Gå til innhold

Karakter på ungdomskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde ikke karaktersystemet på ungdomskolen endres?

I dag er det mye viktigere å være flink i språkfag enn i realfag. Det gis en eneste tellende karakter i matematikk, selv om det er relativt mange tellende timer, mens de får 5 tellende karakterer i språkfag tror jeg. Musikk teller like mye som naturfag osv. Burde ikke de viktigste fagene telle mer enn de mindre viktige og fordelingen være likere mellom språk og matte?

Anonymkode: d3d11...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Burde ikke karaktersystemet på ungdomskolen endres?

I dag er det mye viktigere å være flink i språkfag enn i realfag. Det gis en eneste tellende karakter i matematikk, selv om det er relativt mange tellende timer, mens de får 5 tellende karakterer i språkfag tror jeg. Musikk teller like mye som naturfag osv. Burde ikke de viktigste fagene telle mer enn de mindre viktige og fordelingen være likere mellom språk og matte?

Viktig for hvem? 

Skal elevene ha færre timer norsk og flere matte? Du glemmer forøvrig naturfag.

Skal man droppe språk som tilvalg?

Og hvordan skal du avgjøre hvem som er likest av matte og norsk?

Skrevet
53 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Viktig for hvem? 

Viktig for elevene,ofte spessielt guttene, som er flinkere i realfag enn språkfag. Viktig også for staten å ta vare på de elevene som er skarpest på denne typen kunslap. Vi trenger gode folk på realfagstudier, i skolen og mange andre steder. Det er ganske idiotisk at der er viktigere å være flink i språk enn i realfag for å komme inn på skoler der realfag er viktigst.

Naturfag er en annen type fag. Det er på linje med samfunnsfag og krle. Naturfag ligger på ungdomskolen litt over mot realfag på samme måte som samfunnsfag og krle tenderer litt mot språkfagene. Hvis de skal plasseres i enten "språkfag-gruppen" eller "realfag-gruppen" blir der to fag til på språksiden og et fag til på realfagsiden.

Skrevet
1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Viktig for hvem? 

Hva mener du med "avgjøre hvem som er likest av matte og norsk"?

Man trenger ikke droppe fag, men man kan la noen karakterer telle mer enn andre. Det vesentlige burde være om eleven har den kompetansen som kreves for å komme inn der han eller hun søker, ikke hvilke andre fag vedkommende har hatt.

Skrevet

Men fagene henger sammen. Og de viser bredde, ikke bare hvor flink en elev er til å skrive stil. Min erfaring er at mange sv gutta skinner på artikkel og kronikk, mens jentene fikser novellen. En norskkarakter favner mye og det gis tre norskkarakterer for at det skal bli mest rettferdig. 

Skrevet
1 minutt siden, Optatium skrev:

Men fagene henger sammen. Og de viser bredde, ikke bare hvor flink en elev er til å skrive stil. Min erfaring er at mange sv gutta skinner på artikkel og kronikk, mens jentene fikser novellen. En norskkarakter favner mye og det gis tre norskkarakterer for at det skal bli mest rettferdig. 

Det gis 3 norskkarakterer for at det skal bli retferdig (+2 i engelsk og en i 3.språk), men bare en mattekarakter. Totalt sett teller da språkkunskapenne  enormt mye mer enn mattekunskapene. Det mener jeg er svert uheldig. 

Det kunne gjerne gis de samme karakterene, men de bør vektes ulikt ved beregning av poeng til opptak videre.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gis 3 norskkarakterer for at det skal bli retferdig (+2 i engelsk og en i 3.språk), men bare en mattekarakter. Totalt sett teller da språkkunskapenne  enormt mye mer enn mattekunskapene. Det mener jeg er svert uheldig. 

Det kunne gjerne gis de samme karakterene, men de bør vektes ulikt ved beregning av poeng til opptak videre.

Helt uenig. Den som er god i matte er også gjerne god i tysk feks. De overlapper og representerer ulike ferdigheter. Matte er også representert i høy grad i naturfag og samfunnsfag. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med "avgjøre hvem som er likest av matte og norsk"

Det er jo det du skriver;

Burde ikke (...) fordelingen være likere mellom språk og matte?

Hvem er likest? Alle dyr er skapt like, men noen er likere enn andre (Orwell) 

Naturfag er et realfag, og igjen ikke basert på hva du mener. 

Hva med kroppsøving da? Skal det telle mer fordi gutter liker det? 

Skrevet
49 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Det er jo det du skriver;

Burde ikke (...) fordelingen være likere mellom språk og matte?

Hvem er likest? Alle dyr er skapt like, men noen er likere enn andre (Orwell) 

Naturfag er et realfag, og igjen ikke basert på hva du mener. 

Hva med kroppsøving da? Skal det telle mer fordi gutter liker det? 

Ok, med T-skje. 

Burde ikke anntall poeng du kan få med deg totalt fra språkfag være likere antall poeng du kan få med deg fra matematikk (eventuelt realfag) ved søknad til videregående skole?

Hvis du skal trekke inn Orwell i denne diskusjonen foreslår jeg noe mindre flåsete enn uttalelsen om at noen år likere enn andre.

Naturfag på videregående og høyere nivå er helt klart realfag. På ungdomskolenivå er det mer et opplysningsfag på linje med samfunnsfag. På barneskolen skilles ikke disse i egne fag. Det gjør de på ungdomskolen, men innfallsvinkler til fagene er fortsatt ganske lik. Derfor vurderer jeg ikke naturfag helt som et realfag på dette nivået. Det kan selvfølgelig diskuteres.

Jeg mener ikke at noen fag skal telle mer fordi et kjønn er bedre der, men jeg mener heller ikke at gym skal telle like mye som matematikk, men 1/3 av norsk.

En inndeling jeg hadde syntes var fornuftig var:

-Norsk (snitt av skriftlig, muntlig og nynorsk)

-Fremmedspråk (snitt av engelsk og 3.fremedspråk

-Mattematikk

-Opplysningsfag (samfunnsfag, krle og naturfag)

-Helse (gym og mat og helse)

-Praktisk/estetiske fag (sløyd, håndarbeid, musikk og tegning).

I tillegg mener jeg de ulike linjene burde vekte fagene ulikt ut fra hva som er viktigst på den linjen slik at for eksempel "helse" ble vektet ekstra til idrettslinja og praktisk/estetiske fag ble vektet høyere til musikklinja.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, med T-skje. 

Burde ikke anntall poeng du kan få med deg totalt fra språkfag være likere antall poeng du kan få med deg fra matematikk (eventuelt realfag) ved søknad til videregående skole?

Hvis du skal trekke inn Orwell i denne diskusjonen foreslår jeg noe mindre flåsete enn uttalelsen om at noen år likere enn andre.

Naturfag på videregående og høyere nivå er helt klart realfag. På ungdomskolenivå er det mer et opplysningsfag på linje med samfunnsfag. På barneskolen skilles ikke disse i egne fag. Det gjør de på ungdomskolen, men innfallsvinkler til fagene er fortsatt ganske lik. Derfor vurderer jeg ikke naturfag helt som et realfag på dette nivået. Det kan selvfølgelig diskuteres.

Jeg mener ikke at noen fag skal telle mer fordi et kjønn er bedre der, men jeg mener heller ikke at gym skal telle like mye som matematikk, men 1/3 av norsk.

-Mattematikk

I tillegg mener jeg de ulike linjene burde vekte fagene ulikt ut fra hva som er viktigst på den linjen slik at for eksempel "helse" ble vektet ekstra til idrettslinja og praktisk/estetiske fag ble vektet høyere til musikklinja.

Så egentlig vil du at ungene alt i 7 klasse skal bestemme seg for retning i livet? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette har ikke noe å gjøre med at du er så dårlig i norsk selv? 

Anonymkode: e7b91...881

Skrevet
19 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Så egentlig vil du at ungene alt i 7 klasse skal bestemme seg for retning i livet? 

Nei, ikke nødvendig vis, men når de først blir vurdert etter karakterer ved inntak til videregående skole, mener jeg det er de viktigste karakterene som bør eie tyngst.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette har ikke noe å gjøre med at du er så dårlig i norsk selv? 

Anonymkode: e7b91...881

Jeg er faktisk ikke generelt dårlig i norsk. Stavingen min er ikke god, men jeg gikk likevel ut med nest beste karakter i alle norskfag både på ungdomsskolen og videregående.

Skrevet

Nei, ikke nødvendig vis, men når de først blir vurdert etter karakterer ved inntak til videregående skole, mener jeg det er de viktigste karakterene som bør eie tyngst.

Men igjen da. Viktigst for hvem? Hva med gutta som vil mekke bil da, hva må de være gode i jfr. din taksonomi? Og må jenta som er god i gym og ikke matte bli helsefagarbeider pga karakterer fra ungdomsskolen? Skal de virkelig ikke få like muligheter til å nå drømmen sin? 

Skrevet

Ok, med T-skje. 

-Mattematikk

Dette var et veldig bra forslag! Kanskje det vil utjevne litt av forskjellene mellom gutter og jenter også💪

Skrevet

Helt vilt.... 

Anonymkode: d1ef4...dbb

Skrevet
8 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Men igjen da. Viktigst for hvem? Hva med gutta som vil mekke bil da, hva må de være gode i jfr. din taksonomi? Og må jenta som er god i gym og ikke matte bli helsefagarbeider pga karakterer fra ungdomsskolen? Skal de virkelig ikke få like muligheter til å nå drømmen sin? 

Jeg tror dette kunne gjort at fler føler motivasjon for å jobbe med fag og at vi kunne fått elever som i større grad er genuint interessert i de spesielle fagene på spessiallinjene. Etter min mening er det bedre at jenta som er god i gym og dårlig i måtte lettere komme inn på idrettslinja enn hun som er dårlig i gym og god i matte. 

Jeg tror ikke det er bra for samfunnet at det bare finnes en type skolevinnere når det finnes mange ulike behov for kunnskap.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror dette kunne gjort at fler føler motivasjon for å jobbe med fag og at vi kunne fått elever som i større grad er genuint interessert i de spesielle fagene på spessiallinjene. Etter min mening er det bedre at jenta som er god i gym og dårlig i måtte lettere komme inn på idrettslinja enn hun som er dårlig i gym og god i matte. 

Jeg tror ikke det er bra for samfunnet at det bare finnes en type skolevinnere når det finnes mange ulike behov for kunnskap.

Men ved å vektlegge matte rammer også en gruppe såbare gutter hardt. Jeg mener bestemt at det er flere gutter enn jenter som stryker i matte på vgs. Hvordan hjelper dette dem? 

Skrevet
1 minutt siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Men ved å vektlegge matte rammer også en gruppe såbare gutter hardt. Jeg mener bestemt at det er flere gutter enn jenter som stryker i matte på vgs. Hvordan hjelper dette dem? 

Nå var dette snakk om ungdomskolen. Jeg har ikke så store barn at jeg har satt meg inn i karaktersettingen på vgs enda. 

Å legge mer vekt på mattematikkarakteren vil ikke gjøre at elevene blir bedre i Mattematikk, men det kan gjøre at litt færre av dem som kommer inn på linjer med store krav til matteferdigheter sliter med faget ved skolestart.

De flinkeste elevene kommer fortsatt til å kunne velge hva de vil, men de faglig svakere elevene vil bli penset mer inn på linjer der de har sine sterke sider.

Skrevet

Helt vilt.... 

Anonymkode: d1ef4...dbb

Hva da?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var dette snakk om ungdomskolen. Jeg har ikke så store barn at jeg har satt meg inn i karaktersettingen på vgs enda. 

Å legge mer vekt på mattematikkarakteren vil ikke gjøre at elevene blir bedre i Mattematikk, men det kan gjøre at litt færre av dem som kommer inn på linjer med store krav til matteferdigheter sliter med faget ved skolestart.

De flinkeste elevene kommer fortsatt til å kunne velge hva de vil, men de faglig svakere elevene vil bli penset mer inn på linjer der de har sine sterke sider.

De gutta som stryker i matte på vgs har ikke gode karakteter fra ungdomsskolen. 

Skrevet
11 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

De gutta som stryker i matte på vgs har ikke gode karakteter fra ungdomsskolen. 

Da burde de kanskje valgt en linje med mindre vanskelig matte? Jeg kan ikke se at omleggingen vil skade dem spessielt.

At det kan være nødvendig å sette inn andre tiltak også for å bedre kunskapene til en del elever tror jeg nok. Det gjør ikke dette forslaget dårligere.

Skrevet

Stort sett kommer elevene inn på sitt første valg her vi bor. De som ikke gjør det har større problem enn at de er gode i matte og ikke i språk. 

Tror forresten aldri at jeg har opplevd en elev med over snittet god karakter i matte som har under snittet dårlige karakterer ellers.

De som liker matte, liker feks ofte samfunnsfag og naturfag. Samfunnsfag handler også om å lese sammensatte tekster (les tabeller og grafer). (Det er i stor grad matematiske ferdigheter).

Å være god i matte fordrer også at du har et arbeidsminne og en hukommelse. Har du det så kan man bli god i andre fag også, om man ikke blir det er det fordi man ikke gidder. (Se bort i fra de med kraftig dysleksi).

Anonymkode: 7205e...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...