Gå til innhold

Hva irriterer deg mest med språket vårt?

Anbefalte innlegg

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det fornærmer meg ikke personlig, jeg har en bokmålsnær dialekt og bruker bokmål privat. 

Men jeg er lærer i en nynorskkommune. Og jeg ser stadig at nynorsk er "irriterende" for bokmålsfolk, og at dyslektikere blir skjøvet foran i kampanjen mot bokmål. Det er like mange dyslektikere i mine klasser som i bokmålsklasser. De både må forholde seg til bokmål og gjør det uten å mukke. De har ikke mye valg.

Men for majoriteten er det veldig enkelt å irritere seg over minoritetenes målform, og din irritasjon om å måtte forholde deg til nynorsk, og attpåtil måtte lese viktig informasjon på målformen er ikke enestående. Holdningen du viser den språklige minoriteten finner jeg forkastelig. Jeg registrerer at du ikke er enig, bokmålsfolk som irriterer seg over nynorsk er gjerne ikke det. De ser bare seg selv og ikke det store bildet.

Anonymkode: 5f3ee...013

Igjen så beklager jeg at du har det bildet av meg. Det er det nok desverre ikke så mye jeg får gjort noe med. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Holdningen du viser den språklige minoriteten finner jeg forkastelig.

Jeg synes det er langt mer forkastelig at du som lærer skriver følgende til en annen bruker:

"Det må da vel være lov å se ned på deg når du avslører deg som et så stakkarslig menneske?"

Å kalle et annet menneske for "et så stakkarslig menneske", det er forkastelig! Spesielt siden du påberoper deg å være lærer og burde vite at de utfordringene Aprikossyltetøy har kan komme i mange grader. Det eneste hun egentlig har "gjort seg skyldig i" er å skrive at hun er irritert over nynorsk og at hun og barnet sitt har såpass store problemer med - fremfor å si at hun at det er så slitsomt for henne og barnet med ekstra utfordringer å lære seg nynorsk i tillegg til bokmål.

Du burde vise litt mer toleranse. Spesielt siden du også burde vite at de problemene som Aprikossyltetøy og barnet har kommer i ulike grader, og du ikke vet hvilken grad noen av dem har av sine utfordringer.

Selv mener jeg det er beundringsverdig at en voksen person og forelder med slike utfordringer som hun har bruker så mye tid og energi på å hjelpe barnet som har et såpass alvorlig problem. Å ha en uheldig eller lite gjennomtenkt kommentar er mildt sagt en bagatell i denne sammenhengen!

Å påpeke at du blir irritert fordi hun sier nynorsk irriterer henne, det er helt greit. Å kalle henne et stakkarslig menneske av den grunn, det er både uprofesjonelt om du er lærer, og forkastelig som medmenneske.

Anonymkode: e1098...08a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, å snakke om "hjertet til en gammel norsklærer" er nok den vanligste (tale)formen, men jeg kan ikke se at det ikke er greit å skrive "hjertet i en gammel norsklærer" heller. Jeg har jo hjertet mitt i meg, altså inni meg. 😉

Anonymkode: 0a364...53a

Men det er jo ikke det hjertet du har i brystet det gjør vondt i. Som norsklærer (gammel sådan) bør du holde deg for god til blunkesmilefjæs.

Anonymkode: d9b98...dbb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke det hjertet du har i brystet det gjør vondt i. Som norsklærer (gammel sådan) bør du holde deg for god til blunkesmilefjæs.

Er du seriøs? Så fordi jeg er både norsklærer og gammel, så får jeg ikke lov å bruke smilefjes? (Fjes med e, ikke æ.)

Ikke har jeg mer enn ett (1) hjerte heller, så  selv om ditt følelsesmessige hjerte ikke sitter i brystet, så sitter mitt følelsesmessige hjerte i det ene hjertet jeg har. 

Anonymkode: 0a364...53a

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, mente en subjunksjon. 

Mottatt👍

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du svarte på HIs spørsmål. Og avslørte deg som et ignorant menneske. Du, som bruker av majoritetsformen, er irritert over at du en sjelden gang må forholde deg til minoritetens målform. Det må da vel være lov å se ned på deg når du avslører deg som et så stakkarslig menneske?

"Et ignorant menneske som du ser ned på"? Hva i all verden er det som gir deg rett til slike stygge karakteristikker? Og du er lærer?

Skrevet
5 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Mottatt👍

Ordklassene slik vi lærte dem på 80- og 90-tallet er rotet kraftig rundt i. De nye ordklassene har en mer logisk inndeling, men det er jammen ikke bare-bare å lære seg. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ordklassene slik vi lærte dem på 80- og 90-tallet er rotet kraftig rundt i. De nye ordklassene har en mer logisk inndeling, men det er jammen ikke bare-bare å lære seg. 

Takk for informasjonen. Greit å vite😊

Skrevet

Oi skjønner at det er krangel her, så gidder ikke lese hele tråden. 😜

Det er bare en ting som irriterer meg, ordet «kvinne».

På min midtnorske dialekt krymper jeg meg hver gang jeg må si det eller hører det på lokalnytt.

Hvis jeg sier det med palatalisering (det er naturlig for meg) høres det forferdelig ut.

Hvis jeg sier det uten å palatalisere, høres det ut som jeg knoter på bokmål/østlandsk. Like forferdelig.

Det hører ikke naturlig hjemme i vår dialekt, men vi har ikke noe bra alternativ. (Dame? Kjærring? Kvinnfolket?! )

Anonymkode: eba30...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...