Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har noen spørsmål til deg Den som vil kan svare: Greier du bare ikke å tro? Eller liker du ikke tanken på at det finnes en høyere makt? Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). Hva baserer du "rett og galt" på, når det som er rett for deg føles galt for en annen? Ser du opp til Richard Dawkins? Hva synes du om dødsstraff? Hva med aktiv dødshjelp? Hvorfor bryr du deg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål? Lar du barna dine tro hva de vil, eller ønsker du å dytte dem i retning av ateisme? Har du noen gang tvilt på "din tro"? Tror du på spøkelser/ånder 😛 ? Anonymkode: d6946...fad
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har ikke behov for å tro på noe større enn meg selv/menneskeheten. Jeg tror ikke på noen gud, liv i verdensrommet eller liv etter døden. Jeg tror på å godt vare på det live man har, jeg har sett så mange dø at jeg tror at når hjertet slutter å slå og sirkulasjonen til hjernen opphører blir det mørkt og svart. Og livet er over. Jeg er for organdonasjon, jeg er imot dødsstraff og aktiv dødshjelp. Men jeg er definitivt for palliativ sedasjon. Jeg tror at alle mennesker har gode egenskaper i seg. Jeg tror på fordeling av godene, likhet og gjensidig respekt, og jeg forholder meg til regelverket som gjelder for det landet jeg bor i. Jeg tror på ungdommen; som er så åpne og lite fordomsfulle at hvis man er homofil, bi, lesbisk eller transe, blir man respektert og akseptert for den man er. Ungene mine får tro på hva de vil, vil de konfirmere seg kristelig, må de ta et bevisst valg og døpe seg først. De er ikke døpt. Jeg tror at godhet avler godhet. Og jeg er bevisst på å være et godt menneske; samvittighetsfull på jobb, lære ungene gode verdier, framsnakke andre, sortere søppel og fly minst mulig. Jeg tror definitivt ikke på spøkelser, ånder eller gjenferd. Flere liv eller paradis. Men jeg tror døden er for skremmende og endelig for mange, så man finner seg et halmstrå å klamre seg til i håp om noe bedre/mer etter døden. Jeg er ikke redd for å dø. Men jeg er redd for å sløse bort det livet jeg har på tull. Anonymkode: 28aed...4f9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har noen spørsmål til deg Den som vil kan svare: Greier du bare ikke å tro? Jeg har ikke gjort noe forsøk på å tro, for meg virker det veldig unaturlig å la livet mitt styres av noe så fjernt. Eller liker du ikke tanken på at det finnes en høyere makt? Tanken er sikkert hyggelig for noen, jeg hverken liker eller misliker tanken, den er irrelevant for meg. Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). For meg er menneskene rundt meg sentrum i midt univers, jeg oppfører meg ikke fint i frykt for reaksjoner fra en Gud. Jeg oppfører meg fint mot andre fordi det er en sentral verdi i mitt liv, og avgjørende for å være en person jeg har det godt med å være. Det må jo være enklere å tro på Gud, da kan man gjøre hva man vil bare man angrer og ber om tilgivelse. Jeg derimot må faktisk stå til ansvar for alle mine handlinger og valg. Hva baserer du "rett og galt" på, når det som er rett for deg føles galt for en annen? Jeg har mitt indre kompass, verdier og holdninger. Jeg ser f.eks. ikke noe galt i å ha sex før ekteskapet, men det er viktig for meg å respektere mine medmenneskers grenser.Når man ikke lar livet styres av regler i en gammel bok så må man koble seg på egne og andres følelser, og reflektere over hvor grensene går. Det er en mer krevende prosess, men helt klart mer givende for meg. Ser du opp til Richard Dawkins? Han var en intelligent mann som har bidratt til kunnskapsutvikling. Ut over det har jeg ikke noe nært forhold til arbeidet hans. Hva synes du om dødsstraff? Jeg er imot dødsstraff. Hva med aktiv dødshjelp? Jeg er for aktiv dødshjelp, fordi det handler om autonomi og respekt for enkeltmenneskets valg. Hvorfor bryr du deg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål? Hvorfor ikke? Jeg henger ikke bare her i påvente av mitt neste liv. Dette er HELE mitt liv, og jeg ønsker at samfunnet skal være en god plass å være for alle, uansett forutsetninger. Og jeg ønsker at mine barn, barnebarn og kommende generasjoner skal få overta et varmt samfunn hvor man tar vare på hverandre. Lar du barna dine tro hva de vil, eller ønsker du å dytte dem i retning av ateisme? Mine barn får mye mer kunnskap om de ulike trosretninger enn de fleste andre familier jeg kjenner. De står helt fritt til å velge det som føles rett for dem, når de er klare for det. Men for å ta et reelt valg må man vite like mye om alle de ulike alternativene. Jeg kjenner ingen ateister som dytter barna sine i egen trosretning. Derimot kjenner jeg svært mange troende som ikke gir barna en reell mulighet til å ta et fritt valg. De presenterer egen tro (dere har fått med dere at tro ikke er det samme som viten) som sannhet fra barna er små, og unnlater å gi barna objektiv kunnskap om ulike livssyn og muligheten til et selvstendig valg. Har du noen gang tvilt på "din tro"? Nei, jeg har aldri tvilt. Det finnes så mange eksempler rundt oss på at denne verden ikke kan være skapt av en såkalt «god gud», at det er ikke engang et alternativ for meg. Tror du på spøkelser/ånder 😛 ? Nei, men jeg tror at menneskehjernen er bygd opp på en måte som gjør at vi langt på vei ser, opplever og tolker i den retningen vi ubevisst ønsker, så jeg forstår at noen mennesker opplever «spøkelser», på lik linje med at noen opplever at gud er tilstede eller at bestemor våker over en. Anonymkode: d6946...fad Til slutt må du jo gjerne svare på dine egne forutinntatte spørsmål. Anonymkode: 7c717...f21
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Les deg litt opp på de greske filosofene, der vil mange av spørsmålene dine bli besvart uten noen guddommelig innblanding. Poenget er at etikk og moral er sammensatt og formet gjennom årtusener, både av filosofi og religion. Det er jo ikke slik at religion har enerett på svar om hvordan en bør oppføre seg, trodde du virkelig det? Anonymkode: aaba4...2ad
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Er ateist da jeg ikke har behov for å tro på noen høyere krefter. Lever etter moral og etikk som sitter i sunn fornuft og prinsippet: vær mot andre slik du vil at de skal være mot deg. Ellers funker vel Kardemommeloven: «Man skal ikke plage andre man må være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil» Gidder ikke gjøre det mer komplisert enn det! Anonymkode: 1a385...4f2
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi kan forklare. Handler om energier osv. Jeg ser også mennesker både dø eller gjennopplivet i forbindelse med jobb (er sykepleier i mange år). Har helt annet syn eller opplevelse av døden enn slik du beskriver. Anonymkode: 10ee4...2bf
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi kan forklare. Handler om energier osv. Jeg ser også mennesker både dø eller gjennopplivet i forbindelse med jobb (er sykepleier i mange år). Har helt annet syn eller opplevelse av døden enn slik du beskriver. Anonymkode: 10ee4...2bf Det har jeg også, utallige, da jeg er intensivsykepleier på hjerteovervåkning. Anonymkode: 28aed...4f9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). Den dagen jeg får se at religiøse mennesker er "snillere" enn ateister, skal jeg jammen ta meg en tur i kirka. Anonymkode: ed29a...d23
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den dagen jeg får se at religiøse mennesker er "snillere" enn ateister, skal jeg jammen ta meg en tur i kirka. Anonymkode: ed29a...d23 Amen🤣 Anonymkode: 28aed...4f9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 Alle, absolutt alle kulturer har tro på en høyere makt. Grunnen er enkel. Mennesker vet at de kommer til å dø en dag og de er redde for det. Religion er teppet mennesker tar over hodet fordi de er redd mørket. Jeg syns synd på de som kaster bort mye av sin dyrebare livstid eller penger for å lovprise en gud. Mine barn får gjøre som de vil, men jeg ser at det er som med religion, barn etterlever foreldrene. Akkurat som en kristen familie som går på kirka hver søndag vil deres barn blir kristne, muslimske familier får frem flere muslimer og ateister som oss får barn som også er kritisk til religion. Min sønn gikk i kristen barnehage, det gjorde vi med vilje for å gi ham sjansen å bli kjent med kristendom, men nå er han 13 og vil ikke bli konfirmert en gang. Anonymkode: 25a62...ea0
tante grusom master of law Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Jeg tror like lite på en kristen gud som kristne tror på tor og odin. Eller som muslimer tror på ganesha og kali. Jeg skjønner ikke hvor det logiske er i å tro på guder og ånder og diverse spøkelser som ble oppdiktet for tusenvis av år siden. Likevel så har jeg moral og etiske verdier.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har noen spørsmål til deg Den som vil kan svare: Greier du bare ikke å tro? Eller liker du ikke tanken på at det finnes en høyere makt? Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). Hva baserer du "rett og galt" på, når det som er rett for deg føles galt for en annen? Ser du opp til Richard Dawkins? Hva synes du om dødsstraff? Hva med aktiv dødshjelp? Hvorfor bryr du deg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål? Lar du barna dine tro hva de vil, eller ønsker du å dytte dem i retning av ateisme? Har du noen gang tvilt på "din tro"? Tror du på spøkelser/ånder 😛 ? Anonymkode: d6946...fad Greier du bare ikke å tro? Alle mennesker har evnen til å tro. Jeg savner en rasjonell forklaring på verdien av tro, fremfor å basere seg på de fakta man kan legge på bordet i dag. Selv om disse faktaene ikke er komplette og kanskje aldri blir det. Jeg ser verdien i håp, ikke i tro. Eller liker du ikke tanken på at det finnes en høyere makt? Jeg ser ingen støtte for det og velger derfor ikke å bruke noe tid på det. Jeg missliker ikke tanken i seg selv. Dersom en gud hadde vist seg på en sky og BEVIST seg og "han" stod for skapelsen av alt og alle så dette, så hadde jeg støtte meg til det faktumet. Det hadde også gått fra å være tro til å være faktabasert. Så selv, med en beviselig høyere makt, står ikke tro i høyere kurs hos meg. Jeg støtter diverse teorier jeg anser som sannsynlige. Det må ikke forveksles med tro som ikke kan bevises. Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). Ingen kan konkludere for definisjonen på disse adjektivene for alle andre. Å være "snill" mot Islam kan for noen involvere å kaste homofile fra hustak. Jeg støtter meg til menneskerettigheter som en sivilisasjon har kommet til enighet til. Med nok behov dekket fra Maslovs behovspyramide, ser mennesker ut til å være det jeg anser for å være snille. Forskjellige kulturer såvell som religioner har forskjellige definisjoner på å være snill. Dersom du går det gamle testamentet i sømmene så er det helt for jævelig. Det finnes ikke noe for jævelig i menneskerettighetene. Jeg vet hva jeg vil leve etter. Ikke en gang politiske parti som Høyre og SV er enige om "rettferdig". Høyre vil belønne de som jobber med mer av de pengene (mindre skatt) SV vil utjevne forskjeller mer enn de er i dag. Hva baserer du "rett og galt" på, når det som er rett for deg føles galt for en annen? Et eksempel hadde vært fint. Siden du sier "føles" vil jeg igjen støtte meg til loven. Mennesker har ansvar for sine følelser selv, men det er kanskje ikke det du tenkte på. Forskjellig verdigrunnlag skaper konflikter. Tommel ned for de som ønsker nettopp multikultur hvor mennesker med forskjellig verdigrunnlag lever side om side. Det skaper lite harmoni. Ser du opp til Richard Dawkins? Ja. Han er flink til å fortelle noe komplisert på en enkel måte som folk forstår. Han er også stort sett lite provoserende når han sier det. Mange har vegring for å ta på emner som f.eks religion, fordi de mister politiske stemmer. Han har nå blitt litt for gammel og hatt twitter tirader i sin alderdom. Husk det er forskjell på å se opp til en som sier følg bevisene og Jesus som sier følg meg. Dawkins ønsker ikke følgere, han vil at folk skal tenke kritisk og ikke følge idoler som Jesus. Noen religiøse prøver å sammenligne følgere av Dawkins til å være "som religiøse" som fulgte Jesus, på grunn av den "likheten". Det er et uredelig forsøk på å prøve å utjevne forskjellen mellom de som baserer seg på tro og de som baserer seg på fakta. Hva synes du om dødsstraff? For. De verste på planeten kan godt få det for min del, kontra at vi betaler for et livsopphold i fengsel uten verdi. Hva med aktiv dødshjelp? Dersom jeg har store smerter og aldri blir bedre og det ikke er livskvalitet, ønsker jeg det like mye for meg som som for hunden min som kan få det i dag. Hvorfor bryr du deg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål? Jeg ønsker en bedre verden i morgen enn den vi har i dag. For alle, ikke bare noen. Jeg kan bidra smått i hverdagen og litt mer gjennom interesseorganisasjoner. Betaler mye skatt, jobber som frivillig også. Prøver å være en som gir mer enn han tar i samfunnet. Lar du barna dine tro hva de vil, eller ønsker du å dytte dem i retning av ateisme? Jeg gjør det jeg kan for at barna mine skal ta så gode valg som mulig. Informerte valg. Da forsvinner religion med en gang, da tro må til der det ikke er fakta. Jeg anser det som min jobb å IKKE la barna mine ta valg som narkotika eller å ta del i religion. Rasjonelle foreldre ønsker det beste for barna sine, ikke at de tar alle valg selv. Det er vel bare religion som dytter en tro på barn. Ateister dytter egentlig ingenting. Det er bare fravær av tro og det å legge vekt på fakta. Har du noen gang tvilt på "din tro"? Jeg tviler ikke på at 2+2=4. Kommer det nye fakta, retter jeg meg deretter. I motsetning til religiøse, kan jeg endre standpunkt på sekundet dersom jeg tilegner meg ny informasjon. Tror du på spøkelser/ånder 😛 ? Nei. Jeg tar ikke del i tro. Anonymkode: b14c5...77c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Jeg tror ikke på Jesus, jeg tror ikke at det finnes en gud. Jeg har ingen behov for å tro på høyere makter, jeg savner ikke å ha en tro på noe som ikke finnes.Jeg baserer rett og galt på etikk, mine verdier og normer, min medfølelse, omtanke og empati med andre mennesker. Jeg baserer det på å være god mot andre, å behandle andre som man vil behandles selv, ha respekt og være åpen for andres måte å leve på. Jeg er i mot dødstraff. Jeg er for dødshjelp når det uansett bare går en vei, og det eneste man ønsker er å slippe mer lidelse. Richard Dawkins har jeg ikke noe forhold til. Hvorfor skulle jeg ikke bry meg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål, er det bare forbeholdt troende? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du insinuerer at ateister ikke bryr seg om det som skjer i samfunnet eller mangler et etisk og moralsk kompass? Anonymkode: c15e2...b51
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 Å være ateist blir også en form for tro, for man tror det ikke finnes noe mer enn livet her og nå. Man kan ikke vite. Så det blir like mye en tro. Anonymkode: ea076...86b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg også, utallige, da jeg er intensivsykepleier på hjerteovervåkning. Anonymkode: 28aed...4f9 Men er det ikke flott at vi er ulike, at alle får lov å føle, tro og mene det de selv mener er «riktig». Jeg er også intensivsykepleier forresten.... men har siste 3 årene kun jobbet på akuttmottaket🙂 Anonymkode: 10ee4...2bf
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Jeg er et logisk, oppdatert menneske med kunnskap. Eventyr hadde man behov for i gamle dager, den tiden er forbi. Anonymkode: 4a6e3...215
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Å være ateist blir også en form for tro, for man tror det ikke finnes noe mer enn livet her og nå. Man kan ikke vite. Så det blir like mye en tro. Anonymkode: ea076...86b Du har misforstått. Definisjonen på en ateist er fravær av tro. Anonymkode: 4a6e3...215
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 Jeg er ateist siden jeg ikke tror på noen gud, men jeg har ikke noe veldig bevisst forhold til det >Greier du bare ikke å tro? Har aldri prøvd, ser ikke behovet >Eller liker du ikke tanken på at det finnes en høyere makt? Tanken er god den, men jeg tror ikke på det >Hva er din rasjonelle grunn til å tro at man bør være "snill" mot andre mennesker, og hvordan forklarer du at definisjonen av "snill" eller "rettferdig" i din verden er relativ? (Kulturforskjeller, stammefolk mener én ting, nordmenn en annen ting). Det er kanskje ikke rasjonelt, men det er da hyggelig å være snill med hverandre. Jeg skal ikke begi meg ut på å forklare kulturforskjeller, er ikke antropolog eller kultur iter. >Hva baserer du "rett og galt" på, når det som er rett for deg føles galt for en annen? Jeg baserer min oppfatning av rett og galt på sosiale og etiske normer, samt lover og bestemmelser. Synes det er ok at alle følger samme trafikkregler, ikke sniker i kø eller bestikker læreren til barna for å oppnå fordeler. >Ser du opp til Richard Dawkins? Aner ikke hvem det er >Hva synes du om dødsstraff? Det er jeg imot. Ingen har rett til å ta andres liv. >Hva med aktiv dødshjelp? I utgangspunktet imot, men ser jo at det er humant i visse tilfeller. >Hvorfor bryr du deg om samfunnsspørsmål, politiske debatter eller etiske spørsmål? Fordi det er viktig å engasjere seg i det som foregår rundt en. >Lar du barna dine tro hva de vil, eller ønsker du å dytte dem i retning av ateisme? De kan selvsagt tro hva de vil. >Har du noen gang tvilt på "din tro"? Ja, en gang som barn prøvde jeg å be litt til gud, men ingenting skjedde. >Tror du på spøkelser/ånder 😛 ? Nei, absolutt ikke. Anonymkode: 22dac...384
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke behov for å tro på noe større enn meg selv/menneskeheten. Jeg tror ikke på noen gud, liv i verdensrommet eller liv etter døden. Jeg tror på å godt vare på det live man har, jeg har sett så mange dø at jeg tror at når hjertet slutter å slå og sirkulasjonen til hjernen opphører blir det mørkt og svart. Og livet er over. Jeg er for organdonasjon, jeg er imot dødsstraff og aktiv dødshjelp. Men jeg er definitivt for palliativ sedasjon. Jeg tror at alle mennesker har gode egenskaper i seg. Jeg tror på fordeling av godene, likhet og gjensidig respekt, og jeg forholder meg til regelverket som gjelder for det landet jeg bor i. Jeg tror på ungdommen; som er så åpne og lite fordomsfulle at hvis man er homofil, bi, lesbisk eller transe, blir man respektert og akseptert for den man er. Ungene mine får tro på hva de vil, vil de konfirmere seg kristelig, må de ta et bevisst valg og døpe seg først. De er ikke døpt. Jeg tror at godhet avler godhet. Og jeg er bevisst på å være et godt menneske; samvittighetsfull på jobb, lære ungene gode verdier, framsnakke andre, sortere søppel og fly minst mulig. Jeg tror definitivt ikke på spøkelser, ånder eller gjenferd. Flere liv eller paradis. Men jeg tror døden er for skremmende og endelig for mange, så man finner seg et halmstrå å klamre seg til i håp om noe bedre/mer etter døden. Jeg er ikke redd for å dø. Men jeg er redd for å sløse bort det livet jeg har på tull. Anonymkode: 28aed...4f9 Heng meg på alt du sa!! Vil legge til litt. I tillegg til å ikkje ha behov for å tru, så får eg det ikkje til. For meg blir det som å tru på Tor og Odin eller julenissen. Eg meinar ikkje å fornærme nokon, berre forklare korleis det følest for meg. Eg trur og på det gode i mennesket. Eg trur òg at gode gjerningar eller å gjere det gode er det som fører til eit godt samfunn for alle, inkludert meg sjølv og mine. Eg trur at det at menneska grunnleggjande er gode er det som gjer at vi er komne så langt som vi trass alt er. Ellers ville det vore eit endå tydlegare skilje på herskarar og undersåttar td. Men sidan vi menneska og kan vere lette å lede og lett kan overbevise oss sjølve til å gjere handlingar som gagnar fåtalet, eller berre oss sjølve ser verda ut som ho gjer... Eg trur òg at vi heile tida må kjempe om det gode, vi må verne om trua på det gode i menneska for om mange nok misser trua på det gode i menneska vil nok mykje av det gode i menneska faktisk og forsvinne. Eg definerer det gode som handlingar eller tankar som fører til at alle får det godt, noko som kan vere allmenngyldig og som alle kan, òg bør gjere for at samfunnet vårt skal fungere til det beste for alle. Anonymkode: d0c00...567
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har misforstått. Definisjonen på en ateist er fravær av tro. Anonymkode: 4a6e3...215 Nei, jeg har ikke misforstått.. Må gjerne innbille deg det, men det blir like fult ut å tro. Man tror det ikke finnes noe etter døden. Man tror at det kun er her og nå. Ateister selv mener jo at det er sannheten. Akkuratt som jeg har min sannhet. Men når alt kommer til alt blir det like mye en tro. For tilogmed ateister kan ikke vite.. Anonymkode: ea076...86b
Atterengang Skrevet 28. januar 2019 #21 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har misforstått. Definisjonen på en ateist er fravær av tro. Anonymkode: 4a6e3...215 Btw så er definisjonen fravær av Gudstro.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi kan forklare. Handler om energier osv. Jeg ser også mennesker både dø eller gjennopplivet i forbindelse med jobb (er sykepleier i mange år). Har helt annet syn eller opplevelse av døden enn slik du beskriver. Anonymkode: 10ee4...2bf Kan du fortelle litt mer om dette? Ble bare litt nysgjerrig.... Anonymkode: c9ac3...874
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #23 Skrevet 28. januar 2019 Så mange interessante spørsmål du hadde kan ikke svare på alle men: Jeg vet ikke hva du legger i å være ateist, men for meg er det rett og slett at jeg ikke har noen tro, uten at jeg dømmer de som har det av den grunn. Jeg føler ikke at det er noe aktivt valg jeg har tatt å være ateist, eller at jeg har belegg for å si at det er mer logisk å være ateist enn troende. Har man ikke en tro så har men ikke liksom. Og hvis jeg skulle hatt en religion, hvilken skulle det være mest logisk å velge? Jeg er veldig veldig opptatt av å være et godt menneske, være god mot andre mennesker og naturen, så det tror jeg ikke har sammenheng med religion. Er imot dødsstraff på grunn av menneskets iboende verdi. Hvordan definerer jeg hva som er godt/ondt? Ja, si det, aner ikke. Anonymkode: 833a9...0f4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #24 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har ikke misforstått.. Må gjerne innbille deg det, men det blir like fult ut å tro. Man tror det ikke finnes noe etter døden. Man tror at det kun er her og nå. Ateister selv mener jo at det er sannheten. Akkuratt som jeg har min sannhet. Men når alt kommer til alt blir det like mye en tro. For tilogmed ateister kan ikke vite.. Anonymkode: ea076...86b Feil. Du blander verbet «tror» med substantivet «en tro». Anonymkode: 4a6e3...215
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #25 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har ikke misforstått.. Må gjerne innbille deg det, men det blir like fult ut å tro. Man tror det ikke finnes noe etter døden. Man tror at det kun er her og nå. Ateister selv mener jo at det er sannheten. Akkuratt som jeg har min sannhet. Men når alt kommer til alt blir det like mye en tro. For tilogmed ateister kan ikke vite.. Anonymkode: ea076...86b Jeg tror årets ferietur i sommer kommer til å bli kjempebra. Jeg tror (håper i alle fall) ikke Trump blir gjenvalgt. Jeg tror ikke jeg liker kalvehjernesuppe. Jeg tror foreldrene mine er på hytta nå. Jeg tror det blir koselig å ha med små venner hjem fra barnehagen i morgen, og jeg tror vi skal spise pannekaker. Alt dette summerer seg ikke opp til en religion. Anonymkode: 0979c...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå