Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #26 Skrevet 28. februar 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikkeno direkte irriterer meg om språket, men disse bøyningsformene gjør det vanskelig for ikke-norske eller barn å lære språket. God-bedre-best for eksempel. Det er feil å si at fisk er godtere enn kjøttkaker. Men det er på en annen side riktig å si at fisk er sunnere enn kjøttkaker. Sunn- sunnere -sunnest. Jrg har et barn med ervervet barneafasi, og dette jobber vi med daglig selvom han er 6 år. Skj, kj og sj lydene sliter jeg med selv. Det irriterer meg ikke, men det irriterer meg at noen på død og liv må rette på meg hele tiden. Jeg gjør så godt jeg kan, og når jeg er i dialog med noen, eller skriver med noen om et tema, så blir det det de henger seg opp i, ikke samtaleemnet. Det irriterer meg. Det handler ikke om latskap, det er en sak jeg og jobber med å bli bedre på. Men det må vel kunne gå an å snakke eller skrive om noe annet enn absolutt det hele tiden.. også, en annen ting som irriterer _meg_, er når viktig informasjon skrives på nynorsk. Jeg bruker med tid på å forstå hvert enkelt ord enn jeg får med meg innholdet. (Før noen påpeker det, så ja jeg er vel korke dum da) Jeg har og dysleksi og dyskalkuli. Det hjelper meg ikke akkurat 😒 Anonymkode: 17d7e...7ed Hjertet mitt blør for deg. Nynorskbrukere må forholde seg til bokmål hele tiden og i alle sammenhenger uavhengig av utfordringer, og hvet du hva? De legger godviljen til og fikser det. Det er neimen ikke mer synd i deg, og jeg finner det sterkt provoserende at det irriterer deg at du må anstrenge deg kanskje 10% så ofte som dem. Stakkars... Anonymkode: 5f3ee...013
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #27 Skrevet 28. februar 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skulle man si "godtere"? Skulle man følge regelrett bøyning, ville det blitt "godere". Det heter sunnere, ikke suntere. T-endelsen får du når du bøyer adjektiv etter substantiv i intetkjønn, ikke i komparativ. Anonymkode: d9b98...dbb Man skal jo ikke si godtere, men bedre/best eller «goære» (vår dialekt). Det som gjør at dette «irriterer» meg, er at norsk grammatikk bøyning er vanskelig om man fra før av har språkproblemer, som eksempelvis i en ervervet barneafasi (inpressive og ekspressive språkvansker). Det er jo egentlig ikke så mye å irritere seg over, for språket vårt er språket vårt uansett. Dette må læres og brukes korrekt. Men om man sliter med språkforståelsen er dette ekstra vanskelig å lære. Anonymkode: 17d7e...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #28 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hjertet mitt blør for deg. Nynorskbrukere må forholde seg til bokmål hele tiden og i alle sammenhenger uavhengig av utfordringer, og hvet du hva? De legger godviljen til og fikser det. Det er neimen ikke mer synd i deg, og jeg finner det sterkt provoserende at det irriterer deg at du må anstrenge deg kanskje 10% så ofte som dem. Stakkars... Anonymkode: 5f3ee...013 Oyoy, dette var da voldsomt! jeg skrev kun hva som irriterte _meg_. Jeg sa ingenting om at jeg var motstander av nynorsk, men at _jeg_ sliter med å forstå det. Anonymkode: 17d7e...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #29 Skrevet 28. februar 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oyoy, dette var da voldsomt! jeg skrev kun hva som irriterte _meg_. Jeg sa ingenting om at jeg var motstander av nynorsk, men at _jeg_ sliter med å forstå det. Anonymkode: 17d7e...7ed Du sa at det irriterte deg. Anonymkode: 5f3ee...013
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #30 Skrevet 28. februar 2019 Jeg irriterer meg vel i det stole over mye som er nevnt her, men må gå legge til: Det heter "Ingen ville være sammen med henne" ikke "Ingen" ville være med henne". Skjønner det kommer av "be with", men det gjør ikke saken bedre. Folk som tror det motsatte av "hyggelig" er "uhyggelig". Folk som tror man kan si "katten var smertefull". Anonymkode: 209ac...dbe
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #31 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg irriterer meg vel i det stole over mye som er nevnt her, men må gå legge til: Det heter "Ingen ville være sammen med henne" ikke "Ingen" ville være med henne". Skjønner det kommer av "be with", men det gjør ikke saken bedre. Folk som tror det motsatte av "hyggelig" er "uhyggelig". Folk som tror man kan si "katten var smertefull". Anonymkode: 209ac...dbe *Stille, ikke stole Anonymkode: 209ac...dbe
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #32 Skrevet 28. februar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du sa at det irriterte deg. Anonymkode: 5f3ee...013 Ja....? Og? Det var vel det som var HI sitt spørsmål? Helt greit at det ikke irriterer deg, men det irriterer meg. Min mening må jeg få lov til å ha, selvom du ikke mener det samme. Menuansett, så håper jeg du får e fin dag Ser ingen grunn til å fortsette dette, det blir veldig lite konstruktivt tror jeg. Sola skinner her, vi nyter dagen og håper det snart blir vår Anonymkode: 17d7e...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #33 Skrevet 28. februar 2019 På 27.2.2019 den 8.51, gale damen skrev: At voksne folk med presumptivt normal skolegang behersker språket så dårlig. Det som er verst er likevel at de ikke ser ut til å bry seg om det. Språkbrukerne her også, altså. Ikke språket i seg selv. Jeg har irritert meg over at folk bruker AT i begynnelsen av setningen. Trodde jeg lærte på skolen at det ikke var lov.🤣 Googlet det, og det viser seg at det er lov. Anonymkode: 49890...104
Hengebukksvinet Skrevet 28. februar 2019 #34 Skrevet 28. februar 2019 Folk som bruker feil spørrepronomen irriterer meg veldig. Leste i et kommentarfelt på Tv 2 for noen dager siden og så en stygg feil.Tv 2 svarer på en kommentar og skriver: "HVORDAN kommentarer sikter du til?". Jeg forventer faktisk litt mer seriøsitet😡
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #35 Skrevet 28. februar 2019 Når jeg får høre at fokuset på skolen i høyere klasser er nynorsk.Så mener jeg dette er helt feil prioritering.Greit å ha kjennskap til nynorsk,men få har bruk for det i den grad at enn trenger flere års skolegang,med fokus på det. jeg har selv dysleksi og merker at utfordringene med at jeg ikke behersker godt det å skrive norsk.Mener fokuset til skolen bør være på ett godt skriftspråk og rettskriving. Anonymkode: 44eb4...b83
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #36 Skrevet 28. februar 2019 10 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Folk som bruker feil spørrepronomen irriterer meg veldig. Leste i et kommentarfelt på Tv 2 for noen dager siden og så en stygg feil.Tv 2 svarer på en kommentar og skriver: "HVORDAN kommentarer sikter du til?". Jeg forventer faktisk litt mer seriøsitet😡 Det finnes ikke lenger spørrende pronomen. "hvordan" er et adverb, og "hva" er et determinativ. Anonymkode: d9b98...dbb
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #37 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det finnes ikke lenger spørrende pronomen. "hvordan" er et adverb, og "hva" er et determinativ. Anonymkode: d9b98...dbb Sorry, mente en subjunksjon. Anonymkode: d9b98...dbb
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #38 Skrevet 28. februar 2019 Mitt morsmål er tysk, så jeg sliter med hvor dårlig mange norske morsmålsbrukere behersker sitt eget språk. Grammatikken er da virkelig ikke vanskelig. Nominativ og genitiv er alt av kasus, verb konjugeres likt, konjunktiv finnes ikke engang annet enn i omformulering (hadde + verb). "Mannen min sin mor" får jeg nesten gåsehud av, det er jo ikke bare feil men høres i tillegg rimelig dustete ut. Å/og. Til og med folk med høyere utdanning klarer det ikke alltid. At mange ikke skriver sammensatte ord sammen. Overdreven bruk av anglisismer. Norsk er et lite språk fra før og trenger ikke utslette seg selv. D for det, m for med, det er latskap. Bruk autokorrekt da vel. Komma. Bruk det. Anonymkode: 3da31...74f
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #39 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt morsmål er tysk, så jeg sliter med hvor dårlig mange norske morsmålsbrukere behersker sitt eget språk. Grammatikken er da virkelig ikke vanskelig. Nominativ og genitiv er alt av kasus, verb konjugeres likt, konjunktiv finnes ikke engang annet enn i omformulering (hadde + verb). "Mannen min sin mor" får jeg nesten gåsehud av, det er jo ikke bare feil men høres i tillegg rimelig dustete ut. Å/og. Til og med folk med høyere utdanning klarer det ikke alltid. At mange ikke skriver sammensatte ord sammen. Overdreven bruk av anglisismer. Norsk er et lite språk fra før og trenger ikke utslette seg selv. D for det, m for med, det er latskap. Bruk autokorrekt da vel. Komma. Bruk det. Anonymkode: 3da31...74f "Mannen min sin mor" er ikke feil. Det er ikke spesielt god norsk, og "moren til mannen min" er å foretrekke, men det drikke feil. Muntlig språk er dessuten noe helt annet enn skriftlig. Anonymkode: d9b98...dbb
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. februar 2019 #40 Skrevet 28. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Mannen min sin mor" er ikke feil. Det er ikke spesielt god norsk, og "moren til mannen min" er å foretrekke, men det drikke feil. Muntlig språk er dessuten noe helt annet enn skriftlig. Anonymkode: d9b98...dbb Der ville jeg sagt «morra te gubben»😂
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #41 Skrevet 28. februar 2019 54 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev: Der ville jeg sagt «morra te gubben»😂 Selv ville jeg sagt "morra te mann' min". Helt ok muntlig språk! Anonymkode: d9b98...dbb
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #42 Skrevet 28. februar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja....? Og? Det var vel det som var HI sitt spørsmål? Helt greit at det ikke irriterer deg, men det irriterer meg. Min mening må jeg få lov til å ha, selvom du ikke mener det samme. Menuansett, så håper jeg du får e fin dag Ser ingen grunn til å fortsette dette, det blir veldig lite konstruktivt tror jeg. Sola skinner her, vi nyter dagen og håper det snart blir vår Anonymkode: 17d7e...7ed Ja, du svarte på HIs spørsmål. Og avslørte deg som et ignorant menneske. Du, som bruker av majoritetsformen, er irritert over at du en sjelden gang må forholde deg til minoritetens målform. Det må da vel være lov å se ned på deg når du avslører deg som et så stakkarslig menneske? Anonymkode: 5f3ee...013
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #43 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: "Mannen min sin mor" er ikke feil. Det er ikke spesielt god norsk, og "moren til mannen min" er å foretrekke, men det drikke feil. Muntlig språk er dessuten noe helt annet enn skriftlig. Anonymkode: d9b98...dbb Min manns mor finnes det et helt eget begrep for. Hun er (for min del: var) min svigermor. Når vi først er inne på "svigers", så svir det i øynene mine av å lese om svigersøster og svigerbror. Svigerinne og svoger er bedre begreper. Anonymkode: 0a364...53a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #44 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt morsmål er tysk, så jeg sliter med hvor dårlig mange norske morsmålsbrukere behersker sitt eget språk. Grammatikken er da virkelig ikke vanskelig. Nominativ og genitiv er alt av kasus, verb konjugeres likt, konjunktiv finnes ikke engang annet enn i omformulering (hadde + verb). "Mannen min sin mor" får jeg nesten gåsehud av, det er jo ikke bare feil men høres i tillegg rimelig dustete ut. Å/og. Til og med folk med høyere utdanning klarer det ikke alltid. At mange ikke skriver sammensatte ord sammen. Overdreven bruk av anglisismer. Norsk er et lite språk fra før og trenger ikke utslette seg selv. D for det, m for med, det er latskap. Bruk autokorrekt da vel. Komma. Bruk det. Anonymkode: 3da31...74f Morsomt at du som tysker reagerer negativt på garpegenitiv 😊 Garpegenitiv er fullstendig gangbart muntlig, forresten. Skriftlig er det sett på som dårlig språk. Anonymkode: 5f3ee...013
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #45 Skrevet 28. februar 2019 På 27.2.2019 den 13.47, Anonym bruker skrev: Du mener langt inn i hjertet TIL en gammel norsklærer? Anonymkode: d9b98...dbb Joda, å snakke om "hjertet til en gammel norsklærer" er nok den vanligste (tale)formen, men jeg kan ikke se at det ikke er greit å skrive "hjertet i en gammel norsklærer" heller. Jeg har jo hjertet mitt i meg, altså inni meg. 😉 Anonymkode: 0a364...53a
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. februar 2019 #46 Skrevet 28. februar 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du svarte på HIs spørsmål. Og avslørte deg som et ignorant menneske. Du, som bruker av majoritetsformen, er irritert over at du en sjelden gang må forholde deg til minoritetens målform. Det må da vel være lov å se ned på deg når du avslører deg som et så stakkarslig menneske? Anonymkode: 5f3ee...013 Er det noe galt i dag? Siden du går så hardt ut på meg som person? Du refererer til meg som et stakkarslig menneske, og dette uten å vite noe som helst om meg, annet enn hva jeg har skrevet i denne tråden. Du kjenner ikke meg, og jeg kjenner ikke deg. Jeg går alikevell ut ifra at du nok er en hyggelig person, de fleste er det. Av en eller annen grunn (som jeg ikke forstår fisken av men..) så ender alltid noen opp med å hakke på andre i tråder her inne, ganske enkelt fordi man har andre meninger. Hvorfor? Hadde du stått ansikt til ansikt mot meg og kaldt meg dette på bakgrunn av at jeg syntes det er irriterende å måtte lese viktige dokumenter på nynorsk - fordi jeg sliter med å forstå innholdet? Ja, kanskje er jeg korke dum, det kan jeg gi deg. Men selvom det er mye jeg helt klart kunne vært bedre på, anser jeg ikke meg selv som et stakkarslig menneske. Jeg vil si jeg er et menneske som gjør så godt jeg kan med mine feil og mangler. Og jeg er til og med god på enkelte ting og. Ikke best, men god. Men stakkarslig vil jeg ikke si jeg er. Og når det er sagt, så tror jeg som sagt at det samme gjelder deg Du er menneskelig du og, og i dag viser du iallefall meg og andre lesende her at du brenner for nynorsk. Og det er kjempebra! Det er endel av vårt språk, vårt land og vår kultur og historie og nåtid. Så jeg berømmer deg for det. Men det at jeg finner det irriterende med nynorsk fordi jeg sliter med å forstå innholdet er ikke det samme som at jeg hater nynorsk. Ja, nå kaster jeg anonymiteten på dør, og det med vilje. Her er «det stakkarslige mennesket».
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #47 Skrevet 28. februar 2019 57 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev: Er det noe galt i dag? Siden du går så hardt ut på meg som person? Du refererer til meg som et stakkarslig menneske, og dette uten å vite noe som helst om meg, annet enn hva jeg har skrevet i denne tråden. Du kjenner ikke meg, og jeg kjenner ikke deg. Jeg går alikevell ut ifra at du nok er en hyggelig person, de fleste er det. Av en eller annen grunn (som jeg ikke forstår fisken av men..) så ender alltid noen opp med å hakke på andre i tråder her inne, ganske enkelt fordi man har andre meninger. Hvorfor? Hadde du stått ansikt til ansikt mot meg og kaldt meg dette på bakgrunn av at jeg syntes det er irriterende å måtte lese viktige dokumenter på nynorsk - fordi jeg sliter med å forstå innholdet? Ja, kanskje er jeg korke dum, det kan jeg gi deg. Men selvom det er mye jeg helt klart kunne vært bedre på, anser jeg ikke meg selv som et stakkarslig menneske. Jeg vil si jeg er et menneske som gjør så godt jeg kan med mine feil og mangler. Og jeg er til og med god på enkelte ting og. Ikke best, men god. Men stakkarslig vil jeg ikke si jeg er. Og når det er sagt, så tror jeg som sagt at det samme gjelder deg Du er menneskelig du og, og i dag viser du iallefall meg og andre lesende her at du brenner for nynorsk. Og det er kjempebra! Det er endel av vårt språk, vårt land og vår kultur og historie og nåtid. Så jeg berømmer deg for det. Men det at jeg finner det irriterende med nynorsk fordi jeg sliter med å forstå innholdet er ikke det samme som at jeg hater nynorsk. Ja, nå kaster jeg anonymiteten på dør, og det med vilje. Her er «det stakkarslige mennesket». Nei, det er helt legitimt å være irritert over å slite med språket. Det jeg ikke finner legitimt er at det er språket du er irritert på, og ikke egen mangel på forståelse av målformen. Det sier lite om kunnskapsnovået ditt, jeg har ikke noe grunnlag for å si at du er dum. Men det er gjennomgående så veldig synd på bokmålsbrukere når de må forholde seg til nynorsk, men ikke omvendt. Og det selv om nynorskbrukere må forholde seg til bokmål i langt større grad enn omvendt. Og det er stakkarslig. Anonymkode: 5f3ee...013
Syngensang Skrevet 28. februar 2019 #48 Skrevet 28. februar 2019 Det norske språket irriterar meg ikkje. Vaksne folk som ikkje kan rett grammatikk både munnleg og skriftleg prøvar eg å leve med så godt eg kan. Men eg irriterar meg grenselaust over mediafolk som ikkje kan verken snakke eller skrive rett. Det er faktisk jobben deira å kommunisere og då burde dei gjere seg sopass føre at dei lærde seg både å skrive og snakke rett. Dialekt et heilt supert. Men ein må skjønne orda ein brukar, og ein må kunne bruke ord og uttrykk rett. Å lage eigne vriar er greit så lenge det kjem fram at det er ei bevisst handling.
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. februar 2019 #49 Skrevet 28. februar 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er helt legitimt å være irritert over å slite med språket. Det jeg ikke finner legitimt er at det er språket du er irritert på, og ikke egen mangel på forståelse av målformen. Det sier lite om kunnskapsnovået ditt, jeg har ikke noe grunnlag for å si at du er dum. Men det er gjennomgående så veldig synd på bokmålsbrukere når de må forholde seg til nynorsk, men ikke omvendt. Og det selv om nynorskbrukere må forholde seg til bokmål i langt større grad enn omvendt. Og det er stakkarslig. Anonymkode: 5f3ee...013 Nå kan jeg kun skrive på vegne av meg selv og ikke på "oss bokmålsform folk" vegne. Ja, så sier det kanskje noe om kunnskapsnivået mitt. Det er greit det. Jeg er som sagt mennesklig, og nynorsk er en av mange ting jeg sliter med. Og dermed blir jeg irritert når det er viktig innhold jeg ikke får med meg. Det å bli irritert på en ting, sier ikke nødvendighvis så mye om mine følelser til nynorsk I seg selv. Jeg elsker norsk kultur og norge, med alt det innebærer. Likedan som jeg elsker 17.mai toget på slottplassen elsker jeg hvordan vi tar imot våre nye landsmenn med åpne armer (ja, dette kunne absolutt vært bedre, men det jeg lille har sett av det har vært veldig positivt). Jeg er veldig glad I det norske spark med alt det innebærer på alle måter. Jeg har nok nevnt det tidligere her som anonym, men jeg har dysleksi og dyskalkuli selv, og har en sønn med ervervet barneafasi. Vi sliter daglig med språket på flere fronter, men gjør så godt vi kan. Og når det da blir spurt hva som irriterer, så skrev jeg det. Fordi det irriterer meg. Det irriterer sønnen min. Og mannen min river snart av seg håret av alle feil vi skriver og sier. Men dette er noe vi jobber med. Jeg beklager om jeg fornærmet deg. Det var overhodet ikke min intensjon.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2019 #50 Skrevet 28. februar 2019 16 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev: Nå kan jeg kun skrive på vegne av meg selv og ikke på "oss bokmålsform folk" vegne. Ja, så sier det kanskje noe om kunnskapsnivået mitt. Det er greit det. Jeg er som sagt mennesklig, og nynorsk er en av mange ting jeg sliter med. Og dermed blir jeg irritert når det er viktig innhold jeg ikke får med meg. Det å bli irritert på en ting, sier ikke nødvendighvis så mye om mine følelser til nynorsk I seg selv. Jeg elsker norsk kultur og norge, med alt det innebærer. Likedan som jeg elsker 17.mai toget på slottplassen elsker jeg hvordan vi tar imot våre nye landsmenn med åpne armer (ja, dette kunne absolutt vært bedre, men det jeg lille har sett av det har vært veldig positivt). Jeg er veldig glad I det norske spark med alt det innebærer på alle måter. Jeg har nok nevnt det tidligere her som anonym, men jeg har dysleksi og dyskalkuli selv, og har en sønn med ervervet barneafasi. Vi sliter daglig med språket på flere fronter, men gjør så godt vi kan. Og når det da blir spurt hva som irriterer, så skrev jeg det. Fordi det irriterer meg. Det irriterer sønnen min. Og mannen min river snart av seg håret av alle feil vi skriver og sier. Men dette er noe vi jobber med. Jeg beklager om jeg fornærmet deg. Det var overhodet ikke min intensjon. Det fornærmer meg ikke personlig, jeg har en bokmålsnær dialekt og bruker bokmål privat. Men jeg er lærer i en nynorskkommune. Og jeg ser stadig at nynorsk er "irriterende" for bokmålsfolk, og at dyslektikere blir skjøvet foran i kampanjen mot bokmål. Det er like mange dyslektikere i mine klasser som i bokmålsklasser. De både må forholde seg til bokmål og gjør det uten å mukke. De har ikke mye valg. Men for majoriteten er det veldig enkelt å irritere seg over minoritetenes målform, og din irritasjon om å måtte forholde deg til nynorsk, og attpåtil måtte lese viktig informasjon på målformen er ikke enestående. Holdningen du viser den språklige minoriteten finner jeg forkastelig. Jeg registrerer at du ikke er enig, bokmålsfolk som irriterer seg over nynorsk er gjerne ikke det. De ser bare seg selv og ikke det store bildet. Anonymkode: 5f3ee...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå