Gå til innhold

Småbarnsforeldre: Er dere slitne hele tiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jo litt komisk at en som bare har to bhg barn og liten jobb uten reiseveg skal komme å utbryte wow fordi andre som har mye mer å gjøre er slitne... 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Liten jobb 🤣 du lot deg virkelig provosere du. Sliten?

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nedlatende? Det kommer jo an på hvordan innstillingen din er, for du har jo gått inn for å tolke innlegget mitt som nedlatende i stedet for som tips og råd til andre. Selv om du ikke føler at disse tingene hjelper, så betyr det ikke at jeg skrev det for å være ekkel. 

Er du i dårlig humør kan hvilket som helst innlegg her tolkes negativt. 

Anonymkode: b0726...71c

Når du starter med "Wow, jeg blir sjokkert !!!" blir ditt innlegg med en gang nedlatende. Du er jo sjokkert over at folk kan være slitne siden du ikke er det selv.

Det kan være så mange grunner til at folk blir slitne. Noen barn er mer selvstendige enn andre, noen trasser mer, noen er mer aktive, noen er utrygge, noen våkner på natten. Folk kan ha lengre pendlervei, en stressende jobb, ettermiddags/kveldsarbeide, en krevende sjef. Et eldre hus som er tungvint å holde, mange smale trapper alt av vasketøy og matinnkjøp må slepes opp ad, lang vei til matbutikk, stram økonomi (det sliter på det psykiske overskuddet). I tillegg blir folk sliten i ulik grad  og har ulik kapasitet.

Hvorfor tillater du deg å bli sjokkert over at en del småbarnsmødre innrømmer at de er mye slitne? Folk lever helt forskjellige liv. Det er virkelig ikke noe å bli sjokkert over. At du jobber lite og har kort vei til alt betyr ikke at du kan tillate deg og være sjokkert over dem som lever i en annen situasjon. 

Anonymkode: 7b178...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du starter med "Wow, jeg blir sjokkert !!!" blir ditt innlegg med en gang nedlatende. Du er jo sjokkert over at folk kan være slitne siden du ikke er det selv.

Det kan være så mange grunner til at folk blir slitne. Noen barn er mer selvstendige enn andre, noen trasser mer, noen er mer aktive, noen er utrygge, noen våkner på natten. Folk kan ha lengre pendlervei, en stressende jobb, ettermiddags/kveldsarbeide, en krevende sjef. Et eldre hus som er tungvint å holde, mange smale trapper alt av vasketøy og matinnkjøp må slepes opp ad, lang vei til matbutikk, stram økonomi (det sliter på det psykiske overskuddet). I tillegg blir folk sliten i ulik grad  og har ulik kapasitet.

Hvorfor tillater du deg å bli sjokkert over at en del småbarnsmødre innrømmer at de er mye slitne? Folk lever helt forskjellige liv. Det er virkelig ikke noe å bli sjokkert over. At du jobber lite og har kort vei til alt betyr ikke at du kan tillate deg og være sjokkert over dem som lever i en annen situasjon. 

Anonymkode: 7b178...50c

Det er deres tolkning av den setningen som gjør innlegget mitt nedlatende. Sikkert fordi dere er slitne og antyder at jeg mener det er det som er sjokkerende. Hadde dere tolket setningen på en annen måte hadde innlegget fått en helt annen betydning. 

Du aner jo ikke hva som ligger bak den setningen 🙄

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres tolkning av den setningen som gjør innlegget mitt nedlatende. Sikkert fordi dere er slitne og antyder at jeg mener det er det som er sjokkerende. Hadde dere tolket setningen på en annen måte hadde innlegget fått en helt annen betydning. 

Du aner jo ikke hva som ligger bak den setningen 🙄

Anonymkode: b0726...71c

Så hva var det egentlig som sjokkerte deg, da?

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leker du aldri med barna? 

Anonymkode: f97a5...c20

Jeg er av den oppfatning at barna leker bedre med hverandre eller andre barn. Min jobb er ikke å være lekekamerat for dem. Klart kan sitte å tegne litt, spille et spill eller kanskje perle. Men i all hovedsak er det de som skal leke med sin egen fantasi. 

Har en del venner som leker masse med barna... resultatet er (merkelig nok ) at de har en forventning om at mamma eller pappa skal engasjere dem i alt. De klarer faktisk ikke å leke for seg selv!! Det er faktisk litt krise i min verden. Barn skal kunne finne på ting selv. Det er sunt.

Opplever at ungene deres til å med må leke med foreldrene når de kommer på besøk til oss?! 

Mener ikke at man ikke skal finne på ting med barna, men synes folk tar litt av med denne leikingen... og i tillegg går rundt å har dårlig samvittighet for å ikke leike med ungene hver dag.

Er oppvokst med å leike med andre barn jeg... Kan ikke se at det skal være skadelig. Fattern kunne herje litt en gang i mellom og mamma bakte vi boller med.. Helt innafor ;) 

Anonymkode: d53d4...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk😊 Skjønner ikke at folk tror jeg brukte så mye tid på tips for å provosere. Når jeg i tilllegg sørger for å understreke at det er litt enklere for meg pga nærhet til jobb og barnehage, ingen lekser eller aktiviteter enda osv. For hvis jeg skal være ærlig ville jeg hatt det enklere med både 30 min kjøring til jobb, lekser og aktiviteter hvis jeg hadde en mann som kunne hente/levere i bhg og på aktiviteter og gjøre lekser, lage middag osv på lik linje med meg. Jeg MÅ ha rutiner siden jeg er alene, og håpet at noe kunne være til hjelp 😊

Anonymkode: b0726...71c

Vi skjønnar godt at du ikkje skreiv alt dette for å provosere, og du har mange gode tips. Du er kjempeflink, og skal ha skryt for det.😊

Mange blir surmaga av slike innlegg er enten fordi dei innerst inne veit at dei nok kunne fylgt råda dine og fått betre tid/mindre stress, men det er tungt å komme dit, og det er ikkje alltid gode råd ein vil ha, men heller anerkjenning på at det faktisk er slitsomt.

Den andre grunnen til at folk kan bli surmaga er vel at det faktisk ikkje er gjennomførbart for akkurat deira situasjon, reiseveg, jobb osb, og sjølv om dine ungar ikkje sutrar, så kan gjerne andre ungar vere nokre troll til tider med akkurat same behandlinga som du gjev dei(utan at ein er mindre glade i trolla sine altså!!! Men litt meir stress er det med 3 åringar som hyler til og med når dei får akkurat det dei ville ha berre fordi dei rakk og ombestemme seg medan du smurde brødskiva) 

Så kan eg legge til at eg sjølv er grisesliten mesteparten av tida, eg kan nok plukka opp enkelte av tipsa dine, andre passar ikkje for meg, og når ein er som mest sliten så vil ein gjerne ha eit klapp på ryggen og støtte på at ja, det er slitsomt, vi forstår deg godt! Også er ein kanskje litt meir mottakelege for gode råd etter ein kaffikopp og 5 minutt pause og godsnakking med seg sjølv😊😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Liten jobb 🤣 du lot deg virkelig provosere du. Sliten?

Anonymkode: b0726...71c

Ikke provosert egentlig, smiler mer i skjegget av at du tror du har fasiten på ting også har du egentlig ikke kommet dit at du har så mye å gjøre enda. Livet med to barn i bhg var jo forholdsvis enkelt. 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Syngensang skrev:

Vi skjønnar godt at du ikkje skreiv alt dette for å provosere, og du har mange gode tips. Du er kjempeflink, og skal ha skryt for det.😊

Mange blir surmaga av slike innlegg er enten fordi dei innerst inne veit at dei nok kunne fylgt råda dine og fått betre tid/mindre stress, men det er tungt å komme dit, og det er ikkje alltid gode råd ein vil ha, men heller anerkjenning på at det faktisk er slitsomt.

Den andre grunnen til at folk kan bli surmaga er vel at det faktisk ikkje er gjennomførbart for akkurat deira situasjon, reiseveg, jobb osb, og sjølv om dine ungar ikkje sutrar, så kan gjerne andre ungar vere nokre troll til tider med akkurat same behandlinga som du gjev dei(utan at ein er mindre glade i trolla sine altså!!! Men litt meir stress er det med 3 åringar som hyler til og med når dei får akkurat det dei ville ha berre fordi dei rakk og ombestemme seg medan du smurde brødskiva) 

Så kan eg legge til at eg sjølv er grisesliten mesteparten av tida, eg kan nok plukka opp enkelte av tipsa dine, andre passar ikkje for meg, og når ein er som mest sliten så vil ein gjerne ha eit klapp på ryggen og støtte på at ja, det er slitsomt, vi forstår deg godt! Også er ein kanskje litt meir mottakelege for gode råd etter ein kaffikopp og 5 minutt pause og godsnakking med seg sjølv😊😉

Notert 😂 skal droppe lange svar heretter. Skal sørge for forståelse (for jeg forstår faktisk), gi en klapp på skulderen og heller ordlegge meg tydeligere hvis jeg vil komme med tips 😊 synes bare det er så mange frekke svar på forumet (generelt), så når jeg kommer med en lang liste med ting som har hjulpet meg i håp om at det kan hjelpe andre, så er det også feil. Blir ikke helt klok.

Takk for svar 😊

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg. Har to barn i barnehagealder, hektiske jobber og ingen familie i nærheten. Gjør aldri noe for meg selv, får ikke trent, sovner på bussen, ser sliten og uopplagt ut. Alt går i hundre, og dårlig samvittighet for alt. All energi går med på hus, hjem og jobb.

Skulle ønske jeg hadde råd til å være hjemmeværende og bare ta meg av familien i denne fasen.

Anonymkode: bde41...2a4

Ja 🙈 Føler det temmelig likt som deg. Opplever denne livsfasen som svært krevende. Kommer liksom aldri ovenpå lenger. 

Har dessverre få gode tips til deg, men eneste som har hjulpet her er og gå ned litt i stilling (har fri annenhver onsdag) og dermed egentid den dagen, samt til å få unna en del husarbeid/praktiske ting. 

Ellers er vi heldige og har barnevakt ca en gang i måneden hos besteforeldre, dette føler jeg meg nesten helt avhengig av. Er noe liknende en mulighet for dere selv om dere ikke har familie i nærheten? 

I tillegg benytter vi oss av matvarer levert på døren og vaskehjelp annenhver fredag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke provosert egentlig, smiler mer i skjegget av at du tror du har fasiten på ting også har du egentlig ikke kommet dit at du har så mye å gjøre enda. Livet med to barn i bhg var jo forholdsvis enkelt. 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Har ikke påstått at jeg har fasiten, skrev tydelig at jeg håpet at tipsene kunne hjelpe om så bare en person her inne. For de tipsene har jeg en gang mottatt og tatt i bruk selv. 

Ja det er enkelt, spesielt enkelt når jeg har rutiner som fungerer for meg og barna. Håper flere har det 😊

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres tolkning av den setningen som gjør innlegget mitt nedlatende. Sikkert fordi dere er slitne og antyder at jeg mener det er det som er sjokkerende. Hadde dere tolket setningen på en annen måte hadde innlegget fått en helt annen betydning. 

Du aner jo ikke hva som ligger bak den setningen 🙄

Anonymkode: b0726...71c

For det første: Jeg er ikke sliten. Jeg har en del større barn nå og har lagt småbarnsavdeling bak meg.

For det andre: Vi er åpenbart mange som tolker den setningen helt anderledes enn du har ment. Da har du ikke formulert deg bra. Det hjelper heller ikke på inntrykket at du mener andre er for slitne til å skjønne hva du skriver. 

Anonymkode: 7b178...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er av den oppfatning at barna leker bedre med hverandre eller andre barn. Min jobb er ikke å være lekekamerat for dem. Klart kan sitte å tegne litt, spille et spill eller kanskje perle. Men i all hovedsak er det de som skal leke med sin egen fantasi. 

Har en del venner som leker masse med barna... resultatet er (merkelig nok ) at de har en forventning om at mamma eller pappa skal engasjere dem i alt. De klarer faktisk ikke å leke for seg selv!! Det er faktisk litt krise i min verden. Barn skal kunne finne på ting selv. Det er sunt.

Opplever at ungene deres til å med må leke med foreldrene når de kommer på besøk til oss?! 

Mener ikke at man ikke skal finne på ting med barna, men synes folk tar litt av med denne leikingen... og i tillegg går rundt å har dårlig samvittighet for å ikke leike med ungene hver dag.

Er oppvokst med å leike med andre barn jeg... Kan ikke se at det skal være skadelig. Fattern kunne herje litt en gang i mellom og mamma bakte vi boller med.. Helt innafor ;) 

Anonymkode: d53d4...ee0

Denne feilen gjorde jeg. Leste overalt at det er viktig å leke med barna, tilbringe så mye tid sammen og være engasjemert i leken deres. Så satt jeg her med en treåring som ikke kan leke selv, og som var masete og klengete døgnet rundt hvis ikke jeg underholdt henne

Min nye strategi er å droppe å leke med henne. Vi kan tegne, spille, spille, lese, lage mat sammen, gå turer, ake og gå på ski sammen. Men leken, med dukker og lekemat og togbane  den overlater jeg til henne. Etter to dager med ingen lek med mamma, har hun lekt mer fantasifullt og selvstendig enn noen gang før. 

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig nedlatende svar, men fint at du deler av din uendelige visdom. Jeg gjør alt dette. Står faktisk opp ti minutter før deg. Men jobber lengre, har litt lengre reisevei, litt lengre vei til bhg og skole. Pluss aktiviteter og lekser ja. Har også en som krever litt mer oppfølging enn vanlig.

Poeng: kan gjøre mange lure ting og fortsatt være i en livssituasjon som gjør en sliten. Uten at det er selvforskyldt som du antyder (at man har dårlige rutiner, bruker iPad/tlf etc og alle de andre eksemplene du viser til).

Anonymkode: 9c730...3cc

Merkelig hvor forskjellig man kan lese samme innlegg.

Jeg tolker ikke 71c som nedlatende, heller det motsatte. Hun er jo ydmyk på at på noen områder vet hun at hun kan ha det noe enklere enn andre, og hun tar også høyde for at hennes situasjon kan endre seg noe når barna blir litt større og begynner på skole og aktiviteter. Hun forteller jo også at hun har gått kurs nettopp for å takle dette alene uten å slite seg ut. For noen er det godt å se ting så detaljert som det hun skriver, det viser hvordan hun planlegger og gjennomfører ting gjennom døgnet og uken nettopp for å minimere stress. At noen andre utfordringer tar hun også høyde for.

Det hun skriver og det du skriver er ingen motsetning. Hun har allerede tatt høyde for at andre kan ha andre livssituasjoner som gjør dem mer slitne.

Det hun kommenterer om ting man kanskje ikke trenger gjøre, det er jo også bare gode råd. Det er jo allment kjent at mange foreldre bruker altfor mye tid på sosiale medier, da kan en liten påminnelse være på sin plass. Og for de som er så slitne og stressede, de greier ofte ikke å organisere anderledes selv, så da kan slike oversikter som 71c ga være hjelpsom. Så må hver enkelt gjøre det som passer seg selv best, det sier seg jo selv.

Nesten litt rart hvor forskjellig vi leser innleggene til 71c. Jeg leser en som oppriktig ønsker å dele sin erfaring som kanskje kan hjelpe en eller annen, en som er ydmyk. Du mener det motsatte. Det er vel det som skaper forumet ;)

Anonymkode: 67e36...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sliten innimellom, men det skulle bare mangle.

Studerer, to små barn, aktiviteter med eldste, to jobber som utgjør minimum 120% hver måned, jeg vil ha det strøkent, trener annenhver dag og lager mye mat fra bunnen av. Samboeren min og jeg er veldig ulike. Tror jeg hadde klart meg bedre alene fordi jeg er veldig strukturert og samboer overhodet ikke tar sin del. 

Barna og jeg har kroniske sykdommer som krever en del ekstra legetimer, medisinering etc. Har faste tider på jobb som overhodet ikke kan fravikes. En del overtid på den ene jobben er det også. 

Anonymkode: 6a393...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke påstått at jeg har fasiten, skrev tydelig at jeg håpet at tipsene kunne hjelpe om så bare en person her inne. For de tipsene har jeg en gang mottatt og tatt i bruk selv. 

Ja det er enkelt, spesielt enkelt når jeg har rutiner som fungerer for meg og barna. Håper flere har det 😊

Anonymkode: b0726...71c

Det er jo her du ikke evner å henge med. Når man har flere barn, og større barn og litt mer komplisert liv med reiseveg og lengre arbeidstid, logistikk osv. så er jo såklart rutiner et MUST, men likevel blir man jo sliten. Man har ikke tid eller ork til å stå opp lenge før man må og sitte å kose seg med en kaffekopp på morgenen liksom. Men du tror jo at bare man er like flink som deg og har rutiner (de fleste har jo det?) så blir man ikke sliten. 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er fullt forståelig 😊 Og jeg poengterte også at jeg enda ikke har barn på aktiviteter, så jeg er inneforstått med at livet snart blir litt annerledes. 

Anonymkode: b0726...71c

Hvordan kan du da hevde at du blir sjokkert over folk som er slitne, men likevel har rutiner og kontroll? Hører heller fra deg når du ikke er sliten etter ei uke med 4 treninger, ei helg med 2 cuper, en turnering og en forestilling. Hvor du føler du svinger innom hjemmet sånn av og til i løpet av dagen og kommer hjem klokken 20.00 og må starte på husarbeidet og middagslaging. Du kan da ikke bli sjokkert over at noen blir slitne av noe du aldri har opplevd? Jeg vet godt st det er mitt valg å la de delta på aktiviteter, men så er det for barnas sosiale liv man gjør det.

Anonymkode: e7df6...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow, jeg blir sjokkert !!! 😯

Jeg har svart før, men må svare igjen....

Jeg er alene 100%, og da mener jeg 100%. Mannen stakk da minste var baby, har ikke sett eller hørt fra han siden. Barna er nå 3 og 6 år. Bor på hans hjemsted så jeg har familie 8 timer unna. Livet vårt er her, så jeg orker ikke flytte. Men vennene mine har barn så jeg har ikke avlastining fra noen i form av pass/overnatting. 

Har en barnevakt jeg kan bruke hvis jeg må, men bruker det kun til foreldremøter og andre viktige ting. Så svært sjelden. 6 åringen har overnattet hos venninner 2 ganger nå, men har fortsatt 3-åringen så jeg har aldri fri. Men er jeg sliten? Nei. Eller så klart 😂 Men ikke hele tiden 😊

Det jeg skulle frem til var at jeg ønsker å dele mine tips i håp om at minst en av dere her kan få det litt enklere 😊

Jeg jobber 100%, så hvis jeg tar det fra morgenen:

- jeg står opp 06.00, gjør meg selv klar og smører niste, 3 stk. Veska mi og sekkene til ungene står klare i gangen (ordnet kvelden før).

- vekker minste 06.40, kler på han, pusser tenner. Klærne er lagt fram kvelden før, til oss alle 3. Hvis han er sulten får han litt frokostblanding, havregryn eller noe kjapt siden de spiser frokost i bhg. 

- vekker eldste 07.00. Hun kler på seg klærne som ligger på badet. Jeg pusser. Hun spiser aldri hjemme. 

07.15 er vi som regel klare, da får barna se barne-tv 15 -20 min mens jeg får i meg frokosten min og en kopp kaffe. 

07.35 må vi ut døra, kjører og leverer de i barnehagen (5 min unna med bil), leverer de og de spiser frokost i bhg som sagt. Kjører videre til jobb, begynner 08.00.

Er på jobb fra 08.00 til 15.30. Men har en kontorjobb, så om jeg MÅ ringe kommunen, eller MÅ bestille legetime eller andre ting, så får jeg gjort dette i arbeidstiden. Det hjelper. Ja, vi har lov til dette så lenge dagens oppgaver blir utført. 

Henter barna 15.45 Mandager henter jeg 16.00 fordi jeg ukeshandler. Sparer tid og penger! Så vanligvis hjemme rett før 16. 

Middag tar maks 15 min. Så spiser vi sammen. Årsaken til dette er at jeg velger de raske løsningene (ikke usunne) for å få mer tid sammen, og lager store porsjoner som kan fryses ned om det er middager som krever mye tid. Dvs enten er middagen laks og fullkornspasta med grønnsaker, grønnsakssuppe, lapskaus, fiskegryte, kyllingwok osv.... eller hvis jeg lager lasagne osv. lager jeg flere former, deler de opp og har i fryseren. 

Søndag kveld planlegger jeg 1 uke fremover, skriver handleliste og går gjennom fryser, kjøleskap og skuffer. 

Nå er mine bhg-barn og er ikke med på aktiviteter, så vi er mye hjemme. Det hjelper jo! Men jeg lar begge ha med en venn fra barnehagen per uke, hver sin dag. Dvs 2 dager er det besøk, 3 dager er vi alene. Helgen kommer litt utenom.

De dagene vi er alene rydder vi av middagen sammen, så er det lek eller bare et fang og litt prat (6 åringen sliter fortsatt med at pappa dro). For du som skriver at du ikke leker med barna, klar du blir sliten da. Mine barn sutrer "aldri" fordi jeg er der, ikke med mobiltelefon eller husarbeid. Har forresten gått på kurs for å lære disse triksene pga min livssituasjon, og det skal SÅ lite til for å få lykkelige barn.

Uansett. De dagene vi er alene er det lite husarbeid, de dagene de har besøk og er opptatt med lek (alle 3 barna leker sammen) så får jeg unna litt ekstra. 

Mine sover senest 20.00. Så fra 20-20.30 bruker jeg 15 min på å ordne stue og kjøkken, men barna rydder ofte sitt eget. Setter på en klesvask og ser over utstyr og setter sekkene klare i gangen til neate dag. Når jeg la ungene tok jeg med klær fra rommet deres og la på badet til dagen etter. 

Dvs jeg er "fri" 20.30. Da kan jeg se på tv, legge meg eller hva som helst som trengs akkurat den dagen. Jeg dusjer på kvelden, orker ikke stresse på morgenen. 

Helgene er vi ute og farter, gjør ærend, er i akebakken, er på besøk. Hvis barna får besøk kan jeg gjøre større ting som å rydde i klesskapet til minste som har vokst ut av klærne sine etc.

Søndag er den eneste kvelden jeg "sliter meg ut". Da bretter jeg alt tøy fra ukas klesvask. Planlegger handling og middager. Lager noen middager til frysing (ikke hver søndag!). Tar husvasken etter at ungene er i seng. Sikkert noe mer. Men da hører jeg på musikk og får unna mye. Alt klart til en ny og rolig uke. 

Ja, det blir annerledes når de begynner med lekser og aktiviteter. Nei, jeg skal aldri ha hushjelp. Ja, jeg har maks 15 min kjøring til jobb, det hjelper. Men jeg gjør ting enklest mulig for meg selv slik at livet blir enklere. Har venninnebesøk 1-2 kvelder i uka, kommer meg jo ingen steder selv. 

Har forresten sortering på vaskerommet så å sette på en vask tar ca 30 sekunder. Har en kurv i gangen, alt barnehagetøy legges her, så å pakke til dagen etter tar under 5 min siden jeg slipper å lete etter ting eller "tenke". Det vi tok med hjem må tilbake, og det ligger der det skal ligge. 

Jeg har et brett i kjøleskapet med smør og pålegg. Så jeg bruker 5 min på å smøre 3 nister og rydde inn i kjøleskapet igjen. Slipper å løpe frem og tilbake fordi den ene skal ha ost og den andre skal ha prim, og så var det skinke til meg og den lå igjen i kjøleskapet 🤦‍♀️ 

Mens jeg lager middag skjærer jeg opp ekstra grønt, har egne beholdere så det holder seg i kjøleskapet. Så det er fort å legge noe grønt i matboksen.

Har en liste på kjøkkenbenken. Der skriver jeg opp ting støtt og stadig. Ting som må på handlelista, gjøremål, ting jeg må huske. 

Tja, kanskje mer, men kommer ikke på noe i farta. Minste våkner et psr ganger om natta, så jeg sover ikke sammenhengende jeg heller. Men jeg legger meg 21 iblant for å få noen ekstra timer på øyet. 

Ja, en annnen ting. Har et lager med bursdagsgaver så en invitasjon i hylla i barnehagen kommer aldri som et sjokk..

 

Anonymkode: b0726...71c

Fantastisk svar. Mange supre tips. Hjelper å være strukturert. For en dritt som stakk fra deg og barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De

 

Det er jo her du ikke evner å henge med. Når man har flere barn, og større barn og litt mer komplisert liv med reiseveg og lengre arbeidstid, logistikk osv. så er jo såklart rutiner et MUST, men likevel blir man jo sliten. Man har ikke tid eller ork til å stå opp lenge før man må og sitte å kose seg med en kaffekopp på morgenen liksom. Men du tror jo at bare man er like flink som deg og har rutiner (de fleste har jo det?) så blir man ikke sliten. 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Hun ville jo bare dele tips da. 

Folk er forskjellige. Jeg har ett barnehagebarn og en førsteklassing. Begge foreldre jobber mye. Vi har barnevakt når vi må. Likevel er jeg sliten. Ikke pga barna igrunn, men totalen. Rekker knapt trene. 

Hun her tipper jeg er rask i bevegelsene og får unna mye fort, er strukturert og planlegger. Vi planlegger sikkert alle, men alle tips er bra å ta med seg. Syns Feks det var lurt med sånn notatbok på kjøkkenbenken. Jeg har bare huska og glemt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ops... anbefaler at ingen siterer meg, skriv heller "siterer langt svar" om noen skulle ha lyst til å si noe 😊

Anonymkode: b0726...71c

Du er flink! Takk for gode tips :)

Anonymkode: f97a5...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ops... anbefaler at ingen siterer meg, skriv heller "siterer langt svar" om noen skulle ha lyst til å si noe 😊

Anonymkode: b0726...71c

Lurer forresten på hvordan du klarer å lage middag på 15 minutter? 

Anonymkode: f97a5...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten, sur og lei. Hjelper ikke at det føles ut som jeg er moren til en mann på 31 heller som liksom skal være voksen nr.2 i huset.

Jeg er så lei av sutring fra 2. Klassingen at jeg klikker snart! Sånn virkelig! Jeg vil ikke bo her mer

Anonymkode: a736a...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du offisielt vinner prisen for "lengste svar noen sinne", og det på det som i utgangspunktet var et ja/nei spørsmål...

Ble til og med litt usikker på hvor du egentlig ville med det svaret. Om jeg forstår det riktig når jeg leser at du er sjokkert over at småbarnsforeldre er slitne og fornøyd med deg selv som takler det så fantastisk bra, så blir jeg nesten en smule kvalm når jeg leser hva du skriver. Men det kan hende jeg tok feil.

Anonymkode: bff2d...cc8

Man må tydeligvis være forsiktig når man snakker med slitne foreldre, for jeg leste dette som gode tips til å få hverdagen til å gå opp. At hun er fornøyd og stolt over å få til en hverdag som fungerer skjønner jeg godt. 

Men så er det ikke slik at alle klarer å være så strukturerte. Det er helt greit og naturlig, men det er vel ingen tvil lm at mange er ekstra slitne fordi de føler at ting vokser en over hodet og man aldri er ajour. Gode rutiner sparer en for mye tankekjør og alle ‘burde’ tankene. 

At du blir kvalm av å lese hvordan andre får hverdagen til å gå opp sier oss vel egentlig mest om deg?

Anonymkode: dd440...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må tydeligvis være forsiktig når man snakker med slitne foreldre, for jeg leste dette som gode tips til å få hverdagen til å gå opp. At hun er fornøyd og stolt over å få til en hverdag som fungerer skjønner jeg godt. 

Men så er det ikke slik at alle klarer å være så strukturerte. Det er helt greit og naturlig, men det er vel ingen tvil lm at mange er ekstra slitne fordi de føler at ting vokser en over hodet og man aldri er ajour. Gode rutiner sparer en for mye tankekjør og alle ‘burde’ tankene. 

At du blir kvalm av å lese hvordan andre får hverdagen til å gå opp sier oss vel egentlig mest om deg?

Anonymkode: dd440...476

Jeg skrev tidligere her at jeg ikke er sliten, så jeg er ikke en utslitt, sjalu mamma som ikke klarer å strukturere min egen hverdag, altså. Jeg tar valg som gjør at min hverdag er lett å leve med, akkurat som at hun jeg siterte tar valg for seg selv. Men setningen "jeg er sjokkert" og en lang liste over ting hun gjør, sammen med setningen "men er jeg sliten? Nei". Der mistet hun den ydmyke meg. 

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo litt komisk at en som bare har to bhg barn og liten jobb uten reiseveg skal komme å utbryte wow fordi andre som har mye mer å gjøre er slitne... 

Anonymkode: 1cb9c...4d1

Når tid ble 100 % stilling ‘liten jobb’? Her er det jo du som er nedlatende. 

Anonymkode: dd440...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne feilen gjorde jeg. Leste overalt at det er viktig å leke med barna, tilbringe så mye tid sammen og være engasjemert i leken deres. Så satt jeg her med en treåring som ikke kan leke selv, og som var masete og klengete døgnet rundt hvis ikke jeg underholdt henne

Min nye strategi er å droppe å leke med henne. Vi kan tegne, spille, spille, lese, lage mat sammen, gå turer, ake og gå på ski sammen. Men leken, med dukker og lekemat og togbane  den overlater jeg til henne. Etter to dager med ingen lek med mamma, har hun lekt mer fantasifullt og selvstendig enn noen gang før. 

Anonymkode: bff2d...cc8

Ja det er fort gjort, men heldigvis så kan det snus fort da 😊 Jeg leste og at det var viktig å leke med barna.. Men da jeg er voksen og ekstremt dårlig på rollelek/dukkelek så ble det naturlig lite sånn lek. Husker jeg fikk dårlig samvittighet, helt til jeg så hvilken effekt det hadde på mine venners barn.

var slitsomt å ha dem på besøk fordi de voksne skulle leke med barna?! Hos oss.. Mine barn lekte med hverandre, men besøket lekte kun med foreldrene😂 

Kvalitetstid med barna er så mangt :) Her er vi glade i koselige samtaler på sengekanten etter eventyr. Eller litt tegning, perling en gang i blant. Vise interesse for noe de ser på YouTube eller spiller. Setter ikke av store mengder tid hver dag til lek. Det klarer de fint selv 😊

Anonymkode: d53d4...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...