Gå til innhold

Hvor er alle disse allergiske barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I klassen til min var det ingen med noe som lignet allergier.  Jeg var superfornøyd med det! 

Plutselig da de var 10 - 11 år poppet det opp ene allergien etter den andre. Gluten, melk, nøtter, laktoseintoleranse,  egg - ja det meste. Ble litt av ett styr å lage bursdag plutselig.  Alle har fått påvist allergien hos lege. Vet ene til og med ble så dårlig på skolen at han måtte hentes i ambulanse.  

De fleste sender med egen mat til barna når de skal noe, bursdag o.l,  ellers hadde det blitt tilnærmet umulig å arrangere noe som helst med klassen. 

Anonymkode: f01ef...4e7

Man kan jo lure på om det er noen stoffer som florerer rundt i samfunnet som er allergifremkallende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, sotosmor skrev:

Må bare få opplyse om at det er ikke alle intoleranser og allergier som vises på prikktest hos lege.

Jeg er selvfølgelig klar over det. Men dette er barn som går inn og ut av allergier. Som kan spise litt når de er borte, men ikke hjemme. Som har fått utslett og umiddelbart blir definert som glutenintolerante hjemme. Hvor homeopaten deres har foreslått at de ikke tåler melk og så videre.  

Og ja, jeg kjenner foreldrene så pass godt at jeg fint og på vennlig vis kan spørre om hvordan de fant ut at det var akkurat laktose eller gluten som var skurken. 

Anonymkode: 39574...5c1

Skrevet
9 timer siden, Pashla skrev:

Nettopp dette skaper jo utfordringer med å bli tatt på alvor for de som faktisk har alvorlige allergier. At det ikke er kjempemange betyr ikke at det ikke er kjempealvorlig for de det faktisk gjelder!

Anonymkode: 9375f...803

Skrevet

Samme erfaring som deg. Bodd i Oslo og nå er lite tettsted 40 min unna. Har hatt barn med allergier i kretsen men ved melkeintoleranse har de barna tatt medisin i bursdager slik at de kan spise vanlig. Ellers hadde vi en med cøliaki der sa mor vi bare måtte ha det vi hadde så kunne hun sende med eget pølsebrød og lomper. De fleste foreldre er løsningsorientert og hjelpsomme. 

Anonymkode: ecdcf...a2f

Skrevet

Har to stk i bhg min. Én som er reelt allergisk mot egg og melk og én som er «allergisk» mot det samme, men kan drikke laktoseredusert og spise ett egg om dagen 😂 

Anonymkode: 2c260...154

Skrevet

I klassen til eldste er det bare et par stykker som ikke «tåler» melk. De kan få det i mat og sånn, men ikke drikke det rent - da skjønner jeg ikke greia.

Men i minste sin klasse er det en med diabetes, en med gluten, en med laktose og to som ikke spiser svin mm av religiøs overbevisning.. Litt utfordrende å ha barnebursdag da kan du si.. I min nærmeste familie er det også en med glutenallergi og en med alvorlig nøtteallergi.

Heldigvis kan mine barn spise alt, setter virkelig pris på å slippe det styret der altså! Ikke er de så sykt kresne som en del barn er heller. Det er noen unger innom hos oss, som jeg virkelig blir helt matt av..

Anonymkode: c8ff0...c6c

Skrevet

Jobbe på skole og ved hele skolen er det kun to med laktoseallergi og en som har alvorlig allergi.

Anonymkode: a32e5...935

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I klassen til eldste er det bare et par stykker som ikke «tåler» melk. De kan få det i mat og sånn, men ikke drikke det rent - da skjønner jeg ikke greia.

Men i minste sin klasse er det en med diabetes, en med gluten, en med laktose og to som ikke spiser svin mm av religiøs overbevisning.. Litt utfordrende å ha barnebursdag da kan du si.. I min nærmeste familie er det også en med glutenallergi og en med alvorlig nøtteallergi.

Heldigvis kan mine barn spise alt, setter virkelig pris på å slippe det styret der altså! Ikke er de så sykt kresne som en del barn er heller. Det er noen unger innom hos oss, som jeg virkelig blir helt matt av..

Jeg får diaré av ren melk eller latte med melk. Men tåler saus og mat med litt melk. Lager heller ikke noe ut av det da. 

Anonymkode: ecdcf...a2f

Skrevet

Jeg har 4 av dem hjemme. Det er så mye forskjellig men vi løper ikke rundt å skriker om det. Mine barn vet hva de ikke tåler. De spiser kun det de får med hjemmefra.

Vi har allergi mot laktose, pære, jordbær, grønne og røde epler, bringebær (ferske/syltetøy), svinekjøtt, og intoleranse mot fine kornprodukter og pasta.

Ikke alle har alt. De har forskjellige allergier og intoleranse terskel.

Anonymkode: cc030...b7a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har to stk i bhg min. Én som er reelt allergisk mot egg og melk og én som er «allergisk» mot det samme, men kan drikke laktoseredusert og spise ett egg om dagen 😂 

Anonymkode: 2c260...154

Allergier kan faktisk veldig gjerne være mengdeavhengig.. Ironisk at du ler av det, men så er det bare du som er uviten😂

Skrevet

Det er faktisk forskjell på kald og oppvarma melk.

Skrevet

Jeg har tre barn. I eldstes klasse er det en som ikke tåler egg og nøtter. Hos mellomste er det også en som ikke tåler egg og nøtter. Hos yngste er det to med laktoseintoleranse. 

Anonymkode: 87a7d...795

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å drikke melk og få melk som har vært oppvarmet

Anonymkode: 7276f...d27

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å drikke melk og få melk som har vært oppvarmet

Mente melk i mat som har blitt varmet opp

Skrevet
4 timer siden, Tøystykke skrev:

Hvorfor tror noen at leger kan påvise allergier? I mange tilfeller kan de ikke det og må gå etter symptomer og pasientens opplevelser og erfaringer. Veldig mye vises ikke på blodprøver eller prikktester

Nettopp! Jeg har heldigvis ikke barn med verken allergier (bortsett fra pollen) og intoleranser for matvarer, men sliter med intoleranse selv. Har ikke tatt blodprøver hos legen for å få fastsatt allergier, men det er fordi det jeg ikke tåler ikke er farlig for meg på noen måte, bare veldig ubehagelig. Jeg har god erfaring med hva jeg tåler å spise og hva jeg reagerer på, og de tingene holder jeg meg selvsagt unna. Krever ikke spesialbehandling av den grunn, men spiser det jeg vet går greit i besøk og lignende, og holder meg unna mat jeg vet jeg reagerer på. Om noen vil kalle meg kresen og vanskelig av den grunn, så hver så god. Man skal ikke kimse av intoleranse heller, for det kan være både vondt og ubehagelig selv om det ikke er farlig.

Anonymkode: 6a4a8...150

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp dette skaper jo utfordringer med å bli tatt på alvor for de som faktisk har alvorlige allergier. At det ikke er kjempemange betyr ikke at det ikke er kjempealvorlig for de det faktisk gjelder!

Ja, det er det kjedet ryker av. For noen mennesker er det livsviktig at man følger alle regler. Mens andre påkaller seg oppmerksomhet omkring noe de egentlig ikke feiler, og uthuler allmennhetens respekt for fenomenet. Skummelt.

Gjest Antarctica
Skrevet
8 timer siden, Tøystykke skrev:

Husk at de mest sannsynlig har intoleranser og det skal man ikke spøke med.

Artikkelen sier vel litt om det. Dersom man unngår en matvare lenge nok, kan man også opparbeide seg en intoleranse.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner mange som har allergier. Og hat en datter selv som har allergi. Min datter hat peanøttallergi. Alt bekreftet hos lege, og vi er lite hysteriske med saken. Men vi har epipen tilgjengelig. Da hun var liten hadde hun en annen matallergi som hun vokste av seg På skolen er det blant annet barn med cøliaki. I tilleg til vegetarianere og muslimer  

Men det er også mange med selvdiagnostisert glutenintoleranse og laktoseintoleranse og de som er sensitive for sitrus. Og her er det litt mer ymse i dokumentasjonen, hvis jeg skal være ærlig. 

Anonymkode: 39574...5c1

Det er vel ærligtalt ikke de alt de kan teste med tester. Jeg tåler ikke sitrus, å det er noe jeg vet og som leger og hudleger er ganske enige om at jeg må unngå. Jeg får utslett både i ansiktet og på kroppen. Og/eller sår og kløe i munnen. Men jeg kan tåle noe sitronsyre i ferdig produkter, men blir det mye eller ofte får jeg utslett rundt munnen og på halsen. eller om jeg er forkjølet eller noe og imunforsvaret er nede, da tåler jeg ingenting igjen. Det er som noen sier det finnes ulike grad av hva folk tåler/ hvor sensitive de er. Men det er kanskje innbilling?

Anonymkode: d339d...21e

Skrevet

Jeg synes jeg møter en del av både barn og voksne som ikke spiser forskjellig. Både gluten, laktose og egg. Noen ganger er det vanskelig å vite hva man skal servere..

