Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Jeg er glødende allergisk mot «østfold-l» i andre dialekter enn de som hører hjemme i Østfold. Nrk har mange barneskuespillere/dubbere med denne vederstyggeligheten.. Anonymkode: 799f5...919
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er glødende allergisk mot «østfold-l» i andre dialekter enn de som hører hjemme i Østfold. Nrk har mange barneskuespillere/dubbere med denne vederstyggeligheten.. Anonymkode: 799f5...919 Lev med den. Den sprer seg, og kommer til å fortsette å gjøre det. Det er forresten en l som finnes i alle dialekter, den brukes bare i andre ord enn tidligere. Anonymkode: d9b98...dbb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Enig med TS. Misliker også når man bruker svenske ord, spesielt frasen «bjuda på». Anonymkode: fcab7...c57
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Jeg misliker bruk av engelske ord. Jeg ser at det en sjelden gang kan passe, men engelske ord i annenhver setning synes jeg blir snålt Anonymkode: 8946d...701
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 At vi ikke har en formell tittel for kvinner som er nøytral med tanke på sivil status, tilsvarende herr for menn. Kaller du en voksen dame for frøken er du nedlatende og kaller du henne frue reduserer du henne til en manns vedheng. Og i tilfelle kvinnen er ugift er det i tillegg misvisende. Anonymkode: 5f3ee...013
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Bruker man herr, fru og frøken lenger? De gangene jeg besvarer sivilstatus er alternativene ugift, enke(mann), gift, og skilt. Det er de folkeregistrerte stausene også. Irriterer meg mest over de som ikke bruker ki/kj/skj/ski riktig. Og de som sier «mellom» i stedet for gjennom. Og de som sier «hvem» i stedet for hvilken/hvilket Anonymkode: e6597...d0e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Synes også det høres rart ut når voksne folk sier "serr?" i stedet for "seriøst?" Anonymkode: 8946d...701
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Det som nok irriterer meg mest med det norske språket, er ikke språket, med språkbrukerne. Det gjør vondt langt inn i hjertet i en gammel norsklærer å se og høre hvor dårlige språkbrukere mange er. Skremmende utvikling! Anonymkode: 0a364...53a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Om man i hele tatt kan kalle det norsk språk... Når man snakker om influencers på «norsk». Influensere?!? Anonymkode: b67d2...5a7
Lille krøll Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Alle bokstaver som skal skrives men ikke sies. At man sier beina når man mener føttene.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg misliker bruk av engelske ord. Jeg ser at det en sjelden gang kan passe, men engelske ord i annenhver setning synes jeg blir snålt Anonymkode: 8946d...701 De som putter inn engelske ord i annenhver setning burde isoleres på en øde øy! Hørte en reklame fra Vita i sta: «Nå har vi 30% på MAKE UP TOOLS.» Døøøøøø!!! Anonymkode: f0e79...8dc
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som nok irriterer meg mest med det norske språket, er ikke språket, med språkbrukerne. Det gjør vondt langt inn i hjertet i en gammel norsklærer å se og høre hvor dårlige språkbrukere mange er. Skremmende utvikling! Anonymkode: 0a364...53a 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg misliker bruk av engelske ord. Jeg ser at det en sjelden gang kan passe, men engelske ord i annenhver setning synes jeg blir snålt Anonymkode: 8946d...701 Disse to kan jeg underskrive på. Anonymkode: e3e20...197
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er glødende allergisk mot «østfold-l» i andre dialekter enn de som hører hjemme i Østfold. Nrk har mange barneskuespillere/dubbere med denne vederstyggeligheten.. Anonymkode: 799f5...919 Født og oppvokst i Østfold selv. Kjenner ingen som har tykk l. Vet den finnes her, og mange andre steder i landet. Jeg orker ikke : dotti og sotti. Kjenner ingen som sier det , men hører det her og der. Verste jeg vet er når folk glemmer å bruke " da." Den gang da, hver gang nå. Enkelt. Anonymkode: 49890...104
Fru Banderas Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 Da/når Henne/hun - er det så jævelig vanskelig? Voksne mennesker som sier at de: "snakket med hun". Ugh! Dem/de Kj-lyden - igjen, er det virkelig så vanskelig? Sist, men ikke minst: i forhold til. Det er så mange voksne folk som, ikke bare bruker det helt feil, men i tillegg bruker det i hver tredje setning. "Ja, så hvordan går det i forhold til den nye jobben, da?" - "Skal vi begynne å se på arbeidskravet i forhold til at det er innlevering om en uke?". Er det mulig å ha så lav språkbeherskelse?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 Uttrykk som kjempeliten og stort fokus. Og så sliter jeg med å ta voksne som ikke behersker kj-lyden alvorlig. Anonymkode: cc66e...5e4
Superdolly Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 16 minutter siden, Fru Banderas skrev: Da/når Henne/hun - er det så jævelig vanskelig? Voksne mennesker som sier at de: "snakket med hun". Ugh! Dem/de Kj-lyden - igjen, er det virkelig så vanskelig? Sist, men ikke minst: i forhold til. Det er så mange voksne folk som, ikke bare bruker det helt feil, men i tillegg bruker det i hver tredje setning. "Ja, så hvordan går det i forhold til den nye jobben, da?" - "Skal vi begynne å se på arbeidskravet i forhold til at det er innlevering om en uke?". Er det mulig å ha så lav språkbeherskelse? Jeg er enig i disse punktene. Jeg vil også føye til et par ting på listen: Henne/hun - Folk som bruker henne i subjektform. "Henne sa at..." Skriftlig norsk: Særskrivingssyken. Jeg får vondt i hjertet av å lese alle disse ordene som deles vilkårlig opp. Hvis det høres ut som ett ord, skal det skrives som ett ord.
gale damen Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 At voksne folk med presumptivt normal skolegang behersker språket så dårlig. Det som er verst er likevel at de ikke ser ut til å bry seg om det. Språkbrukerne her også, altså. Ikke språket i seg selv.
Himmel og hav Skrevet 27. februar 2019 #18 Skrevet 27. februar 2019 Jeg får kløe av oversettelse av engelske uttrykk eller engelsk setningsoppbygging. Det heter ikke "kan du smøre meg ei skive?" på norsk, og "bordet er snudd" på norsk betyr bare at det bordet er snudd.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. februar 2019 #19 Skrevet 27. februar 2019 Dialekter er stas. Ok - ikka alle er like fine men de er særpreg. Jeg får kløe av folk som bruker feil spøreepronomen. "Hvem jobb har dere.."
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det som nok irriterer meg mest med det norske språket, er ikke språket, med språkbrukerne. Det gjør vondt langt inn i hjertet i en gammel norsklærer å se og høre hvor dårlige språkbrukere mange er. Skremmende utvikling! Anonymkode: 0a364...53a Du mener langt inn i hjertet TIL en gammel norsklærer? Anonymkode: d9b98...dbb
Bruker3 Skrevet 27. februar 2019 #21 Skrevet 27. februar 2019 (endret) Det som irriterer meg ift det norske språket, er alt tøyset ifb med malplasserte forkortelser 😁 Endret 27. februar 2019 av Bruker3
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #22 Skrevet 27. februar 2019 Ikkeno direkte irriterer meg om språket, men disse bøyningsformene gjør det vanskelig for ikke-norske eller barn å lære språket. God-bedre-best for eksempel. Det er feil å si at fisk er godtere enn kjøttkaker. Men det er på en annen side riktig å si at fisk er sunnere enn kjøttkaker. Sunn- sunnere -sunnest. Jrg har et barn med ervervet barneafasi, og dette jobber vi med daglig selvom han er 6 år. Skj, kj og sj lydene sliter jeg med selv. Det irriterer meg ikke, men det irriterer meg at noen på død og liv må rette på meg hele tiden. Jeg gjør så godt jeg kan, og når jeg er i dialog med noen, eller skriver med noen om et tema, så blir det det de henger seg opp i, ikke samtaleemnet. Det irriterer meg. Det handler ikke om latskap, det er en sak jeg og jobber med å bli bedre på. Men det må vel kunne gå an å snakke eller skrive om noe annet enn absolutt det hele tiden.. også, en annen ting som irriterer _meg_, er når viktig informasjon skrives på nynorsk. Jeg bruker med tid på å forstå hvert enkelt ord enn jeg får med meg innholdet. (Før noen påpeker det, så ja jeg er vel korke dum da) Jeg har og dysleksi og dyskalkuli. Det hjelper meg ikke akkurat 😒 Anonymkode: 17d7e...7ed
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #23 Skrevet 27. februar 2019 Det irriterer meg når folk blander sammen uttrykk. "Må nødt for" høres veldig rart ut i mine ører, et sammenkok av "er nødt til/for" og "må". Mange sier at noe "føles ut" sånn og sånn, men det heter enten "kjennes ut" eller "føles". Mange kan ikke forskjellen på "ikke nødvendigvis" og "nødvendigvis ikke", selv om de betyr nesten det motsatte av hverandre. Anonymkode: d9b98...dbb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #24 Skrevet 27. februar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikkeno direkte irriterer meg om språket, men disse bøyningsformene gjør det vanskelig for ikke-norske eller barn å lære språket. God-bedre-best for eksempel. Det er feil å si at fisk er godtere enn kjøttkaker. Men det er på en annen side riktig å si at fisk er sunnere enn kjøttkaker. Sunn- sunnere -sunnest. Jrg har et barn med ervervet barneafasi, og dette jobber vi med daglig selvom han er 6 år. Anonymkode: 17d7e...7ed Hvorfor skulle man si "godtere"? Skulle man følge regelrett bøyning, ville det blitt "godere". Det heter sunnere, ikke suntere. T-endelsen får du når du bøyer adjektiv etter substantiv i intetkjønn, ikke i komparativ. Anonymkode: d9b98...dbb
Fru Banderas Skrevet 28. februar 2019 #25 Skrevet 28. februar 2019 På 27.2.2019 den 8.36, Superdolly skrev: Jeg er enig i disse punktene. Jeg vil også føye til et par ting på listen: Henne/hun - Folk som bruker henne i subjektform. "Henne sa at..." Skriftlig norsk: Særskrivingssyken. Jeg får vondt i hjertet av å lese alle disse ordene som deles vilkårlig opp. Hvis det høres ut som ett ord, skal det skrives som ett ord. Jeg har lest gjennom arbeidskrav og lignende til folk på høyskolen, og bare ved å rette opp i villkårlig oppdelte ord, består besvarelsen plutselig av betydelig færre ord, og det må legges til et helt avsnitt bare for å oppfylle kriteriene for antall ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå