Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #26 Skrevet 30. januar 2019 2 minutes ago, Pashla said: Sikkert fordi HI spør "er du en av dem som tar fram pekefingeren og moraliserer om noen sier noe du ikke er helt enig i." Du kunne jo ha gjort det enkelt ved bare å svare "ja", i stedet for å trekke inn "andre menneskers overdrevne bruk av humor når det gjelder alvorlige tema". Enten mener du det er relevant om henne, at hun bruker for mye humor, og da er du en av dem hun sikter til. Eller du trekker inn disse "andre" helt som en avsporing. Ikke vet jeg. Omg. Ta deg en bolle Anonymkode: fe4a9...843
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #27 Skrevet 30. januar 2019 2 timer siden, Pashla skrev: På hvilken måte er det å "drite ut noen"? Hun refererer jo bare hva som ble sagt. Hvis sykepleieren hadde ment at dette var et rimelig krav, så hadde hun sikkert reist seg fra den dødssyke og hentet cola og sjokolade. (Hvis jeg hadde vært sykepleieren, hadde jeg neppe svar sutreguri så veldig diplomatisk, akkurat...) Selvfølgelig er det å latterliggjøre hun som hun delte rom med. At noe er "sant", betyr ikke at det bør eller kan fortelles om til alle og enhver, og det er mye dritt man i blant ser at renner ut av noens munn under påskudd av at det "er jo bare sannheten" eller "det er bare humor". På barsel har de fleste vært gjennom mye og er slitne og sårbare, og selv om jeg sikkert hadde ledd om jeg selv hadde opplevd det selv med noen jeg delte rom med, så hadde det aldri falt meg inn å fortelle om damen til gud og hvermann. Tiden på barsel er noe privat og sårbart, og for alt vi vet kan det være en mindre by de kommer fra der damen ikke er vanskelig å identifisere. Jeg oppfatter det heller som om HI ikke takler kritikk. Når noen faktisk sa fra til HI, så kan det ha vært en grunn til det (for det krever ofte mye av noen å si fra), og husk at tonen hennes ikke kommer frem i et slikt innlegg. Anonymkode: b700c...d75
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #28 Skrevet 30. januar 2019 Jeg ser ikke noe problem i humoren din, gjør det samme selv. Jeg tror jeg pleier å anta at folk er oppegående og ikke tenker i svart/hvitt, at man skjønner poenget med en sånn historie og klarer å sette seg inn i hvordan en selv hadde opplevd det, og deri ligger det humor og gjenkjennelse. Dessuten hadde jeg også gått ut fra at du selvsagt også er fullt klar over at du ikke kjenner denne andre kvinnen, men at du karikererer henne for, som du sier, comic relief. Det betyr ikke at du ikke kan ha empati med henne og respektere henne, men at du denne sammenhengen bruker henne som aktør i historien din. Og så kan man selvsagt synes historien er morsom eller ikke, det er greit, men moraliseringen er bare pinlig og legger en demper på stemningen, spesielt hvis man ikke kjenner hverandre så godt. Hvis man ikke liker historien, ler man høflig. Kalles sosial kompetanse. Så får man heller gå hjem og baksnakke til mannen eller en venninne. Anonymkode: 06c2b...712
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #29 Skrevet 30. januar 2019 2 timer siden, Pashla skrev: Da vet du ikke hva du snakker om. Comic relief er livsviktig, og har bl a fått sitt eget kapittel i den fagboken om sorgbearbeidelse som brukes på sykepleierutdannelsen. Faktisk så beskytter humor mot utbrenthet, forteller boka. Å herregud. Her blander du sammen så til de grader at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.... Comic relief er for det første noe som skjer internt i en svært liten gruppe som er pålagt taushetsplikt som jobber med traumer og død, når alle har befatning med den samme pasienten. Det kan være snakk om sort humor, men ikke latterliggjøring. Anonymkode: b700c...d75
the amazing spidermamma Skrevet 30. januar 2019 #30 Skrevet 30. januar 2019 Jeg kan ikke forstå hvorfor denne venninna skulle bli så fornærmet på en helt ukjent kvinne sine vegne. Det blir som å bli fornærmet på vegne av noen som skriker 'fløtt deg!' når du selv har blitt påkjørt. Det er jo helt absurd at noen ligger og maser etter sjokolade (selv om sjokolade selvsagt kan være livsviktig nok) mens den ved siden av ligger og svever mellom liv og død.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #31 Skrevet 30. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men herregud, jeg snakker ikke om hi. Jeg snakker om de mange menneskene som ikke klarer å snakke om vanskelige følelser. De finnes, og de bruker aktivt unngåelse. Jeg har vitterlig aldri skrevet at det gjelder hi. Du tillegger meg meninger jeg ikke har, og tenker at en bok skal gjøre at jeg vil endre mine preferanser for sosiale relasjoner? Takk, men nei takk. Jeg kunne sikkert funnet bøker om sorg og hvordan unngåelse hindrer bearbeiding, men hvem leser vel bøker anbefalt på et forum i en tulletråd. Noe annet JEG ikke liker så godt er folk som skal ha rett og at andre er enig med henne. Så derfor trekker jeg meg tilbake slik at vi ikke begge fremstår slik. Anonymkode: fe4a9...843 For sent... Anonymkode: 1b9a7...af7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #32 Skrevet 30. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Og moraliserer om noen sier noe du ikke er helt enig i? Jeg liker å overdrive og ironisere lett, mye for underholdningens del. Mange syns det er artig og forstår hva jeg gjør, men det skjer at jeg møter folk som føler at de må sette meg på plass. Nylig spurte ei på barselgruppa om min svært traumatiske fødsel. Jeg fortalte at jeg lå på oppvåkning og svevde i livsfare, knust over å ikke vite om babyen var ok, eller når jeg ville få se ham. Det en av de andre reagerte sterkt på, var at jeg sa at det ikke ble bedre av at dama i nabosenga lå og stønnet høylydt og klagde over smerte og ville ha oppmerksomheten til sykepleieren som overvåkte mine livstegn. Hun trengte nemlig en sjokolade fra kiosken. Selv om sykepleieren sa at hun ikke hadde mulighet til å forlate min seng, spurte hun igjen like etter, for mannen hennes hvilte og hun trengte også en cola. Dette varte helt til hun fikk besøk. Da sminket hun seg, og var i form til å underholde familien. Da de gikk la hun seg ned og ropte igjen, før hun 20 minutter senere gikk på egne ben med babyen i armene til barsel mens hun smilte og lo med mannen. Det hele var ganske absurd for en som var i faktisk livsfare og ikke visste om jeg ville få møte barnet mitt å forholde seg til. Jeg brukte nok dette som en slags comic relief når jeg skulle fortelle om noe som var veldig traumatisk. En av barseldamene avbrøt meg for å si at dette syns hun var å frarøve den andre kvinnens hennes egen opplevelse av smerte. Jeg opplevde henne som ganske nedlatende. Selv ville jeg aldri ha kommentert noe slikt med mindre noen var kategoriserende ovenfor andre etnisiteter eller f. eks hang ut navngitte personer på en måte som kunne skade dem. Denne personen virker ellers veldig oppegående og jeg må si at jeg ble ganske satt ut. Bør jeg endre stilen min? Anonymkode: 56c88...f11 Uff. Jeg syns du høres slitsom ut. Fortell om din historie , ikke dra inn andres historie. Der er jo ikke morsomt. Anonymkode: 3f94a...51c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #33 Skrevet 30. januar 2019 4 timer siden, Pashla skrev: Nei, det var en nokså kjølig og nøktern observasjon, basert på din egen beskrivelse av ditt forhold til humor. Det var helt klart et personangrep Anonymkode: e83ad...49f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #34 Skrevet 30. januar 2019 Hvis du pleier du ofte å gjøre sånn, så er hun kanskje rett og slett litt lei av å høre på deg, litt lei av at du morer deg på andres bekostning. Anonymkode: e83ad...49f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #35 Skrevet 30. januar 2019 Jeg tror nok du overdriver veldig. dersom du hadde svevd mellom liv og død og måtte ha konstant overvåkning så hadde du ligget på intensiven ikke på et dobbelt/flermannsrom. Anonymkode: 78498...8fa
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #36 Skrevet 30. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror nok du overdriver veldig. dersom du hadde svevd mellom liv og død og måtte ha konstant overvåkning så hadde du ligget på intensiven ikke på et dobbelt/flermannsrom. Anonymkode: 78498...8fa For DET er poenget i tråden ! Herrefred, det er godt man ikke trenger omgås folk som tørrsnurpene i denne tråden. HI, kom gjerne hit og fortell historier! Anonymkode: efe30...f61
Hjertefru Skrevet 30. januar 2019 #37 Skrevet 30. januar 2019 Så lenge du ikke fortalte navn og hengte ut den dama syns jeg det var en helt grei historie å fortelle. Skjønner at du reagerte og skjønner at du forteller om dette. Opplevelsen har satt seg fast. Det er en underholdende historie. Hadde også fortalt om dette hvis jeg var deg. Du må regne med at den kravstore kvinnen ble behørig omsnakket blant helsepersonellet også 🤭 Dama som kritiserte deg dreit seg ut. Du gjorde ingenting galt.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #38 Skrevet 30. januar 2019 Hun er vel lei sånne som skal overdrive noe til de grader for å fremheve seg selv. Du sier jo selv at du liker å overdrive litt. Du vet også at hvis du hadde svevd mellom liv og død hadde du ikke ligget på et flermannsrom. Langt derifra. Og sansynligheten for at du også overdriver dine observasjoner over nabodama er også sterkt tilstedet, og alle skjønner det... så da er det egentlig bare du som står igjen som litt enkel egentlig uten å klare å fortelle noe på en humoristisk måte uten å pynte på sannheten. Hvis dette er noe du pleier å gjøre blir det ganske platt i lengden. Anonymkode: c7c26...bb1
Hjertefru Skrevet 30. januar 2019 #39 Skrevet 30. januar 2019 Avsporing: Det er veldig lærerikt å jobbe som helsearbeider på en avdeling med flermannsrom. Da lærer du masse om mennesker. Mange år siden jeg har gjort det nå. Husker fortsatt den nyopererte kvinnen som tross smertene dro opp DEN beautybagen og la full make-up. Hun så kanskje blikket mitt (jeg var 19 og kunne ikke mye da) og satte i: «jeg har veldig vondt, selv om det ikke ser sånn ut». Kvinnerom; om en har vondt og trenger smertestillende har alle det. (Generalisering) Herrerom; her er det hvertfall ingen som har vondt 😬😬 Neida... Rom med 4 prostataopererte herrer der den mest usikre av dem kompenserer ved å fortelle pinlige sex-historier til de yngste pleierne mens de tre øvrige er synlig pinlig berørt. Også typisk for menn (generalisering, vet men min opplevelse) : Et helt fantastisk samhold der den yngste pasienten på 17 hjelper gamlefar på 90 når han må på do for ørtiende gang. Så fantastisk å se hvor oppofrende, men også hvor egoistiske folk kan være i en sånn situasjon; tvunget sammen med fremmede.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #40 Skrevet 30. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: For DET er poenget i tråden ! Herrefred, det er godt man ikke trenger omgås folk som tørrsnurpene i denne tråden. HI, kom gjerne hit og fortell historier! Anonymkode: efe30...f61 Ja fordi hi muligens sutret like mye som nabodamen og mente hennes behov måtte gå først. Evt er hele historien oppspinn Anonymkode: 78498...8fa
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #41 Skrevet 30. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja fordi hi muligens sutret like mye som nabodamen og mente hennes behov måtte gå først. Evt er hele historien oppspinn Anonymkode: 78498...8fa Jeg tror ikke Barsel har adskilt intensiv og vanlig oppvåkning her. Å flytte meg til intensiv på hovedbygget var ikke trygt. Dette var ikke et flermannsrom, mer en slags sal. Jeg husker ikke så godt omgivelsene på grunn av morfinen, så kan ikke beskrive bedre enn det. Jeg lå der i tre døgn under konstant overvåking, de andre som ble trillet inn og ut i løpet av få timer. Denne tråden hadde jammen utviklet seg i løpet av dagen. Egentlig tenkte jeg at den skulle handle om hvor vidt det er Ok å være moralpoliti på den måten. Det var ingenting gjenkjennelig med historien med mindre vedkommende har fortalt den til andre selv. Anonymkode: 56c88...f11
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #42 Skrevet 30. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke Barsel har adskilt intensiv og vanlig oppvåkning her. Å flytte meg til intensiv på hovedbygget var ikke trygt. Dette var ikke et flermannsrom, mer en slags sal. Jeg husker ikke så godt omgivelsene på grunn av morfinen, så kan ikke beskrive bedre enn det. Jeg lå der i tre døgn under konstant overvåking, de andre som ble trillet inn og ut i løpet av få timer. Denne tråden hadde jammen utviklet seg i løpet av dagen. Egentlig tenkte jeg at den skulle handle om hvor vidt det er Ok å være moralpoliti på den måten. Det var ingenting gjenkjennelig med historien med mindre vedkommende har fortalt den til andre selv. Anonymkode: 56c88...f11 Men er hun moralpoliti da? Eller er det du som ikke tåler at noen sier deg i mot? Anonymkode: e83ad...49f
*Miss Marple* Skrevet 30. januar 2019 #43 Skrevet 30. januar 2019 Her var det endel som kan svare et klart JA på spørsmålet i hi 😂
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #44 Skrevet 30. januar 2019 2 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Her var det endel som kan svare et klart JA på spørsmålet i hi 😂 Sånn som du gjør nå mener du? Anonymkode: e83ad...49f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #45 Skrevet 30. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er hun moralpoliti da? Eller er det du som ikke tåler at noen sier deg i mot? Anonymkode: e83ad...49f Hun var definitivt moralpoliti ja. Jeg tåler selvsagt å bli sagt i mot, men situasjonen ble jo klein av hennes innvending. Anonymkode: 56c88...f11
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #46 Skrevet 30. januar 2019 Jeg tenker umiddelbart at du er en drama queen selv. Det er neppe vanlig å plassere en som er i en så overhengende dramatisk situasjon på dobbeltrom. Anonymkode: 88b1c...45e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #47 Skrevet 30. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker umiddelbart at du er en drama queen selv. Det er neppe vanlig å plassere en som er i en så overhengende dramatisk situasjon på dobbeltrom. Anonymkode: 88b1c...45e Det var ikke et dobbeltrom. Anonymkode: 56c88...f11
topaz Skrevet 30. januar 2019 #48 Skrevet 30. januar 2019 Jeg kan godt skjønne at noen reagerte på at du på mange måter snakket ned en fremmed dame. Spiller ikke noen rolle om ingen kunne identifisere henne. Det å måtte snakke om andre og fremstille dem i et dårlig lys er ikke nødvendigvis særlig hyggelig å høre på. Og fra det lille du sier her høres du ut som du fremstilte denne fremmede som både dum, hensynsløs, løgnaktig og generelt fæl. Og, ja, kanskje du sa det på en kjempehumoristisk måte som oste av medmenneskelighet - men det er ikke alle som nødvendigvis tar den type humor. Og kanskje var denne "humoren" din et verktøy for deg for å fortelle noe som er sårt for deg. Men jeg synes ikke det er noe å ta på vei for at en person ikke klarte å se forbi det og hang seg opp i det du fortalte om den andre dama. Skriv det på konto for at folk er forskjellige, ikke alle er på bølgelengde. Selv synes jeg det er så ubehagelig å høre på at noen snakker stygt om andre. Selv om det liksom skal være gøy. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Men jeg er også utrolig pysete på å si i fra. Så faktisk synes jeg det var litt tøft gjort av hun som sa i fra. Selv om hun kunne vært mye mer taktfull og kanskje tatt det litt mer privat.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #49 Skrevet 30. januar 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke Barsel har adskilt intensiv og vanlig oppvåkning her. Å flytte meg til intensiv på hovedbygget var ikke trygt. Dette var ikke et flermannsrom, mer en slags sal. Jeg husker ikke så godt omgivelsene på grunn av morfinen, så kan ikke beskrive bedre enn det. Jeg lå der i tre døgn under konstant overvåking, de andre som ble trillet inn og ut i løpet av få timer. Denne tråden hadde jammen utviklet seg i løpet av dagen. Egentlig tenkte jeg at den skulle handle om hvor vidt det er Ok å være moralpoliti på den måten. Det var ingenting gjenkjennelig med historien med mindre vedkommende har fortalt den til andre selv. Anonymkode: 56c88...f11 Så du lå på oppvåkning og nabodama som også er på oppvåkning får ha familien på besøk på rommet og underholde de? Selvsagt flytter de folk til intensiv der det er mer kompetente leger, flere sykepleiere osv. De flytter folk i livsfare hver dag på sykehuset. Det er jo derfor de har egne avdelinger til folk i livsfare. bekkager historien din er jo bare tull og overdrivelse. Anonymkode: 78498...8fa
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2019 #50 Skrevet 30. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror nok du overdriver veldig. dersom du hadde svevd mellom liv og død og måtte ha konstant overvåkning så hadde du ligget på intensiven ikke på et dobbelt/flermannsrom. Anonymkode: 78498...8fa Det tenkte jeg også. Hvertfall på en overvåkning, ikke en oppvåkning. Siden den «spreke» dama også lå på oppvåkningen var hun vel operert hun også, kanskje. Bare litt mer våken? Anonymkode: 135db...b42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå