Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8 Så var det dette med å legge ved link til troverdige kilder. "Eksperter"? Hvem? Hvilken forskning baserer de konklusjonen på? Anonymkode: 7e1d7...038
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Nei, min sønn er ikke avhengig. Fordi jeg kan fint be han gjøre noe annet uten at han får abstinenser. Anonymkode: 1c7bb...0e0
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 Ok. Siden du sier det så er det vel sånn. Dokumentasjon er det vel ingen som bryr seg om. Anonymkode: e5864...bbf
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Jeg er ikke HI, men dere kan jo ta en titt her: https://tv.nrk.no/program/koid26009018/det-digitale-dopet Anonymkode: a74e4...bea
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 Spill er en jobbe på lik linje med mye annet. Vil du si det samme om min treningsglade sønn på 15? Han blir definitivt i dårlig humør hvis han ikke får beveget seg nok, og benytter enhver anledning til å spenne på seg fotball-, løpe- eller skiskoene. Det er mye positivt med spill også. Selvfølgelig finnes det de som blir avhengige, men så lenge de ikke har problemer med å avslutte når de får beskjed om det, eller ikke prioriterer spill fremfor alt annet slik at det går utover skole, trening og sosialt liv ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 0de25...efd
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Spill er en jobbe på lik linje med mye annet. Vil du si det samme om min treningsglade sønn på 15? Han blir definitivt i dårlig humør hvis han ikke får beveget seg nok, og benytter enhver anledning til å spenne på seg fotball-, løpe- eller skiskoene. Det er mye positivt med spill også. Selvfølgelig finnes det de som blir avhengige, men så lenge de ikke har problemer med å avslutte når de får beskjed om det, eller ikke prioriterer spill fremfor alt annet slik at det går utover skole, trening og sosialt liv ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 0de25...efd En hobby, skulle det stå. Ikke en jobbe🙃 Anonymkode: 0de25...efd
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 Mange bruker faktisk spill som terapi. Og det hjelper! Kun fordi en «ekspert» sier at slik er det... så har han vel rett uansett faen? Ikke tro alt du lese kjære! Anonymkode: 60373...d9f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #10 Skrevet 2. mars 2019 Hvor gammel er du HI? Lurer fordi jeg tror de som ikke er vokst opp med denne type teknologi kan ha vanskelig å se noe positivt i gaming. For det er ikke bare ulemper! Anonymkode: 6aef5...4dc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 Selvfølgelig er det noen som blir avhengig, akkurat som noen blir avhengig av alkohol. Men alle som drikker alkohol blir ikke avhengig, og alle som spiller blir ikke avhengig. Anonymkode: f6082...e67
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8 Kompisen til mannen min har doktorgrad i spilleavhengighet, og er uenig med deg. Vi velger å forholde oss til det han forteller om spill og mekanismer i forhold til når det eventuelt burde blinke noen varsellys. Så langt har spill bare vært positivt for barna. Anonymkode: 327c2...f5b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8 Klarer oss fint med en mellomting. Noen helger kan de spille i timevis! Andre helger spiller de ikke i det hele tatt. I ukedagene spiller de lite. Ingen problem å gi en beskjed om at de må avslutte, de spør pent om å få spille og godtar et nei. Ser ikke noe grunn til å tro de er avhengig. Ikke sett kaffen i vrangstrupa nå, men sist helg spilte 12-åringen 22-3 om natta med andre kompiser 😱😱😱 Ja, de hadde fått lov, og de storkoste seg!! Eldste har lært å skrive og snakke plettfritt engelsk ved å spille, søsknene er på vei til å gjøre det samme. De øver på matematikk, og så utrolig mye mer av å spille. Eldste har til og med fått en kompis fra USA som var deprimert, og nå virker han mye lykkeligere! Sønnen min fortalte han aldri lo før, han hadde aldri snakket med noen om dette, men følte seg trygg på å fortelle til en langt borte som ikke kom til å fortelle det til noen der hjemme. Nå sitter de og fniser og ler når de spiller. Tenk hvor mye sønnen min betyr for en person han aldri har møtt fra amerika, bare ved å spille og snakke sammen om alt mulig i timevis! Har hørt på noen av samtalene og jeg blir stolt over hvordan min 14-åring kan snakke med en som har det vanskelig. Tenk over alle de gode egenskapene barna våre faktisk utvikler ved å spille, ikke bare tenk at de «sitter der passiv foran en skjerm». For det som er viktig er jo at de får oppleve både lang uavbrutt spilling og mulighet til å virkelig utvikle alle disse ferdighetene, OG mye fysisk aktivitet og alt det andre som er viktig for barn og ungdom. Vil heller at de skal bruke tid på å spille enn å reke gatelangs og kjede seg etter de har gjort lekser, vært på aktiviteter ol, altså...!! Godta at verden forandrer seg! Anonymkode: 1b12a...7ba
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kompisen til mannen min har doktorgrad i spilleavhengighet, og er uenig med deg. Vi velger å forholde oss til det han forteller om spill og mekanismer i forhold til når det eventuelt burde blinke noen varsellys. Så langt har spill bare vært positivt for barna. Anonymkode: 327c2...f5b Kanskje du vil dele noen av disse punktene om når det bør blinke noen varsellys?:) sikkert mange som bør lære seg forskjellen på å være helt oppslukt i noe og det å være avhengig! Anonymkode: 1b12a...7ba
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #15 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du vil dele noen av disse punktene om når det bør blinke noen varsellys?:) sikkert mange som bør lære seg forskjellen på å være helt oppslukt i noe og det å være avhengig! Anonymkode: 1b12a...7ba Hvis de skulker skolen, står opp om natten for å spille, ikke kommer til måltider, er vanskelig å få skikkelig kontakt med osv. Anonymkode: 327c2...f5b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #16 Skrevet 2. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8 Tull. Anonymkode: 3f61e...2db
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #17 Skrevet 2. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, de er ikke "opptatte" av det, de er avhengige. Eksperter sammenligner slik rus med rusen man får når man bruker narkotika. Det er det samme - akkurat like avhengighetsskapende. Redd barna deres og hold alle skjermer på et avsolutt minimum. Det er deres plikt som foreldre. Anonymkode: 668c5...fb8 Ja, jøss. Alle barn er avhengige av spill. På samme måte som alle voksne er alkiser hvis de drikker vin noen sinne i perioden fra de får barn til barna flytter ut. Anonymkode: 29f90...b88
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #18 Skrevet 2. mars 2019 Gutten min på 11 år spiller en del. Men han trener fotball og spiller i korps også. Litt av alt er sunt Anonymkode: 5037d...f8f
Søtnosa Skrevet 2. mars 2019 #19 Skrevet 2. mars 2019 Man kan ikke stoppe utviklingen eller fremtiden, heller ikke stoppe barn fra å leve i den. Men man kan veilede. Som foreldre har man plikt til å gi dem en god oppdragelse og beskytte dem, men også til å forstå. Skjerm er ikke synonymt med negative ting. Spill er heller ikke det.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #20 Skrevet 3. mars 2019 Snakk om å leve under en stein! 🙈 Teknologi er fremtiden og vi har en plikt til å lære barna våres om den sånn at de kan utvikle seg og følge med i tiden. Og spill er en måte å lære de det på. I tillegg blir de veldig gode på kommunikasjon, språk, samarbeid og de blir løsningsorienterte. Det er også utrolig sosialt og danner vennskap på tvers av landegrenser om man spiller sammen med andre. Sønnen min har en fetter i USA, de spiller sammen ofte, å da også gjerne sammen med kameratene til min sønn. Min nevø får da lært seg mye bedre norsk og min sønn og hans venner bedre engelsk.. Vinn vinn. I dag foregår det meste via en skjerm.. Det sitter kirurger i Oslo som fjernopererer på pasienter i Tromsø ved hjelp av en skjerm og en robot! Man får ikke lenger post på lørdager fordi så mye sendes elektronisk Folk for operert adgangskort i armen og kodelåser blir mer og mer normalt. Dette er bare begynnelsen av den teknologiske fremtiden.. Anonymkode: 758ec...a55
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #21 Skrevet 3. mars 2019 Jeg er litt enig med deg hi. Gutta mine kan - hvis jeg ikke tar fra dem iPaden - sitte i timesvis uten å få i seg mat eller drikke. De bare sitter der og sitter der. Og så klager de på vondt i nakken og hodet etterpå. Jeg testet det engang, og de satt i 4 timer. De er bare 4 og 6 år år. Syns det er skummelt. Anonymkode: 33d2b...454
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #22 Skrevet 3. mars 2019 Nærsynte blir de også! Unge flytter ikke blikket lengere enn til skjermen, og mister dermed evnen til å fokusere på avstand. Anonymkode: 0ef6b...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #23 Skrevet 3. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt enig med deg hi. Gutta mine kan - hvis jeg ikke tar fra dem iPaden - sitte i timesvis uten å få i seg mat eller drikke. De bare sitter der og sitter der. Og så klager de på vondt i nakken og hodet etterpå. Jeg testet det engang, og de satt i 4 timer. De er bare 4 og 6 år år. Syns det er skummelt. Anonymkode: 33d2b...454 Men da er de jo så små at du selv har mesteparten av kontrollen. Sett opp skjermtid og hold deg til det. Anonymkode: 239fb...2de
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #24 Skrevet 3. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da er de jo så små at du selv har mesteparten av kontrollen. Sett opp skjermtid og hold deg til det. Anonymkode: 239fb...2de Absolutt. Vi har skjermtid nå som en direkte følge av eksperimentet mitt der de satt i fire timer før jeg måtte bryte av. Poenget var at jeg er enig i hi om at barn blir avhengige. Anonymkode: 33d2b...454
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #25 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Absolutt. Vi har skjermtid nå som en direkte følge av eksperimentet mitt der de satt i fire timer før jeg måtte bryte av. Poenget var at jeg er enig i hi om at barn blir avhengige. Anonymkode: 33d2b...454 Men dine gutter er jo ikke barn generelt? Du kan jo ikke generalisere ut i fra personlig erfaring. Barn BLIR ikke avhengige, de KAN bli avhengige. Stor forskjell! Anonymkode: 41fd5...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå