Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #51 Skrevet 28. februar 2019 Du skriver at du vil ha far ut av livet deres, derfor skal han fratas alle rettigheter til barnet. Men så skriver du at far fremdeles skal ha samvær? Er ikke det litt selvmotsigende? For med samvær så er jo far inne i livet deres? Anonymkode: e9a8c...55a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #52 Skrevet 28. februar 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Den nedlatende tonen kan du spare deg for. Jeg velger her hva som er best for mitt barn og jeg skal love deg at det er ikke ei krone i verden som er mer verdt enn å gi barnet mitt en stabil og trygg hverdag. Så vær vennlig å slutt å anta at jeg ikke har barnets beste i minnet her. Far er i denne situasjonen en meget spesiell person, og mer enn det ønsker jeg ikke å utdype. Men det er tungtveiende grunner til mine ønsker som blant annet innebærer psykisk trakassering og utpressing. Jeg som mor er den eneste av oss som faktisk tenker på barnet, det er også dokumentert. Før folk antar i hytt og pine så kanskje man skal tenke seg om, alle situasjoner er ikke standard og alle barn har ikke godt av standard-løsninger, og jeg er selvfølgelig kun ute etter mitt barns beste! Men vi har fått masse info i denne tråden til tross for kaklingen, og den tar vi med oss videre. Det ser ut til at vi må finne litt andre løsninger enn først tenkt. Anonymkode: d9038...835 Du virker å motsi deg selv veldig. Her sier du at far bedriver psykisk trakassering og utpressing. Og likevel insisterer du på at far skal fortsette å ha samvær og at det er ønskelig. Synes ikke du skal bli så fornærmet over svarene du får, for dette virker ikke helt konsekvent, for å si det mildt. Om far truer deg, da er politiet riktig instans å kontakte. Forsøk å få slike trusler/utpressing/trakassering i meldinger/mail eller ta opp samtaler. Da har du bevis. Det virker jo ikke bra for barnet å være med en far som driver med slikt, for personer som holder på slik bruker som regel alltid også å manipulere barna sine for å få kontroll over sin eks. Så jeg tror dessverre at du gjør det stikk motsatte av hva som er best for deg og barnet på sikt. Anonymkode: d975c...17f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #53 Skrevet 1. mars 2019 Var det virkelig så vanskelig å forstå at jeg utelater 90% av situasjonen her? Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #54 Skrevet 1. mars 2019 På 27.2.2019 den 23.00, Anonym bruker skrev: Vi ønsker av forskjellige grunner at far ikke skal ha foreldreansvar eller noen form for rettigheter eller plikter til barnet. Far står som biologisk forelder (og er det) og vi har delt foreldreansvar i dag. Vi ønsker fremover at far ikke skal ha noen rettigheter eller plikter i forhold til barnet, og kun ha samværsrett. Er dette mulig? Ser at det er mulig via adopsjon, men far kan vel ikke adoptere barnet bort til meg som allerede er mor med delt foreldreansvar? Anonymkode: d9038...835 Jeg ser du fikk litt hummer og kanari av svar, så jeg leste ikke hele tråden, men for å gi en superkort innføring i jussen: Man har foreldreansvar og forelderskap. Forelderskapet har du fordi det er du som er forelder, og førsørgerplikten følger av denne. Dvs. at barnas far er ansvarlig for å bidra økonomisk så lenge han er barnas far. Dere kan muligens inngå en privat avtale på dette punktet, der han blir fritatt for plikten, så lenge du skulle ønske det. Du har ikke nødvendigvis samværsrett med barna dine selv om du er forelder. Foreldreansvaret følger av flere ting, og vil være bestemmende når samvær blir satt. Far kan si fra seg foreldreansvaret, men kan ikke si fra seg forelderskapet. Ta kontakt med en advokatspesialist i barnefordeling, så får du mer info om disse tingene ☺️ Anonymkode: ea090...660
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #55 Skrevet 1. mars 2019 På 28.2.2019 den 8.29, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe problem å overføre foreldreansvaret til deg, det gjør dere ved å fylle ut et skjema og sende inn. Det du ønsker er å for alltid frata far rettighetene, og det går ikke. Far kan når som helst ønske foreldreansvaret tilbake, og det vil han få. Så du gjør nok noe dumt her om du sier nei til bidrag for å få hele foreldreansvaret alene, når han når som helst kan kreve det tilbake. Anonymkode: 6e11b...e4c Nei. Det er ikke gitt. Om mannen skulle si fra seg foreldreansvaret, bare se til barnet et lite minimum og så et par år senere ønske foreldreansvaret tilbake... Det ville vært et veldig skjeldent tilfelle, om retten da skulle fastsette at det var til barnets beste at han fikk foreldreansvaret tilbake. Det er relativt vanlig at bare én forelder har foreldreansvaret, om barnet ikke bor 50/50. Og det er mange menn som ikke har foreldreansvar for barnet sitt uten at de vet det selv. Særlig gjelder det de fedrene som ikke hadde felles adresse med mor på barnets fødselstidspunk og de fedrene som «bare» var samboer med mor på fødselstidspunk. Anonymkode: ea090...660
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #56 Skrevet 1. mars 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Men - nå skaper du jo problemer som ikke fins. Du KAN fikse både fastlege, pass, skolebytte og andre ting selv om dere har delt foreldreansvar. Mht pass så kan han ikke trenere det, politiet kan gi barnet nytt pass så lenge det ikke foreligger mistanke om at du vil kidnappe barnet til et annet land. Hvis han nå selv bor i et annet land, så er det neppe dette som vil bli en hemsko... Anonymkode: 1e9a9...9f8 Nei, det kan hun ikke. For ordens skyld: man kan godt ha barna 50/50 uten å ha delt foreldreansvar. Anonymkode: ea090...660
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #57 Skrevet 1. mars 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det virkelig så vanskelig å forstå at jeg utelater 90% av situasjonen her? Anonymkode: d9038...835 Det gjør det så enkelt å gi deg råd med å bare vite 10% av situasjonen.... Anonymkode: e9a8c...55a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #58 Skrevet 2. mars 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjør det så enkelt å gi deg råd med å bare vite 10% av situasjonen.... Anonymkode: e9a8c...55a Nei, mange har helt fint klart å svare det jeg spør om. Hadde jeg ønsket råd, så hadde jeg selvfølgelig spurt om det. Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #59 Skrevet 2. mars 2019 Vil bare si at noen av oss har sagt nei til bidrag for å slippe alt som medfølger far. Her har ikke far samvær heller, og er ikke engang oppført som far på sistemann. Jeg skjønner deg godt, noen ganger er det omstendigheter rundt som er vanskelig (umulig?) å forstå for de som ikke kjenner situasjonen godt. Vi har skrevet en privat avtale der det konmer frem at far har null samvær ognkontakt, og ikke betaler barnebidrag. Selvfølgelig kan ha kreve foreldreansvaret tilbake, men da kan jeg også kreve barnebidrag. Lite sannsynlig. Anonymkode: 88787...005
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #60 Skrevet 2. mars 2019 På 1.3.2019 den 8.37, Anonym bruker skrev: Var det virkelig så vanskelig å forstå at jeg utelater 90% av situasjonen her? Anonymkode: d9038...835 Du viker jo ikke helt riktig satt sammen du heller, makan til drittslenging! Jeg må ærlig innrømme at jeg synes synd på barna deres! Anonymkode: c45cf...eac
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #61 Skrevet 2. mars 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Du viker jo ikke helt riktig satt sammen du heller, makan til drittslenging! Jeg må ærlig innrømme at jeg synes synd på barna deres! Anonymkode: c45cf...eac Hvor har jeg slengt urettmessig dritt? Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #62 Skrevet 2. mars 2019 Og synes ikke du at du slenger dritt, når du presterer å si at du synes synd på barnet mitt men allikevel ikke vet noe om situasjonen? Anonymkode: d9038...835
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå