Gå til innhold

Få hjem barnet til kjæresten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og kjæresten min står i en vanskelig situasjon. 

Da h*n har et 3år gammelt barn som desverre ble hentet på føden. Uten å gå i masse detaljer så står det hovedsaklig på at foreldrene til barnet er vokst opp innad BV systemet. 

Jeg og kjæresten min ønsker å kjempe for å få hjem barnet, men er begge usikre på om det i det heletatt er noen mulighet da det er gått såpass lang tid. Kjæresten min har sammvær 4 ganger i året begrenset til 1 time noe som er vondt for h*n da h*n gjærne vil se barnet sitt og ha et bånd til det. Vi vet at skal vi ha noen sjangs for å få hjem barnet må vi begynne med hyppigere sammvær først. Men jeg skriver her for å spørre. 

Er det noen der ute som har noen råd å komme med når vi nå skal starte denne kampen for å få hjem den lille vakre? 💔

Anonymkode: 79e9f...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet blir ikke tatt fra foreldrene pga at de har vokst opp innad i BV systemet, så her er det noe du ikke forteller (evt ikke vet). 

Har barnet bodd i samme fosterhjem siden fødselen?

Anonymkode: 0563a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har barnet bodd i samme fosterhjem siden fødselen?

Anonymkode: 0563a...546

Jepp, de første mnd var det i et beredskapshjem frem til en fosterfamilie kunne ta det inn.  Men etter det har det vært samme familie hele veien. 

 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor nå!? Når dette kunne vært en kamp som startet for 3 år siden? 

Anonymkode: ca129...317

Det var ikke akuratt mange som støttet kjæresten min i en alder av 19 om å bli eneforsørger for et spebarn.... og bv har heletiden sagt at h*n er for ung til å være forsørger. Men når de nå har annerkjent at vi er to så henviser de kun til at vi må gå til sak. Uten å gi noe utdypende svar

Anonymkode: 79e9f...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

Men jeg må også spørre, vet du egentlig alt om hvorfor barnet ble tatt fra dem?

Skal dere ta saken tror jeg at jeg ville ha skaffet en advokat for å veilede og hjelpe dere i prosessen. Videre må dere vise at dere er stabile og trygge voksne, at dere kun har barnets beste i fokus, at dere er villige til å samarbeide i så stor grad som må til osv.

Anonymkode: 50448...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan dere gi barnet som det ikke får nedre der det er nå? Hva vil barnet tjene på å bli tatt vekk fra familien det kjenner?

Hvorfor har det vært så Lote samvær?

Hvor er mor oppi dette?

Anonymkode: 59405...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis samvær kun er 4 ganger i året og maks en time hver gang,da er det mye kjæresten din ikke forteller.. Da er det nok veldig gode grunner til at det er bestemt at det skal være så lite samvær.

Anonymkode: 5367d...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min også mistet ett barn til BV å hun har mye mer samvær,å samværet i mange timer hver gang. Så er nok mye kjæresten din ikke har fortalt deg..

Anonymkode: 5367d...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg må også spørre, vet du egentlig alt om hvorfor barnet ble tatt fra dem?

Anonymkode: 50448...9b3

Jeg vet ja, men kjæresten ønsker ikke at jeg deler alle detaljer. 

 

 

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har det vært så Lote sammvær?

Anonymkode: 59405...1ed

Bv bestemte mengden sammvær. 

 

Anonymkode: 79e9f...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

Men jeg må også spørre, vet du egentlig alt om hvorfor barnet ble tatt fra dem?

Skal dere ta saken tror jeg at jeg ville ha skaffet en advokat for å veilede og hjelpe dere i prosessen. Videre må dere vise at dere er stabile og trygge voksne, at dere kun har barnets beste i fokus, at dere er villige til å samarbeide i så stor grad som må til osv.

Anonymkode: 50448...9b3

I denne saken var det faktisk faren selv som ikke ønsket å rive barnet ut av den eneste familien det kjente. Det er å være en god far, han evnet faktisk å se forbi egne behov og eget savn. 

Anonymkode: 0563a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det var ikke akuratt mange som støttet kjæresten min i en alder av 19 om å bli eneforsørger for et spebarn.... og bv har heletiden sagt at h*n er for ung til å være forsørger. Men når de nå har annerkjent at vi er to så henviser de kun til at vi må gå til sak. Uten å gi noe utdypende svar

Anonymkode: 79e9f...203

Kanskje det noen ganger er OK å innse sin begrensning. 

En GOD far ville klare å anerkjenne at det beste for barnet ikke er å være kasteball i rettssystemet.

Anonymkode: 9fc0a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I denne saken var det faktisk faren selv som ikke ønsket å rive barnet ut av den eneste familien det kjente. Det er å være en god far, han evnet faktisk å se forbi egne behov og eget savn. 

Anonymkode: 0563a...546

Det er beundringsverdig, da setter man virkelig barnet først. Men tragisk er det for den det gjelder. Med et slikt fokus tror jeg det er håp for at barn og forelder kan få et fint forhold når barnet blir voksen.

Anonymkode: 50448...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

Jeg leste også den saken, og forskjellen der var jo at han faren faktisk oppga saken, fordi han ikke ønsket at barnet skulle måtte flytte etter så mange år i fosterhjem.

Anonymkode: 9fc0a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I denne saken var det faktisk faren selv som ikke ønsket å rive barnet ut av den eneste familien det kjente. Det er å være en god far, han evnet faktisk å se forbi egne behov og eget savn. 

Anonymkode: 0563a...546

Det stemmer. Og han har nå flere timer samvær i mnd. 

Noe sier meg at det ikke er helt samme situasjon her, og det skal utrolig mye til før et barn blir fjernet fra den enste familien det kjenner til. 

Mitt tips er å gå for mer samvær og akseptere at det var sånn livet ble akkurat når det gjelder dette. 

Anonymkode: 391c4...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ja, men kjæresten ønsker ikke at jeg deler alle detaljer. 

Da har det vært mye annet enn bare at han selv har barnevernsbakgrunn...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bv bestemte mengden sammvær. 

 

Anonymkode: 79e9f...203

Og fire ganger i året er vel typisk den mengden man får hvis man er fryktet å være til fare eller skade for barnet... Beklager, men dette lukter litt rarere enn du prøver å få det til å høres ut som.

Anonymkode: 9fc0a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten lyver han til deg eller så lyver du til oss.

Barn fjernes ikke fra foreldrene fordi de har vokst opp under omsorg. Foreldre får ikke samvær en time fire ganger i året dersom det ikke er svært alvorlige forhold som ligger til grunn.

Uavhengig av det - dere stiller svært svakt i en tilbakeføringssak av en treåring som ikke kjenner dere og som har bodd hos en og samme fosterfamilie siden hen var spedbarn. Det er lov å prøve, selvsagt, men hva tenker dere egentlig å oppnå for barnets del?

Anonymkode: 0b891...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli fratatt barnet sitt må være det verste i verden. Skjønner at dette er veldig vanskelig for dere. 

Jeg tenker på dette barnet... som har vokst opp i denne  andre familien hele sitt liv. Jeg syns ikke det høres lurt ut å dra dette barnet vekk fra trygge rammer og dets hjem. Her må man tenke på barnets beste. 

Ville heller hatt som mål og få mere samvær. 

Anonymkode: 0fa57...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er beundringsverdig, da setter man virkelig barnet først. Men tragisk er det for den det gjelder. Med et slikt fokus tror jeg det er håp for at barn og forelder kan få et fint forhold når barnet blir voksen.

Anonymkode: 50448...9b3

Enig 😊

Anonymkode: 0fa57...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

Men jeg må også spørre, vet du egentlig alt om hvorfor barnet ble tatt fra dem?

Skal dere ta saken tror jeg at jeg ville ha skaffet en advokat for å veilede og hjelpe dere i prosessen. Videre må dere vise at dere er stabile og trygge voksne, at dere kun har barnets beste i fokus, at dere er villige til å samarbeide i så stor grad som må til osv.

Anonymkode: 50448...9b3

Du husker feil. Han kunne kanskje ha fått barnet tilbake, men valgte med tungt hjerte å la det bli hos fosterfamilien fordi han ikke ville dra barnet gjennom dette.

Anonymkode: 05c46...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

 

Anonymkode: 50448...9b3

Du kan ikke bruke egen tolkning når du viser til en sak. I dette tilfellet var det far som ikke ønsket å dra barnet opp fra trygge omgivelser, men han har i dag samvær en gang i mnd. Og uansett, ingen sak er lik, så du har ikke grunnlag for å kunne si det er liten sjanse.

Til HI, tenk barnets beste først. Kanskje er samvær bedre enn ingenting? Ta kontakt med en advokat, da kan dere fortelle hele historien, og få den hjelpen dere trenger. Om ikke full omsorg, kanskje hyppigere samvær?

Anonymkode: 7df76...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var en sak på nrk.no for noen dager siden, om en mann som feilaktig var beskyldt for å ha vært voldelig mot barnet (tror det var mor som hadde vært det). Da han ble helt frifunnet, kunne bevise at han ikke hadde vært hjemme da barnet ble skadet, var det gått tre år. Barnet var da så tilknyttet fosterfamilien at han ikke fikk barnet tilbake. Så om barnet til kjæresten har vært hos en familie og er veldig tilknyttet dem, da tror jeg dessverre det er liten sjanse. I så fall må dere gjøre det beste ut av det og hele tiden ha barnets beste i fokus.

Men jeg må også spørre, vet du egentlig alt om hvorfor barnet ble tatt fra dem?

Skal dere ta saken tror jeg at jeg ville ha skaffet en advokat for å veilede og hjelpe dere i prosessen. Videre må dere vise at dere er stabile og trygge voksne, at dere kun har barnets beste i fokus, at dere er villige til å samarbeide i så stor grad som må til osv.

Anonymkode: 50448...9b3

Han i din historie, valgte å ikke kreve han tilbake. Han ønsket ikke å bryte opp barnet som var i et godt hjem. Så han står det respekt av!

Anonymkode: 7773f...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han i din historie, valgte å ikke kreve han tilbake. Han ønsket ikke å bryte opp barnet som var i et godt hjem. Så han står det respekt av!

Anonymkode: 7773f...06f

Altså, er det ingen som leser tråden før de svarer? Det er allerede 7 andre som har sagt det samme som deg!

Anonymkode: 96653...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere har en veldig svak sak, dessverre for dere og heldigvis for barnet. I slike situasjoner skal barnets behov veie tyngst. Hvorfor tror du/dere det er best for barnet å flytte fra det hjemmet det alltid har bodd i, til to veldig unge voksne det ikke kjenner? Det at faren har så lite samvær underbygger jo at vurderingen er at tilbakeføring er lite sannsynlig. Hvis barnverntjenesten og nemnda hadde tenkt at det var viktig at barnet opprettholdt tett kontakt med far, for å legge til rette for gjenforening, ville de lagt opp til mere samvær. Her er det det vurdert at den viktige tilknytningen skal skje i fosterhjemmet, og det er jo også det som har skjedd vil jeg tro. Tenk deg en 3-åring som fire ganger i året (evt åtte hvis det samme gjelder moren) skal bort fra det som oppleves som mamma og pappa for å være sammen med en desperat ung voksen som ikke virker trygg. Hvis han var 19 da han ble far, er han 22 nå. Fortsatt veldig ung og fortsatt ute av stand til å sette barnet først virker det som. Det er selvfølgelig vondt å miste barnet sitt, og kanskje heller ikke forstå hvorfor, men for barnet er det på ingen måte best å rives bort fra det kjente for å flyttes til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å bli fratatt barnet sitt må være det verste i verden. Skjønner at dette er veldig vanskelig for dere

Anonymkode: 0fa57...6ba

Det er jo ikke hi som er blitt fratatt noe barn her da. Hi konmer aldri til å få noen rettigheter til barnet, hun er jo ikke barnets mor. Tvilsomt om far får noe mer også.

Anonymkode: e625c...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...