Gå til innhold

Småbarnsforeldre: Er dere slitne hele tiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er jeg. Har to barn i barnehagealder, hektiske jobber og ingen familie i nærheten. Gjør aldri noe for meg selv, får ikke trent, sovner på bussen, ser sliten og uopplagt ut. Alt går i hundre, og dårlig samvittighet for alt. All energi går med på hus, hjem og jobb.

Skulle ønske jeg hadde råd til å være hjemmeværende og bare ta meg av familien i denne fasen.

Anonymkode: bde41...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke. Også 2 barn i barnehagealder, og er 100% alene med de og har en 100% stilling. 

Du må se på rutinene dine, hva gjør du når disse barna skal på to treninger og en kamp hver, hver eneste uke? Helger på cup og dugnad. 

Ett eller annet kan du endre på, uten tvil. Sover barna om natta, eller er det en årsak til at du er så sliten?

Dere er to voksne?

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke sliten hele tiden .. legger lista på et levelig nivå.  Huset er ikke strøkent hele tia, det er ikke alltid sunne eller hjemmelagde middager. Jeg sitter ikke å leker med ungene og til tider er nettbrettet barnevakt.  Bruker foreldre som barnevakt, så jeg får pusterom.

Jeg velger bort å brette tøy og ser på Netflix til tider.

Ikke hver dag 😂 Men jeg tenker at det jeg gjør er bra nok og at det er bedre at vi alle kan ta d litt rolig. Jeg har lov å ha det litt greit jeg og. 

Du må snu den negative trenden og ta deg tid til deg selv. Skaff en fast barnevakt, senk skuldrene , ikke la barna ha en hau med aktiviteter som skal følges opp. Holder med 1 om gangen. Det du gjør er mer en bra nok ;) 

Anonymkode: d53d4...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bare vi ett barn enn så lenge. Hun er 4,5 år. Lillebror kommer i juni. Formen som gravid er helt strålende , men jeg lyger hvis jeg sier jeg aldri har dager hvor jeg er sliten. Jeg er særlig sliten hvis jeg går fra aftenvakt til dagvakt siden jeg da får kun 4-5 timer søvn. Jeg jobber turnus 100 % som sykepleier, men vikariatet mitt går ut på onsdag så da vet jeg ikke hvor mye ekstravakter jeg får. 

 

Du får bare tenke gjennom og prioritere hva som er viktig for deg. For meg er det viktig å få trent to ganger i uka (er det jeg har kapasitet til nå) og lage all mat fra bunnen. Dog lager jeg enkle middager selv om det er fra bunnen. Leiligheta ser ikke alltid strøken ut og jeg ser nesten aldri på TV da jeg prioriterer å lage ulik mat slik at jeg alltid har ett lager å ta av. 

Søvn er jeg ganske god å prioritere. Får jeg for lite søvn mange dager i strekk blir jeg helt ødelagt.

Barna trenger heller ikke oppmerksomhet hele tiden.  

Anonymkode: 031dc...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke så sliten. Men jeg passer å å være sosial jevnlig med venner og trener mange ganger i uka. Det gir meg energi. Hat to små barn og krevende lederjobb

Anonymkode: b9d4c...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var konstant sliten da begge var i barnehage. For min del hang det sammen med at yngste hadde noen helseproblemer som gav 5-7 oppvåkninger pr natt. Om det er noe slikt du sliter med har du min fulde sympati!

Men barn er forskjellige. Noen er ganske rolige, andre er veldig aktive og krever mer energi fra foreldrene sine. Jeg skjønner dine tanker om at det hadde vært godt å kunne roe ned hverdagen. Om du er alene med barna kan en mellomløsning være å finne en tenåring i nabolaget som kan være barnevakt en time eller to hver uke så du får trent eller hvilt eller hva du trenger.

Få sjekket om du har mangler av noe i kroppen. Det kan resultere i at man blir fortere trøtt.  

Og så ikke vær for streng med deg selv!

Anonymkode: 7b178...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 små og ett litt større barn
100% jobb med noe overtid
50% studier

Ja, jeg er sliten mer eller mindre hele tiden

Anonymkode: 18f2d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp er helt utmattet 😭 Er hjemme i mammaperm ut året. Er vant til det å være sliten og trøtt hele tiden, å ikke ha tid til meg selv, å vaske, rydde, lage middag og alt det andre. 

Gleder meg alltid til å kunne dusje, det er dagens høydepunkt, da tar mannen barna og jeg nyyyyter hvert sekund på badet. Besteforeldre bor langt unna, så vi må klare oss selv.

Anonymkode: 908d7...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alene med to små. En som sover dårlig om natta. Ikke barnevakt eller familie nært. 100% jobb. Ikke bare "å senke lista" som noen foreslår når det ikke er så mye å gå på 😕 Forsøker å finne barnevakt da. 

Anonymkode: 9c730...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte sliten, men heller trøtt pga for lite søvn... sjelden en hel natts søvn uten avbrekk 

Anonymkode: 7e789...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei er ikke sliten hele tiden .. legger lista på et levelig nivå.  Huset er ikke strøkent hele tia, det er ikke alltid sunne eller hjemmelagde middager. Jeg sitter ikke å leker med ungene og til tider er nettbrettet barnevakt.  Bruker foreldre som barnevakt, så jeg får pusterom.

Jeg velger bort å brette tøy og ser på Netflix til tider.

Ikke hver dag 😂 Men jeg tenker at det jeg gjør er bra nok og at det er bedre at vi alle kan ta d litt rolig. Jeg har lov å ha det litt greit jeg og. 

Du må snu den negative trenden og ta deg tid til deg selv. Skaff en fast barnevakt, senk skuldrene , ikke la barna ha en hau med aktiviteter som skal følges opp. Holder med 1 om gangen. Det du gjør er mer en bra nok ;) 

Anonymkode: d53d4...ee0

Leker du aldri med barna? 

Anonymkode: f97a5...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en på 5,5 og en på 3(snart 3,5). 

Ja. jeg er sliten HELE TIDEN.. jeg ser elendig ut. Svart og posete under øynene, gusten og usunn hud. Høye viker. Et olmt "resting bitch"-blikk som egentlig ikke betyr noe annet enn at jeg er sliten. Sliten fra jeg står opp. 

Yngste er verst. Hun er slem mot eldste, slår og plager - føler vi har mistet HELT kontroll på henne :(

Og de konstante bekymringene for alt... Hele tiden... Alltid noe jeg må gjøre bedre, huske på og ikke glemme, fikse, alltid tankespinn... Jeg trøstespiser og har gått opp 40kg. 

Kanskje jeg skal starte dagen og uka med sukkerstopp. Men hva skal jeg trøste neg med da, når kvelden kommer og jeg er syk og deppa (jepp - er syk i tillegg!)

Anonymkode: b6cff...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er sjelden sliten. Er alene med et barnehagebarn, og var mest sliten det første året. Nå har jeg det veldig fint. Skal sies at jeg har litt mer tid hjemme enn mange andre da jeg ikke jobber 100%. Beundrer dem som sjonglerer 100% jobb med eneansvar  for små barn altså. Da ville nok jeg vært utslitt.

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på fem og en på snart to. Er ganske sliten ganske ofte. For meg henger det sammen med dårlige valg når det kommer til søvn. Hvis jeg faktisk har selvdisiplin og legger meg tidlig nok, så føler jeg meg mye bedre.

Og hvis jeg og mannen er på nett når det gjelder fordeling av husarbeid i hverdagen føles alt mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye sliten da barn var små (fire stykker på under syv år), men kanskje mest fordi jeg studerte deltid ved siden av full jobb. Har du prøvd å skaffe deg oversikt over hva du bruker tid på? Altså, jeg både trente tre dager i uken og leste litt bøker på den tiden, så hadde jo litt fritid. Og vi hadde heller aldri barnevakt. Her var vi flinke til å fordele ansvaret og ta alle fire ungene med oss alene et par timer slik at den andre fikk litt fred. Jeg brettet også mye klær mens jeg så på TV, hadde med en unge eller to på matlagingen, husarbeid osv. Og når alle ungene var i seng, var det voksentid.

Det er likevel enormt mye enklere nå når de er 9-16 år. 

Anonymkode: bb6c6...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg blir sjokkert !!! 😯

Jeg har svart før, men må svare igjen....

Jeg er alene 100%, og da mener jeg 100%. Mannen stakk da minste var baby, har ikke sett eller hørt fra han siden. Barna er nå 3 og 6 år. Bor på hans hjemsted så jeg har familie 8 timer unna. Livet vårt er her, så jeg orker ikke flytte. Men vennene mine har barn så jeg har ikke avlastining fra noen i form av pass/overnatting. 

Har en barnevakt jeg kan bruke hvis jeg må, men bruker det kun til foreldremøter og andre viktige ting. Så svært sjelden. 6 åringen har overnattet hos venninner 2 ganger nå, men har fortsatt 3-åringen så jeg har aldri fri. Men er jeg sliten? Nei. Eller så klart 😂 Men ikke hele tiden 😊

Det jeg skulle frem til var at jeg ønsker å dele mine tips i håp om at minst en av dere her kan få det litt enklere 😊

Jeg jobber 100%, så hvis jeg tar det fra morgenen:

- jeg står opp 06.00, gjør meg selv klar og smører niste, 3 stk. Veska mi og sekkene til ungene står klare i gangen (ordnet kvelden før).

- vekker minste 06.40, kler på han, pusser tenner. Klærne er lagt fram kvelden før, til oss alle 3. Hvis han er sulten får han litt frokostblanding, havregryn eller noe kjapt siden de spiser frokost i bhg. 

- vekker eldste 07.00. Hun kler på seg klærne som ligger på badet. Jeg pusser. Hun spiser aldri hjemme. 

07.15 er vi som regel klare, da får barna se barne-tv 15 -20 min mens jeg får i meg frokosten min og en kopp kaffe. 

07.35 må vi ut døra, kjører og leverer de i barnehagen (5 min unna med bil), leverer de og de spiser frokost i bhg som sagt. Kjører videre til jobb, begynner 08.00.

Er på jobb fra 08.00 til 15.30. Men har en kontorjobb, så om jeg MÅ ringe kommunen, eller MÅ bestille legetime eller andre ting, så får jeg gjort dette i arbeidstiden. Det hjelper. Ja, vi har lov til dette så lenge dagens oppgaver blir utført. 

Henter barna 15.45 Mandager henter jeg 16.00 fordi jeg ukeshandler. Sparer tid og penger! Så vanligvis hjemme rett før 16. 

Middag tar maks 15 min. Så spiser vi sammen. Årsaken til dette er at jeg velger de raske løsningene (ikke usunne) for å få mer tid sammen, og lager store porsjoner som kan fryses ned om det er middager som krever mye tid. Dvs enten er middagen laks og fullkornspasta med grønnsaker, grønnsakssuppe, lapskaus, fiskegryte, kyllingwok osv.... eller hvis jeg lager lasagne osv. lager jeg flere former, deler de opp og har i fryseren. 

Søndag kveld planlegger jeg 1 uke fremover, skriver handleliste og går gjennom fryser, kjøleskap og skuffer. 

Nå er mine bhg-barn og er ikke med på aktiviteter, så vi er mye hjemme. Det hjelper jo! Men jeg lar begge ha med en venn fra barnehagen per uke, hver sin dag. Dvs 2 dager er det besøk, 3 dager er vi alene. Helgen kommer litt utenom.

De dagene vi er alene rydder vi av middagen sammen, så er det lek eller bare et fang og litt prat (6 åringen sliter fortsatt med at pappa dro). For du som skriver at du ikke leker med barna, klar du blir sliten da. Mine barn sutrer "aldri" fordi jeg er der, ikke med mobiltelefon eller husarbeid. Har forresten gått på kurs for å lære disse triksene pga min livssituasjon, og det skal SÅ lite til for å få lykkelige barn.

Uansett. De dagene vi er alene er det lite husarbeid, de dagene de har besøk og er opptatt med lek (alle 3 barna leker sammen) så får jeg unna litt ekstra. 

Mine sover senest 20.00. Så fra 20-20.30 bruker jeg 15 min på å ordne stue og kjøkken, men barna rydder ofte sitt eget. Setter på en klesvask og ser over utstyr og setter sekkene klare i gangen til neate dag. Når jeg la ungene tok jeg med klær fra rommet deres og la på badet til dagen etter. 

Dvs jeg er "fri" 20.30. Da kan jeg se på tv, legge meg eller hva som helst som trengs akkurat den dagen. Jeg dusjer på kvelden, orker ikke stresse på morgenen. 

Helgene er vi ute og farter, gjør ærend, er i akebakken, er på besøk. Hvis barna får besøk kan jeg gjøre større ting som å rydde i klesskapet til minste som har vokst ut av klærne sine etc.

