Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #26 Skrevet 3. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Absolutt. Vi har skjermtid nå som en direkte følge av eksperimentet mitt der de satt i fire timer før jeg måtte bryte av. Poenget var at jeg er enig i hi om at barn blir avhengige. Anonymkode: 33d2b...454 Selvfølgelig satt de 4 timer. De hadde det gøy og ingen sa de måtte slå av! Betyr ikke at de er avhengige🙈 Anonymkode: 1b12a...7ba
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2019 #27 Skrevet 3. mars 2019 Uff, jeg tror sønnen min er avhengig av sykkel. I går var han ute og sykla med kameraten sin i fem timer, og det var så vidt jeg fikk han inn til middag, og i dag vil han ut og sykle igjen. Heretter blir det begrensing på tilgangen til sykkel. Avhengighet skal vi ikke ha noe av!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2019 #28 Skrevet 3. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt enig med deg hi. Gutta mine kan - hvis jeg ikke tar fra dem iPaden - sitte i timesvis uten å få i seg mat eller drikke. De bare sitter der og sitter der. Og så klager de på vondt i nakken og hodet etterpå. Jeg testet det engang, og de satt i 4 timer. De er bare 4 og 6 år år. Syns det er skummelt. Anonymkode: 33d2b...454 Dette er jo bare idioti. Man må lede barn.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2019 #29 Skrevet 3. mars 2019 6 minutter siden, Himmel og hav skrev: Uff, jeg tror sønnen min er avhengig av sykkel. I går var han ute og sykla med kameraten sin i fem timer, og det var så vidt jeg fikk han inn til middag, og i dag vil han ut og sykle igjen. Heretter blir det begrensing på tilgangen til sykkel. Avhengighet skal vi ikke ha noe av! Jeg tror jeg er avhenig av vin! Jeg drakk et glass vin i går og så ville jeg ha ett til etterpå. Og jeg drakk vin sist uke også.
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2019 #30 Skrevet 3. mars 2019 19 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Jeg tror jeg er avhenig av vin! Jeg drakk et glass vin i går og så ville jeg ha ett til etterpå. Og jeg drakk vin sist uke også. Skummelt, hvor fort den avhengigheten kommer, altså!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #31 Skrevet 3. mars 2019 Jeg for min del tror jeg er avhengig av å lese, boka var så spennende at jeg ikke klarte legge den vekk. Tror jeg leste i 4-5 timer i går, og jammen var jeg på"an igjen i dag tidlig og leste den ut 😉 Anonymkode: f6082...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #32 Skrevet 3. mars 2019 Gutten min er avhengig av bøker. Om jeg ikke stopper ham kan han sitte med nesa ned i en bok mange timer i strekk. En dag han var alene hjemme i ferien hadde han lest i seks timer uten å spise eller røre på seg. Rart at skolene tillater bibliotek og lån av bøker når det er så avhengighetsskapende. Og sosialt er det heller ikke, vennene hans hadde spilt sammen og avtalt å møtes på fotballbanen etterpå.... Anonymkode: 64913...ba9
Valkyriemamma Skrevet 3. mars 2019 #33 Skrevet 3. mars 2019 Jenta mi er avhengig av pupp! Hun må få pupp kvar 3-4 time. Hun drikker og drikker! Får ho ikkje tidsnok, er det hyl og skrik!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #34 Skrevet 3. mars 2019 Jeg vet at mine barn lett blir avhengig av skjerm, og det bekymrer meg. Overdreven skjermbruk kan føre til mange helseproblemer, som f.eks vondt i nakken og nærsynthet. I tillegg blir de da sittende inne, når de burde være ute og leke. Men for all del, fjas det vekk med usaklige sammenligninger. Hva dere gjør med deres barn, får være opp til dere. Anonymkode: 33d2b...454
Valkyriemamma Skrevet 3. mars 2019 #35 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at mine barn lett blir avhengig av skjerm, og det bekymrer meg. Overdreven skjermbruk kan føre til mange helseproblemer, som f.eks vondt i nakken og nærsynthet. I tillegg blir de da sittende inne, når de burde være ute og leke. Men for all del, fjas det vekk med usaklige sammenligninger. Hva dere gjør med deres barn, får være opp til dere. Anonymkode: 33d2b...454 Alt med måte. Ein kan bli avhengig av så og sei alt. Det er vår jobb som foreldre å passe på. Men sjølv om fleire barn er «opptatt» av speling, betyr ikkje at dei er avhengige. Det er ein hobby, og naturleg nok, brukar ein mykje tid (og penger) på hobbyer. Det er eit tidsfordiv som gir oss glede i livet. Eg kan bli gretten viss eg må legge frå meg strikketøyet for å lage middag, men eg er ikkje avhengig. Eg kan gå timer, dager og veker utan å ta i garn! Kor mykje tid ein må bruka for å bli avhengig, varierer frå person til person, og alder. Ha skjermtid i vekedagane, ver meir raus i helger og ferier, så vil det ofte gå bra. Viser til denne sterke historia om Mats, som frå sidelinja såg ut til å vera avhengig av spel, men det viste seg å vera feil; https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forst-da-mats-var-dod_-forsto-foreldrene-verdien-av-gamingen-hans-1.14197198
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #36 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at mine barn lett blir avhengig av skjerm, og det bekymrer meg. Overdreven skjermbruk kan føre til mange helseproblemer, som f.eks vondt i nakken og nærsynthet. I tillegg blir de da sittende inne, når de burde være ute og leke. Men for all del, fjas det vekk med usaklige sammenligninger. Hva dere gjør med deres barn, får være opp til dere. Anonymkode: 33d2b...454 Det går faktisk an å gjøre begge deler😅 Anonymkode: 1b12a...7ba
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2019 #37 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at mine barn lett blir avhengig av skjerm, og det bekymrer meg. Overdreven skjermbruk kan føre til mange helseproblemer, som f.eks vondt i nakken og nærsynthet. I tillegg blir de da sittende inne, når de burde være ute og leke. Men for all del, fjas det vekk med usaklige sammenligninger. Hva dere gjør med deres barn, får være opp til dere. Anonymkode: 33d2b...454 Overdreven bruk av det meste kan gi helseproblemer. Jeg har f.eks klart å strikke på meg senebetennelse i tommelen en gang. Å sammenligne med alt annet som man blir opptatt og opphengt av er ikke usaklig. Mange leer ikke et øyelokk om ungen bruker hele kvelden på fotballbanen, med å lese ei bok eller bygge lego, men så fort det er snakk om dataspill og skjermbruk, så er det ikke måte på hvor skadelig, avhengighetsskapende og usunt det er. Dataspill er mye forskjellig, og noen blir avhengige, akkurat som noen blir avhengige av trening, men det er i utgangspunktet ikke noe farligere å drive med enn mange andre hobbyer. Stikkordet er balanse. Om ungene har vært på skolen, gjort lekser, lekt/ trent og spist mat, så kan jeg ikke klare å forstå at det skal være så mye verre å spille data i et par timer enn å se på tv, lese eller, for den saks skyld, strikke. Gaming er forøvrig en sport. Så om du er skikkelig god, så kan du bli proff og tjene gode penger. Tenk om dere knuser en fremtidig karriere ved å sette stramme begrensninger på skjermtid. Ville dere satt samme begrensning på fotballtid for en som hadde fotballskoa på hele døgnet og som kunne utenat alle keeperne i Man U fra 1978 og framover?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #38 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Himmel og hav skrev: Overdreven bruk av det meste kan gi helseproblemer. Jeg har f.eks klart å strikke på meg senebetennelse i tommelen en gang. Å sammenligne med alt annet som man blir opptatt og opphengt av er ikke usaklig. Mange leer ikke et øyelokk om ungen bruker hele kvelden på fotballbanen, med å lese ei bok eller bygge lego, men så fort det er snakk om dataspill og skjermbruk, så er det ikke måte på hvor skadelig, avhengighetsskapende og usunt det er. Dataspill er mye forskjellig, og noen blir avhengige, akkurat som noen blir avhengige av trening, men det er i utgangspunktet ikke noe farligere å drive med enn mange andre hobbyer. Stikkordet er balanse. Om ungene har vært på skolen, gjort lekser, lekt/ trent og spist mat, så kan jeg ikke klare å forstå at det skal være så mye verre å spille data i et par timer enn å se på tv, lese eller, for den saks skyld, strikke. Gaming er forøvrig en sport. Så om du er skikkelig god, så kan du bli proff og tjene gode penger. Tenk om dere knuser en fremtidig karriere ved å sette stramme begrensninger på skjermtid. Ville dere satt samme begrensning på fotballtid for en som hadde fotballskoa på hele døgnet og som kunne utenat alle keeperne i Man U fra 1978 og framover? Skal be ungene mine bruke kun en time på fotballbanen fra nå av. Det er jo skadelig! Sist helg var en av de på banen i TRE timer! Glemte å komme inn til middag, og hvis ikke det er nok kom han hjem haltende fordi han hadde veikka ankelen! Jeg er veldig enig med dette. Balanse er stikkordet. Anonymkode: 1b12a...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #39 Skrevet 3. mars 2019 40 minutter siden, Himmel og hav skrev: Overdreven bruk av det meste kan gi helseproblemer. Jeg har f.eks klart å strikke på meg senebetennelse i tommelen en gang. Å sammenligne med alt annet som man blir opptatt og opphengt av er ikke usaklig. Mange leer ikke et øyelokk om ungen bruker hele kvelden på fotballbanen, med å lese ei bok eller bygge lego, men så fort det er snakk om dataspill og skjermbruk, så er det ikke måte på hvor skadelig, avhengighetsskapende og usunt det er. Dataspill er mye forskjellig, og noen blir avhengige, akkurat som noen blir avhengige av trening, men det er i utgangspunktet ikke noe farligere å drive med enn mange andre hobbyer. Stikkordet er balanse. Om ungene har vært på skolen, gjort lekser, lekt/ trent og spist mat, så kan jeg ikke klare å forstå at det skal være så mye verre å spille data i et par timer enn å se på tv, lese eller, for den saks skyld, strikke. Gaming er forøvrig en sport. Så om du er skikkelig god, så kan du bli proff og tjene gode penger. Tenk om dere knuser en fremtidig karriere ved å sette stramme begrensninger på skjermtid. Ville dere satt samme begrensning på fotballtid for en som hadde fotballskoa på hele døgnet og som kunne utenat alle keeperne i Man U fra 1978 og framover? Da får vi bare være uenige. Å sammenligne dataspill/skjermbruk med fotball blir for meg litt søkt. Jeg er ganske sikker på at frisk luft og aktivitet er bedre for kropp og sjel enn stillesitting i timesvis. Eller? Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? Jeg er overhode ingen sportsfreak, men jeg vil heller at ungene mine er ute i naturen, klatrer i trær og spikker enn sitter inne og spiller fortnite. Jeg ser det hele tiden. Unger som ikke vil ut fordi de er for opptatt med spill. Og hvis gutta mine hadde fått velge fritt, hadde de sittet på hver sin iPad nå istedet for å gå på ski i hagen. Men hver sin lyst. Anonymkode: 33d2b...454
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2019 #40 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får vi bare være uenige. Å sammenligne dataspill/skjermbruk med fotball blir for meg litt søkt. Jeg er ganske sikker på at frisk luft og aktivitet er bedre for kropp og sjel enn stillesitting i timesvis. Eller? Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? Jeg er overhode ingen sportsfreak, men jeg vil heller at ungene mine er ute i naturen, klatrer i trær og spikker enn sitter inne og spiller fortnite. Jeg ser det hele tiden. Unger som ikke vil ut fordi de er for opptatt med spill. Og hvis gutta mine hadde fått velge fritt, hadde de sittet på hver sin iPad nå istedet for å gå på ski i hagen. Men hver sin lyst. Anonymkode: 33d2b...454 Og i din omtale ov deltagerne på The Gathering så sier du det meste. Det er du som anser denne gruppen som tapere. Du er full av fordommer og fordømmelse. Hva er det du vet som ikke 2000 deltagere på TG ikke har fått med seg?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #41 Skrevet 3. mars 2019 Glad for at alle barna mine har sunne aktiviteter ute å drive med. Ingen av de er spesielt opptatt av spilling foran en skjerm. Husker broren min var sykelig opptatt av et spill. Kunne verken spise,gå på do eller noe på timesvis. Og stakkars den som prøvde å snakke til han 🤣 husker ikke hvilket spill men det var et livespill med skyting å noe greier. Men det gikk bra med han da. Har samboer, to barn og veldig bra jobb. Ikke spiller han noe lenger heller. Anonymkode: c0e88...afa
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2019 #42 Skrevet 3. mars 2019 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da får vi bare være uenige. Å sammenligne dataspill/skjermbruk med fotball blir for meg litt søkt. Jeg er ganske sikker på at frisk luft og aktivitet er bedre for kropp og sjel enn stillesitting i timesvis. Eller? Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? Jeg er overhode ingen sportsfreak, men jeg vil heller at ungene mine er ute i naturen, klatrer i trær og spikker enn sitter inne og spiller fortnite. Jeg ser det hele tiden. Unger som ikke vil ut fordi de er for opptatt med spill. Og hvis gutta mine hadde fått velge fritt, hadde de sittet på hver sin iPad nå istedet for å gå på ski i hagen. Men hver sin lyst. Anonymkode: 33d2b...454 Tror du skal lese deg opp litt... https://www.telenor.no/om/teknologi-norge/esport.jsp https://www.gamer.no/e-sport. Dette er nok mye, mye større og mer proft enn du kan forestille deg. Sjakk er også en sport der man ikke beveger seg så mye. Det samme med bridge. Har du samme holdning til Magnus Carlsen og co? "Disse som bare sitter inne og spiller sjakk og spiser potetgull og drikker cola"? PS: En million dollar i premie i Fortnite world cup - i uka. https://fortniteinsider.com/fortnite-world-cup-details-100000000-competitive-prize-pool-for-2019/?fbclid=IwAR0X_gu--aL80UkIIUDPfY0dzXlbodvZd7Y_U_0UrfPkLcmJEGUwlsSH3dY Endret 3. mars 2019 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #43 Skrevet 3. mars 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glad for at alle barna mine har sunne aktiviteter ute å drive med. Ingen av de er spesielt opptatt av spilling foran en skjerm. Husker broren min var sykelig opptatt av et spill. Kunne verken spise,gå på do eller noe på timesvis. Og stakkars den som prøvde å snakke til han 🤣 husker ikke hvilket spill men det var et livespill med skyting å noe greier. Men det gikk bra med han da. Har samboer, to barn og veldig bra jobb. Ikke spiller han noe lenger heller. Anonymkode: c0e88...afa Det er det foreldrene sine sitt ansvar å stoppe før det går for langt. Dette gjelder jo alt! Mine barn vet godt at det ikke blir mer spilling på lenge hvis de hadde oppført seg sånn som det der! Anonymkode: 1b12a...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #44 Skrevet 3. mars 2019 På 2.3.2019 den 14.47, Anonym bruker skrev: Hvis de skulker skolen, står opp om natten for å spille, ikke kommer til måltider, er vanskelig å få skikkelig kontakt med osv. Anonymkode: 327c2...f5b Man trenger da virkelig ikke doktorgrad i spillavhengighet for å komme fram til disse punktene. Dette er jo logisk, for de fleste av oss iallfall. Anonymkode: 7e537...477
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #45 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da får vi bare være uenige. Å sammenligne dataspill/skjermbruk med fotball blir for meg litt søkt. Jeg er ganske sikker på at frisk luft og aktivitet er bedre for kropp og sjel enn stillesitting i timesvis. Eller? Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? Jeg er overhode ingen sportsfreak, men jeg vil heller at ungene mine er ute i naturen, klatrer i trær og spikker enn sitter inne og spiller fortnite. Jeg ser det hele tiden. Unger som ikke vil ut fordi de er for opptatt med spill. Og hvis gutta mine hadde fått velge fritt, hadde de sittet på hver sin iPad nå istedet for å gå på ski i hagen. Men hver sin lyst. Anonymkode: 33d2b...454 Hva er det med dere «anti-skjerm»-folk? Tror dere virkelig ikke det går an å gjøre begge deler? Det går an å si til unger at de ikke får spille hvis det går ut over andre aktiviteter, som lek, fysisk aktivitet, frisk luft. Det høres ut som om med en gang barna får spille noen timer i strekk er de helt avhengig og da kan ikke foreldrene sette grenser for noe som helst. Anonymkode: 1b12a...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #46 Skrevet 3. mars 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glad for at alle barna mine har sunne aktiviteter ute å drive med. Ingen av de er spesielt opptatt av spilling foran en skjerm. Husker broren min var sykelig opptatt av et spill. Kunne verken spise,gå på do eller noe på timesvis. Og stakkars den som prøvde å snakke til han 🤣 husker ikke hvilket spill men det var et livespill med skyting å noe greier. Men det gikk bra med han da. Har samboer, to barn og veldig bra jobb. Ikke spiller han noe lenger heller. Anonymkode: c0e88...afa Jeg har gutter på 15 og 17 år selv, og begge vet at hadde de oppført seg sånn hadde jeg skrudd av internett... Det er helt greit å spille altså, sunne friske gutter tar ikke skade av å spille. Eldste her f.eks går på vgs, har en deltidsjobb, kjæreste og trener et par-tre ganger i uka, nå for tiden driver han også med kjøretimer og leser til kjøreprøven. At han spiller når han har ledig tid er da overhodet ikke skadelig, han har venner i hele verden fra denne spillingen og koser seg med det når han har tid. Nest eldste trener også tre ganger i uka, gjør det greit på skolen og har venner han kan dra på kino med, bowle med, i dag er han besøk hos en kamerat og i går gikk hele dagen (fra 10 om morgenen til 19 om kvelden) til idretten han driver med. Selvfølgelig er det ikke skadelig at han sitter noen timer og spiller når han har ledig tid. Hadde guttene sittet inne bak igjentrekte gardiner, ikke vært tilsnakkendes, ikke kommet til måltidene, ikke fikset skolen eller vennskap, fått mørke ringer under øynene osv, ja da hadde jeg blitt bekymret. Men jeg tviler på at foreldre flest lar det gå så langt altså. Anonymkode: f6082...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #47 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Og i din omtale ov deltagerne på The Gathering så sier du det meste. Det er du som anser denne gruppen som tapere. Du er full av fordommer og fordømmelse. Hva er det du vet som ikke 2000 deltagere på TG ikke har fått med seg? Slutt å ilegg med meninger jeg ikke har. Jeg har aldri omtalt noen som tapere, det er dine ord. Anonymkode: 33d2b...454
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2019 #48 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Slutt å ilegg med meninger jeg ikke har. Jeg har aldri omtalt noen som tapere, det er dine ord. Anonymkode: 33d2b...454 Nei vel. Så med følgende frase; Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? så mener du å understreke at du har et åpent sinn til gamere og gamingkultur?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #49 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Nei vel. Så med følgende frase; Mener du for alvor at gaming er en like bra "idrett" som fotball? Altså den gjengen som sitter i vikingskipet i flere døgn i strekk og drikker cola og spiser potetgull? så mener du å understreke at du har et åpent sinn til gamere og gamingkultur? Stråmannsargumentasjon, Lektor. Dette gidder jeg ikke. Anonymkode: 33d2b...454
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #50 Skrevet 3. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er det foreldrene sine sitt ansvar å stoppe før det går for langt. Dette gjelder jo alt! Mine barn vet godt at det ikke blir mer spilling på lenge hvis de hadde oppført seg sånn som det der! Anonymkode: 1b12a...7ba Min bror var over 18 så de kunne ikke si så mye om hva han drev med på fritiden sin. Han var pliktoppfyllende på skole og jobb så da var det ikke så mye å gjøre med det. Uansett er det mer trist med unge helt nede i 8-10 års alderen som blir avhengige. Anonymkode: c0e88...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå