Gå til innhold

Overgriper i familien


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva ville du gjort dersom en i nær familie ble dømt for overgrep?

Broren til min mann sitter inne for overgrep mot en 10 år gammel jente. Han nekter straffskyld og er dømt til 6,5 års fengsel.

Familien hans inkludert min mann tror han er uskyldig. Mens jeg er litt mer usikker, jeg har mer tro på rettsystemet og mener de skal ha funnet noe siden de har gitt han dom. Selv sier han at det ikke er funnet noe bevis, og at de har dømt han bare på "tullpratet" hennes. De har også funnet noen linker på dataen hans hvor han har vært i kontakt med andre mødre for å se om de har unge jentebarn. (dette sier de at mediene har spunnet opp).

Uansett, poenget er. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Svigermor er allerede på meg fordi jeg ikke har besøkt han i fengsel. Jeg er redd det kommer til å bli et helvete om jeg så mye som ytrer at jeg er i tvil. Og hva skjer når han kommer ut? skal jeg da la de ta med datteren min for å feire jul/bursdager osv. Skal jeg bli med så de ikke har datteren min alene uten meg? Jeg stoler ikke på han, jeg vet jo at han ikke får gjort noe eller hatt barnet mitt alene, aller helst skulle jeg holdt datteren min langt unna han. Men, min mann tror jo han er uskyldig og vil selvfølgelig ha med datteren våre på sammenkomster frem i tid der han vil være tilstede.  Skal jeg nekte, og snu hele svigerfamilien i mot meg? La det ødelegge forholdet til meg og mannen min? Jeg blir gal. Ikke får jeg snakke med noen om det heller, fordi det skal selvfølgelig ikke komme ut. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med legen din. Så kan du få hjelp videre til hvordan du kan både besøke han og feire høytider med han uten at datteren din blir skadet. 

Anonymkode: 21e91...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med legen din. Så kan du få hjelp videre til hvordan du kan både besøke han og feire høytider med han uten at datteren din blir skadet. 

Anonymkode: 21e91...312

?

Anonymkode: 5e51e...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med legen din. Så kan du få hjelp videre til hvordan du kan både besøke han og feire høytider med han uten at datteren din blir skadet. 

Anonymkode: 21e91...312

Men jeg vil jo ikke ha noe med han å gjøre. Jeg får bare være tilstede på sammenkomster å vente til det er ferdig.  Det er min plan hvis jeg MÅ ha noe med han å gjøre.  men ja, kan jo ta en tur til legen for noen tips. Hvis jeg må forholde meg til han. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke 6,5 år i fengsel på indisier, altså. 

Her må du sette barnet ditt først og gi beskjed om at hun aldri skal være alene med han, ikke i to minutt engang. 

Jeg hadde tatt kampen med familien, han er skyldig i en av de verste forbrytelser som finnes og da kan man ikke stikke hodet i sanden og ikke forholde seg til at han er et svin. 

Jeg hadde selvsagt aldri besøkt han i fengsel. 

Anonymkode: 5e51e...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han dømt til så lang straff, så er både det han har gjort ille, og de må sitte på bevis. Hadde de vært det minste i tvil, hadde han ikke fått så lang straff. På skolen til mine barn, så ble 2 jenter misbrukt av en lærer, han innrømmet alt, og fikk 6 mnd i fengsel. 

Så jeg hadde holdt meg langt unna, og familien hans er jo idioter som velger å tro på han.

Anonymkode: 386d0...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er oppi noe av det samme selv. Nå er svogeren din allerede straffedømt og sitter inne for dette. Ergo, han er funnet skyldig. Da er det mest sannsynlig VELDIG gode bevis for at han faktisk har gjort det han er beskyldt for. Både han og øvrig familie kan nekte alt de vil, men ingen blir faktisk fengslet for en slik forbrytelse dersom det ikke finnes klare bevis. 

Så, slik vi har gjort det, så har det vært slik at den personen i vår familie aldri har fått være alene med barna. Det vet både han og alle andre i nær familie. Jeg tenker du må si det du mener og føler her. Det er veldig viktig. Vis at du er uenig dersom du er det. Det blir veldig slitsomt å gå på tå hev hele tiden. Si at du ikke tillater at barna er alene med ham og stå ved det. Her må du bare være tøff og tåle å stå i det. Det er ene og alene for barnas skyld. Det er de som må tas hensyn til her, ingen andre!

Anonymkode: 88043...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg vil jo ikke ha noe med han å gjøre. Jeg får bare være tilstede på sammenkomster å vente til det er ferdig.  Det er min plan hvis jeg MÅ ha noe med han å gjøre.  men ja, kan jo ta en tur til legen for noen tips. Hvis jeg må forholde meg til han. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Jeg ville ikke tatt sjansen på at familien til mannen, som ikke tror på dette, skal ta ansvar for barnet når broren også er tilstede. Da ville jeg vært der selv og overvåket med haukeøyne.

Anonymkode: 21e91...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send datteren din på sammenkomster med ham uten at du selv er til stede og kan passe på henne. Du kan ikke stole helt på at de andre tar det tilstrekkelig alvorlig. Her ville jeg: 1. Tenkt at han etter all sannsynlighet er skyldig når rette har dømt ham. 2. Tenkt at det er lite du får gjort med at familien hans støtter ham, han er deres sønn og bror. 3. Gått stille i dørene, slik at du er i posisjon til å passe på datteren din på en diskret måte. 

Anonymkode: 214b1...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er dømt til 6,5 år i fengsel, da er det ikke lite han har gjort. Jeg vil anta at han har hatt to rettsrunder?

Hvis også lagretten fant han skyldig, da er det jo ikke tvil. Og hvis han ikke anket en tingrettsdom, da sier jo det også sitt.

Jeg anbefaler deg å finne hele dommen(e) i lovdata og les hele dommene. Da vet du hva retten faktisk har hatt av beviser og hvorfor han er dømt som han er. Så får du mannen din også til å lese dommen(e).

Det er forsåvidt ganske normalt at de nærmeste ikke vil tro at en av deres kjære kan ha gjort noe slikt. Det er jo en av problemene i slike saker, selv når barn sier fra så har man så vanskelig for å tro at det kan være sant at mange heller velger å tro at det bare er fantasi fra barnets side. I tillegg er det jo veldig skambelagt med pedofili, noe som gjør det enda verre for de rundt.

At familien ikke ønsker at det han har gjort skal komme ut, det er forståelig. Men les dommen(e) i sin helhet, få mannen din til å lese dem også. Og så tar du det derfra. Om hele dommene ikke ligger ute på nett så kan du bestille dem.

Å ta med et barn til fengselet for å besøke et familiemedlem som sitter inne for overgrep mot barn, det er altså så tankeløst som det kan bli. Det er nesten så jeg mistenker at familien hans da bruker deres barn som et "alibi" på hans påståtte uskyld. Det hadde jeg ikke greid å takle.

Anonymkode: eeb59...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke send datteren din på sammenkomster med ham uten at du selv er til stede og kan passe på henne. Du kan ikke stole helt på at de andre tar det tilstrekkelig alvorlig. Her ville jeg: 1. Tenkt at han etter all sannsynlighet er skyldig når rette har dømt ham. 2. Tenkt at det er lite du får gjort med at familien hans støtter ham, han er deres sønn og bror. 3. Gått stille i dørene, slik at du er i posisjon til å passe på datteren din på en diskret måte. 

Anonymkode: 214b1...5fc

I tillegg hadde jeg gitt han klar beskjed om at han så mye som nærmet seg datteren min hadde jeg kuttet pikken av han. Og fått han til å skjønne at jeg snakket alvor. 

Anonymkode: 5e51e...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at du skal besøke ham. Send kort eller hilsen til jul og fødselsdag om du har pleid det, men ellers ikke. Jeg besøker da ikke mannens brødre i hytt og pine? Fremtidige sammenkomster tar du som det faller seg, men pass på ungene dine.

Anonymkode: 2f2b9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville du gjort dersom en i nær familie ble dømt for overgrep?

Broren til min mann sitter inne for overgrep mot en 10 år gammel jente. Han nekter straffskyld og er dømt til 6,5 års fengsel.

Familien hans inkludert min mann tror han er uskyldig. Mens jeg er litt mer usikker, jeg har mer tro på rettsystemet og mener de skal ha funnet noe siden de har gitt han dom. Selv sier han at det ikke er funnet noe bevis, og at de har dømt han bare på "tullpratet" hennes. De har også funnet noen linker på dataen hans hvor han har vært i kontakt med andre mødre for å se om de har unge jentebarn. (dette sier de at mediene har spunnet opp).

Uansett, poenget er. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Svigermor er allerede på meg fordi jeg ikke har besøkt han i fengsel. Jeg er redd det kommer til å bli et helvete om jeg så mye som ytrer at jeg er i tvil. Og hva skjer når han kommer ut? skal jeg da la de ta med datteren min for å feire jul/bursdager osv. Skal jeg bli med så de ikke har datteren min alene uten meg? Jeg stoler ikke på han, jeg vet jo at han ikke får gjort noe eller hatt barnet mitt alene, aller helst skulle jeg holdt datteren min langt unna han. Men, min mann tror jo han er uskyldig og vil selvfølgelig ha med datteren våre på sammenkomster frem i tid der han vil være tilstede.  Skal jeg nekte, og snu hele svigerfamilien i mot meg? La det ødelegge forholdet til meg og mannen min? Jeg blir gal. Ikke får jeg snakke med noen om det heller, fordi det skal selvfølgelig ikke komme ut. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Det er klart han er skyldig som har fått den dommen han har fått! Gjør som en annen over her skriver, les dommen og få mannen din også til å lese den. Da blir det nok klarere for han også. Ville for øvrig aldri latt han få være alene med barna uten tilsyn. Stå på ditt. Det er barna som må skjermes her, ikke svogeren din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mennesker har gode og dårlige sider. Dette er nok hans dårligste. Han ksn være en grei og hyggelig mann ellers.

Jeg tror du skal forsøke å se og foksere mest på de andre sidene. Du kan hate det han har gjort og fortsatt ha det hyggelig med ham i andre settinger. Han er familie og da tror jeg du gjør best i å lære å akseptere ham, samtidig som du vet at han ikke under noen villkår skal få mulighet til å gjøre datteren din noe.

Anonymkode: ed6c8...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når han er dømt til 6,5 år i fengsel, da er det ikke lite han har gjort. Jeg vil anta at han har hatt to rettsrunder?

Hvis også lagretten fant han skyldig, da er det jo ikke tvil. Og hvis han ikke anket en tingrettsdom, da sier jo det også sitt.

Jeg anbefaler deg å finne hele dommen(e) i lovdata og les hele dommene. Da vet du hva retten faktisk har hatt av beviser og hvorfor han er dømt som han er. Så får du mannen din også til å lese dommen(e).

Det er forsåvidt ganske normalt at de nærmeste ikke vil tro at en av deres kjære kan ha gjort noe slikt. Det er jo en av problemene i slike saker, selv når barn sier fra så har man så vanskelig for å tro at det kan være sant at mange heller velger å tro at det bare er fantasi fra barnets side. I tillegg er det jo veldig skambelagt med pedofili, noe som gjør det enda verre for de rundt.

At familien ikke ønsker at det han har gjort skal komme ut, det er forståelig. Men les dommen(e) i sin helhet, få mannen din til å lese dem også. Og så tar du det derfra. Om hele dommene ikke ligger ute på nett så kan du bestille dem.

Å ta med et barn til fengselet for å besøke et familiemedlem som sitter inne for overgrep mot barn, det er altså så tankeløst som det kan bli. Det er nesten så jeg mistenker at familien hans da bruker deres barn som et "alibi" på hans påståtte uskyld. Det hadde jeg ikke greid å takle.

Anonymkode: eeb59...769

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5 år må være grov voldtekt. Vil tro det er masse bevis. Det er en uvanlig lang straff. Hva må han betale i oppreisning? 

Anonymkode: b05b6...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Ja det er lenge i overgrepssaker. Dessverre. Skulle vært livstid! Så her har han gjort noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen grunn til at du skal besøke ham. Send kort eller hilsen til jul og fødselsdag om du har pleid det, men ellers ikke. Jeg besøker da ikke mannens brødre i hytt og pine? Fremtidige sammenkomster tar du som det faller seg, men pass på ungene dine.

Anonymkode: 2f2b9...851

Jeg ble tvunget til å sende julekort i fjor, han sendte det i retur siden han er fornærmet fordi jeg ikke besøker han. Jeg vil ikke ha bilde av mitt barn og min familie i et fengsel. Ekkelt å tenke på om det kommer på avveie, han sitter i et fengsel der det er 80% overgripere som sitter. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

6,5 år må være grov voldtekt. Vil tro det er masse bevis. Det er en uvanlig lang straff. Hva må han betale i oppreisning? 

Anonymkode: b05b6...36f

Tror det er 200.00, er det mye eller lite i en sånn sak?

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ble tvunget til å sende julekort i fjor, han sendte det i retur siden han er fornærmet fordi jeg ikke besøker han. Jeg vil ikke ha bilde av mitt barn og min familie i et fengsel. Ekkelt å tenke på om det kommer på avveie, han sitter i et fengsel der det er 80% overgripere som sitter. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Han virker jo ikke helt.....skarp? Er det noen omstendigheter her? Er han ikke helt "som han skal"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble tvunget til å sende julekort i fjor, han sendte det i retur siden han er fornærmet fordi jeg ikke besøker han. Jeg vil ikke ha bilde av mitt barn og min familie i et fengsel. Ekkelt å tenke på om det kommer på avveie, han sitter i et fengsel der det er 80% overgripere som sitter. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

80 % overgripere? Nå begynner du å miste litt troverdighet her. Hvilket fengsel skulle dette være egentlig?

Anonymkode: 5e51e...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Kontakt domstolen som hadde saken og be om å få den. Du kan sende mail. 

Anonymkode: b05b6...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Jeg har vært tilstede i mange slike saker, og tro meg, det er svært høye krav til bevisførselen. 6,5 år er også en rimelig lang dom (selv om vi alle kan enes om at det burde vært lengre og alt det der), så jeg vil påstå at det er svært grove forhold han er dømt for, og at alle tiltalepunktene er langt over tilstrekkelig bevist.

Du finner nok ikke dommen, da slike typer saker ofte går for lukket rett. Noen ganger kan man finne dem om man har tilgang til Gyldendal rettsdata, som jusstudent, advokat o.l., men det pleier ofte ikke ligge tilgjengelig for folk flest. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forsøkt å finne saken/ dommen på den siden på nettet, men fant ingenting. Hvor ringer jeg for å få tak i de? Jeg har forsøkt å få mannen min til å spørre han hva jenta har sagt siden de tror henne, men broren i fengselet forteller dem bare sånne usannsynlige ting hun liksom skal ha sagt. Så det virker enda mindre sant, og fremstiler jenta som gal unge.  Sprøtt for meg at de ikke spør hva hun har sagt siden han ble dømt. De er så naive. 

Er 6,5 år lenge i en sånn sak? Jeg kan (heldgvis) ingenting om overgrepssaker og dommer. 

 

HI

Anonymkode: 3ea5e...b1b

En jeg veit fikk 5 år i fengsel for flere hundre overgep mot to jenter.. det svarer vel på hvor alvorlig det svogeren din har gjort er når han får 6.5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

80 % overgripere? Nå begynner du å miste litt troverdighet her. Hvilket fengsel skulle dette være egentlig?

Anonymkode: 5e51e...7b7

Hvorfor mister jeg troverdighet? Tror du jeg spinner opp de fæle greiene her? 

Ila =pedoprison. Mulig jeg har hørt feil, jeg er ingen ekspert på de forskjellige fengslene. Heldigvis. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...