Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #26 Skrevet 27. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vær så vennlig å forklar meg hvordan jeg ikke beskytter mitt barn? Anonymkode: d9038...835 Ingenting som tyder på det når du ønsker å ta fra barnet farsbidraget. For det er det du gjør. Bidraget er ikke dine penger, det er penger til barnet. Om du har råd til å avstå fra alt bidrag, ta det likevel imot og spar det så du kan gi barnet en bedre start på voksenlivet. Hvordan mener du at du beskytter barnet når du ønsker å ta fra barnet rettigheter barnet har ved å forsøke å gå om norsk lov? Anonymkode: d975c...17f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #27 Skrevet 27. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan skrive fra seg foreldreansvar. Da har han ikke innsyn i papirer som omhandler barnet, du trenger ikke hans samtykke for å opprette bankkonto, pass, etc. Du kan flytte hvor du vil. Dere sier fra til nav at han ikke skal betale bidrag. Vær oppmerksom på at han når som helst kan be om å få foreldreansvaret tilbake, og da får han det. En adopsjon vil dere aldri få gjennom så lenge han har samvær. Skjønner du ikke er gift heller så det er bare å legge fra seg Anonymkode: dd64b...4d8 At han når som helst kan be om foreldreansvaret tilbake var jeg ikke klar over, takk for det! Og nei, jeg er ikke gift. Og jeg har vel rett i min antagelse om at far ikke kan adoptere barnet bort til meg som allerede er mor med foreldreansvar? Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #28 Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ingenting som tyder på det når du ønsker å ta fra barnet farsbidraget. For det er det du gjør. Bidraget er ikke dine penger, det er penger til barnet. Om du har råd til å avstå fra alt bidrag, ta det likevel imot og spar det så du kan gi barnet en bedre start på voksenlivet. Hvordan mener du at du beskytter barnet når du ønsker å ta fra barnet rettigheter barnet har ved å forsøke å gå om norsk lov? Anonymkode: d975c...17f For å si det slik, barnet tjener mye mer på at mor har rettigheter alene enn å få de 1260 kr i mnd. Noe mer utfyllende enn det trenger jeg ikke å være til en ukjent på Internett. Men la det være helt klart, at det er barnets beste jeg jobber for, og dersom jeg ønsket din mening om dette så hadde jeg gitt deg nok info til at du kunne danne deg en mening. Men jeg har ikke gitt den infoen fordi jeg ber ikke om andres meninger. Ikke alle barn har godt av standardavtaler. Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #29 Skrevet 27. februar 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han ønsker selv å gi fra seg sine rettigheter. Og jo, jeg kan flytte hvor jeg vil dersom jeg har foreldreansvar alene. Målet er ikke å ta fra barnet sin far, og vi ønsker begge at far skal ha samværsrett, men kun det. Anonymkode: d9038...835 Fra regjeringen.no: Den som har samvær kan ta avgjørelser som gjelder omsorgen for barnet under samværet. Den som har samvær med barnet, skal så langt råd er få uttale seg før den som har foreldreansvaret tar avgjørelser som vil gjøre det vanskeligere å utøve samværsretten jo, han kan protestere om du ønsker å flytte Anonymkode: adda4...202
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #30 Skrevet 27. februar 2019 Hvis dere faktisk gjennomfører dette, vil jeg be dere om at barnefar skriver testament. Utrolig trist om barnet ikke før farsarven. Jeg har aldri hørt om noen som ikke vil stå oppført som far med det ansvaret det medfører, men ha samvær før. "Nei sønnen min, jeg ville ikke betale for deg, og mamman din sa det var greit hvis hun fikk ordne pass og papirer på egenhånd. Jada, stesøskenen dine får ha 1000000 kr når jeg dør, men mamma å pappa syntes ikke at du behøvde det. Anonymkode: bcaec...699
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #31 Skrevet 27. februar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å si det slik, barnet tjener mye mer på at mor har rettigheter alene enn å få de 1260 kr i mnd. Noe mer utfyllende enn det trenger jeg ikke å være til en ukjent på Internett. Men la det være helt klart, at det er barnets beste jeg jobber for, og dersom jeg ønsket din mening om dette så hadde jeg gitt deg nok info til at du kunne danne deg en mening. Men jeg har ikke gitt den infoen fordi jeg ber ikke om andres meninger. Ikke alle barn har godt av standardavtaler. Anonymkode: d9038...835 Du kan ikke forvente særlig andre svar når det du og barnefar forsøker å gjøre dette. Hvordan i all verden er det til barnets beste at far fortsetter å ha samvær, men ikke skal ta noe økonomisk ansvar? Anonymkode: d975c...17f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #32 Skrevet 27. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fra regjeringen.no: Den som har samvær kan ta avgjørelser som gjelder omsorgen for barnet under samværet. Den som har samvær med barnet, skal så langt råd er få uttale seg før den som har foreldreansvaret tar avgjørelser som vil gjøre det vanskeligere å utøve samværsretten jo, han kan protestere om du ønsker å flytte Anonymkode: adda4...202 Uttale seg ja, men ikke protestere eller bestemme. Beslutningen er det jeg alene som tar. Dette kan du lese mer om på bufetat sine sider. Men dette er uansett ikke relevant da det aldri kommer til å være aktuelt å flytte barnet langt unna far. 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere faktisk gjennomfører dette, vil jeg be dere om at barnefar skriver testament. Utrolig trist om barnet ikke før farsarven. Jeg har aldri hørt om noen som ikke vil stå oppført som far med det ansvaret det medfører, men ha samvær før. "Nei sønnen min, jeg ville ikke betale for deg, og mamman din sa det var greit hvis hun fikk ordne pass og papirer på egenhånd. Jada, stesøskenen dine får ha 1000000 kr når jeg dør, men mamma å pappa syntes ikke at du behøvde det. Anonymkode: bcaec...699 Jeg og far har en lang historie, og jeg ønsker han ut av livet vårt på alle mulig måter bortsett fra samvær. Dette er det beste for barnet da far bidrar til mye drama og unødvendig stress. Og når far tilbyr seg dette så ser jeg at det bidraget er en liten sum å betale for å gi barnet en stabil og trygg hverdag. Men ja vi har begge snakket om testamenter, slik at det er klart hva som skjer rundt barnet dersom en av oss faller fra. Jeg skjønner at vi nok må til en advokat og få ordentlig oversikt, da det er mange kriker og kroker. Tusen takk for alle svar 😊 Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #33 Skrevet 27. februar 2019 Det høres ut som om far lager problemer for deg og sabotterer samvær fordi han må betale bidrag? Da er det kampen der du må ta, med familievernkontor, ev. barnevernet eller til og med en rettssak. Å belønne far med å forsøke å frita ham for økonomisk ansvar, det er å støtte ham i å være en bedriten far. Det er ikke til ditt barns beste. Om far skaper så store problemer, ta saken videre. Ikke frata barnet ditt rettigheter for å slippe problemer selv. Anonymkode: d975c...17f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #34 Skrevet 27. februar 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: At han når som helst kan be om foreldreansvaret tilbake var jeg ikke klar over, takk for det! Og nei, jeg er ikke gift. Og jeg har vel rett i min antagelse om at far ikke kan adoptere barnet bort til meg som allerede er mor med foreldreansvar? Anonymkode: d9038...835 Far her skrev det fra seg, men fikk det tilbake fordi han angret. Fikk beskjed av advokat at det var en sak jeg kom til å tape uansett om jeg dro det til retten. Han kan ikke adoptere det bort til deg nei. Du er jo mor Anonymkode: dd64b...4d8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #35 Skrevet 27. februar 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere faktisk gjennomfører dette, vil jeg be dere om at barnefar skriver testament. Utrolig trist om barnet ikke før farsarven. Jeg har aldri hørt om noen som ikke vil stå oppført som far med det ansvaret det medfører, men ha samvær før. "Nei sønnen min, jeg ville ikke betale for deg, og mamman din sa det var greit hvis hun fikk ordne pass og papirer på egenhånd. Jada, stesøskenen dine får ha 1000000 kr når jeg dør, men mamma å pappa syntes ikke at du behøvde det. Anonymkode: bcaec...699 Barn arver sine foreldre selv om de ikke har foreldreansvar. Man er likevel forelder. Foreldreansvar bortfaller uansett når barnet blir 18 år Anonymkode: adda4...202
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #36 Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Far her skrev det fra seg, men fikk det tilbake fordi han angret. Fikk beskjed av advokat at det var en sak jeg kom til å tape uansett om jeg dro det til retten. Han kan ikke adoptere det bort til deg nei. Du er jo mor Anonymkode: dd64b...4d8 Var ikke klar over det, så dette må vi i så fall få ned i en avtale. Vi skal på familievernkontoret i slutten av neste måned så da kan vi be om råd der, og så får vi kontakte advokat slik at vi kan få litt ekspertråd. Tusen takk til alle som tok seg tid, setter pris på det! 🌹 Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #37 Skrevet 28. februar 2019 https://www.familierettsadvokater.no/sporsmal-og-svar/barnefordeling/si-fra-seg-foreldreansvar/ Hvilket foreldreansvar som er registrert på et barn, vil det finnes opplysninger om i Folkeregisteret. For å kunne frasi seg foreldreansvaret med rettslige virkning, må begge foreldre skrive under på en melding til Folkeregisteret. Underholdsplikten påhviler uansett begge foreldre, uavhengig av hvem som har foreldreansvaret. Utgiftene til forsørgelsen av barnet vil begge foreldre være ansvarlige for, selv om den ene ikke har foreldreansvaret. Foreldre som er separert eller har vært igjennom en skilsmisse, kan avtale at den ene av dem skal ha foreldreansvaret for deres felles barn. En avtale som innebærer at den ene sier fra seg foreldreansvaret må meldes til Folkeregisteret for å være gyldig. Så lenge foreldrene er gifte med hverandre, kan ikke den ene si fra seg foreldreansvaret. Anonymkode: bcaec...699
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #38 Skrevet 28. februar 2019 § 67.Fostringstilskot. Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket. Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot. Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort. Barneloven. Det dere prøver på er ikke lovlig. Anonymkode: bcaec...699
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #39 Skrevet 28. februar 2019 Takk for gode og utfyllende svar anonym! Vi skal selvfølgelig ikke bryte Norsk lov, så det beste er nok at vi setter opp en egen avtale hos en advokat og sørger for at alt er på stell. Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #40 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær så vennlig å forklar meg hvordan jeg ikke beskytter mitt barn? Anonymkode: d9038...835 Ved å ta fra barnet tilgang til en bedre økonomi, for eksempel. Anonymkode: 1e9a9...9f8
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #41 Skrevet 28. februar 2019 Jeg sitter litt i samme båt som Ts. Men forskjellen her er at far vill flytte til utlandet. Nå har vi delt foreldre rett men han må jo skrive over det til meg. Da det jo kun jeg som skal signere på alt alene når han flytter. Vet noen hvordan vi gjør det? Anonymkode: 45469...1cd
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #42 Skrevet 28. februar 2019 Du blander foreldreansvar og barnebidrag. Du ønsker å frata barnet ditt rettigheter. Jeg foreslår at du setter deg godt inn i konsekvensene av ønskene dine. Jeg har googlet for deg: https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/ Her finner du korrekt info. Om du mottar bidragsforskudd fra NAV er det fordi du har gjennomsnittlig/lav inntekt. Da fremstår det ikke som veldig gjennomtenkt å takke nei til bidrag... Om far frivillig sier fra seg foreldreansvaret kan han når som helst kreve å få det tilbake. Om han har samvær med barnet og samværet fungerer greit, så vil han få dette. Anonymkode: fa39f...179
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #43 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg sitter litt i samme båt som Ts. Men forskjellen her er at far vill flytte til utlandet. Nå har vi delt foreldre rett men han må jo skrive over det til meg. Da det jo kun jeg som skal signere på alt alene når han flytter. Vet noen hvordan vi gjør det? Anonymkode: 45469...1cd Du mener sikkert at dere har felles foreldreansvar. Om far er villig til å frivillig gi fra seg foreldreansvaret, så fyller dere ut følgende skjema og sender det inn. https://www.skatteetaten.no/skjema/q-0199-samboererklaringavtale-om-foreldreansvar/ Om far ikke er villig til å signere må du eventuelt ta saken til retten. Anonymkode: fa39f...179
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #44 Skrevet 28. februar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du mener sikkert at dere har felles foreldreansvar. Om far er villig til å frivillig gi fra seg foreldreansvaret, så fyller dere ut følgende skjema og sender det inn. https://www.skatteetaten.no/skjema/q-0199-samboererklaringavtale-om-foreldreansvar/ Om far ikke er villig til å signere må du eventuelt ta saken til retten. Anonymkode: fa39f...179 Ja det var det jeg mente. Per dags dato har vi 50/50 men når han flytter til utlandet har jeg 100%. Da må jeg også kunne gjøre ting som bytte fastlege, pass osv. Uten at han må signere. Han skal selvsagt ha samvær i ferier og slikt dette er noe han ønsker ikke jeg. Anonymkode: 45469...1cd
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #45 Skrevet 28. februar 2019 Det er ikke noe problem å overføre foreldreansvaret til deg, det gjør dere ved å fylle ut et skjema og sende inn. Det du ønsker er å for alltid frata far rettighetene, og det går ikke. Far kan når som helst ønske foreldreansvaret tilbake, og det vil han få. Så du gjør nok noe dumt her om du sier nei til bidrag for å få hele foreldreansvaret alene, når han når som helst kan kreve det tilbake. Anonymkode: 6e11b...e4c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #46 Skrevet 28. februar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe problem å overføre foreldreansvaret til deg, det gjør dere ved å fylle ut et skjema og sende inn. Det du ønsker er å for alltid frata far rettighetene, og det går ikke. Far kan når som helst ønske foreldreansvaret tilbake, og det vil han få. Så du gjør nok noe dumt her om du sier nei til bidrag for å få hele foreldreansvaret alene, når han når som helst kan kreve det tilbake. Anonymkode: 6e11b...e4c Men da kan vel hun når som helst kreve at han begynner å betale barnebidrag igjen også vel? Anonymkode: d5940...db5
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #47 Skrevet 28. februar 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du blander foreldreansvar og barnebidrag. Du ønsker å frata barnet ditt rettigheter. Jeg foreslår at du setter deg godt inn i konsekvensene av ønskene dine. Jeg har googlet for deg: https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_og_bosted/ Her finner du korrekt info. Om du mottar bidragsforskudd fra NAV er det fordi du har gjennomsnittlig/lav inntekt. Da fremstår det ikke som veldig gjennomtenkt å takke nei til bidrag... Om far frivillig sier fra seg foreldreansvaret kan han når som helst kreve å få det tilbake. Om han har samvær med barnet og samværet fungerer greit, så vil han få dette. Anonymkode: fa39f...179 Den nedlatende tonen kan du spare deg for. Jeg velger her hva som er best for mitt barn og jeg skal love deg at det er ikke ei krone i verden som er mer verdt enn å gi barnet mitt en stabil og trygg hverdag. Så vær vennlig å slutt å anta at jeg ikke har barnets beste i minnet her. Far er i denne situasjonen en meget spesiell person, og mer enn det ønsker jeg ikke å utdype. Men det er tungtveiende grunner til mine ønsker som blant annet innebærer psykisk trakassering og utpressing. Jeg som mor er den eneste av oss som faktisk tenker på barnet, det er også dokumentert. Før folk antar i hytt og pine så kanskje man skal tenke seg om, alle situasjoner er ikke standard og alle barn har ikke godt av standard-løsninger, og jeg er selvfølgelig kun ute etter mitt barns beste! Men vi har fått masse info i denne tråden til tross for kaklingen, og den tar vi med oss videre. Det ser ut til at vi må finne litt andre løsninger enn først tenkt. Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #48 Skrevet 28. februar 2019 Bidrag må du betale så lenge du er juridisk far .. okke som. Muligheten er hvis han adopterer bort. Da har han ingen rettigheter eller plikter til barnet uansett. Da vil ikke barnet arve sin biologiske far. bare det at han ikke har foreldreansvar gjør ikke at han ikke har rettigheter til barnet. Da kan han når som helst gå til tingretten å få d omgjort( dersom han er skikket). Anonymkode: 04db7...f2b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #49 Skrevet 28. februar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bidrag må du betale så lenge du er juridisk far .. okke som. Muligheten er hvis han adopterer bort. Da har han ingen rettigheter eller plikter til barnet uansett. Da vil ikke barnet arve sin biologiske far. bare det at han ikke har foreldreansvar gjør ikke at han ikke har rettigheter til barnet. Da kan han når som helst gå til tingretten å få d omgjort( dersom han er skikket). Anonymkode: 04db7...f2b Ja, det er slik jeg har forstått det også. Håpet her å høre erfaringer om andre løsninger men skjønner at dette ikke er mulig. Og jeg har ingen ektefelle som kan adoptere barnet. Men jeg takker virkelig alle som tok seg tid altså! 🌹 Anonymkode: d9038...835
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #50 Skrevet 28. februar 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja det var det jeg mente. Per dags dato har vi 50/50 men når han flytter til utlandet har jeg 100%. Da må jeg også kunne gjøre ting som bytte fastlege, pass osv. Uten at han må signere. Han skal selvsagt ha samvær i ferier og slikt dette er noe han ønsker ikke jeg. Anonymkode: 45469...1cd Men - nå skaper du jo problemer som ikke fins. Du KAN fikse både fastlege, pass, skolebytte og andre ting selv om dere har delt foreldreansvar. Mht pass så kan han ikke trenere det, politiet kan gi barnet nytt pass så lenge det ikke foreligger mistanke om at du vil kidnappe barnet til et annet land. Hvis han nå selv bor i et annet land, så er det neppe dette som vil bli en hemsko... Anonymkode: 1e9a9...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå