Gå til innhold

Er du en som tar frem pekefingeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og moraliserer om noen sier noe du ikke er helt enig i?

Jeg liker å overdrive og ironisere lett, mye for underholdningens del. Mange syns det er artig og forstår hva jeg gjør, men det skjer at jeg møter folk som føler at de må sette meg på plass.

Nylig spurte ei på barselgruppa om min svært traumatiske fødsel. Jeg fortalte at jeg lå på oppvåkning og svevde i livsfare, knust over å ikke vite om babyen var ok, eller når jeg ville få se ham. Det en av de andre reagerte sterkt på, var at jeg sa at det ikke ble bedre av at dama i nabosenga lå og stønnet høylydt og klagde over smerte og ville ha oppmerksomheten til sykepleieren som overvåkte mine livstegn. Hun trengte nemlig en sjokolade fra kiosken. Selv om sykepleieren sa at hun ikke hadde mulighet til å forlate min seng, spurte hun igjen like etter, for mannen hennes hvilte og hun trengte også en cola.

Dette varte helt til hun fikk besøk. Da sminket hun seg, og var i form til å underholde familien. Da de gikk la hun seg ned og ropte igjen, før hun 20 minutter senere gikk på egne ben med babyen i armene til barsel mens hun smilte og lo med mannen. Det hele var ganske absurd for en som var i faktisk livsfare og ikke visste om jeg ville få møte barnet mitt å forholde seg til. 

Jeg brukte nok dette som en slags comic relief når jeg skulle fortelle om noe som var veldig traumatisk. En av barseldamene avbrøt meg for å si at dette syns hun var å frarøve den andre kvinnens hennes egen opplevelse av smerte. Jeg opplevde henne som ganske nedlatende.

Selv ville jeg aldri ha kommentert noe slikt med mindre noen var kategoriserende ovenfor andre etnisiteter eller f. eks hang ut navngitte personer på en måte som kunne skade dem.

Denne personen virker ellers veldig oppegående og jeg må si at jeg ble ganske satt ut.

Bør jeg endre stilen min?

Anonymkode: 56c88...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei altså. Det er hun andre som må forandre stilen sin. Hun er sånn lett-krenket dame man bør ignorere. 

Skrevet

Jeg synes du fortjente kommentaren.

Anonymkode: 49f81...fac

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte nok dette som en slags comic relief når jeg skulle fortelle om noe som var veldig traumatisk. En av barseldamene avbrøt meg for å si at dette syns hun var å frarøve den andre kvinnens hennes egen opplevelse av smerte. Jeg opplevde henne som ganske nedlatende.

Hun som avbrøt deg var vel en sånn sytete mor selv, som mente at sykepleiere og leger burde løpe i kiosken for henne, eller hente kaffe. Ikke la sånne mennesker få bety noe.

Skrevet

Det høres ut som om hun følte seg litt truffet, synes jeg. Kanskje du pirket borti noe hun selv hadde opplevd, kanskje hun var en sånn som oppførte seg som nabodama di? 

Skrevet

Haha. Jeg elsker slike historier og ler høyt av slike kontraster. Samtidig er jeg klar over at selvom onkel har fått ALS så kan det være dramatisk hvis bestemoren til en kollega bare har blitt dement. 

Det kommer litt ann på hvordan du delte historien, om den var fortalt humoristisk uten å dømme hun i nabosenga er det morsomt, blir det fortalt på en måte der du gir henne tilnavn og fremstiller henne som dum så mister den litt glansen. 

Helt klart idiotisk å be om en sjokolade når hu i nabosenga er syk, samtidig så har hun jo vært gjennom en fødsel og muligens ikke helt seg selv. 

Anonymkode: 6f472...637

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Hun som avbrøt deg var vel en sånn sytete mor selv, som mente at sykepleiere og leger burde løpe i kiosken for henne, eller hente kaffe. Ikke la sånne mennesker få bety noe.

Tenkte det samme. Kanskje hun følte seg truffet og oppførte seg omtrent slik selv?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og moraliserer om noen sier noe du ikke er helt enig i?

Jeg liker å overdrive og ironisere lett, mye for underholdningens del. Mange syns det er artig og forstår hva jeg gjør, men det skjer at jeg møter folk som føler at de må sette meg på plass.

Nylig spurte ei på barselgruppa om min svært traumatiske fødsel. Jeg fortalte at jeg lå på oppvåkning og svevde i livsfare, knust over å ikke vite om babyen var ok, eller når jeg ville få se ham. Det en av de andre reagerte sterkt på, var at jeg sa at det ikke ble bedre av at dama i nabosenga lå og stønnet høylydt og klagde over smerte og ville ha oppmerksomheten til sykepleieren som overvåkte mine livstegn. Hun trengte nemlig en sjokolade fra kiosken. Selv om sykepleieren sa at hun ikke hadde mulighet til å forlate min seng, spurte hun igjen like etter, for mannen hennes hvilte og hun trengte også en cola.

Dette varte helt til hun fikk besøk. Da sminket hun seg, og var i form til å underholde familien. Da de gikk la hun seg ned og ropte igjen, før hun 20 minutter senere gikk på egne ben med babyen i armene til barsel mens hun smilte og lo med mannen. Det hele var ganske absurd for en som var i faktisk livsfare og ikke visste om jeg ville få møte barnet mitt å forholde seg til. 

Selv ville jeg aldri ha kommentert noe slikt med mindre noen var kategoriserende ovenfor andre etnisiteter eller f. eks hang ut navngitte personer på en måte som kunne skade dem.

Denne personen virker ellers veldig oppegående og jeg må si at jeg ble ganske satt ut.

Bør jeg endre stilen min?

Anonymkode: 56c88...f11

Ja, du bør endre stilen din. Du er ikke morsom, og fremstår bare som frekk og en som liker å drite ut andre når du forteller noe fra egen fødsel og dobbelt så mye om nabodamen på barselrommet. 

Anonymkode: b700c...d75

Skrevet
15 minutter siden, Superdolly skrev:

Tenkte det samme. Kanskje hun følte seg truffet og oppførte seg omtrent slik selv?

Hvorfor i alle dager skulle hun føle seg truffet? Jeg reagerte også på dette.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle hun føle seg truffet? Jeg reagerte også på dette.

Hva reagerte du på? At noen synes det er litt, eh, pussig, at en synes det er viktigere å kjøpe sjokolade til henne enn å passe på et menneske som svever mellom liv og død?

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, og hadde ikke reagert på hva du fortalte om den andre damen.

Men jeg er ikke veldig begeistret for det du kaller comic relief. Folk som ikke klarer å snakke om alvorlige tema er litt mindre interessante for meg. Det blir ofte så overfladisk 

Anonymkode: fe4a9...843

Gjest Antarctica
Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du bør endre stilen din. Du er ikke morsom, og fremstår bare som frekk og en som liker å drite ut andre når du forteller noe fra egen fødsel og dobbelt så mye om nabodamen på barselrommet. 

På hvilken måte er det å "drite ut noen"? Hun refererer jo bare hva som ble sagt. Hvis sykepleieren hadde ment at dette var et rimelig krav, så hadde hun sikkert reist seg fra den dødssyke og hentet cola og sjokolade. (Hvis jeg hadde vært sykepleieren, hadde jeg neppe svar sutreguri så veldig diplomatisk, akkurat...)

Gjest Antarctica
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg er ikke veldig begeistret for det du kaller comic relief.

Da vet du ikke hva du snakker om. Comic relief er livsviktig, og har bl a fått sitt eget kapittel i den fagboken om sorgbearbeidelse som brukes på sykepleierutdannelsen. Faktisk så beskytter humor mot utbrenthet, forteller boka.

Skrevet
1 minute ago, Pashla said:

Da vet du ikke hva du snakker om. Comic relief er livsviktig, og har bl a fått sitt eget kapittel i den fagboken om sorgbearbeidelse som brukes på sykepleierutdannelsen. Faktisk så beskytter humor mot utbrenthet, forteller boka.

Jeg vet ikke hva jeg snakker om når jeg snakker om mine egne preferanser? Eh jau, bra du rettleder meg i hvordan jeg skal føle. Hvilken bok kommer det fra, tro..

Litt galgenhumor er fint det, men det finnes da nok av folk som aldri klarer å snakke om vanskelige følelser uten å tulle eller bagatellisere. Unngåelse ville de antakelig beskrevet det som i boka di

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg snakker om når jeg snakker om mine egne preferanser? Eh jau, bra du rettleder meg i hvordan jeg skal føle. Hvilken bok kommer det fra, tro..

Litt galgenhumor er fint det, men det finnes da nok av folk som aldri klarer å snakke om vanskelige følelser uten å tulle eller bagatellisere. Unngåelse ville de antakelig beskrevet det som i boka di

https://bookis.com/books/eline-grelland-rokholt-sorg-2018?gclid=EAIaIQobChMIq761qIqV4AIVDNOyCh0KBQtOEAYYBCABEgJHaPD_BwE

Denne boka her.

Nei, de kaller det ikke unngåelse. 

Beklager, du vet nok hva slags preferanser du har selv. Men det jeg prøver å si er at HIs approach er sunn. Det betyr ikke at hun "aldri klarer å snakke om vanskelige følelser", som jo er å trekke det langt i fortolkningen fra din side - man snakker om vanskelige ting, og man overlever gjennom vanskelige ting ved bl a å få den lettelsen som ligger i humor innimellom.

Les boka, den er god. Du er jo opptatt av vanskelige følelser. Det får du mye kunnskap om her.

Skrevet
2 minutes ago, Pashla said:

https://bookis.com/books/eline-grelland-rokholt-sorg-2018?gclid=EAIaIQobChMIq761qIqV4AIVDNOyCh0KBQtOEAYYBCABEgJHaPD_BwE

Denne boka her.

Nei, de kaller det ikke unngåelse. 

Beklager, du vet nok hva slags preferanser du har selv. Men det jeg prøver å si er at HIs approach er sunn. Det betyr ikke at hun "aldri klarer å snakke om vanskelige følelser", som jo er å trekke det langt i fortolkningen fra din side - man snakker om vanskelige ting, og man overlever gjennom vanskelige ting ved bl a å få den lettelsen som ligger i humor innimellom.

Les boka, den er god. Du er jo opptatt av vanskelige følelser. Det får du mye kunnskap om her.

Men herregud, jeg snakker ikke om hi. Jeg snakker om de mange menneskene som ikke klarer å snakke om vanskelige følelser. De finnes, og de bruker aktivt unngåelse. Jeg har vitterlig aldri skrevet at det gjelder hi.

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, og tenker at en bok skal gjøre at jeg vil endre mine preferanser for sosiale relasjoner? Takk, men nei takk.

Jeg kunne sikkert funnet bøker om sorg og hvordan unngåelse hindrer bearbeiding, men hvem leser vel bøker anbefalt på et forum i en tulletråd. 

Noe annet JEG ikke liker så godt er folk som skal ha rett og at andre er enig med henne. Så derfor trekker jeg meg tilbake slik at vi ikke begge fremstår slik.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men herregud, jeg snakker ikke om hi. Jeg snakker om de mange menneskene som ikke klarer å snakke om vanskelige følelser. De finnes, og de bruker aktivt unngåelse. Jeg har vitterlig aldri skrevet at det gjelder hi.

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, og tenker at en bok skal gjøre at jeg vil endre mine preferanser for sosiale relasjoner? Takk, men nei takk.

Jeg kunne sikkert funnet bøker om sorg og hvordan unngåelse hindrer bearbeiding, men hvem leser vel bøker anbefalt på et forum i en tulletråd. 

Noe annet JEG ikke liker så godt er folk som skal ha rett og at andre er enig med henne. Så derfor trekker jeg meg tilbake slik at vi ikke begge fremstår slik.

Jeg kan i alle fall se hvorfor det ikke er noe særlig humor i rommet når du er der.

Skrevet

Jeg kan i alle fall se hvorfor det ikke er noe særlig humor i rommet når du er der.

Også litt personangrep ja. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Også litt personangrep ja. 

Nei, det var en nokså kjølig og nøktern observasjon, basert på din egen beskrivelse av ditt forhold til humor.

Skrevet

Nei, det var en nokså kjølig og nøktern observasjon, basert på din egen beskrivelse av ditt forhold til humor.

Hehe, jeg har heller ikke skrevet et ord om min humor. Jeg har kun skrevet om andre menneskers overdrevne bruk av humor når det gjelder alvorlige tema. Hvorfor i alle dager blir du så opptatt av det...dette er jo helt merkelig.

Skrevet
5 minutter siden, Pashla skrev:

Det var helt klart et personangrep. Du synes sikkert det var et berettiget angrep, men personangrep var det.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok å komme med kontraster når man forteller om en hendelse. Jeg tror jeg gjør det mye selv! Det er jo et virkemiddel. Men jeg vet ikke om det du sa om nabodama passet inn, uten å ha hørt deg fortelle det. 

Med det sagt synes jeg det er en utrolig merkelig tankemåte at man tror at sykepleiere skal kjøpe sjokolade og cola til deg? Jeg mener, hun høres ekstremt selvsentrert og bortskjemt ut stakkars. 

Skrevet

Du var morsom og hun andre teit.

Anonymkode: 6054f...5cd

Gjest Antarctica
Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, jeg har heller ikke skrevet et ord om min humor. Jeg har kun skrevet om andre menneskers overdrevne bruk av humor når det gjelder alvorlige tema. Hvorfor i alle dager blir du så opptatt av det...dette er jo helt merkelig.

Sikkert fordi HI spør "er du en av dem som tar fram pekefingeren og moraliserer om noen sier noe du ikke er helt enig i." Du kunne jo ha gjort det enkelt ved bare å svare "ja", i stedet for å trekke inn "andre menneskers overdrevne bruk av humor når det gjelder alvorlige tema". Enten mener du det er relevant om henne, at hun bruker for mye humor, og da er du en av dem hun sikter til. Eller du trekker inn disse "andre" helt som en avsporing. Ikke vet jeg.

Gjest Antarctica
Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var helt klart et personangrep. Du synes sikkert det var et berettiget angrep, men personangrep var det.

At hun ikke virker spesielt humoristisk anlagt? Ja vel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...