Gå til innhold

Hvor er alle disse allergiske barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser både her inne og andre steder at det er så mange allergier og intoleranser å ta hensyn til at det er vanskelig å arrangere bursdager ol. 

Jeg har tre barn som har gått i barnehage og på skole, og alt jeg har opplevd er at det var en i bhg (ikke på vår avd) som ikke kunne ha egg og at datteren min fikk en venn på ungdomsskolen med glutenintoleranse. 

Nå har minsten begynt på skolen og av 28 barn er det ingen begrensninger mtp hva man kan servere. 

Er dette veldig sjelden, eller er det ikke så mange som er allergiske som man kan få inntrykk av?

Når det gjelder halal og andre kulturelle og religiøse begrensninger har vi aldri hatt noen som praktiserer dette heller. (Liten by med forholdsvis lite innvandring).

Anonymkode: adb4f...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn og samme erfaring som deg for inntil et drøyt år siden. Kun laktoseintoleranse har dukket opp, og minste er 9 år, så vi har hatt vår andel av bursdager. Så plutselig fikk eldste cøliaki og nå har yngste fått påvist at hun ikke tåler fruktose så godt. Så nå er vi plutselig en av disse familiene med barn/ungdommer som ikke kan spise alt.

Anonymkode: 97f02...d0e

Skrevet

Vi hadde mange i barnehagen, men nå på skolen er det ingen i klassen til noen av barna. 

Anonymkode: 694ca...4ec

Skrevet

Mange av dem er oppe i hodene til noen, tror jeg.  Jeg jobber på en skole med litt under 500 elever. Av dem har vi ett barn med epipen, 2 med cøliaki og et par til med andre allergier. Det er langt mindre enn ett barn pr klasse. Så matallergier er ikke så vanlig som det kan høres ut som.

Men jeg var også i et selskap for en liten stund siden, og der var det utrolig nok 3 barn med allergier, en av dem så alvorlig at barnet hadde epipen, de to andre ble ikke dødelig syke, men de ble skikkelig plaget (utslett, smerter, uro etc) dersom de fikk i seg noe av det de ikke tålte. Vi snakker om reelle allergier, altså, ikke "selvpåført". 

Jeg har også en jentegjeng som jeg er sammen med av og til, og der ser det nå ut som det har gått sport i å tåle minst mulig. Jeg kjenner at jeg gruer meg nesten til neste gang de skal komme til meg, for det er snart bare grønne salatblader med ekstra virgin olive oil og maldonsalt som alle tåler å spise. Ingen har riktignok fått påvist noe, i alle fall ikke av en lege, men det er utrolig hvor smittsomt dette har vært. 

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og har nesten alltid barn med en eller annen matallergi på gruppa. Cøliaki, laktoseintolerant, egg, nøtter, søya, melk, sitrusfrukter, tomat osv osv. Vi har gått med både epipen og allergimedisiner på oss

Anonymkode: 7276f...d27

Skrevet

Har lurt litt på det samme. Mitt barn har gått i 3 forskjellige barnehager og går nå på skole. I en av barnehagene var det ett barn som ikke tålte melk, og i klassen hans er det ett barn som ikke spiser svin, men ellers har alle kunnet spise alt når vi har invitert i bursdager.

Anonymkode: 14a19...3fe

Skrevet

Nå er jeg voksen da, men jeg var ett av de allergiske barna. 

Anonymkode: 109dd...9d6

Skrevet
20 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Mange av dem er oppe i hodene til noen, tror jeg.  Jeg jobber på en skole med litt under 500 elever. Av dem har vi ett barn med epipen, 2 med cøliaki og et par til med andre allergier. Det er langt mindre enn ett barn pr klasse. Så matallergier er ikke så vanlig som det kan høres ut som.

Men jeg var også i et selskap for en liten stund siden, og der var det utrolig nok 3 barn med allergier, en av dem så alvorlig at barnet hadde epipen, de to andre ble ikke dødelig syke, men de ble skikkelig plaget (utslett, smerter, uro etc) dersom de fikk i seg noe av det de ikke tålte. Vi snakker om reelle allergier, altså, ikke "selvpåført". 

Jeg har også en jentegjeng som jeg er sammen med av og til, og der ser det nå ut som det har gått sport i å tåle minst mulig. Jeg kjenner at jeg gruer meg nesten til neste gang de skal komme til meg, for det er snart bare grønne salatblader med ekstra virgin olive oil og maldonsalt som alle tåler å spise. Ingen har riktignok fått påvist noe, i alle fall ikke av en lege, men det er utrolig hvor smittsomt dette har vært. 

Sånt synes jeg er så plagsomt hos voksne folk, for i mitt hode handler det om mangel på kunnskap og mangel på kildekritikk, og det er egenskaper jeg ønsker at venninnene mine innehar...

Anonymkode: 95591...f9a

Skrevet

Ene venninna mi tåler ikke lateks, så i barndommen hadde vi aldri ballonger i bursdag. En av guttene i klassen til gutten min tåler ikke egg. Dattera til ei annen venninne tåler ikke nøtter. På skolen jeg jobber på er det flere barn som har epipen, og enda flere som har allergitabletter liggende i tilfelle de spiser noe de ikke tåler så godt (der det ikke er dødelig). Flere av ungene har egen melk, noen av de har "melk" fra apoteket, og en eller to har cøliaki. Så det er nok vanligere enn dere tror.

Anonymkode: f55b7...242

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ene venninna mi tåler ikke lateks, så i barndommen hadde vi aldri ballonger i bursdag. En av guttene i klassen til gutten min tåler ikke egg. Dattera til ei annen venninne tåler ikke nøtter. På skolen jeg jobber på er det flere barn som har epipen, og enda flere som har allergitabletter liggende i tilfelle de spiser noe de ikke tåler så godt (der det ikke er dødelig). Flere av ungene har egen melk, noen av de har "melk" fra apoteket, og en eller to har cøliaki. Så det er nok vanligere enn dere tror.

Å, jeg kjenner også ei som er så allergisk mot egg at hun ikke kan ta vaksiner. Hun tåler ikke eggehviteproteinene. 

Gjest Antarctica
Skrevet
25 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

https://forskning.no/allergi-mat/ny-studie-bare-halvparten-av-de-som-trodde-de-hadde-matallergi-var-virkelig-rammet/1276133

Det er visst foreldrene som eksperimenterer litt...

Skrevet

I min eldstes klasse er det en som ikke tåler egg.

I min yngstes klasse er det en med cøliaki og en med laktoseintoleranse.

I begge klasser er det barn som har kulturelt begrenset kosthold. 

Vi har to ungdommer som har jobbet som barnevakt for oss da barna var yngre. Begge hadde cøliaki. (De kom fra samme familie) og nabojenta er laktoseintolerant.

Det er vel tilfeldigheter hvor mange man kjenner med diverse begrensninger i kostholdet.

Anonymkode: d8eef...682

Skrevet

Jeg kjenner mange som har allergier. Og hat en datter selv som har allergi. Min datter hat peanøttallergi. Alt bekreftet hos lege, og vi er lite hysteriske med saken. Men vi har epipen tilgjengelig. Da hun var liten hadde hun en annen matallergi som hun vokste av seg På skolen er det blant annet barn med cøliaki. I tilleg til vegetarianere og muslimer  

Men det er også mange med selvdiagnostisert glutenintoleranse og laktoseintoleranse og de som er sensitive for sitrus. Og her er det litt mer ymse i dokumentasjonen, hvis jeg skal være ærlig. 

Anonymkode: 39574...5c1

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

Det er nok noe i det, ja. Nå er det nok ikke allergier de har i denne gjengen min, det er nok mer reelle eller innbilte mat-intoleranser. Jeg føler at altfor mange i dag ser på en hver reaksjon på mat som "jeg tåler ikke", i stede for å bare innse at det noen ganger er sånn at man blir uvel, få vondt i hodet, svir litt i magen eller hva som helst av mat. Er man ikke vant med sterk mat, er det helt naturlig å få litt vondt i magen etter å ha spist min chillikyllig. Jeg har ingen intoleranser, men spiser jeg for mye sukker / mat får jeg vondt i hodet, bli trøtt, vondt i magen og gjerne uvel også. Har jeg ikke spist på lenge og så lemper innpå et tungt, kraftig og fett måltid, blir jeg tung i kroppen. Spiser jeg for lite fiberrik mat, kjennes det i magen osv osv. Jeg tror at det er helt normalt og av og til kjenne på "bivirkninger" av mat.

Skrevet

Sønnen min hadde 12 gutter i bursdagbesøk å ingen av de var allergisk mot noe.

Anonymkode: 1d0ad...3d7

Skrevet

Jobber i barnehage, å i år på min avdeling har vi 1 barn som har melkeprotein allergi, han blir skikkelig dårlig hvis han får noe melk i seg, 2 barn som er veldig allergisk mot egg, 1 barn som er allergisk mot nøtter, å 1 barn som er allergisk mot sitrus. I tillegg har vi 1 barn som er vegetarianer og 1 barn som bare spiser halal. Jobber på småbarn. Ikke alltid like lett å lage middag og varmmat men vi får det til 🙂

Anonymkode: 50717...92e

Skrevet

I klassen til min var det ingen med noe som lignet allergier.  Jeg var superfornøyd med det! 

Plutselig da de var 10 - 11 år poppet det opp ene allergien etter den andre. Gluten, melk, nøtter, laktoseintoleranse,  egg - ja det meste. Ble litt av ett styr å lage bursdag plutselig.  Alle har fått påvist allergien hos lege. Vet ene til og med ble så dårlig på skolen at han måtte hentes i ambulanse.  

De fleste sender med egen mat til barna når de skal noe, bursdag o.l,  ellers hadde det blitt tilnærmet umulig å arrangere noe som helst med klassen. 

Anonymkode: f01ef...4e7

Skrevet

Vi fikk et langt infoskriv fra en mor om å unngå nøtter, ikke bruke skyllemiddel, ha på barna klær uten dyrehår, ikke bruke parfyme osv osv fordi hennes lille perle reagerte på alt dette. 

Vel, jenta spiste brødskive med nugatti, dynket seg med parfyme og satt gjerne med katten i fanget der hun var i bursdag. 

Tror hun vokste av seg alt på en gang, for det ble med det ene brevet. 

Anonymkode: a514b...645

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser både her inne og andre steder at det er så mange allergier og intoleranser å ta hensyn til at det er vanskelig å arrangere bursdager ol. 

Jeg har tre barn som har gått i barnehage og på skole, og alt jeg har opplevd er at det var en i bhg (ikke på vår avd) som ikke kunne ha egg og at datteren min fikk en venn på ungdomsskolen med glutenintoleranse. 

Nå har minsten begynt på skolen og av 28 barn er det ingen begrensninger mtp hva man kan servere. 

Er dette veldig sjelden, eller er det ikke så mange som er allergiske som man kan få inntrykk av?

Når det gjelder halal og andre kulturelle og religiøse begrensninger har vi aldri hatt noen som praktiserer dette heller. (Liten by med forholdsvis lite innvandring).

Anonymkode: adb4f...b3a

Vet ikke om det er sjeldent jeg, men jeg har et barn med cøliaki, og de er fire stk med diagnosen på hans trinn. Men dette er jo en sykdom og ikke allergi vel og merke, og må tilrettelegges ekstra godt rundt disse barna. Det har ikke vært noe problem frem til nå 🤗 Er også noen som ikke spiser svin, og foreldrene løser dette godt ved å servere kyllingpølser med tilbehør og Toro sjokoladekake - både uten svin og gluten ☺️

Anonymkode: 60173...fc8

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange har fått påvist allergi, tro? Ganske mange går rundt og tror de er allergisk, uten å være det

Anonymkode: 83527...941

Skrevet

I klassen til min datter, er det en med nøtteallergi, en med cøliaki, en som ikke spiser svin og en diabetiker. Min datter har penicillinallergi . Selv har jeg diverse medikamentallergier og voldsom nikkelallergi .

Anonymkode: af9c2...152

Skrevet
9 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Hvorfor tror noen at leger kan påvise allergier? I mange tilfeller kan de ikke det og må gå etter symptomer og pasientens opplevelser og erfaringer. Veldig mye vises ikke på blodprøver eller prikktester

Skrevet

Jeg kjenner mange som har allergier. Og hat en datter selv som har allergi. Min datter hat peanøttallergi. Alt bekreftet hos lege, og vi er lite hysteriske med saken. Men vi har epipen tilgjengelig. Da hun var liten hadde hun en annen matallergi som hun vokste av seg På skolen er det blant annet barn med cøliaki. I tilleg til vegetarianere og muslimer  

Men det er også mange med selvdiagnostisert glutenintoleranse og laktoseintoleranse og de som er sensitive for sitrus. Og her er det litt mer ymse i dokumentasjonen, hvis jeg skal være ærlig. 

Pleier du å kreve at foreldre legger frem prøvesvar og utleverer privat og personlig informasjon til deg om barnas sykdomshistorie? 

Skrevet

Må bare få opplyse om at det er ikke alle intoleranser og allergier som vises på prikktest hos lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...