Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Straffrihet for voldtekt i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det at det ikke blir tatt ut tiltale betyr ikke at politiet eller andre tror offeret lyver. Det betyr bare at det er veldig vanskelig å bevise.

En anmeldelse kan også være positiv på den måten at om det kommer flere anmeldelser mot samme person kan de til sammen gi bevis nok. Sakene vil også bli liggende i systemet i tilfelle nye bevis skulle dukke opp.

Anonymkode: 2b38c...5bf

Beklager, men nei jeg ville ikke ha anmeldt. Det kan ikke være noe positivt i å sitte i et langt avhør og gå gjennom alt i detaljer igjen når man vet at det skyldig mest sannsynlig går fri. Selv om politiet ikke tror at man lyver så er det signalet man får når anmeldelser ender i henleggelser og da hjelper det ikke hva man sier til offeret...handling sier mer enn ord. 

Som jeg skrev i et annet innlegg er jeg redd man vil ende opp med lynsje-mobb om ikke flere snart blir dømt. Har i hele mitt liv anmeldt 2 saker men ser på det som bortkastet tid for begge ble henlagt så fort at jeg knapt rakk å gå ut av døren. Eneste grunnen til å anmelde noe nå er for å kunne legge ved en kopi av anmeldelsen til forsikringsselskapet. Jeg har ingen tro på det norske rettsystemet lenger. 

Anonymkode: e5336...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straffesystemet er en vits her i Norge. Her i Norge er det viktigere å beskytte overgripere og ha medfølelse for de, enn å ivareta ofrene!

Jeg anmeldte han som voldtok meg. Fortalte ei venninne av meg om det og hun fortalte at han hadde gjort det før mot ei mindreårig. I starten var jeg VELDIG forståelsesfull. Jeg følte meg dritt som anmeldte kompisen min for voldtekt. Jeg prøvde å bagatellisere det bort og tenkte hele tiden at jeg overreagerte (selv om jeg sa nei tydelig og ikke ga noen fysiske tegn til at jeg ville det, og det bekreftet overgriperen min også), men det var likevel slik at jeg var råtten fordi jeg ikke turte å «klikke» der og da det skjedde, men heller dro å samlet fysiske bevis og anmeldte han par dager senere. Dette gjorde at jeg forsto så altfor godt hvorfor hun forrige ikke anmelde han halvt år tidligere. 

Det ble tatt ut tiltale og han ble dømt etter bare 9 mnd. Jeg hadde forventet meg 3 års helvete med venting og rettsaker. Trodde jeg var ferdig, men så anket han. Det var da jeg sluttet å ha medfølelse for hun andre jenta han hadde voldtatt. Fordi - Jeg var redd han skulle bli frikjent (for det skjer OFTE i lagmannsretten) og jeg følte da at mitt eneste håp var at hun andre jenta også skulle stå frem, anmelde han og vitne i min sak, men det ville hun ikke. Selv om vi alle prøvde. Da følte jeg egentlig at hun dreit i det som hadde skjedd og at det ikke var så ufrivillig som hun skulle ha det til. Jeg ble også så sint fordi at når du blir voldtatt, og så får vite at overgriperen har gjort det før og at din voldtekt kunne vært unngått om hun andre hadde anmeldt han - da kjenner man en voldsom vanskelighet for å akseptere det som har skjedd. Du føler at ingen bryr seg. Ingen bryr seg om noen andre enn seg selv. At overgriperen får lov til å voldta mer, så lenge han ikke går på deg mer. Det er ikke greit. Jeg var så sint lenge fordi hun ikke hadde anmeldt og fordi at hun ikke ville gjøre det engang når han faktisk var blitt tatt og han kunne fått en strengere straff. Det var som om hun dreit i det fullstendig. Da sitter man igjen og tenker at hun kan jo ikke ha blitt voldtatt. For nå har hun sjansen til å få rettferdigheten servert på bordet og kan få en avslutning på saken, men velger å bare se vekk.

han ble selvfølgelig dømt siden det var såpass sterke bevis i min sak. Men dommen var på 1 latterlig år. Det er jo ingenting, og her i Norge trenger de ikke å sone mer enn halvparten av dommen ved god oppførsel. Han slapp å sone halve dommen til og med, bare fordi han skulle bli pappa. Å få barn burde ikke være en menneskerett og på toppen av den lista burde overgripere stå. For hva slags oppdragelse og verdier kan de videreføre når de føler at det er greit å voldta? Uten anger? Jeg har vært så sint fordi han kunne fått en strengere straff fordi han voldtok en mindreårig før meg. Jeg har vært så sint fordi han fikk såpass medfølelse at han slapp å sone halvparten av dommen sin engang, fordi han hadde pult på seg barn for å slippe. Dette var en kompis og han var faktisk kun interessert i å pule rundt, ruse seg og leve fritt leenge, men etter at han ble anmeldt fant han seg kjæreste og da det ble tatt ut tiltale så begynte de å lage barn for å prøve å slippe straff. Etter min mening lyktes de og vant. Men nå har jeg egentlig gitt slipp på dette og kvittet meg med det helvetet hengende over meg og jobber heller for bedre vern om overgrepsofre og pårørende, jobber for bedre strafferammer og jobber for at folk skal anmelde disse folka. Slik at de ikke kan voldta igjen og igjen uten å møte konsekvenser. Tauser viser at vi synes det er greit å voldta og aksepterer det. Det er ikke greit. derfor mener jeg man ALLTID skal anmelde når noe sånt skjer. Til slutt blir de tatt og da blir dommen høyere. Ikke snu ryggen til og la disse folka gjøre det samme mot andre voksne som barn, som det de gjorde mot deg.

Anonymkode: 19784...e76

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Straffesystemet er en vits her i Norge. Her i Norge er det viktigere å beskytte overgripere og ha medfølelse for de, enn å ivareta ofrene!

Jeg anmeldte han som voldtok meg. Fortalte ei venninne av meg om det og hun fortalte at han hadde gjort det før mot ei mindreårig. I starten var jeg VELDIG forståelsesfull. Jeg følte meg dritt som anmeldte kompisen min for voldtekt. Jeg prøvde å bagatellisere det bort og tenkte hele tiden at jeg overreagerte (selv om jeg sa nei tydelig og ikke ga noen fysiske tegn til at jeg ville det, og det bekreftet overgriperen min også), men det var likevel slik at jeg var råtten fordi jeg ikke turte å «klikke» der og da det skjedde, men heller dro å samlet fysiske bevis og anmeldte han par dager senere. Dette gjorde at jeg forsto så altfor godt hvorfor hun forrige ikke anmelde han halvt år tidligere. 

Det ble tatt ut tiltale og han ble dømt etter bare 9 mnd. Jeg hadde forventet meg 3 års helvete med venting og rettsaker. Trodde jeg var ferdig, men så anket han. Det var da jeg sluttet å ha medfølelse for hun andre jenta han hadde voldtatt. Fordi - Jeg var redd han skulle bli frikjent (for det skjer OFTE i lagmannsretten) og jeg følte da at mitt eneste håp var at hun andre jenta også skulle stå frem, anmelde han og vitne i min sak, men det ville hun ikke. Selv om vi alle prøvde. Da følte jeg egentlig at hun dreit i det som hadde skjedd og at det ikke var så ufrivillig som hun skulle ha det til. Jeg ble også så sint fordi at når du blir voldtatt, og så får vite at overgriperen har gjort det før og at din voldtekt kunne vært unngått om hun andre hadde anmeldt han - da kjenner man en voldsom vanskelighet for å akseptere det som har skjedd. Du føler at ingen bryr seg. Ingen bryr seg om noen andre enn seg selv. At overgriperen får lov til å voldta mer, så lenge han ikke går på deg mer. Det er ikke greit. Jeg var så sint lenge fordi hun ikke hadde anmeldt og fordi at hun ikke ville gjøre det engang når han faktisk var blitt tatt og han kunne fått en strengere straff. Det var som om hun dreit i det fullstendig. Da sitter man igjen og tenker at hun kan jo ikke ha blitt voldtatt. For nå har hun sjansen til å få rettferdigheten servert på bordet og kan få en avslutning på saken, men velger å bare se vekk.

han ble selvfølgelig dømt siden det var såpass sterke bevis i min sak. Men dommen var på 1 latterlig år. Det er jo ingenting, og her i Norge trenger de ikke å sone mer enn halvparten av dommen ved god oppførsel. Han slapp å sone halve dommen til og med, bare fordi han skulle bli pappa. Å få barn burde ikke være en menneskerett og på toppen av den lista burde overgripere stå. For hva slags oppdragelse og verdier kan de videreføre når de føler at det er greit å voldta? Uten anger? Jeg har vært så sint fordi han kunne fått en strengere straff fordi han voldtok en mindreårig før meg. Jeg har vært så sint fordi han fikk såpass medfølelse at han slapp å sone halvparten av dommen sin engang, fordi han hadde pult på seg barn for å slippe. Dette var en kompis og han var faktisk kun interessert i å pule rundt, ruse seg og leve fritt leenge, men etter at han ble anmeldt fant han seg kjæreste og da det ble tatt ut tiltale så begynte de å lage barn for å prøve å slippe straff. Etter min mening lyktes de og vant. Men nå har jeg egentlig gitt slipp på dette og kvittet meg med det helvetet hengende over meg og jobber heller for bedre vern om overgrepsofre og pårørende, jobber for bedre strafferammer og jobber for at folk skal anmelde disse folka. Slik at de ikke kan voldta igjen og igjen uten å møte konsekvenser. Tauser viser at vi synes det er greit å voldta og aksepterer det. Det er ikke greit. derfor mener jeg man ALLTID skal anmelde når noe sånt skjer. Til slutt blir de tatt og da blir dommen høyere. Ikke snu ryggen til og la disse folka gjøre det samme mot andre voksne som barn, som det de gjorde mot deg.

Anonymkode: 19784...e76

Jeg kan godt forstå de følelsene du har mtp. hun som var mindreårig da hun ble voldtatt av ham. Men jeg tror også det er viktig å akseptere at det kan være mange grunner til at hun ikke greier å anmelde, selv om hun kanskje ønsker ham straffet like mye som det du gjør. Hun var tross alt mindreårig da det skjedde, kan hende det også blir for traumatisk for henne å skulle gå gjennom avhør og rettssak. Det er ikke riktig at han da slipper unna med lavere straff, men jeg tror man må respektere at hun ikke greide å gå gjennom dette. I hvert fall akseptere at hun nok har hatt sine gode grunner, selv om man ikke er enig i valget hennes. Men jeg forstår sinnet ditt og kanskje fortvilelsen også.

Det er et vanskelig dilemma i dag, nettopp fordi så mange ikke anmelder blir voldtekt sett på som mindre alvorlig. Dette er ikke bare tragisk og trist for den enkelte, men også dramatisk for samfunnet. Fordi dette er med på å undergrave rettsstaten og folks rettsoppfattelse. Jeg tror at hvis vi hadde et helt annet opplegg for hvordan ta imot voldtektsoffer og hele prosessen etter, så ville langt flere anmeldt - og langt flere ville blitt dømt. Det burde ikke vært slik at det kan ta evigheter før politiet forhører overgriperen eller etterforsker saken. Jeg tror i slike tilfeller det er viktig at handling blir fulgt av rask reaksjon, det tror jeg har bedre preventiv virkning enn slik det er nå. For nå har overgriperne all verdens tid på å forsvare for seg selv at det de gjør er riktig og frivillig, de får hendelsen lagt bak seg, de lager gjerne en annen historie både for seg selv og andre - og da blir det ord mot ord. Om man f.eks. ble hanket inn av politiet søndag når man kanskje også var bakfull, bare timer etter overgrepet (om man tar utgangspunkt i klassisk festvoldtekt lørdag), da kunne politiet kanskje også sikret bevis hos overgriperen, i tillegg ville han ikke hatt mulighet til å forberede mange løgner, det ville vært enklere å ta dem i løgner. Så burde det vært kort vei til retten og ev. straff. Nå kan det ta evigheter før saken etterforskes og overgriper blir kalt inn til avhør, så kan det ta ytterligere evigheter før saken kommer opp for retten, og så er det liten sjanse for å bli dømt. Og på toppen av det får man gjerne redusert straffen fordi det har tatt lang tid - at det har vært en belastning for overgriper. Den tiden burde jo egentlig vært skjerpet fordi vedkommende (i de aller fleste tilfeller) ikke har samarbeidet og dermed økt belastningen for offeret. Og når de så får redusert straffen av slike grunner som du sier, Hi, da mister man respekten for systemet.

Veldig pussig med den dama som valgte å få barn så raskt med en mann som er siktet og dømt for voldtekt. Men han har kanskje hjernevasket henne... Uansett burde ikke det at han skal bli far være grunn til å sitte kortere i fengsel!

Det er godt du har snudd fokuset og nå jobber så aktivt som du gjør for å hjelpe andre og for å øke bevisstheten rundt hvordan systemet ikke fungerer og for å endre dette. Med det skaper du noe godt ut av en ikke god erfaring. Det er utrolig flott av deg! ❤️

Anonymkode: 0b41f...a49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...