Gå til innhold

IS-barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 20.4.2019 den 16.36, Anonym bruker skrev:

Tyskere vokste opp med å tro at de var en høyere rase enn alle andre! Tyskerbarna ble ikke lært det fordi krigen varte ikke så lenge. Tyskere kom 1941, krigen sluttet 1945 alle tyskerbarna var for unge til å løre noe som helst. De vokste opp i etterkrigstiden da det var en skam det mødrene deres gjorde. Jeg tror det ville vært en helt annen story om tyskere vant! Eller om krigen varte lengre. Jeg tror heller ikke mødrene ville gjort det samme om de visste at tyskere ville tape og alt de måtte gå gjennom etter krigen. 

Anonymkode: 571a1...059

Tror nok ikke de unge norske jentene tenkte så veldig over om hvem som vant eller ikke. Måtte i såfall være at de håpet at det ble fred igjen i Norge. De var unge og forelsket. Og tyske soldater helt vanlige unge menn som måtte dra i krig. 

Anonymkode: af21d...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder barna så synes jeg de bør få komme til Norge, men moren bør ikke lenger ha kontakt med barna, ei heller mor/fars familie om de begge dro til Syria. 

Når det gjelder de som dro så burde de få sone sin straff i Syria med å hjelpe å bygge opp igjen hus og infrastruktur. Norge og andre land kunne bidratt med mye penger i stede for å betale for rettssak og fengsleopphold her i landet. Kanskje 5 år i arbeidsleir i Syria ville få de på bedre tanker? 

 

Anonymkode: 87903...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt skal vi ikke bare hjelpe barna for vår egen fremtida sikkerhet, men fordi de er uskyldige i sine foreldres handlinger og avgjørelser.

Anonymkode: 8ad86...3b9

Ja, de er uskyldige i andres handlinger. Og nettopp dét juridiske momentet angår jo også mødrene deres: har de deltatt i terrorhandlinger, eller vært husmødre? Hver enkelt sak er jo unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Ja, de er uskyldige i andres handlinger. Og nettopp dét juridiske momentet angår jo også mødrene deres: har de deltatt i terrorhandlinger, eller vært husmødre? Hver enkelt sak er jo unik.

Jeg ville jo faktisk dristet med til å si at selv de selvvalgte husmødtene i is er skyldige. Typ "om du ser en som mobber, er du en med-mobber"

Ingen av disse "uskyldige husmødrene" kan komme å si at de ikke viste hva som foregikk...

Anonymkode: 8ad86...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville jo faktisk dristet med til å si at selv de selvvalgte husmødtene i is er skyldige. Typ "om du ser en som mobber, er du en med-mobber"

Ingen av disse "uskyldige husmødrene" kan komme å si at de ikke viste hva som foregikk...

Anonymkode: 8ad86...3b9

Jeg er på en måte enig med deg, men da er vi tilbake til tyskertøsene og silkert mange andre. Det er nok mange av oss som har noe på samvittigheten hvis vi skal dømme på den måten.

Anonymkode: fcffc...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er på en måte enig med deg, men da er vi tilbake til tyskertøsene og silkert mange andre. Det er nok mange av oss som har noe på samvittigheten hvis vi skal dømme på den måten.

Anonymkode: fcffc...ede

Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom is-koner og tysker-flørter. Det blir litt som å kalle alle muslimer terrorister. Veldig mange av de tyske soldatene var i krigen mot sin vilje. Tyske, unge gutter som kom til norge, og unge jenter som ble bergtatt. Selvsagt var mange tyskere også på Hitler sin side, men desverre var mange av de ufrivillig plassert i fronten.

Det finnes vel ikke så mange ufrivillige is-kjempere, og jenter/damer som oppsøker disse menneskene deler deres oppfatning av hvordan verden bør være.

 

Og om man skal sammenligne da-tid og nå-tid, så tenker jeg at vi gjorde mye feil. Vi burde lære av våre feil. Vi burde hjulpet barna, ikke plassert de på barnehjem, kaldt de tyskerunger, isolert de, beskyttet våre barn fra å være nær de. De burde få like rettigheter om muligheter som de norske barna. Slik som "is-barna. De bør reddes vekk fra elendigheten de befinner seg i, få muligheten til å vokse opp i trygge omgivelser.

Om man så må risikere at en mor mister omsorgen for sitt barn selv om hun ikke "var klar over hva is drev med" så er det for å redde barna. 

Anonymkode: 8ad86...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Pashla skrev:

Ja, de er uskyldige i andres handlinger. Og nettopp dét juridiske momentet angår jo også mødrene deres: har de deltatt i terrorhandlinger, eller vært husmødre? Hver enkelt sak er jo unik.

Var nettopp en jurist på TV2-nyhetene som argumenterte for at mødrene kunne dømmes for medvirkning/støtte til terror (husker ikke helt formuleringa) selv om de «bare» hadde vært husmødre. 

Og det skulle bare mangle.

Anonymkode: 3fa4d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville jo faktisk dristet med til å si at selv de selvvalgte husmødtene i is er skyldige. Typ "om du ser en som mobber, er du en med-mobber"

Ingen av disse "uskyldige husmødrene" kan komme å si at de ikke viste hva som foregikk...

Anonymkode: 8ad86...3b9

Nei, men har de makt til å endre det? Hvor trekkes linjene for ansvar og medskyldighet? Det er jo slik hver sak er unik. Ble hun forelska og gifta seg med en fyr, og ble med han ut i verden; eller drev hun aktivt med rekruttering for deres sak? Man kan ikke utstede kollektive domsavsigelser. Da har man ikke en rettsstat mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Nei, men har de makt til å endre det? Hvor trekkes linjene for ansvar og medskyldighet? Det er jo slik hver sak er unik. Ble hun forelska og gifta seg med en fyr, og ble med han ut i verden; eller drev hun aktivt med rekruttering for deres sak? Man kan ikke utstede kollektive domsavsigelser. Da har man ikke en rettsstat mer.

Er det noen som har argumentert for kollektiv avstraffelse av IS-kvinner uten etterforskning og dom?

Anonymkode: 3fa4d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok ikke de unge norske jentene tenkte så veldig over om hvem som vant eller ikke. Måtte i såfall være at de håpet at det ble fred igjen i Norge. De var unge og forelsket. Og tyske soldater helt vanlige unge menn som måtte dra i krig. 

Anonymkode: af21d...8ea

Hvorfor gjorde ikke det samme motstandskvinner? Ikke nok tyske kjekke helt vanlige menn? 

Når du ser på AB så ser du jo at han er også heelt vanlig ung mann. Det jeg har lært i voksen alder er at onde folk ser helt vanlig ut. De ser ikke ut som troll, slik jeg ble lært fra eventyr. De er heller ikke stygg eller kler seg stygt. De ser helt vanlig ut. 

Det andre jeg lærte er at voksne folk tar avgjørelser og står for dem. I krigen er denne skillen mer tydelig og konsekvenser veldig tøffe. Unge motstandskvinner og menn kunne være drept eller sendt til konsentrasjonsleir. De som var med tyskere betalte prisen etter krigen. En gjør et valg utifra egne overbevisninger og livssituasjon men det betyr ikke en er fri for konsekvenser. De eneste som er uskyldige i det hele, er barn egentlig. Alle andre har hatt et valg. For meg høres det forferdelig ut å bli kjæreste med en fiende, en som har okkupert landet mitt og som er i krig med halve verden og såpass visste alle disse kvinnene det. Det visste ISkvinner også. Bli dum nok ofg reise til helvetes ende for å bevise noe til sine foreldre, eller verden, er idiotisk. Det eneste som man kan si for noen av dem, er at de var mindreårige på det tidspunktet. De burde ha gått på fylla, "sånn som alle andre ungdommer, rett og slett". Eller tatt den første røyken. De har valgt et merkelig sted å ha den første sexen på. 

Alle andre voksne kvinner som har rett å velge, bør fratas barna og bør straffeforfølges. Man får en straff for feilparkering, det må gå an å få straff for å tilslutte seg en terrorstat. 

Anonymkode: 571a1...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som har argumentert for kollektiv avstraffelse av IS-kvinner uten etterforskning og dom?

Anonymkode: 3fa4d...208

Du må lese den jeg siterte. Og så må du lese hva jeg svarte. Ditt innlegg har ikke noe med noen av delene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til sammenligning mellom IS-kvinnene og tyskerjentene er det særlig to vesentlige forskjeller. Jeg er helt enig i at tyskerjentene tok et valg når de valgte å fraternisere med fienden. Og at valg har konsekvenser. Men likevel...Jeg vokste opp med en mor som var tenåring under krigen, og hun snakket mye om dette. Flere av venninne hennes var sammen med og fikk barn med tyskerne. Slik hun beskrev det var de ofte veldig unge. Ungdom den gangen var nok ikke like kritiske og opplyste som nå. Det gjaldt kanskje særlig de unge jentene, som ble opplært til å bli husmødre. 

Hun holdt seg unna tyske soldater, mye på grunn av faren (rød, jøssing og temperamentsfull) men hun sa også at hun godt forsto at noen ble betatt. De tyske soldatene var høflige, galante og flotte. De viste omsorg bla for småbarn (flere var fedre/storebrødre).

Hun fortalte også at noen av tyskertøsene var rene horer mens andre var ideologiske nazister. 

Og der er poenget mitt: Jeg vil tro at for å forlate et trygt samfunn i Norden og reise til et krigsherjet land på den andre siden av kloden må det nesten være ideologi involvert. Sammenlign heller IS-damene med frontsøstrene, hvis man absolutt må relatere til WW2. 

Det andre er at de tyske soldatene var utkommandert stort sett, og derfor ikke frivillig her pga ideologi.

Jeg er helt enig i at barna må få komme til Norge for hjelp og behandling, mens mødrene må stilles for retten. Barna bør få bo til besteforeldre og annen «normal» familie, ev fosterforeldre. Det er ikke mange det er snakk om. Etter mitt syn er mødrene landsforrædere. Og må behandles som sådanne.!

Når det gjelder behandlingen av småbarna kan vi lære mye av etterkrigstiden hvordan det IKKE skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Du må lese den jeg siterte. Og så må du lese hva jeg svarte. Ditt innlegg har ikke noe med noen av delene å gjøre.

Joda. Hun du siterte mener at selvvalgte IS-husmødre er skyldige. Så stiller du spørsmål ved om disse kvinnene har makt til å endre det (endre hva?) og sier man ikke kan «utstede kollektive domsavsigelser». Og da er mitt spørsmål: hvem har argumentert for kollektive domsavsigelser?

Anonymkode: 3fa4d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Hun du siterte mener at selvvalgte IS-husmødre er skyldige. Så stiller du spørsmål ved om disse kvinnene har makt til å endre det (endre hva?) og sier man ikke kan «utstede kollektive domsavsigelser». Og da er mitt spørsmål: hvem har argumentert for kollektive domsavsigelser?

Anonymkode: 3fa4d...208

Tar det med teskjeer: det var ikke det du sa, du sa «kollektiv avstraffelse av IS-kvinner uten etterforskning og dom». Det er det ingen før deg som har nevnt overhodet og er dermed en stråmann du har satt opp selv. 

Og grunnen til at jeg svarte henne var at hun kategorisk omtalte alle som at de var like og drev med de samme tingene. Hun brukte nemlig uttrykket «ingen av dem kan påstå at de ikke visste hva som foregikk.» Altså snakker hun generelt, og jeg mener at man må snakke individuelt. 

Noe mer du lurer på?

Endret av Pashla
Typofeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...