Søndag er den eneste kvelden jeg "sliter meg ut". Da bretter jeg alt tøy fra ukas klesvask. Planlegger handling og middager. Lager noen middager til frysing (ikke hver søndag!). Tar husvasken etter at ungene er i seng. Sikkert noe mer. Men da hører jeg på musikk og får unna mye. Alt klart til en ny og rolig uke. 

Ja, det blir annerledes når de begynner med lekser og aktiviteter. Nei, jeg skal aldri ha hushjelp. Ja, jeg har maks 15 min kjøring til jobb, det hjelper. Men jeg gjør ting enklest mulig for meg selv slik at livet blir enklere. Har venninnebesøk 1-2 kvelder i uka, kommer meg jo ingen steder selv. 

Har forresten sortering på vaskerommet så å sette på en vask tar ca 30 sekunder. Har en kurv i gangen, alt barnehagetøy legges her, så å pakke til dagen etter tar under 5 min siden jeg slipper å lete etter ting eller "tenke". Det vi tok med hjem må tilbake, og det ligger der det skal ligge. 

Jeg har et brett i kjøleskapet med smør og pålegg. Så jeg bruker 5 min på å smøre 3 nister og rydde inn i kjøleskapet igjen. Slipper å løpe frem og tilbake fordi den ene skal ha ost og den andre skal ha prim, og så var det skinke til meg og den lå igjen i kjøleskapet 🤦‍♀️ 

Mens jeg lager middag skjærer jeg opp ekstra grønt, har egne beholdere så det holder seg i kjøleskapet. Så det er fort å legge noe grønt i matboksen.

Har en liste på kjøkkenbenken. Der skriver jeg opp ting støtt og stadig. Ting som må på handlelista, gjøremål, ting jeg må huske. 

Tja, kanskje mer, men kommer ikke på noe i farta. Minste våkner et psr ganger om natta, så jeg sover ikke sammenhengende jeg heller. Men jeg legger meg 21 iblant for å få noen ekstra timer på øyet. 

Ja, en annnen ting. Har et lager med bursdagsgaver så en invitasjon i hylla i barnehagen kommer aldri som et sjokk..

 

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops... anbefaler at ingen siterer meg, skriv heller "siterer langt svar" om noen skulle ha lyst til å si noe 😊

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ops... anbefaler at ingen siterer meg, skriv heller "siterer langt svar" om noen skulle ha lyst til å si noe 😊

Anonymkode: b0726...71c

Jeg tror du offisielt vinner prisen for "lengste svar noen sinne", og det på det som i utgangspunktet var et ja/nei spørsmål...

Ble til og med litt usikker på hvor du egentlig ville med det svaret. Om jeg forstår det riktig når jeg leser at du er sjokkert over at småbarnsforeldre er slitne og fornøyd med deg selv som takler det så fantastisk bra, så blir jeg nesten en smule kvalm når jeg leser hva du skriver. Men det kan hende jeg tok feil.

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du offisielt vinner prisen for "lengste svar noen sinne", og det på det som i utgangspunktet var et ja/nei spørsmål...

Ble til og med litt usikker på hvor du egentlig ville med det svaret. Om jeg forstår det riktig når jeg leser at du er sjokkert over at småbarnsforeldre er slitne og fornøyd med deg selv som takler det så fantastisk bra, så blir jeg nesten en smule kvalm når jeg leser hva du skriver. Men det kan hende jeg tok feil.

Anonymkode: bff2d...cc8

Er ikke et ja/nei spørsmål lengre når jeg sier at jeg allerede har svart på HI, og nå svarer igjen pga svarene som har kommet :)

usikker på hva jeg vil med det? Hvorfor? Det skriver jeg jo. Jeg er ikke perfekt. Jeg har fått disse tipsene fra andre før, så hvis de kan hjelpe andre også så er det fantastisk. 

å skrive at du blir kvalm er unødvendig, hvorfor er dere så bitre her inne? Jeg understreker jo at jeg har kort vei til bhg og jobb, det hjelper. Jeg understreker at barna ikke har lekser og aktiviteter, så klart er det enklere. Føler ikke jeg skryter av egne prestasjoner, sa at jeg ville gi tips i håp om at andre fikk hjelp av det. Beklager.

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er ikke et ja/nei spørsmål lengre når jeg sier at jeg allerede har svart på HI, og nå svarer igjen pga svarene som har kommet :)

usikker på hva jeg vil med det? Hvorfor? Det skriver jeg jo. Jeg er ikke perfekt. Jeg har fått disse tipsene fra andre før, så hvis de kan hjelpe andre også så er det fantastisk. 

å skrive at du blir kvalm er unødvendig, hvorfor er dere så bitre her inne? Jeg understreker jo at jeg har kort vei til bhg og jobb, det hjelper. Jeg understreker at barna ikke har lekser og aktiviteter, så klart er det enklere. Føler ikke jeg skryter av egne prestasjoner, sa at jeg ville gi tips i håp om at andre fikk hjelp av det. Beklager.

Anonymkode: b0726...71c

Så ditt tips er å be læreren slutte å gi lekser, flytte nærmere barnehagen, bytte jobb og jobbe rett ved siden av barnehagen og ikke la barna være med på aktiviteter? Skjønner at du mente det godt, men jeg tror de fleste gjør det de kan for å lette hverdagen sin. 

De aller fleste gjør nok alle de tingene du nevner, vekke barnet, smøre matpakke, dra på jobb, hente i barnehagen, lage og spise middag, smårydde, leke litt, barnetv, kveldsmat og i seng. At du gjør alle de tingene og ikke er sliten hjelper jo ingen her inne. Lista de er jo en liste som alle gjør. 

Anonymkode: bff2d...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ditt tips er å be læreren slutte å gi lekser, flytte nærmere barnehagen, bytte jobb og jobbe rett ved siden av barnehagen og ikke la barna være med på aktiviteter? Skjønner at du mente det godt, men jeg tror de fleste gjør det de kan for å lette hverdagen sin. 

De aller fleste gjør nok alle de tingene du nevner, vekke barnet, smøre matpakke, dra på jobb, hente i barnehagen, lage og spise middag, smårydde, leke litt, barnetv, kveldsmat og i seng. At du gjør alle de tingene og ikke er sliten hjelper jo ingen her inne. Lista de er jo en liste som alle gjør. 

Anonymkode: bff2d...cc8

Nei, alle gjør ikke dette.

Veldig mange tømmer hele skittentøyekurven på badegulvet for å sortere der og da og sette på en vask. Tar for 5 min. Så rydde opp det som ikek skulle vaskes. Og da er det mye rusk og støv på gulvet, og støvsugeren må dras frem. Et helvetes prosjekt å sette på en vask. 

Veldig mange vasker og bretter klær daglig. Og klager over det. Prøv å sett på favorittmusikken og brett en dag i uka. 

Veldig mange handler hver dag, går mye tid på det. 

Veldig mange kommer hjem fra jobb og aner ikke hva de skal ha til middag. Alt er frossent eller de har ikke noe.

Mange bruker 40 min på å lage middag hver eneste dag.

Mange bruker så mye tid på husarbeid de få timene de har med barna på ettermiddagen og forstår ikke hvorfor barna sutrer og maser. 

Mange stresser veldig om morgenen fordi de står opp samtidig, alle skal kle på seg samtidig, kaos på badet. Så pakke sekker osv som heller kunne stått klart kvelden før. 

Mange leter seg ihjel i skuffer og skap etter fleece, votter osv fordi alt har egne plasser i skuffer og skap. Fint det, men ting som brukes daglig kan samles i en og samme kurv så er det alltid på samme sted. 

Osv osv.... 

Men som sagt, om surmaga damer som deg skal kverulere så vær så god. Om en eneste dame her inne plukker opp bare ett eneste tips fra mitt innlegg så var det det jeg ville. 

Anonymkode: b0726...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke et ja/nei spørsmål lengre når jeg sier at jeg allerede har svart på HI, og nå svarer igjen pga svarene som har kommet :)

usikker på hva jeg vil med det? Hvorfor? Det skriver jeg jo. Jeg er ikke perfekt. Jeg har fått disse tipsene fra andre før, så hvis de kan hjelpe andre også så er det fantastisk. 

å skrive at du blir kvalm er unødvendig, hvorfor er dere så bitre her inne? Jeg understreker jo at jeg har kort vei til bhg og jobb, det hjelper. Jeg understreker at barna ikke har lekser og aktiviteter, så klart er det enklere. Føler ikke jeg skryter av egne prestasjoner, sa at jeg ville gi tips i håp om at andre fikk hjelp av det. Beklager.

Anonymkode: b0726...71c

Du har ingenting å beklage for. Du er strukturert og får hverdagen til å fungere. At andre lar seg krenke av det får blir deres problem. Hvorfor ikke heller se på deg som en inspirasjon?

Anonymkode: 031dc...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...