Gå til innhold

Overgriper i familien


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de tror han er uskyldig så får de faktisk bare tro dette... Og her må du ta et valg. Jeg ville gått ifra mannen hvis han bastant mente mannen var uskyldig hvis dette var mest sannsynlig at han er skyldig utifra hva du sier. MEN.... barnevernet har vell snakket med dere? Andre tilfeller hvor det er misbruk mot barn som jeg vet om blir andre fortsatte til mindreårige barn innkalt til møte for å bli orientert rundt akkurat denne problemstillingen din...

Anonymkode: cc6e3...8bd

Jeg hadde ikke gått fra mannen. Da har hun ikke kontroll på hva som skjer når barnet har samvær med far. 

Anonymkode: 4636b...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har de ikke. Skulle gjerne snakket med noen om det ja.. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Ta kontakt med barnevernet selv og snakk med dem om dette, for å få råd.

Bra du fikk dommene og fikk lest dem. Forhåpentligvis vil din mann tro det når han leser det svart på hvitt. Hvis ikke ville jeg blitt alvorlig bekymret for hvorfor han (og familien) nekter å tro det...

Anonymkode: eeb59...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange fine svar. Jeg har nå fått tilsendt på mail den siste dommen, han har vært i både tingretten og lagmannsretten, anket til høyesterett og ble avslått. Det står helt sjuke ting, det verste er at jeg er redd for at mannen min vil si at hun jenta bare finner opp alt sammen. Ikke at jeg tror at et barn på 10 kan fortelle så detaljert som det fremgår i papirene. Det er også funnet bevis for at han har kontaktet mindreårige på nett under falsk profil for å få de til å sende nakenbilder. Han har tydeligvis vært anmeldt flere ganger for dette. Han hadde nektet for flere av epostadressene adressene, men da det ble fremlagt bevis hadde han vedkjent det. Dette stod i avisen så den artikkelen skal jeg sende mannen min (som kommer til å si jeg driver heksejakt) 

Uavhengig av om mannen min tror han har gjort det eller ikke bør det være nok bare det at han har forsøkt å få småjenter til å sende han nakenbilder. For meg nå er det helt umulig å skulle være på samme sted som denne mannen, jeg vil ikke en gang at han skal ha muligheten til å se på datteren min. Svigermor kommer til å steile, and there Will be hell. Det er vondt å være den eneste som innser sannheten og kjipt å få hele den familien mot meg. Jeg har en datter, hun er min førstepri, jeg har ikke råd til å ta en sjans. At pappaen ikke ser dette (!) 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Du er flink Hi. Stå på!

Det er utrolig vondt å være den som blir stående alene med noe i en familie. Men det er nødvendig av og til. Og dette er en av de gangene. 

Anonymkode: 3d34d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har de ikke. Skulle gjerne snakket med noen om det ja.. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Du kan kontakte støttesenter mot incest. De kan gi deg veiledning og også kanskje støttegrupper og lignende. 

Anonymkode: 3d34d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg fullt ut, HI. 

Om mannen ikke ser alvoret er det godt at du gjør det og kan beskytte datteren deres. 

Er det andre barn i familien? 

Jeg hadde vært troende til å troppe opp på besøk i fengselet med beskjed om at hodet hans ville komme til å rulle dersom han noensinne skadet et barn igjen. 

Anonymkode: c0609...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne ha to tanker i hodet samtidig. 1. Han må aldri få være alene med barn. 2. Han må jo få lov å fortsatt ha kontakt med de delene av familien som fortsatt orker ham. Hvis han skal ut i samfunnet igjen er alle tjent med at han ikke mister nettverket sitt + at flest mulig kjenner fortiden hans slik at barna kan beskyttes. 

 

Anonymkode: c9b12...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var overgrep mot stedatter det er snakk om. Det er heldigvis få barn i familiens omkrets. Kun min datter og en fetter som er 9. Og helt ærlig så vil ikke jeg at hun skal være sammen med han fremover. De får bare lage baluba, men jeg kan ikke late som det er ok og ta med meg henne dit han er. Jeg viste mannen min medieoppslaget og han besvarte det bare med at 'det er mediene elskling'.. Skylapper anyone? Han skjønner ikke at mediene ikke gidder å dikte opp greier om en eller annen random fyr, hadde det vært en kjendis så ja kanskje. 

Jeg forsøkte å få tak i dommen fra tingretten hun dama sa at den var anket til borgartingrett (?) og den dommen har jeg. Så da kan jeg ikke få noe fra tingretten da? 

Jeg har bedt mannen min få igjen bildene hvor det er bildet av jenta vår på.. Som han ga til broren i fengsel. Altså han har bilder av familien. 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ender med brudd pga skylapper og ikke evne til risikoanalyse vil jeg ha papirer på at barnet mitt og han ikke kan oppholde seg i samme rom. 

 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom han er dømt to ganger vil neppe dommen fra tingretten ha andre elementer enn den du har. Den første dommen er anket til Borgarting Lagmannsrett og ikke rettskraftig så sikkert derfor du ikke får den.

Sender deg en klem. Dette er tøft å stå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har de ikke. Skulle gjerne snakket med noen om det ja.. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Da kan du kontakte dem selv de har et eget opplegg når det gjelder saker som dette med gode råd og tips. Å noen « regler» slike som at barnet deres IKKE kan være på overnatting hos han og at hvis han får stebarn osv at dere burde melde det til bv. Men for alt dette ^ Må han ha blitt dømt... En anklagelse er ikke nokk.. Du kan også da sende egen bekymringsmelding på alle barna i familien hvor du sier de er i familie med en pedofil da vil alle få råd osv 

Anonymkode: cc6e3...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke gått fra mannen. Da har hun ikke kontroll på hva som skjer når barnet har samvær med far. 

Anonymkode: 4636b...855

☝️

Anonymkode: 512dc...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da kan du kontakte dem selv de har et eget opplegg når det gjelder saker som dette med gode råd og tips. Å noen « regler» slike som at barnet deres IKKE kan være på overnatting hos han og at hvis han får stebarn osv at dere burde melde det til bv. Men for alt dette ^ Må han ha blitt dømt... En anklagelse er ikke nokk.. Du kan også da sende egen bekymringsmelding på alle barna i familien hvor du sier de er i familie med en pedofil da vil alle få råd osv 

Anonymkode: cc6e3...8bd

Han er dømt. Så da kan jeg kontakt de å få råd. Herregud grøss å gru om han skulle møtt en ny og det samme skjedde igjen. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

☝️

Anonymkode: 512dc...fb6

Må vel gå ann å få skriv fra barnevernet om at han ikke får omgås henne evt.. (?) 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var overgrep mot stedatter det er snakk om. Det er heldigvis få barn i familiens omkrets. Kun min datter og en fetter som er 9. Og helt ærlig så vil ikke jeg at hun skal være sammen med han fremover. De får bare lage baluba, men jeg kan ikke late som det er ok og ta med meg henne dit han er. Jeg viste mannen min medieoppslaget og han besvarte det bare med at 'det er mediene elskling'.. Skylapper anyone? Han skjønner ikke at mediene ikke gidder å dikte opp greier om en eller annen random fyr, hadde det vært en kjendis så ja kanskje. 

Jeg forsøkte å få tak i dommen fra tingretten hun dama sa at den var anket til borgartingrett (?) og den dommen har jeg. Så da kan jeg ikke få noe fra tingretten da? 

Jeg har bedt mannen min få igjen bildene hvor det er bildet av jenta vår på.. Som han ga til broren i fengsel. Altså han har bilder av familien. 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg faktisk tårer i øynene av hvor fantastisk fornuftig du er som mor! ❤️ nå husker ikke jeg hvor gammel jenta di er, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en ærlig prat med datteren din om dette med kropp, grenser og respekt. Lært henne hva som er greit og ikke, og så fortalt henne at onkelen dessverre ikke har vært så snill mot et annet barn og faktisk ikke respektert grensene for kroppen hennes. Bruke ord som barnet ditt forstår, men ikke nødvendig å utdype så veldig om hva onkelen har gjort utenom at han har gjort noe ulovlig mot et annet barn og at du ønsker at hun skal være trygg og tøre å fortelle deg som mor hvis hun opplever noe lignende selv så du kan beskytte henne. Husk at å snakke med barn om kropp, grenser og overgrep kan være med på å forebygge overgrep mot barna. 

Støtter deg fullt opp og roser deg for å ville beskytte barnet ditt ❤️ Stå på uansett om familien ikke vil høre etter!

Anonymkode: 6ac91...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må vel gå ann å få skriv fra barnevernet om at han ikke får omgås henne evt.. (?) 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Det ville jeg spurt om. Huff jeg føler med deg her HI, pass godt på datteren din.

Anonymkode: 512dc...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må vel gå ann å få skriv fra barnevernet om at han ikke får omgås henne evt.. (?) 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Barnevernet har ingen myndighet til noe slikt. Da må det en dom til.

Anonymkode: 23e2c...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en sånn sak i familien. Fikk tilfeldigvis vite at min onkel sitter på ila nå. Dom på 3 år. Ingen sier noe, anna enn at "det var visst no bilder" . Synes jo 3 år er mye, når andre får 5-6 år for overgrep. 

Vil få problemer med å møte han når han er ute igjen. 

Anonymkode: 012b8...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var overgrep mot stedatter det er snakk om. Det er heldigvis få barn i familiens omkrets. Kun min datter og en fetter som er 9. Og helt ærlig så vil ikke jeg at hun skal være sammen med han fremover. De får bare lage baluba, men jeg kan ikke late som det er ok og ta med meg henne dit han er. Jeg viste mannen min medieoppslaget og han besvarte det bare med at 'det er mediene elskling'.. Skylapper anyone? Han skjønner ikke at mediene ikke gidder å dikte opp greier om en eller annen random fyr, hadde det vært en kjendis så ja kanskje. 

Jeg forsøkte å få tak i dommen fra tingretten hun dama sa at den var anket til borgartingrett (?) og den dommen har jeg. Så da kan jeg ikke få noe fra tingretten da? 

Jeg har bedt mannen min få igjen bildene hvor det er bildet av jenta vår på.. Som han ga til broren i fengsel. Altså han har bilder av familien. 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Altså nå må han mannen din ta å skjerpe seg. Han har samtykket til å ha sendt mail til små jenter om nakenbilder. Jenter på alder som datteren din. Og nå sitter han med et bilde av din datter i fengsel. Som din mann har gitt han. Det er bare ikke greit. Han har i tillegg gjort seksuelle ting med stedatter, og vil mest sannsynlig fortsette med dette når han kommer ut. Overgripere går ofte i sin nærmeste familie først. Vet ikke hva jeg selv hadde gjort, men hadde i hvertfall ikke ville vært en del av den familien lenger. Mine barn setter jeg høyest uansett hva. Tenk hva slags traumer dette kan gi. Tenk hva slags handlinger han har gjort. Det kommer man ikke unna, og 6,5 år er en sikker straff. Dette har han gjort!! Æsj!!

Anonymkode: 34a67...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet har ingen myndighet til noe slikt. Da må det en dom til.

Anonymkode: 23e2c...2b7

Men han har jo en dom han soner nå.. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg faktisk tårer i øynene av hvor fantastisk fornuftig du er som mor! ❤️ nå husker ikke jeg hvor gammel jenta di er, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en ærlig prat med datteren din om dette med kropp, grenser og respekt. Lært henne hva som er greit og ikke, og så fortalt henne at onkelen dessverre ikke har vært så snill mot et annet barn og faktisk ikke respektert grensene for kroppen hennes. Bruke ord som barnet ditt forstår, men ikke nødvendig å utdype så veldig om hva onkelen har gjort utenom at han har gjort noe ulovlig mot et annet barn og at du ønsker at hun skal være trygg og tøre å fortelle deg som mor hvis hun opplever noe lignende selv så du kan beskytte henne. Husk at å snakke med barn om kropp, grenser og overgrep kan være med på å forebygge overgrep mot barna. 

Støtter deg fullt opp og roser deg for å ville beskytte barnet ditt ❤️ Stå på uansett om familien ikke vil høre etter!

Anonymkode: 6ac91...02d

Takk, så god du er! Jenta mi er liten ennå, og han har en god del år igjen før han kommer ut. Så sånn sett lenge til evt mulighet for at de ses, men når det nærmer seg at han skal ut så må jeg forklare henne noe sånt ja.. Håper på å få medhold fra mannen om at han ikke får møte henne. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk, så god du er! Jenta mi er liten ennå, og han har en god del år igjen før han kommer ut. Så sånn sett lenge til evt mulighet for at de ses, men når det nærmer seg at han skal ut så må jeg forklare henne noe sånt ja.. Håper på å få medhold fra mannen om at han ikke får møte henne. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Fagfolk og terapeuter anbefaler jo nå å lære barna sine om dette fra 3 års alderen og opp. NRK super har også laget filmer om dette. Har begynt å lære barnet mitt på 3,5 om dette med å si nei og at andre skal godta det, tar praten med ord barnet forstår utifra alder og modenhet. Aldri for tidlig å lære barna om dette slik at de vet hvis de blir utsatt for dette og blir trygge på å si i fra

Anonymkode: 6ac91...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 15.58, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Hvis du vet hvilken domstol han var i kan du ringe direkte dit og be om en utskrift av dommen. Så lenge du kan konkretisere den til hans navn så har du i utgangspunktet krav på det. 

6,5 år er streng straff, noe som tyder på at handlingen er alvorlig og/eller at det er snakk om gjentatte overgrep.

Hvis familien ikke vil forstå må du i verste fall ofre forholdet til svigerfamilien. Hensynet til barnet må gå foran!

Anonymkode: 61f97...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vet hvilken domstol han var i kan du ringe direkte dit og be om en utskrift av dommen. Så lenge du kan konkretisere den til hans navn så har du i utgangspunktet krav på det. 

6,5 år er streng straff, noe som tyder på at handlingen er alvorlig og/eller at det er snakk om gjentatte overgrep.

Hvis familien ikke vil forstå må du i verste fall ofre forholdet til svigerfamilien. Hensynet til barnet må gå foran!

Anonymkode: 61f97...338

Hadde du lest tråden så hadde du sett at HI har fått fatt i rettskraftig dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 15.31, Anonym bruker skrev:

Hva ville du gjort dersom en i nær familie ble dømt for overgrep?

Broren til min mann sitter inne for overgrep mot en 10 år gammel jente. Han nekter straffskyld og er dømt til 6,5 års fengsel.

Familien hans inkludert min mann tror han er uskyldig. Mens jeg er litt mer usikker, jeg har mer tro på rettsystemet og mener de skal ha funnet noe siden de har gitt han dom. Selv sier han at det ikke er funnet noe bevis, og at de har dømt han bare på "tullpratet" hennes. De har også funnet noen linker på dataen hans hvor han har vært i kontakt med andre mødre for å se om de har unge jentebarn. (dette sier de at mediene har spunnet opp).

Uansett, poenget er. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Svigermor er allerede på meg fordi jeg ikke har besøkt han i fengsel. Jeg er redd det kommer til å bli et helvete om jeg så mye som ytrer at jeg er i tvil. Og hva skjer når han kommer ut? skal jeg da la de ta med datteren min for å feire jul/bursdager osv. Skal jeg bli med så de ikke har datteren min alene uten meg? Jeg stoler ikke på han, jeg vet jo at han ikke får gjort noe eller hatt barnet mitt alene, aller helst skulle jeg holdt datteren min langt unna han. Men, min mann tror jo han er uskyldig og vil selvfølgelig ha med datteren våre på sammenkomster frem i tid der han vil være tilstede.  Skal jeg nekte, og snu hele svigerfamilien i mot meg? La det ødelegge forholdet til meg og mannen min? Jeg blir gal. Ikke får jeg snakke med noen om det heller, fordi det skal selvfølgelig ikke komme ut. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Hei. Så utrolig tøff du er!! Det du gjør for datteren din, er helt rett. Heier på deg❤️.

men: må også be deg tenke på:

1. Overgrep går igjen i familier. Forskning sier at de fleste overgripere selv har vært offer. Var jeg deg, ville jeg holdt familien som helhet under oppsikt framover. Retten har stadfestet at svogeren din er en overgriper. Men kan man vite med sikkerhet at det ikke finnes andre overgripere i familien som gjorde ham til offer, ( og derfor senere til overgriper? Trå varsomt, og ha øynene oppe- for bestefar, andre søsken, onkler Etc).

2, Du nevner en fetter på ni år. Vær så snill, ta ansvar for ham også. Om han tilhører en av de i familien som tror svogeren din, er han i risiko for å bli utsatt for overgrep når svogeren din kommer ut. Håper du da sender en anonym bekymringsmelding til bv, for oddsen for at han begår nye overgrep, er STOR. Og særlig med tanke på at han nå er DØMT overgriper, og derfor sannsynligvis ikke kan bevege seg rundt slik han vil. Da vil nok de neste overgrepene kunne foregå hjemme. Ta det med deg!

lykke til! Du gjør det rette❤️

 

Anonymkode: f3699...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men han har jo en dom han soner nå.. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Dommen han soner nå handler om overgrepet/overgrepene han har begått. Det kan hende det står noe førende i den dommen, for hvilken omgang han kan ha med barn i fremtiden, men jeg tror ikke slike dommer pleier å si så mye om det.

Politiet kan pga. eksisterende lovverk avgrense forholdet hans til barn. Han får f.eks. ikke lov å jobbe i bhg. eller i bv. lenger eller andre jobber som har med barn å gjøre. Og de vil muligens kunne ilegge besøksforbud e.l. hvis det gjelder helt spesifikke barn han er til fare for. Men om han skulle få seg en ny kjæreste, som tenker at det er en god idé at han får være alene med barna hennes. Så er det ikke så mye politiet eller bv. får gjort med det. Bv. kan selvfølgelig undersøke, men det må være en berettiget bekymring, og da holder det ikke nødvendigvis at han har begått overgrep før. Det må være noe mer som indikerer at det ev. nye barnet er i fare. Staten kan ikke gripe urettmessig inn i folks familieliv, og terskelen for å gjøre det skal være ekstremt høy.

Det man kan gjøre her er som privatperson å kontakte nye damer, som ikke vet om fortiden hans, og opplyse dem om ståa. Mer enn det får man dessverre ikke gjort. Annet enn å stille opp på døra hans og true han til han er så redd at han ikke tør noe annet enn å holde kuken i buksa. Men det er jo ikke helt innafor lovverket da....

Anonymkode: 3d34d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...