Gå til innhold

Overgriper i familien


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det første punktet der stemmer ikke helt. Ja, barnets beste skal være førende, men rettslig sett, går spesielle bestemmelser foran generelle bestemmelser. Vi mennesker kan mene vidt forskjellige ting om hva som er barns beste. Hensynet til barnets beste er så generelt, at det må underbygges av en mer konkret bestemmelse.

Det er begått mange overgrep i historien, der «barnets beste»-prinsippet fikk være førende alene (på 30-tallet mente man f.eks. at man kunne tvangssterilisere tatere, fordi det var til barns beste å ikke vokse opp i taterfamilier, samer ble fratatt barna sine, osv). Så privatlivets fred er absolutt ikke underordnet barnets beste. 

Ang. det siste punktet, så kan du mene at det faller på sin egen urimelighet, men det er altså slik lovverket er. At du ikke vet det, og jobber i bvtj. er bekymringsfullt. Da tenker jeg at dere trenger mer juridisk kursing der du jobber. 

Hva jeg mener er at den bestemmelsen sikrer noen av de mest grunnleggende rettighetene vi har i et demokratisk/menneskerettslig samfunn. Det at når staten går inn i livet ditt, så skal de vurdere deg som person, og ikke som et generelt tilfelle. Det er en fornuftig bestemmelse, tenker jeg. Og kanskje vurderer de 99,9 % av sakene likt, men ds har de gjort en ordentlig vurdering av de faktiske forhold, og ikke av tenkte forhold. Noe annet ville jo vært dypt urettferdig. 

Anonymkode: 3d34d...5ed

Feil. Barnets beste er nedfelt i haagkovensjinen og barnekonvensjonen som det førende. I forarbeidene er barnets beste definert til å være feks frihet fra vold og overgrep, hierarkisk trumfer bestemmelsen over alle. 

Og jo da, privatlivets fred er underordnet barnets beste. Hvor har du informasjonen din fra? 

Uten å være frekk: jeg tror du bør sette deg inn i retningslinjer og lovverk. 

Anonymkode: f3699...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Jeg tror ikke vi kommer til noen felles forståelse i denne diskusjonen. Du legger dessverre litt for mange ord i munnen på meg til at dette ble konstruktivt. Det er dumt at du svarer med å angripe meg, og lese ting inn i tekstene mine som jeg ikke har skrevet. 

Lykke til Hi! 

Anonymkode: 3d34d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg tror ikke vi kommer til noen felles forståelse i denne diskusjonen. Du legger dessverre litt for mange ord i munnen på meg til at dette ble konstruktivt. Det er dumt at du svarer med å angripe meg, og lese ting inn i tekstene mine som jeg ikke har skrevet. 

Lykke til Hi! 

Anonymkode: 3d34d...5ed

Føler ikke at jeg gjør det i hele tatt. Synes bare det er dumt at vi som jobber som bvped skal skrive ting i et off fora som ikke stemmer. I ytterste konsekvens kan det få foreldre til å ufarliggjøre det å bo med en overgriper, fordi han har tatt straffen sin, pga privatlivets fred eller fordi bv skriver på kvinneguiden at det KAN gå bra.

som fagfolk har vi et ansvar. Også når vi formidler oss på sosiale medier.

Anonymkode: f3699...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler ikke at jeg gjør det i hele tatt. Synes bare det er dumt at vi som jobber som bvped skal skrive ting i et off fora som ikke stemmer. I ytterste konsekvens kan det få foreldre til å ufarliggjøre det å bo med en overgriper, fordi han har tatt straffen sin, pga privatlivets fred eller fordi bv skriver på kvinneguiden at det KAN gå bra.

som fagfolk har vi et ansvar. Også når vi formidler oss på sosiale medier.

Anonymkode: f3699...ee5

Ja, jeg hadde egentlig tenkt til å gi meg, men jeg kan jo si en siste ting:

det jeg sa, som har vært kjernen i budskapet mitt hele tiden, er at enkeltfamilier skal ses og vurderes av statsapparatet som de enkeltfamiliene de er. 

Og ja, det kan gå bra å bo med en overgriper. Du ser ut til å glemme at «dømt overgriper»-kategorien er veldig stor og rommer veldig mange. Det kan innebære alt fra en 30 år gammel mann som lå med kjæresten sin da de var 17 og 15, til en far som lodder ut barna sine som seksuelle premier til venner eller tar videovergrep på bestilling. Og alle saker der i mellom. 

Overgripere er forskjellig, og barn er forskjellig, og de har krav på hjelp som de enkeltmenneskene de er. Det er alt jeg har hevdet. Hverken mer eller mindre. 

Retorikken i innleggene dine og personangrepene dine, synes jeg er uprofesjonelle. Jeg håper ikke dette er en samtaleform du har med de du skal hjelpe. 

Og jeg tenker fremdeles at det du skriver og måten du skriver det på, vitner om at du mangler forståelse for grunnleggende juridisk metode og kunnskap, som skal være førende for arbeidet du gjør. Og det er veldig dumt.

Det er stor forskjell mellom å få informasjon om jussen levert i form av retninglinjer og veiledere, og å kunne foreta en selvstendig juridisk vurdering av det lovverket man jobber innenfor. Sistnevnte må alltid komplementere førstnevnte. 

Jeg oppfordrer deg til å ta dette opp på jobben, og å ta ansvar for å kurses på dette området. 

Sånn, det var det siste fra meg i denne tråden.

Anonymkode: 3d34d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg hadde egentlig tenkt til å gi meg, men jeg kan jo si en siste ting:

det jeg sa, som har vært kjernen i budskapet mitt hele tiden, er at enkeltfamilier skal ses og vurderes av statsapparatet som de enkeltfamiliene de er. 

Og ja, det kan gå bra å bo med en overgriper. Du ser ut til å glemme at «dømt overgriper»-kategorien er veldig stor og rommer veldig mange. Det kan innebære alt fra en 30 år gammel mann som lå med kjæresten sin da de var 17 og 15, til en far som lodder ut barna sine som seksuelle premier til venner eller tar videovergrep på bestilling. Og alle saker der i mellom. 

Overgripere er forskjellig, og barn er forskjellig, og de har krav på hjelp som de enkeltmenneskene de er. Det er alt jeg har hevdet. Hverken mer eller mindre. 

Retorikken i innleggene dine og personangrepene dine, synes jeg er uprofesjonelle. Jeg håper ikke dette er en samtaleform du har med de du skal hjelpe. 

Og jeg tenker fremdeles at det du skriver og måten du skriver det på, vitner om at du mangler forståelse for grunnleggende juridisk metode og kunnskap, som skal være førende for arbeidet du gjør. Og det er veldig dumt.

Det er stor forskjell mellom å få informasjon om jussen levert i form av retninglinjer og veiledere, og å kunne foreta en selvstendig juridisk vurdering av det lovverket man jobber innenfor. Sistnevnte må alltid komplementere førstnevnte. 

Jeg oppfordrer deg til å ta dette opp på jobben, og å ta ansvar for å kurses på dette området. 

Sånn, det var det siste fra meg i denne tråden.

Anonymkode: 3d34d...5ed

Oj, ha, ha, ja da så....😂😂.

jeg tror du er nyutdannet, det må du være. Ellers ville du ikke skrevet slik. 

Jeg har akkurat disputert for min doktorgrad i bv, har master i samme emne og 20 år i feltet. Kan hende jeg trenger litt av hvert. Men jeg vil si dette: det er lurt å høre på de som har mer erfaring enn en selv. Synes du lukker ørene for logiske argumenter og er opptatt av å dra fram familien som noe du ser bedre enn meg.

nyanser har visst mange nyanser idag...

ha en fin dag og læringskurve videre.

Anonymkode: f3699...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Beklager hvis du følte deg utsatt for personangrep. Det var ikke min intensjon.

Anonymkode: f3699...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som kan forklare meg.. 

Jeg sendte mail til tingretten og ba om dommen, men de svarte bare at saken var sendt videre til borgarting. Da får jeg ikke sammenlignet noen de to rettsakene da? Siden saken i tingretten ble anket?

Jeg har fått dommen fra borgarting. 

 

Hi

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Tingretten bør kunne sende deg dommen selv om saken er sendt videre. Men hvis de ikke gjør det, sender du en ny e-post til Borgarting og sier at tingretten har henvist deg dit, og ber om å få tilsendt tingrettsdommen.

Anonymkode: 214b1...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

HI her igjen. 

Jeg tror mannen min har begynt å forstå at dette kan stemme, så nå sitter jeg her å lurer på. Ville du besøkt din bror/søster i fengsel dersom hen hadde gjort noe sånt? Jeg har en forventning om at når mannen min forstår alvoret så skal han kutte ut besøkene. Jeg tror ikke jeg ville besøkt min bror om han hadde gjort noe sånt, men nå er det jo ikke meg det er snakk om. Hva kan forventes her?  Til nå har jeg ikke brydd meg med besøkene, jeg vil bare ikke vite noe om han eller høre noe. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her igjen. 

Jeg tror mannen min har begynt å forstå at dette kan stemme, så nå sitter jeg her å lurer på. Ville du besøkt din bror/søster i fengsel dersom hen hadde gjort noe sånt? Jeg har en forventning om at når mannen min forstår alvoret så skal han kutte ut besøkene. Jeg tror ikke jeg ville besøkt min bror om han hadde gjort noe sånt, men nå er det jo ikke meg det er snakk om. Hva kan forventes her?  Til nå har jeg ikke brydd meg med besøkene, jeg vil bare ikke vite noe om han eller høre noe. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Jeg tror at familie er familie uansett hva man har gjort. Ikke forvent at mannen din skal kutte ut broren sin.

Likevel, hold barnet deres langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her igjen. 

Jeg tror mannen min har begynt å forstå at dette kan stemme, så nå sitter jeg her å lurer på. Ville du besøkt din bror/søster i fengsel dersom hen hadde gjort noe sånt? Jeg har en forventning om at når mannen min forstår alvoret så skal han kutte ut besøkene. Jeg tror ikke jeg ville besøkt min bror om han hadde gjort noe sånt, men nå er det jo ikke meg det er snakk om. Hva kan forventes her?  Til nå har jeg ikke brydd meg med besøkene, jeg vil bare ikke vite noe om han eller høre noe. 

Anonymkode: 3ea5e...b1b

Å besøke broren i fengsel synes jeg er ok - så lenge han ikke tar med barnet deres. At brødrene ev. omgås når broren kommer ut av fengsel er også til en viss grad ok, men heller ikke da ok å gjøre det med barn tilstede.

Din manns bror er hans bror uansett hva han har gjort. Han er ikke det han har gjort. Han har mange flere sider ved seg. De har mange minner og sikkert sterke bånd som ikke har noe med overgrep å gjøre. Det å ta vare på brorforholdet til en viss grad kan også føre til at brorens overgang til samfunnet igjen går bedre, og ikke minst en tilværelse forhåpentligvis uten å være overgriper.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om det var jeg som var i den situasjonen. Jeg tror jeg ville kjent på et enormt sinne for at han kunne misbruke barn på den måten, og jeg tror jeg hadde slitt veldig med å møte ham igjen. Men så er det jo det at disse skal tilbake i samfunnet, og jeg tror sjansen for at de fortsetter som før er større om de blir avvist av alle som de tidligere hadde kontakt med og var glad i. Jeg tror kanskje jeg ville krevd at personen tok fullt ansvar for det han hadde gjort, og også vist at han hadde fått innsikt i hva han hadde gjort og hva følgene for barnet var, og vist oppriktig anger. Hvis ikke tror jeg ikke jeg hadde greid å ha kontakt. En som konsekvent benekter og bagatelliserer og kommer med løgner, han tror jeg at jeg kanskje ikke hadde taklet å ha kontakt med. Og det er vel der dere er...

Men jeg tror din mann må få bestemme dette selv. Du kan stille krav til det som angår barnet deres og han kan ikke kreve at du skal møte broren, men du kan ikke kreve at han skal kutte all kontakt med broren.

Anonymkode: eeb59...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg tror at familie er familie uansett hva man har gjort. Ikke forvent at mannen din skal kutte ut broren sin.

Likevel, hold barnet deres langt unna.

Dette.

Anonymkode: 5fd1c...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 13.00, Anonym bruker skrev:

Oj, ha, ha, ja da så....😂😂.

jeg tror du er nyutdannet, det må du være. Ellers ville du ikke skrevet slik. 

Jeg har akkurat disputert for min doktorgrad i bv, har master i samme emne og 20 år i feltet. Kan hende jeg trenger litt av hvert. Men jeg vil si dette: det er lurt å høre på de som har mer erfaring enn en selv. Synes du lukker ørene for logiske argumenter og er opptatt av å dra fram familien som noe du ser bedre enn meg.

nyanser har visst mange nyanser idag...

ha en fin dag og læringskurve videre.

Anonymkode: f3699...ee5

Det virker ikke som om den doktorgraden er i et relatert fagemne i alle fall. Og usaklig har du faktisk vært. Det er INGEN autoritet å hente på å bruke hersketeknikker som «du er sikkert nyutdannet, du burde høre på oss som har lengre erfaring» hvis du ikke kan framvise noen konkrete eksempler på den erfaringen... for anonym 5ed sier faktisk noen ting som er HELT selvfølgelige i alle juridiske disipliner: den som utsettes for en undersøkelse, etterforskning, siktelse, sakførsel og event. straff har alltid krav på å bli behandlet som individ, og å bli etterforsket og evt straffet for det han faktisk har GJORT, ikke på generelt nivå.

Du kan skjerpe debatteknikken din mange hakk også, den er full av latterfjes og andre forsøk på hersketeknikker. Hvis du er så «erfaren» som du påstår, så greier du sikkert å uttrykke deg som en voksen også.

Anonymkode: 4a64d...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 13.00, Anonym bruker skrev:

Oj, ha, ha, ja da så....😂😂.

jeg tror du er nyutdannet, det må du være. Ellers ville du ikke skrevet slik. 

Jeg har akkurat disputert for min doktorgrad i bv, har master i samme emne og 20 år i feltet. Kan hende jeg trenger litt av hvert. Men jeg vil si dette: det er lurt å høre på de som har mer erfaring enn en selv. Synes du lukker ørene for logiske argumenter og er opptatt av å dra fram familien som noe du ser bedre enn meg.

nyanser har visst mange nyanser idag...

ha en fin dag og læringskurve videre.

Anonymkode: f3699...ee5

Dette fremsto jo seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.3.2019 den 11.24, Anonym bruker skrev:

Det kan kanskje være at det at du ikke jobber i bvtjenesten gjør at du ikke kjenner alle framgangsmåter?

Nei, det er ikke en juridisk svak sak. Der det er en dømt overgriper, får alltid mor et press på seg til å skjerme barna. Å skjerme barna under samme tak, anses ikke som tilstrekkelig. Om familien virker aldri så harmonisk på utsiden, er det desverre ikke nok. Barnevernets retningslinjer er helt klare; barn skal skjermes fra risiko. Det er derfor ingen «kanskje», men en realitet at mor må flytte med barnet- eller be overgriperen flytte ut.

hvem mener du skal vurdere når overgriperen er tilstrekkelig rehabilitert? All forskning sier at overgripere har stor gjentagelsesstatistikk. Behandling av overgripere har dessuten dårlige odds (dette bekrefter forskning). 

Men igjen; jeg forstår at du kanskje aldri har jobbet i bv. Snakk med noen som har det, de vil si det samme som meg.

En annen ting: mener du at en skal la tvilen komme «tiltalte» til gode? Synes du det er forsvarlig omsorg av en mor å la barna sine bo under samme tak med en dømt overgriper- «rehabilitert» eller ikke? I barneverntjenesten anses slik ukritisk foreldreatferd som bekymringsfull, og jeg har ikke vært i en sak der fylkesnemnda ikke har vært enig i det.

Anonymkode: kjenner dessverre til saker hvor dømt overgriper,  som var biologisk far (mot ei jente av tre) etter endt soning flyttet tilbake til moren og fortsatte ekteskapet . Jenta som ble misbrukt ble fjernet fra familien. De to andre søstrene fikk fortsette å bo hjemme selv om faren flyttet hjem igjen... det gikk bra i 3 år. Da var de mindre søstrene blitt like gammel (som da overgrepet mot storesøsteren skjedde ) han gjorde det samme med de to andre søstrene også !!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...