Gå til innhold

Hvordan terminere fars rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker av forskjellige grunner at far ikke skal ha foreldreansvar eller noen form for rettigheter eller plikter til barnet. Far står som biologisk forelder (og er det) og vi har delt foreldreansvar i dag. Vi ønsker fremover at far ikke skal ha noen rettigheter eller plikter i forhold til barnet, og kun ha samværsrett. 

Er dette mulig? Ser at det er mulig via adopsjon, men far kan vel ikke adoptere barnet bort til meg som allerede er mor med delt foreldreansvar? 

Anonymkode: d9038...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan stevne han, men bør ha tungtveiende grunner. Ikke vare at du ikke vil at far skal bestemme. 

Alternativt kan du spørre far om han vindu det fra seg frivillig. Da trenger dere bare signere på det og sende til folkeregisteret. Kan vel lønne seg å få signaturene deres bekreftet av politiet, fylkesmann eller notarius publicus.

Anonymkode: adda4...202

Skrevet

Far ønsker å gi det fra seg, mot at han slipper barnebidrag men fortsatt har samværsrett. 

Skrevet

Har nemlig lest at han ikke slipper barnebidrag selv om han ikke har foreldreansvar. Så spørsmålet er hvordan vi kan komme oss rundt dette. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har nemlig lest at han ikke slipper barnebidrag selv om han ikke har foreldreansvar. Så spørsmålet er hvordan vi kan komme oss rundt dette. 

Han kan skrive det fra seg frivillig og dere kan ha en privat avtale om at han ikke skal betale bidrag. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han kan skrive det fra seg frivillig og dere kan ha en privat avtale om at han ikke skal betale bidrag. 

Men mister far alle rettigheter om han skriver fra seg foreldreansvar, eller har han fortsatt noen rettigheter? 

Skrevet

Og forresten så må han ikke si fra seg foreldreansvaret for å slippe bidrag. Ansvaret for å forsørge egne biologiske barn er tilstede om man har eller ikke har foreldreansvar. I tillegg sier han jo fra seg alle muligheter til å kunne ha noe å si på en del områder i barnets liv. Er han fullstendig klar over hva han sier fra seg?

Skrevet

Men mister far alle rettigheter om han skriver fra seg foreldreansvar, eller har han fortsatt noen rettigheter? 

Nei. Han har fortsatt rettigheter 

Skrevet

Og vi kan ikke skrive avtale om at han ikke skal betale noe. Nav har fastsatt bidraget og det står i vedtaket at vi står fritt til å skrive en privat avtale, men den kan ikke være på mindre enn det nav allerede har fastsatt. 

Skrevet

Og vi kan ikke skrive avtale om at han ikke skal betale noe. Nav har fastsatt bidraget og det står i vedtaket at vi står fritt til å skrive en privat avtale, men den kan ikke være på mindre enn det nav allerede har fastsatt. 

Dere kan avtale akkurat det bidraget dere vil og sende det til nav. Vi endret det fra det fastsatte 3900 fra nav til 1000 privat. 

Skrevet

Og forresten så må han ikke si fra seg foreldreansvaret for å slippe bidrag. Ansvaret for å forsørge egne biologiske barn er tilstede om man har eller ikke har foreldreansvar. I tillegg sier han jo fra seg alle muligheter til å kunne ha noe å si på en del områder i barnets liv. Er han fullstendig klar over hva han sier fra seg?

Ja. Han ønsker ikke å betale for barnet og jeg sier at det er ok såfremt han sier fra seg sine rettigheter. 

Nei. Han har fortsatt rettigheter 

Ok, hvilke rettigheter er dette og hvordan kan vi gå frem for å fjerne disse? 

Skrevet

Dere kan avtale akkurat det bidraget dere vil og sende det til nav. Vi endret det fra det fastsatte 3900 fra nav til 1000 privat. 

Vi kan ikke det. Det står eksplisitt i vedtaket at privat avtale ikke kan være mindre enn det nav har vedtatt. Antageligvis fordi han ikke har betalt bidrag på 8 år og tjener dobbelt så mye som meg. 

Skrevet

Ja. Han ønsker ikke å betale for barnet og jeg sier at det er ok såfremt han sier fra seg sine rettigheter. 

Ok, hvilke rettigheter er dette og hvordan kan vi gå frem for å fjerne disse? 

Det kan dere ikke fjerne. Han har fortsatt samværsrett og rett til å protestere om du ønsker å flytte langt vekk med barnet. Han kan til og med få full omsorg selv om du har foreldreansvaret om han er bedre egnet forelder enn deg. Foreldre som blir fratatt barn og barna havner i fosterhjem har fortsatt foreldreansvar i de fleste tilfeller. Du kan ikke ta fra han eller barnet retten til å være far og barn

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan ikke det. Det står eksplisitt i vedtaket at privat avtale ikke kan være mindre enn det nav har vedtatt. Antageligvis fordi han ikke har betalt bidrag på 8 år og tjener dobbelt så mye som meg. 

Det går fortsatt an å endre på det. Ring nav og spør

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far ønsker å gi det fra seg, mot at han slipper barnebidrag men fortsatt har samværsrett. 

Hvorfor vil han det? 

Anonymkode: 1c4f5...d78

Skrevet

Det kan dere ikke fjerne. Han har fortsatt samværsrett og rett til å protestere om du ønsker å flytte langt vekk med barnet. Han kan til og med få full omsorg selv om du har foreldreansvaret om han er bedre egnet forelder enn deg. Foreldre som blir fratatt barn og barna havner i fosterhjem har fortsatt foreldreansvar i de fleste tilfeller. Du kan ikke ta fra han eller barnet retten til å være far og barn

Han ønsker selv å gi fra seg sine rettigheter. 

Og jo, jeg kan flytte hvor jeg vil dersom jeg har foreldreansvar alene. 

Målet er ikke å ta fra barnet sin far, og vi ønsker begge at far skal ha samværsrett, men kun det. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil han det? 

Hvorfor er det relevant? 

Skrevet

Slutt å være så dum at du går med på noe som helst denne uansvarlige dusten forsøker seg på for å lure seg unna enda mer bidrag!

Tror du at du kan få bidrag fra Nav om han "slipper" å betale bidrag?

Anonymkode: d975c...17f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det relevant? 

Hele tråden din er jo helt syk. Du er jo gal. 

Skrevet

Slutt å være så dum at du går med på noe som helst denne uansvarlige dusten forsøker seg på for å lure seg unna enda mer bidrag!

Tror du at du kan få bidrag fra Nav om han "slipper" å betale bidrag?

Nei, jeg er villig til å avstå fra hver eneste krone av det lille forskuddsbidraget jeg får i dag mot at jeg (og kun jeg) har rettigheter til barnet.

Men vi ønsker begge at far beholder samværsrett. 

Skrevet

Hele tråden din er jo helt syk. Du er jo gal. 

Fordi? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er villig til å avstå fra hver eneste krone av det lille forskuddsbidraget jeg får i dag mot at jeg (og kun jeg) har rettigheter til barnet.

Men vi ønsker begge at far beholder samværsrett. 

Vel, heldigvis beskytter lovene barnet ditt langt mer enn både du og far gjør.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-far-slippe-bidrag/

Skrevet

Han kan skrive fra seg foreldreansvar. Da har han ikke innsyn i papirer som omhandler barnet, du trenger ikke hans samtykke for å opprette bankkonto, pass, etc. Du kan flytte hvor du vil. 

Dere sier fra til nav at han ikke skal betale bidrag. 

Vær oppmerksom på at han når som helst kan be om å få foreldreansvaret tilbake, og da får han det. En adopsjon vil dere aldri få gjennom så lenge han har samvær. Skjønner du ikke er gift heller så det er bare å legge fra seg 

Anonymkode: dd64b...4d8

Skrevet

Vær så vennlig å forklar meg hvordan jeg ikke beskytter mitt barn? 

Skjekk tråden din. Crazy 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...