Gå til innhold

IS-barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For alltid under 7 år? Vittig du. De blir eldre, vøtt. 

(Og både ideologi og traumer kan sette seg dypt på 7 år)

Anonymkode: 9d1cd...310

De er under 7 år i DAG. Og ingen av tyskerbarna var heller over 7 år i 1945. Det ville jo ha vært et medisinsk mirakel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da sier du noe helt annet enn de fleste bøker skriver, og mange som levde i den perioden for frigjøringssoldater i Tyskland ble totalt overrumplet hvor mye de fleste vanlige tyskere ble for Hitler. De organiserte jo besøk til konsentrasjonsleirer bare for å vise h a hitlers politikk førte til! Det tar en helt maskineri for å utrydde 7 millioner jøder! Det går ikke av seg selv. I tillegg kommer alle land de okkuperte. Det ville ikke gått om Hitler hadde tafatte, skremte, stakkarslige soldater! 

Man gjør et valg i livet, spesielt i krigen, hvor man tilhører. Det er mangemange kvinner som tilhørte motstandskampen. Selvsagt var hitlers tyskland et terrorland, bare den var mye større og bedre organisert enn IS som klarte  å organisere bare et lite teritorium i Syria, med noe få terror angrep andre steder. Hitlers tyskland var et helt statlig maskineri av andre dimensjoner od tyskere drepte mange millioner mennesker. ISteritorium er latterlig i forhold til destruksjoner tyskland har fått til. 

Anonymkode: 571a1...059

 

Ganske sikker på at historiebøkene er enig med meg, både om at tyskere ikke vokste opp med å tro at de var bedre enn alle andre og at Norge ble okkupert i 1940. Men også at utallige tyskere ikke var enig i Hitlers handlinger, men at de forsøkte å overleve et skrekkvelde og en krig.

Uansett - IS-barna er uskyldige. Jo lengre de må være der de er i dag, jo mer traumatiserte blir de, jo sykere blir de, jo mer blir de påvirket av farlige ideologier.

Mener du at Norge skal unndra seg de internasjonale forpliktelser vi har?

Hva tror du er smartest for å unngå at disse barna vokser opp til ekstremister - å ta dem til Norge, gi dem behandling, la dem vokse opp i trygghet og med omsorg og gode verdier? Eller la dem bli værende og i hele oppveksten bli hjernevasket til å hate Norge og vesten og til å hylle ekstremismen?

Nå er de så unge at man kan påvirke dem positivt. Mennesker er ikke grunnleggende onde, de lærer av det miljøet de vokser opp i.

Anonymkode: 16e7b...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

De er under 7 år i DAG. Og ingen av tyskerbarna var heller over 7 år i 1945. Det ville jo ha vært et medisinsk mirakel...

Ikke alle er det, nei. Noen av barna var født før IS oppsto, og ble slept inn i galskapen av omvendte foreldre. 

Anonymkode: 9d1cd...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle er det, nei. Noen av barna var født før IS oppsto, og ble slept inn i galskapen av omvendte foreldre. 

Anonymkode: 9d1cd...310

Tror du det er lavere risiko for at de skal bli terrorister og ekstremister om de blir etterlatt der - eller om norske myndigheter tar de hjem, gir dem traumebehandling og en stabil og trygg oppvekst?

Anonymkode: 16e7b...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle er det, nei. Noen av barna var født før IS oppsto, og ble slept inn i galskapen av omvendte foreldre. 

Anonymkode: 9d1cd...310

Det eldste barnet er så vidt jeg vet 8 år

Anonymkode: a0d6a...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de syriske barna som lever under forferdelige forhold pga ISIS? Hjelp disse isteden.  

Anonymkode: 17425...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med alle de syriske barna som lever under forferdelige forhold pga ISIS? Hjelp disse isteden.  

Anonymkode: 17425...4ec

Ingenting som sier at man ikke skal gjøre begge deler. Hvorfor er IS-barna mindre verdt enn andre barn som er norske statsborgere?

Anonymkode: 16e7b...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS-barna er norske statsborgere. Norge har forpliktet seg til barnekonvensjonen.

Artikkel 39 – Rehabilitering og reintegrering

Partene skal treffe alle egnede tiltak for å fremme fysisk og psykisk rehabilitering og sosial reintegrering av et barn som har vært utsatt for: enhver form for vanskjøtsel, utnytting eller misbruk; tortur eller enhver annen form for grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff; eller væpnede konflikter. Slik rehabilitering og reintegrering skal finne sted i et miljø som fremmer barnets helse, selvrespekt og verdighet. https://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/

Anonymkode: 16e7b...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle er det, nei. Noen av barna var født før IS oppsto, og ble slept inn i galskapen av omvendte foreldre. 

Anonymkode: 9d1cd...310

De «norskfødte» barna som sitter i syriske flyktningleire er et tosifret antall (+/- 35 stk) som er i småskolealder eller nedover.

(Og om det hadde vært noen eldre barn med: det er uansett ikke de som er ansvarlige for foreldrenes handlinger.)

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Da skjedde det en endring den gangen og det er bare nødvendig å gjøre en formell "søknad" for å få papirene i orden slik at du kan dokumentere statsborgerskapet.

Anonymkode: fcffc...ede

Den endringen var ikke så stor. Barn født av norsk mor har alltid automatisk blitt norske statsborgere uavhengig av hvor far kommer fra. Barn født med norsk far og utenlandsk mor før 2006, ble norske statsborgere dersom mor og far var gift med hverandre. Man trenger ikke å søke om noe som helst, man melder bare til folkeregisteret at barnet er født.

Anonymkode: 92b0b...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flau over å bo i et land der de som styrer stikker hodet ned i sanden. Barna er uskyldige og må hjelpes, at ikke regjeringen ser dette er smålig og uinteligent. Vi har nettopp sagt unnskyld til tyskerbarna og deres mødre (der mange av mødrene er døde) men historien gjentar seg og viser til at vi ikke har lært noe som helst. 

De med makta evner ikke å ta besluttninger som er riktige og kloke, hverken når det gjelder disse barna eller om det gjelder miljøet. Kan ikke forstå hvorfor folk har så mye tillit til de som styrer dette landet, triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2019 at 11:36 AM, Anonym bruker said:

Jeg synes det er veldog banslelig å blo enig med meg selv om hva som er riktig å gjøre med barna til norske IS-medlemmer. 

De som har norsk statsborgerskap synes jeg det er greit med. De må få komme til Norge om de (eller detes foreldre) ønsker det. Uten skikkelige forsikkringer vil jo det bli dyrt, men for dem synes jeg staten bør legge ut og la foreldrene betale ned over tid hvis de ikke jar midlene i dag.

De som ikke har valgt å gi barna sine norsk statsborgerskap derimot mener jeg må klare seg selv. Jeg er selv gift med en utlending. Han har beholdt sitt statsborgerskap, men barna er norske. Det er et valg vi har tatt. Vi kan ikke forvente at hans hjemland kommer og tar ansvar for dem, selv om faren kommer derfra. Valg av statsborgersksap er en seriøs greie, ikke noe man bør ta lett på.

Anonymkode: fcffc...ede

de får bli der de er...

Norge bør ta hånd om ting som skjer i norge først

Fattidom blant barnefamilier

uteliggere

narkomane

eldre på sykehjem

bedre sykehus

bedre oppfølging og gratis medisin for kreftpasienter

flere barnevernsbarn som får det bedre

 bedre barnevern

flere som adopterer norske barn

penger til de som har blitt seksuelt misbrukt

mange skoler trenger opp pussing

Anonymkode: 5b3e1...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes barna skal hentes hit. Men ikke foreldrene. De bør miste foreldre ansvaret slik som andre gjør i Norge ved omsorgssvikt. Og er ikke dette omsorgssvikt så vet ikke jeg. Lurer på hvordan man kan argumentere at du tenker på barnets beste når du tar de med til krig. 

Derfor ser jeg ikke vitsen med at foreldrene skal bli med hit tilbake. De valgte å reise, da får de bli der. 

 

Anonymkode: 52f70...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

de får bli der de er...

Norge bør ta hånd om ting som skjer i norge først

Fattidom blant barnefamilier

uteliggere

narkomane

eldre på sykehjem

bedre sykehus

bedre oppfølging og gratis medisin for kreftpasienter

flere barnevernsbarn som får det bedre

 bedre barnevern

flere som adopterer norske barn

penger til de som har blitt seksuelt misbrukt

mange skoler trenger opp pussing

Anonymkode: 5b3e1...cc8

Tenk at de kunne gjort mye av dette med de 70 mill de brukte på Joshua French, som tross alt var en voksen mann! 

Anonymkode: 52f70...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Tenk at de kunne gjort mye av dette med de 70 mill de brukte på Joshua French, som tross alt var en voksen mann! 

Anonymkode: 52f70...0da

ikke han det var snakk om nå

Anonymkode: 5b3e1...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikke han det var snakk om nå

Anonymkode: 5b3e1...cc8

Nei selvfølgelig ikke. Viktig å ikke berøre skylappene. Gud forby at vi skal tenke litt lenger enn nesa når det ikke passer. 

Anonymkode: 52f70...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Nei selvfølgelig ikke. Viktig å ikke berøre skylappene. Gud forby at vi skal tenke litt lenger enn nesa når det ikke passer. 

Anonymkode: 52f70...0da

du skal få lov til og ha din mening og jeg har min :) trenger ikke diskutere videre når vi er så uenig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

ikke han det var snakk om nå

Anonymkode: 5b3e1...cc8

Det var vel strengt tatt ikke snakk om skoler og "opp pussing" heller, eller andre offentlige oppgaver som koster penger. Det var snakk om den juridiske gråsonen disse barna befinner seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes barna skal hentes hit. Men ikke foreldrene. De bør miste foreldre ansvaret slik som andre gjør i Norge ved omsorgssvikt. Og er ikke dette omsorgssvikt så vet ikke jeg. Lurer på hvordan man kan argumentere at du tenker på barnets beste når du tar de med til krig. 

Derfor ser jeg ikke vitsen med at foreldrene skal bli med hit tilbake. De valgte å reise, da får de bli der. 

 

Anonymkode: 52f70...0da

Støtter!

Anonymkode: 17425...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse barna kommer til å falle ut av samfunnet i Norge. Det blir som den norske dokumentaren om norsk-pakistanere i Norge. Når de er i Pakistan på ferie blir de ansett som nordmenn, når de er i Norge sier de at de føler seg om "pakkiser". Vi produserer mennesker som faller ut av samfunnet på den måten. Ikke alle utskudd blir terrorister i Europa, men alle terrorister er utskudd i samfunnet. ABB inkludert uten tilknytning til et annet land. Jeg tror ikke det her ender bra. 

Anonymkode: 4c0d2...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disse barna kommer til å falle ut av samfunnet i Norge. Det blir som den norske dokumentaren om norsk-pakistanere i Norge. Når de er i Pakistan på ferie blir de ansett som nordmenn, når de er i Norge sier de at de føler seg om "pakkiser". Vi produserer mennesker som faller ut av samfunnet på den måten. Ikke alle utskudd blir terrorister i Europa, men alle terrorister er utskudd i samfunnet. ABB inkludert uten tilknytning til et annet land. Jeg tror ikke det her ender bra. 

Anonymkode: 4c0d2...583

Hvorfor skal de falle ut av samfunnet om de kommer tilbake til Norge?

Anonymkode: fcffc...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes de skal kunne komme til Norge, men ikke få være med foreldrene. Eventuelt ikke en gang med biologisk familie, og om de skal være med familie så må familien forplikte seg til å skjerme barna mot biologiske foreldre.

Foreldre som tar slike avgjørelser, er ikke ansvarsfulle omsorgspersoner. Uavhengig om barna ble født før eller etter "is-medlemskap". Disse barna bør da fjernes fra mennesker med den type holdninger. 

Kynisk? Ja. 

Men skal man prøve å redde barna, må man samtidig sørge for at foreldren(e) og deres holdninger ikke får så frø i barna. Og man må passe på at foreldrene inne får søke familiegjenforenelse. 

Men om dette er gjennomførbart,  vet jeg ikke.  

Anonymkode: 8ad86...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes de skal kunne komme til Norge, men ikke få være med foreldrene. Eventuelt ikke en gang med biologisk familie, og om de skal være med familie så må familien forplikte seg til å skjerme barna mot biologiske foreldre.

Foreldre som tar slike avgjørelser, er ikke ansvarsfulle omsorgspersoner. Uavhengig om barna ble født før eller etter "is-medlemskap". Disse barna bør da fjernes fra mennesker med den type holdninger. 

Kynisk? Ja. 

Men skal man prøve å redde barna, må man samtidig sørge for at foreldren(e) og deres holdninger ikke får så frø i barna. Og man må passe på at foreldrene inne får søke familiegjenforenelse. 

Men om dette er gjennomførbart,  vet jeg ikke.  

Anonymkode: 8ad86...3b9

Du glemmer jo jussen i det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:

Du glemmer jo jussen i det, da.

Dette er jeg ikke god på, virkelig ikke. Hvordan jussen kommer inn i bildet, kan jeg ikke svare på. Men allikevel mener jeg at barna bør få komme til Norge, bli skjermet for foreldre og eventuelt familie, vokse opp o trygge hjem med normale verdier. Som flere har skrevet over her, så frykter jeg disse barna som voksne mennesker. Mennesker med hat ovenfor Norge, som kunne hjulpet de med en trygg oppvekst i ett krigfritt land. Og når hatet blandes med disse holdningene is har... ja, da kan det fort bli stygt...

Selvsagt skal vi ikke bare hjelpe barna for vår egen fremtida sikkerhet, men fordi de er uskyldige i sine foreldres handlinger og avgjørelser.

Anonymkode: 8ad86...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...