Men om de er dødelig allergisk, intolerante eller bare innbiller seg det er helt likegyldig for meg. Jeg er ikke deres lege og trenger ikke å blande meg i deres kosthold. Hvis noen sier de ikke tåler X, så får de noe annet eller ingenting 

Den eneste personen jeg har blitt provosert av er en voksen bekjent som har steinalderkosthold++. Hun ville ikke ha kaffe. Greit nok. Ikke svart te. Greit nok. Grønn te var ok, helt til hun så at den ikke var økologisk. Hun fikk et glass vann og en imaginær slegge i hodet.

Anonymkode: f84f1...18a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Jeg har heldigvis ikke barn med verken allergier (bortsett fra pollen) og intoleranser for matvarer, men sliter med intoleranse selv. Har ikke tatt blodprøver hos legen for å få fastsatt allergier, men det er fordi det jeg ikke tåler ikke er farlig for meg på noen måte, bare veldig ubehagelig. Jeg har god erfaring med hva jeg tåler å spise og hva jeg reagerer på, og de tingene holder jeg meg selvsagt unna. Krever ikke spesialbehandling av den grunn, men spiser det jeg vet går greit i besøk og lignende, og holder meg unna mat jeg vet jeg reagerer på. Om noen vil kalle meg kresen og vanskelig av den grunn, så hver så god. Man skal ikke kimse av intoleranse heller, for det kan være både vondt og ubehagelig selv om det ikke er farlig.

Anonymkode: 6a4a8...150

Men da er det per definisjon ikke en allergi, men en ikke-påvist intoleranse eller en overfølsomhet! 

Skrevet

I klassen til vår eldste er det 2 som ikke tåler nøtter, 2 som ikke tåler melk, 3 som ikke spiser svin og 1 vegetarianer og vi klarer fint å ordne bursdager med mat og kake til alle.

Anonymkode: 2be15...d07

Skrevet

Yngste min tåler ikke eggehvite (påvist med blodprøve hos legen) men det er ikke så voldsomt. Kan spise matvarer med "stekt egg" for eksempel (stekt ved så og så høy varme så og så lenge og egg må ikke være en hovedingrediens). Regner med han vokser det av seg i løpet av noen år, har fått beskjed av legen om å teste om han tåler det av og til. Så han har denne allergien, men tviler på at jeg kommer til å noengang sende ut infoskriv om det for å si det sånn. 

Anonymkode: 1c1d0...71c

Skrevet

Det er ikke alt som påvises ved blodprøve eller prikktest som det nødvendigvis reageres på heller, så en del av problemet er at slike tester blir brukt som fasit. Blodprøvene tester også bare IgE-medierte allergier, andre type allergier vil ikke slå ut. 

Så all allergidiagnostikk/intoleransediagnostikk må gjøres med en grundig sykehistorie, som kan hjelpes av blodprøver, prikktester, lappetester og blåsetester, men til syvende og sist så er det kun sykehistorien og provokasjon tester som kan nærme seg en fasit. Og selv den er ingen fasit, for plutselig er det pollensesong, så er man infeksjonssyk, så er det mengderelatert, osv osv. 

Allergi er komplisert! 

Anonymkode: b298b...482

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen? Mener du at jeg som mamma skal sende deg journalen av mitt barn for å overbevise deg om at mitt barn er allergisk mot nøtter? Tror du foreldre går rundt å skryter om dette til andre foreldre? Det er ikke noe man går å snakker med alle. Mitt barn tålte ikke egg, men det gjør han nå. Derimot peanøtter, hazelnøtt, cashewnøtter tåler han ikke. Om han skulle ha fått i seg pekan eller valnøtt så er det veldig alvorlig, så alvorlig at han kan dø. Han kan ikke bli tatt av andre som har spist valnøtt en gang, det skjedde en gang. Han ble kysset og klemt på ansiktet av andre som hadde spist valnøtter og han hovnet i ansiktet på 1 minutt. Måtte ringe ambulanse å få adrenalin. Han har en epipenn som jeg har både i bhg, i veska mi, bilen, hos mine foreldre. Noe mer du vil vite?

Anonymkode: 326da...167

Skrevet

I klassen til vår eldste er det 2 som ikke tåler nøtter, 2 som ikke tåler melk, 3 som ikke spiser svin og 1 vegetarianer og vi klarer fint å ordne bursdager med mat og kake til alle.

Anonymkode: 2be15...d07

Og ikke spise svin er ikke allergi akkurat....

Anonymkode: 326da...167

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...