Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk I like måte! Flagget skal opp.

Skrevet

Gratulerer med dagen! Flagget er hengt opp 🇳🇴

Skrevet

Gratulerer med dagen 🇳🇴 

Her flagges det fra alle hus i gata.

Skrevet

Hva er det egentlig dere gratulerer med? Joda, vet hvorfor vi markerer 8. mai, og det er en viktig dag. Men hvorfor gratulere?

Anonymkode: d6e8c...0c9

Skrevet

Gratulerer med dagen! 🇳🇴

Skrevet

Gratulerer med dagen🇳🇴🇳🇴

«Vår kamp er kronet med seier. Norge er atter fritt» 🇳🇴🇳🇴

Minnes min mormors ord, da hun gjengav historien om denne dagen: «Det var som om alle stemmene ropte så høyt i gledesrus, at det gav gjenklang i himmelen»

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det egentlig dere gratulerer med? Joda, vet hvorfor vi markerer 8. mai, og det er en viktig dag. Men hvorfor gratulere?

Har du et bedre forslag?

Skrevet
5 minutter siden, sug lut skrev:

Har du et bedre forslag?

Jeg er ikke hun over, men "gledelig 8.mai" er fks et godt alternativ

Anonymkode: 1d22a...1d3

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke hun over, men "gledelig 8.mai" er fks et godt alternativ

Anonymkode: 1d22a...1d3

Det ruller ikke akkurat av tunga.

Skrevet
23 minutter siden, sug lut skrev:

Har du et bedre forslag?

"God fredsdag"? 

Skrevet

Min onkel fylte ti år 8. mai 1945, og min far, som da var fire, gledet seg stort til sin egen tiårsdag, når de igjen skulle feste i gatene og arrestere nazister :) Gratulerer med dagen!

Anonymkode: 9ebdc...853

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min onkel fylte ti år 8. mai 1945, og min far, som da var fire, gledet seg stort til sin egen tiårsdag, når de igjen skulle feste i gatene og arrestere nazister :) Gratulerer med dagen!

En fireåring gledet seg til å bli ti år, for da skulle han være med og arrestere mennesker? Snauklippe noen kvinner også, eller? Tipper din far har vært blant de menneskene som har gjort livet til tyskerbarn til et helvete!

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En fireåring gledet seg til å bli ti år, for da skulle han være med og arrestere mennesker? Snauklippe noen kvinner også, eller? Tipper din far har vært blant de menneskene som har gjort livet til tyskerbarn til et helvete!

Fordi han som fireåring synes dette var en spennende dag? La meg gjette, du har sko med borrelås? 

Anonymkode: 992ad...07d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi han som fireåring synes dette var en spennende dag? La meg gjette, du har sko med borrelås? 

Anonymkode: 992ad...07d

Litt av en familie du stammer fra. For dem var åpenbart en del av gleden ved freden å håne taperne, og det lot de barn ta del i. Fireåringen: "Å, jeg gleder meg til tiårsdagen min! Da skal vi arrestere nazister!" Søtt. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt av en familie du stammer fra. For dem var åpenbart en del av gleden ved freden å håne taperne, og det lot de barn ta del i. Fireåringen: "Å, jeg gleder meg til tiårsdagen min! Da skal vi arrestere nazister!" Søtt. 

Jøss. Bare - jøss.

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Jøss. Bare - jøss.

Ja, ikke sant? Lære barn til å glede seg til neste gang de skal få være med å arrestere noen. Sykt. 

Skrevet

Ja, ikke sant? Lære barn til å glede seg til neste gang de skal få være med å arrestere noen. Sykt. 

Eh, nei, det var ikke det jeg reagerte på. Det var deg.

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Eh, nei, det var ikke det jeg reagerte på. Det var deg.

Så du synes det er topp å lære fireåringer at det er gøy å arrestere folk? 

Skrevet

Ta å ro deg ned. Dette er et minne i den aktuelle familien, som helt tydelig er blitt en god familie-anekdote. Du kjenner dem ikke, du trenger ikke å belære dem verken om det ene eller andre. 

Og, det er tydelig at du undervurderer tiden etter frigjøringen. Følelsene som var i spill, kan nok ikke beskrives med noen ord. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte. Man han var oppvokst i en motstandsfamilie som fikk føle Rinnanbandens herjinger på kroppen. Selv hadde han hele livet smuglet mat inn gjennom gjerdet til lokale fanger. Han har fortsatt et vakkert, håndlaget skrin han fikk i gave av en av fangene. Han ble også «venn» med en fangevokter som alltid lot som han ikke så den lille gutten som kom med mat, så han var ikke unyansert, men det er ikke rart han kjente den berusende frihetsfølelsen og lettelsen da dette var over, og han visste at familien var trygg. 

Skrevet
Akkurat nå, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Ta å ro deg ned. Dette er et minne i den aktuelle familien, som helt tydelig er blitt en god familie-anekdote. Du kjenner dem ikke, du trenger ikke å belære dem verken om det ene eller andre. 

Og, det er tydelig at du undervurderer tiden etter frigjøringen. Følelsene som var i spill, kan nok ikke beskrives med noen ord. 

At det har blitt en god anekdote, gjør det jo bare verre. Hadde denne familien bestått av ansvarlige voksne, hadde de aldri latt et barn få være med på dette. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du virkelig ikke å skille mellom frigjøringsdagen tilbake i 1945 og alt den innebar, mot dagens preferanser til hva det innebærer å arrestere folk? Jøss, bare jøss, som du så fint beskrev det. 🤦‍♀️

Anonymkode: 2da0e...467

Skrevet

På ingen måte. Man han var oppvokst i en motstandsfamilie som fikk føle Rinnanbandens herjinger på kroppen. Selv hadde han hele livet smuglet mat inn gjennom gjerdet til lokale fanger. Han har fortsatt et vakkert, håndlaget skrin han fikk i gave av en av fangene. Han ble også «venn» med en fangevokter som alltid lot som han ikke så den lille gutten som kom med mat, så han var ikke unyansert, men det er ikke rart han kjente den berusende frihetsfølelsen og lettelsen da dette var over, og han visste at familien var trygg. 

Jeg sier ingen ting på frihetsfølelsen. Det jeg reagerer på, er at den store gleden ved denne dagen tydeligvis var å få arrestere folk. Tror ikke en dritt på at en familie som feiret fredsdagen på en slik måte var forståelsesfulle mot de barna som hadde foreldre og annen familie som valgte feil side. Han var vel en av drittungene som nesten tok livet av Rinnans nieser med mobbingen sin, tenker jeg? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du virkelig ikke å skille mellom frigjøringsdagen tilbake i 1945 og alt den innebar, mot dagens preferanser til hva det innebærer å arrestere folk? Jøss, bare jøss, som du så fint beskrev det. 🤦‍♀️

Anonymkode: 2da0e...467

Jeg vet godt hva det innebar å arrestere folk under frigjøringsdagene i 1945. Paradering av arresterte gjennom folkemengder, mens hån, spytting og stygge tilrop haglet. Folk som lot barna sine delta i dette og duket det som et fint minne, er faktisk ikke bedre enn dem de hånet. Man behøver ikke å være nazist for å være et ræva menneske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...