Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #26 Skrevet 2. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er stemor for dette barnet. Det er hennes foreldre som skal ta del i oppdragelsen av henne. De har da valgt dette. Jeg synes at det er galt. Veldig galt. Men hvor mye kan jeg gripe inn? Det er lovlig her å smack a child. Som sagt ikke enig. Men det er ikke mitt barn, ikke mitt valg. Anonymkode: 90085...c72 Du kan nekte å stå på sidelinjen og se på. Ergo si at du flytter hvis det skjer igjen. Anonymkode: 62153...fab
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #27 Skrevet 2. mars 2019 Jeg hadde flyttet tilbake til Norge. Han får ikke gjøre det med deres barn sier du...når det er så vanlig i England og han er vant til det kan jeg garantere deg at det vil skje. Anonymkode: 8d36e...426
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #28 Skrevet 2. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i England. Han engelsk, jeg norsk. Han har ei datter fra ett tidligere ekteskap som er 10 år. Hun er hos oss annenhver helg. Min mann er oppdradd i ett strengt katolsk miljø hvor spanking var vanlig. Vi er begge i slutten av 30 årene. Jeg vet at han har spanked sin datter av og til, ikke ofte. Det er ikke voldsomme greier. Ett par slag på rompa. Jeg er veldig imot det, men det er fremdeles lov i England å gjøre det, så... Han får ikke lov til å gjøre det med vårt barn! Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det. Det er lov, jeg liker det ikke, datteren liker det virkelig ikke. Hun sier at det er ubehagelig og gjør litt vondt. Anonymkode: 90085...c72 Hadde aldri vært sammen med en mann som slår barnet sitt og synes det er greit. Finnes det ikke noe barnevern der? Anonymkode: 7bbef...9ac
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #29 Skrevet 2. mars 2019 Hvordan klarer du å være tiltrukket av en mann som slår sitt eget barn? Og hvordan kan du bare stå og se på at en voksen mann slår et barn uten å gjøre noe? Det kan jeg virkelig ikke forstå. Anonymkode: df432...7fc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #30 Skrevet 2. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan klarer du å være tiltrukket av en mann som slår sitt eget barn? Og hvordan kan du bare stå og se på at en voksen mann slår et barn uten å gjøre noe? Det kan jeg virkelig ikke forstå. Anonymkode: df432...7fc Akkurat nå vet jeg ikke. Jeg liker det virkelig ikke! Kultur og historie? Religion? Jeg kan jo ikke anmelde det, fordi han følger loven. Saken er jo den at det han gjør ikke er ulovlig. Og så er jeg stemor. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Dette er mellom hennes foreldre. Anonymkode: 90085...c72
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #31 Skrevet 2. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde aldri vært sammen med en mann som slår barnet sitt og synes det er greit. Finnes det ikke noe barnevern der? Anonymkode: 7bbef...9ac Det gjør det, men han bryter jo ikke loven. Så ikke nødvendig å innvolvere barnevernet. Anonymkode: 90085...c72
It's all about me Skrevet 3. mars 2019 #32 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Spiller ingen rolle at det er godtatt i England, men er virkelig ikke sammen med en som synes det er greit å slå barn!!! Endret 3. mars 2019 av It's all about me
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #33 Skrevet 3. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er stemor for dette barnet. Det er hennes foreldre som skal ta del i oppdragelsen av henne. De har da valgt dette. Jeg synes at det er galt. Veldig galt. Men hvor mye kan jeg gripe inn? Det er lovlig her å smack a child. Som sagt ikke enig. Men det er ikke mitt barn, ikke mitt valg. Anonymkode: 90085...c72 I så fall er det jo lovlig på ditt barn også, når det blir født. Samme regler gjelder i hele landet, for alle barna i landet. Du kan ikke beskytte ditt barn mot en voldelig mann hvis du bor i et land der det er lov å utøve vold. Du har tatt et valg på vegne av barnet: det kommer til å bli slått. Du får flytte hjem NÅ, før fødselen, og sende mannen din alt du finner av artikler om barns psykologiske utvikling i familier der vold brukes "oppdragende". Så han skjønner at han skader det barnet han har, og at du ikke vil tillate at han skader det neste. Anonymkode: 3d4c0...42b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #34 Skrevet 3. mars 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat nå vet jeg ikke. Jeg liker det virkelig ikke! Kultur og historie? Religion? Jeg kan jo ikke anmelde det, fordi han følger loven. Saken er jo den at det han gjør ikke er ulovlig. Og så er jeg stemor. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Dette er mellom hennes foreldre. Anonymkode: 90085...c72 Neivel, da får du bare sitte med hendene i fanget og finne ut hvordan du skal forsvare for ditt barn når det konfronterer deg med at du godtok at det ble slått. For ditt barn kommer også til å bli utsatt for vold fra sin far. Og ditt barn kommer til å vite at mamma støttet pappa fullt ut - for mamma valgte å se på at stesøsken ble mishandlet først (hun var jo bare stemor, må vite), og likevel valgte å få barn med han som slo, og valgte å bli boende sammen med mannen selv om hun visste at han kom til å slå. For mamma bare bortforklarte det med at det var lov i England å bruke vold mot barnet sitt, og at det sikkert var pappas kultur og religion. Det er mellom deg og ditt barn at du velger å bo med en mann som slår barn. Det er mellom deg og ditt barn at du ikke beskytter barnet ditt mot vold fra far. For du kan beskytte barnet ditt - men da MÅ du flytte hjem til Norge og føde barnet der. Det har vært noen horrible historier fra England, tro meg, føder du barnet der så kommer du ingen vei den dagen du ikke lenger orker å se at far slår barnet ditt. Anonymkode: ceda8...2db
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #35 Skrevet 3. mars 2019 Jeg ville flyttet til Norge for hvis han slår barna der så hadde jeg ikke nølt ett sekund med å ringe barnevernet! Anonymkode: 6402b...f1a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #36 Skrevet 3. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Han bruker dette for å få respekt, for å understreke sitt poeng og for å vise autoritet. Spør ham om han ville følt respekt for deg, hvis du slo ham neste gang dere var uenige. Om han ville lyttet til deg, ville forstått deg og følt at uenigheten ble løst på en god måte. Eller, om han ville følt seg misforstått, frustrert og sint? Spør ham deretter, hvorfor han mener at et barns følelser er annerledes? Vil han, at hans datter skal lære at hun skal ha respekt for menn som slår henne? Vil han at hun skal føle seg utrygg ved sin egen far? Anonymkode: e4c75...676 Jeg ble slått som barn. Ris og ørefiker. Min far ville også oppnå respekt, og mamma forsvant alltid mens han slo. Jeg hatet det. Som voksen har jeg forklart ham at respekt går to veier. Jeg kunne på ingen måte respektere et menneske som så tydelig ikke respekterte meg. Jeg kunne føle frykt, men ikke respekt. Han skjønner det nå, og angrer. Vi har ikke noe nært forhold. Det at mannen selv har blitt slått er ingen unnskyldning. Jeg som har opplevd det samme er helt allergisk mot vold. Jeg kunne virkelig aldri slått selv, og jeg ville gått på dagen om mannen gjorde det. Like vondt som pappas slag var mammas tilbaketrekking, og barna mine skal alltid vite at jeg er der for å beskytte dem. Finn frem forskning om oppdragerrolle og vis ham. Vis også til kriminalitetsstatistikk. Mange tror fortsatt at vett og folkeskikk må bankes inn i barn. Gjør heller som Astrid Lindgren: Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. Anonymkode: e6c63...2bd
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #37 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg ble slått som barn. Ris og ørefiker. Min far ville også oppnå respekt, og mamma forsvant alltid mens han slo. Jeg hatet det. Som voksen har jeg forklart ham at respekt går to veier. Jeg kunne på ingen måte respektere et menneske som så tydelig ikke respekterte meg. Jeg kunne føle frykt, men ikke respekt. Han skjønner det nå, og angrer. Vi har ikke noe nært forhold. Det at mannen selv har blitt slått er ingen unnskyldning. Jeg som har opplevd det samme er helt allergisk mot vold. Jeg kunne virkelig aldri slått selv, og jeg ville gått på dagen om mannen gjorde det. Like vondt som pappas slag var mammas tilbaketrekking, og barna mine skal alltid vite at jeg er der for å beskytte dem. Finn frem forskning om oppdragerrolle og vis ham. Vis også til kriminalitetsstatistikk. Mange tror fortsatt at vett og folkeskikk må bankes inn i barn. Gjør heller som Astrid Lindgren: Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. Anonymkode: e6c63...2bd Oppdragerrolle skulle være oppdragervold. Anonymkode: e6c63...2bd
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #38 Skrevet 3. mars 2019 Han kjem til å slå fellesbarnet også dessverre. Det er slik han har blitt lært opp att barn skal oppdragast og kvifor trur du han kjem til å slutte no? Kun fordi du seier det? Og skal han virkelig fortsette å slå stedatter men ikkje fellesbarnet? Vold er uakseptabelt! Anonymkode: e3fbd...952
gale damen Skrevet 3. mars 2019 #39 Skrevet 3. mars 2019 Du ser på at en mann slår datteren sin. Du liker det ikke, men ser ingen grunn til å blande deg inn i det. Min forakt for deg er så stor at jeg ikke har ord for å uttrykke det.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #40 Skrevet 3. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat nå vet jeg ikke. Jeg liker det virkelig ikke! Kultur og historie? Religion? Jeg kan jo ikke anmelde det, fordi han følger loven. Saken er jo den at det han gjør ikke er ulovlig. Og så er jeg stemor. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Dette er mellom hennes foreldre. Anonymkode: 90085...c72 Nei, det er det absolutt ikke. Du har en stemme og du kan med klartekst fortelle hva du mener! Hvordan tror du han skal respektere dine ønsker om å ikke slå deres barn, når du aksepterer at han slår søsteren? Anonymkode: c5c1e...1e4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #41 Skrevet 3. mars 2019 Et helt seriøst spørsmål fra meg: I et land som England (tror Skottland og Wales er i ferd med å endre reglene og forby oppdragervold fullstendig): Når mister foreldre retten til utøve vold mot barnet sitt? Har foreldre lov til å slå barna sine hele livet, også når de blir voksne? Eller har de en øvre aldersgrense som gjør at det er lov å slå de minste og mest forsvarsløse, men ikke lov når de blir eldre? Kan man i praksis bli straffet for å ha slått sitt 20-årige barn, men ikke 2-åringen? Anonymkode: 24ffe...65c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #42 Skrevet 3. mars 2019 Ts : jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å forsvare han kun på grunn av det engelske lovverket og at det ikke er ulovlig? Selv om England ligger langt bak Norge når det kommer til dette, og det ikke er noen lov der som sier at det er ulovlig så betyr det ikke at det er greit og at han "følger loven". Tror ikke det står i det engelske lovverket at man " må slå barnet ". Jeg personlig forstår ikke hvordan noen er i stand til å slå sitt eget barn, og hvordan du kan være vitne til at mannen din gjør det med dattera di mens du selv er redd for å blande deg?? Du må være voksen og ta ansvar for stedatter di , og ikke minst barnet i magen som garantert også kommer til å bli slått hvis ikke mannen skjerper seg snart og slutter med dette!! Hadde min mann slått barnet vårt hadde jeg bedd han dra seg til Helvette ut av hjemmet vårt. Anonymkode: afce3...e6a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #43 Skrevet 3. mars 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke en uvane. Det er vold, utført av en fysisk og psykisk overlegen part. Anonymkode: 24ffe...65c Vane er i så grad at mannen ble oppdratt til å reagere på en sånn måte. Voldelig, ja. I slike omgivelser er det ikke vold. Man må sette seg in. I tankesettet for å forandre det. HI er ikke i Norge slin t hun kan bare vifte med loven, tilkalle fvk eller bv og ferdig med det. Det er ikke slik verden fungerer andre steder. Anonymkode: a31cd...d1d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #44 Skrevet 3. mars 2019 Jeg ville aldri tillatt at noen blir slått i mitt nærvær. Loven eller ei. Stemor eller ei. Anonymkode: a31cd...d1d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #45 Skrevet 3. mars 2019 14 timer siden, Pobie skrev: Vitenskaplige studier er veldig klare på at fysisk avstraffelse skader psyken til barn. Hvis han ikke slutter tar du med deg barnet og reiser. Det MÅ du gjøre av hensyn til barnet ditt. At det er lov betyr ikke at det er greit. Hvis han nekter å slutte til tross for studier som viser at det er skadelig er han ikke noe å samle på. Hvis han hardnakket mener at han kan fortsette fordi det ikke er ulovlig ville det uansett vært slutten på forholdet for min del. Vitenskapelige studier skiller mellom der det er «lov» og der det ikke er «lov» altså. Det er verre psykisk å få smekk på rumpa i land/kulturer der det ikke er lov enn der det er lov. Det handler nok om graden av skam. Dersom halvparten av vennene dine får samme behandling påvirker det deg mindre enn dersom du er den eneste. Jeg er helt imot all form for vold mot barn altså, men sånn er det. Anonymkode: 5bfed...3cf
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #46 Skrevet 3. mars 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vitenskapelige studier skiller mellom der det er «lov» og der det ikke er «lov» altså. Det er verre psykisk å få smekk på rumpa i land/kulturer der det ikke er lov enn der det er lov. Det handler nok om graden av skam. Dersom halvparten av vennene dine får samme behandling påvirker det deg mindre enn dersom du er den eneste. Jeg er helt imot all form for vold mot barn altså, men sånn er det. Anonymkode: 5bfed...3cf Jeg fikk smekk på rumpa som barn. Ikke spesielt hardt eller vondt eller ofte, men ydmykelsen var helt enorm. Jeg blir fremdeles uvel av å tenke på det som voksen. Det var noe med å føle at rumpa mi var en kroppsdel som jeg skulle straffes på. Den ble liksom en del av meg som det var knyttet skam og ydmykelse til. Føler det på samme måte som voksen, hater å bli tatt på rumpa. Det var lov da jeg var barn. Anonymkode: 24ffe...65c
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. mars 2019 #47 Skrevet 3. mars 2019 Du er medskyldig i at et barn blir utsatt for vold. I mine øyne er det like ille, og jeg tenker at både de som utover vold mot barn og de som stilltiende står og ser på det burde blitt straffet og ikke fått ha ansvaret for barn.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #48 Skrevet 3. mars 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vane er i så grad at mannen ble oppdratt til å reagere på en sånn måte. Voldelig, ja. I slike omgivelser er det ikke vold. Man må sette seg in. I tankesettet for å forandre det. HI er ikke i Norge slin t hun kan bare vifte med loven, tilkalle fvk eller bv og ferdig med det. Det er ikke slik verden fungerer andre steder. Anonymkode: a31cd...d1d En uvane er en bagatell. Å slå er ikke en uvane. HI kan ikke vifte med loven, men hun kan si at dette nekter jeg å akseptere, jeg vil ikke være gift med en mann som slår et barn, uansett hva han selv måtte være vant til. Anonymkode: 24ffe...65c
Bruker3 Skrevet 3. mars 2019 #49 Skrevet 3. mars 2019 Spørsmålet du bør stille deg er hvor gammelt er barnet ditt første gang han/hun blir slått. Er det som 1-åring når hun gråter nonstop pga tenner? Er det som 2-åring når han er ordentlig trassig? Som 3-åring når hun ikke vil ha på seg votter? Jeg personlig holder en knapp på 2-3 års alderen. Trassalderen kan ha rise-verdige øyeblikk flere ganger daglig
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #50 Skrevet 3. mars 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er stemor for dette barnet. Det er hennes foreldre som skal ta del i oppdragelsen av henne. De har da valgt dette. Jeg synes at det er galt. Veldig galt. Men hvor mye kan jeg gripe inn? Det er lovlig her å smack a child. Som sagt ikke enig. Men det er ikke mitt barn, ikke mitt valg. Anonymkode: 90085...c72 Selv om det er lovlig er det ikke pålagt. Det kan være vanskelig å nekte mor å slå datteren, men det er da ingen grunn til at får skal slå selv om det ikke er ulovlig. Anonymkode: a6cf3...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå