han har installert.

Han blir kanskje lei seg, men han må bare akseptere det.

De fleste kan leve med en skallsikring av huset med alarm, men noe mer enn det trenger man virkelig ikke altså. Ansiktsgjenkjenning inne i huset, herlighet. Skal han ha en sms hver gang noen er på besøk da, hver gang ungene har med noen hjem fra skolen e.l. Nei, det er ikke meningen vi skal leve sånn.

Jeg hadde sagt ifra med en gang at de tingene må ned.

Anonymkode: c09a9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare høre med dere, hva dere tenker om dette. Er det jeg som er rar eller hva?

min mann elsker teknologi og duppeditter og ønsker å ha det man kaller «smart-hus». Han har satt inn slike ting som gjør at lys, varmepumpe og noen andre ting blir styrt av stemme eller app på mobilen. I tillegg har vi «Ring» ved inngangsdøren og filmkamera som aktiveres ved bevegelse på baksiden av huset. «Ring» har også kamera som starter opptak ved bevegelse, i tillegg til at du kan snakke med den som ringer på. 

Inni huset har han nå installert et kamera med ansiktsgjenkjenning, slik at dersom det dukker opp et ukjent ansikt hjemme, blir det lagret en video av vedkommende og det kommer opp en notifikasjon på appen/mobilen hans. 

Alt dette forklarer han med sikkerhet, dersom innbrudd. 

Men, jeg føler meg sååå overvåket!! Hater det så inderlig. Føler ikke at det er noe kjekt å være hjemme når jeg vet han kan bare når som helst gå inn på tlf og skru på livekamera og se hva som foregår hjemme. 

Men, er det helt feil av meg? Hvordan har dere det og hvordan ville dere følt det?

Anonymkode: 3f094...a5a

Sikkerhet? Overvåking vil jeg kalle det, med mindre dere er millionærer i toppklassen og er redd for kidnapping eller noe sånt. Så hver gang venner eller familie av dere kommer inn døren, så blir ansiktet scannet og godkjent? Så da har dere "kartotek" med bilder av alle, venner, famile, barnas venner, naboer og andre som måtte komme innom?

Anonymkode: e3b36...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pashla skrev:

Å fy faen. Låter helt psycho. Hvor ofte er det egentlig innbrudd i deres by...?

Veldig sjeldent, vil jeg tro! 

Åå, så bra du sier det er psycho, at det ikke bare er meg.. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkerhet? Overvåking vil jeg kalle det, med mindre dere er millionærer i toppklassen og er redd for kidnapping eller noe sånt. Så hver gang venner eller familie av dere kommer inn døren, så blir ansiktet scannet og godkjent? Så da har dere "kartotek" med bilder av alle, venner, famile, barnas venner, naboer og andre som måtte komme innom?

Anonymkode: e3b36...fcc

Ja, faktisk! Det kan lagres opptil 12-14 personer som blir «godkjent» på en måte. Så når de kommer inn i huset, blir det ikke filmet. 

Crazy, sant?

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi.  Tømmestasjon gitt. Seriøst. Hva vet du om hvor han tømmer seg? 

Anonymkode: 3f094...a5a

Ja, du leste riktig. 

Hvis han ikke tømmer seg hos deg, må han vel overvåke deg? 

Og ja, du fremstår som en tømmestasjon og nikkedukke...

Anonymkode: 5ce74...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da kan du jo ikke skylde på noen andre enn deg selv...

Du kan fortelle mannen din i dag at dette har blitt for mye, du føler deg overvåket i eget hjem og mistrives med alle duppedingsene han har installert.

Han blir kanskje lei seg, men han må bare akseptere det.

De fleste kan leve med en skallsikring av huset med alarm, men noe mer enn det trenger man virkelig ikke altså. Ansiktsgjenkjenning inne i huset, herlighet. Skal han ha en sms hver gang noen er på besøk da, hver gang ungene har med noen hjem fra skolen e.l. Nei, det er ikke meningen vi skal leve sånn.

Jeg hadde sagt ifra med en gang at de tingene må ned.

Anonymkode: c09a9...156

Hva legger du i skallsikring da? Med filming eller bare en alarm som går/SMS blir sendt? Hadde du akseptert at det ble filmovervåking utenfor?

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir besøkende hos dere gjort oppmerksom på at de blir filmet og overvåket? Hadde jeg visst at mine barn kom til å bli filmet på besøk hos andre hadde de rimelig kjapt lagt inn forbud mot å besøke det "hjemmet".

Anonymkode: 1dfba...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du leste riktig. 

Hvis han ikke tømmer seg hos deg, må han vel overvåke deg? 

Og ja, du fremstår som en tømmestasjon og nikkedukke...

Anonymkode: 5ce74...f9d

Hehe, sorry ass, deg kan jeg ikke ta seriøst. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan blir besøkende hos dere gjort oppmerksom på at de blir filmet og overvåket? Hadde jeg visst at mine barn kom til å bli filmet på besøk hos andre hadde de rimelig kjapt lagt inn forbud mot å besøke det "hjemmet".

Anonymkode: 1dfba...c58

Filmen blir ikke lagret mer enn i en kort tid, dersom det er et ukjent ansikt.. det er mindre invaderende enn å ta for eks bilder med mobilen som vi gjør av og til, av barna som leker eller i bursdager og slikt. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, faktisk! Det kan lagres opptil 12-14 personer som blir «godkjent» på en måte. Så når de kommer inn i huset, blir det ikke filmet. 

Crazy, sant?

Anonymkode: 3f094...a5a

Er dette i det hele tatt lov...? De menneskene som kommer på besøk, har de godtatt dette? Er mannen din egentlig livredd for at du skal ha guttebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Filmen blir ikke lagret mer enn i en kort tid, dersom det er et ukjent ansikt.. det er mindre invaderende enn å ta for eks bilder med mobilen som vi gjør av og til, av barna som leker eller i bursdager og slikt. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Det hjelper ikke, man skal ha ekstremt gode grunner til å filme og lagre unger på besøk, altså! Gal, gal mann....

Anonymkode: 1dfba...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, faktisk! Det kan lagres opptil 12-14 personer som blir «godkjent» på en måte. Så når de kommer inn i huset, blir det ikke filmet. 

Crazy, sant?

Anonymkode: 3f094...a5a

Så det betyr at alle uteonm de 12-14 blir filmet og sendt til din samboer sin telefon? Da hadde ikke jeg kommet på besøk til dere. Det er fullstendig psycho, og jeg hadde forlangt det ned med en gang.

Anonymkode: e3b36...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Er dette i det hele tatt lov...? De menneskene som kommer på besøk, har de godtatt dette? Er mannen din egentlig livredd for at du skal ha guttebesøk?

Filmen blir ikke lagret. 

Tror det hadde holdt med utvendig kamera for å fange opp eventuelle gutter.. 

tror han er genuint opptatt av nerdeaapektet  ved duppedingser mer enn å kontrollere meg eller andre som beveger seg innendørs. 

Anonymkode: 3f094...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...