Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ingen ting på frihetsfølelsen. Det jeg reagerer på, er at den store gleden ved denne dagen tydeligvis var å få arrestere folk. Tror ikke en dritt på at en familie som feiret fredsdagen på en slik måte var forståelsesfulle mot de barna som hadde foreldre og annen familie som valgte feil side. Han var vel en av drittungene som nesten tok livet av Rinnans nieser med mobbingen sin, tenker jeg? 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Du fremstår i alle fall som en langt større mobber enn han. Jeg har aldri hørt ham ytre et stygt ord om personene, bare handlingene. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du fremstår i alle fall som en langt større mobber enn han. Jeg har aldri hørt ham ytre et stygt ord om personene, bare handlingene. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Så det var handlingene han frydet seg over å se bli ydmyket i all offentlighet, ikke personer? 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet godt hva det innebar å arrestere folk under frigjøringsdagene i 1945. Paradering av arresterte gjennom folkemengder, mens hån, spytting og stygge tilrop haglet. Folk som lot barna sine delta i dette og duket det som et fint minne, er faktisk ikke bedre enn dem de hånet. Man behøver ikke å være nazist for å være et ræva menneske. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Du misforstår så til de grader at det føles fånyttes å prøve å opplyse deg. Det var ingen hånlig, offentlig arrestasjon. Han så heller ikke selve arrestasjonene, men det hindret ham ikke i å føle glede over at undertrykkerne var borte og friheten kunne feires. Jeg håper du ikke er like ignorant, uvitende og fordømmende i virkeligheten som du fremstår her. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det var handlingene han frydet seg over å se bli ydmyket i all offentlighet, ikke personer? 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Du tar én setning, og lager din egen historie som ikke har noe som helst å gjøre med virkeligheten. Ut fra den fordømmer du et barn. Du har i alle fall god fantasi. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår så til de grader at det føles fånyttes å prøve å opplyse deg. Det var ingen hånlig, offentlig arrestasjon. Han så heller ikke selve arrestasjonene, men det hindret ham ikke i å føle glede over at undertrykkerne var borte og friheten kunne feires. Jeg håper du ikke er like ignorant, uvitende og fordømmende i virkeligheten som du fremstår her. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Du skriver at det han gledet seg til var å få arrestere nazister. Jeg tenker han så litt av hvert, og at foreldrene hans var klare på hvordan nazistene skulle behandles. Dette smittet selvsagt over på hvordan barn av nazistene ble behandlet. 

8. mai 1945 var selvsagt en gledens dag, men det var også dagen da nordmenn med stor skadefryd kastet seg over taperne. Nazister (i mange tilfeller kun passive NS-medlemmer) ble arrestert og hånet offentlig, "tyskertøser" ble banket opp, voldtatt og snauklipt, og for flere tusen uskyldige barn startet et rent helvete. Det er du som fremstår som historieløs når du begeistret deler den "søte" historien om hvordan en fireåring lærte seg skadefryd!

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar én setning, og lager din egen historie som ikke har noe som helst å gjøre med virkeligheten. Ut fra den fordømmer du et barn. Du har i alle fall god fantasi. 

Anonymkode: 9ebdc...853

Nei, jeg fordømmer ikke barnet. Jeg fordømmer foreldrene som ikke hadde mer vett enn å lære et barn at fred er det samme som skadefryd, og jeg fordømmer den voksne mannen som ikke slo så hvor motbydelig det han ble lært som barn var!

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at det han gledet seg til var å få arrestere nazister. Jeg tenker han så litt av hvert, og at foreldrene hans var klare på hvordan nazistene skulle behandles. Dette smittet selvsagt over på hvordan barn av nazistene ble behandlet. 

8. mai 1945 var selvsagt en gledens dag, men det var også dagen da nordmenn med stor skadefryd kastet seg over taperne. Nazister (i mange tilfeller kun passive NS-medlemmer) ble arrestert og hånet offentlig, "tyskertøser" ble banket opp, voldtatt og snauklipt, og for flere tusen uskyldige barn startet et rent helvete. Det er du som fremstår som historieløs når du begeistret deler den "søte" historien om hvordan en fireåring lærte seg skadefryd!

Anonymkode: d6e8c...0c9

Ja, det er tydelig at du tenker litt av hvert😏

Anonymkode: 9ebdc...853

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det var handlingene han frydet seg over å se bli ydmyket i all offentlighet, ikke personer? 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Igjen, fireåring. Hvor mye refleksjon forventer du? Og du svarte ikke på det med borrelåser. Eller jo, det har du eigentlig svart på. 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg fordømmer ikke barnet. Jeg fordømmer foreldrene som ikke hadde mer vett enn å lære et barn at fred er det samme som skadefryd, og jeg fordømmer den voksne mannen som ikke slo så hvor motbydelig det han ble lært som barn var!

Anonymkode: d6e8c...0c9

Men hvor står det at de ikke gjorde det? Det ble beskrever et øyeblikksreaksjon fra en fireåring, og du drar det langt ut av proposjon. Og så snakker du om at andres foreldre har feilet. Hvor var dine foreldre da du burde utviklet refleksjonsevne? 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor står det at de ikke gjorde det? Det ble beskrever et øyeblikksreaksjon fra en fireåring, og du drar det langt ut av proposjon. Og så snakker du om at andres foreldre har feilet. Hvor var dine foreldre da du burde utviklet refleksjonsevne? 

Anonymkode: 992ad...07d

Et øyeblikksreaksjon? Eh, nei. Dette er åpenbart en historie som har blitt dyrket som "søt" gjennom 80 år. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor står det at de ikke gjorde det? Det ble beskrever et øyeblikksreaksjon fra en fireåring, og du drar det langt ut av proposjon. Og så snakker du om at andres foreldre har feilet. Hvor var dine foreldre da du burde utviklet refleksjonsevne? 

Anonymkode: 992ad...07d

Selvsagt har foreldrene feilet. Å lære et barn å fryde seg over andres undertrykkelse er like ill om man er nazist eller såkalt "god" nordmann. Mange av dem som sto på den "riktige" siden var akkurat like ille som nazistene når de fikk sjansen. Har du sett bilder av hvordan Rinnan så ut under rettssaken mot ham? Han kan knapt se ut gjennom øynene, så hovne er de. "Gode" nordmenn betalte for å få komme inn i cella hans og banke ham opp. En sadist er en sadist.

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Et øyeblikksreaksjon? Eh, nei. Dette er åpenbart en historie som har blitt dyrket som "søt" gjennom 80 år. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

På samme måte som min kusine stadig blir minnet på da hun stakk fingeren i en sterkt overvektig dame og sa at "Du må ha spist myyye! Kunne delt litt med resten av oss!" ikke representativt for familiens holdninger og heller ikke for kusinen min etter hvert som hun utviklet forstand. Men likefullt dratt fram av min onkel i konfirmasjonstale og andre anledninger.

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt har foreldrene feilet. Å lære et barn å fryde seg over andres undertrykkelse er like ill om man er nazist eller såkalt "god" nordmann. Mange av dem som sto på den "riktige" siden var akkurat like ille som nazistene når de fikk sjansen. Har du sett bilder av hvordan Rinnan så ut under rettssaken mot ham? Han kan knapt se ut gjennom øynene, så hovne er de. "Gode" nordmenn betalte for å få komme inn i cella hans og banke ham opp. En sadist er en sadist.

Anonymkode: d6e8c...0c9

Jeg gir opp, og nøyer meg med å ønske deg god bedring.. 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På samme måte som min kusine stadig blir minnet på da hun stakk fingeren i en sterkt overvektig dame og sa at "Du må ha spist myyye! Kunne delt litt med resten av oss!" ikke representativt for familiens holdninger og heller ikke for kusinen min etter hvert som hun utviklet forstand. Men likefullt dratt fram av min onkel i konfirmasjonstale og andre anledninger.

Anonymkode: 992ad...07d

Hun hadde nok hørt ett og annet om overvektige hjemme, tenker jeg. Men situasjonen er ikke den samme. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun hadde nok hørt ett og annet om overvektige hjemme, tenker jeg. Men situasjonen er ikke den samme. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Ja, du tenker mye ser det ut som. Konklusjonene er likefullt helt på jordet. 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir opp, og nøyer meg med å ønske deg god bedring.. 

Anonymkode: 992ad...07d

Nei, jeg skjønner at du ikke hadde noe svar på det. Tøft å bli konfrontert at det ikke bare er å heise flagget og dele ut selvgode "gratulerer med dagen", ettersom som skjedde denne dagen er noe å være stolt av. Ikke alle nordmenn taklet ikke freden med verdighet, mange sank ned på nazistenes nivå. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du tenker mye ser det ut som. Konklusjonene er likefullt helt på jordet. 

Anonymkode: 992ad...07d

Men du tenker dypt, ser jeg! 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg skjønner at du ikke hadde noe svar på det. Tøft å bli konfrontert at det ikke bare er å heise flagget og dele ut selvgode "gratulerer med dagen", ettersom som skjedde denne dagen er noe å være stolt av. Ikke alle nordmenn taklet ikke freden med verdighet, mange sank ned på nazistenes nivå. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Stopp. Bare stopp. 

Lag din egen tråd. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg skjønner at du ikke hadde noe svar på det. Tøft å bli konfrontert at det ikke bare er å heise flagget og dele ut selvgode "gratulerer med dagen", ettersom som skjedde denne dagen er noe å være stolt av. Ikke alle nordmenn taklet ikke freden med verdighet, mange sank ned på nazistenes nivå. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Ja, vi har allerede skjønt at du sidestiller en fireårings reaksjon med nazistener handlinger. Og joda, jeg har mange svar. Men kaster de ikke bort på noen som har så høye tanker om seg selv at hun påberoper seg å kunne kjenne forholdene i denne fireåringens familie basert på en kommentar, eller forsåvidt min kusines fsmilie basert på hennes kommentar. Da gjenstår egentlig bare god bedring. 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi har allerede skjønt at du sidestiller en fireårings reaksjon med nazistener handlinger. Og joda, jeg har mange svar. Men kaster de ikke bort på noen som har så høye tanker om seg selv at hun påberoper seg å kunne kjenne forholdene i denne fireåringens familie basert på en kommentar, eller forsåvidt min kusines fsmilie basert på hennes kommentar. Da gjenstår egentlig bare god bedring. 

Anonymkode: 992ad...07d

God bedring selv. Tenker det er behov for det i en familie der man fryder seg over at voksne lærte et barn å mobbe en overvektig, og hyller at hun faktisk gjorde det. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
8 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Stopp. Bare stopp. 

Lag din egen tråd. 

Skjønner at det er tøft for deg å måtte ta over deg dette. Det er alltid vondt når det river i sjåvinismen. Det så man ikke minst i høst og vinter, da det ble påpekt at motstandsfolkene man har hyllet som guder i over 75 år ikke løftet en finger for å hindre massedrapet på jøder. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at det er tøft for deg å måtte ta over deg dette. Det er alltid vondt når det river i sjåvinismen. Det så man ikke minst i høst og vinter, da det ble påpekt at motstandsfolkene man har hyllet som guder i over 75 år ikke løftet en finger for å hindre massedrapet på jøder. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

Hehe, gå å lek voksen et annet sted. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God bedring selv. Tenker det er behov for det i en familie der man fryder seg over at voksne lærte et barn å mobbe en overvektig, og hyller at hun faktisk gjorde det. 

Anonymkode: d6e8c...0c9

😂

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at det han gledet seg til var å få arrestere nazister. Jeg tenker han så litt av hvert, og at foreldrene hans var klare på hvordan nazistene skulle behandles. Dette smittet selvsagt over på hvordan barn av nazistene ble behandlet. 

8. mai 1945 var selvsagt en gledens dag, men det var også dagen da nordmenn med stor skadefryd kastet seg over taperne. Nazister (i mange tilfeller kun passive NS-medlemmer) ble arrestert og hånet offentlig, "tyskertøser" ble banket opp, voldtatt og snauklipt, og for flere tusen uskyldige barn startet et rent helvete. Det er du som fremstår som historieløs når du begeistret deler den "søte" historien om hvordan en fireåring lærte seg skadefryd!

Anonymkode: d6e8c...0c9

Burde ikke du vært på skolen i dag

Anonymkode: caf01...2f3

Skrevet

God Frigjøringsdag 🇳🇴!

Anonymkode: 5f833...d9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...