Gå til innhold

Ang menn og klesvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er det stort sett jeg og ungene  som vasker klær. Mannen vasker en del av sitt selv, men han har forbud mot å vaske mitt og barnas. Han kan virkelig ikke å vaske klær. Han blander det utroligste, ig jeg har ikke tall på hvor mange håndklær, t-skjorter, sokker og undertøy han har misfarget i vask opp gjennom årene. Ikke kan han henge opp, heller, han bare slenger det opp på snora, med ermer i krøll, og helt uten å riste ut en eneste skrukk. Han er god på svært mye, men ikke på klesvask. 

Vi har forøvrig et ganske heftig sorteringssystem, som han nå nesten mestrer. 

Klær vaskes ellers kun når på retten, så det er av og til litt jobb å vrenge. Alle må selv sørge for at klær havner i skittentøysdunk, ellers blir det ikke vasket. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På ‎24‎.‎01‎.‎2019 den 15.54, Anonym bruker skrev:

Mannen vasker klærne sine selv, så da må han gjøre akkurat som han vil.

Anonymkode: 8df99...431

Hvem vasker sengetøy, kluter, håndklær, kjøkkenhåndklær og barnetøy, da?

Anonymkode: 7f3c1...46a

Skrevet
På 24.1.2019 den 19.53, Anonym bruker skrev:

Ble litt nysgjerrig på hvilke kategorier folk har for skittentøy 😊 

Selv har jeg én kurv, men sorterer i 4 hauger når jeg skal vaske (er bare meg og sønnen på 5). Sorterer i lys og mørk 40°c, ull og 60°c. 

Anonymkode: 3f572...e28

Ull

Lys 40

Mørk 40

Lys 60

Mørk 60

Håndklær (men det er bare fordi det er så mye håndklær at det et greit å ta dem for seg selv)

Anonymkode: 5214c...3dd

Skrevet
På 24.1.2019 den 15.16, Anonym bruker skrev:

Min mann er helt lik. Ikke gjør han noe hjemme heller. Jeg kan be han gjøre noe, og det kan faktisk ta flere måneder før han gjør det. Hvis jeg prøver å gjøre det for han, kommer han dultende bak meg og sier at han skulle jo gjøre det! 🤦‍♀️ Han har blitt dullet hele livet av moren. Vi har vært sammen i 9 år, og jeg elsker han over alt på jord. Han har mange gode egenskaper, men å ta vare på hus og hjem, det kan han absolutt ikke. Men med mye mas har han sakte men sikkert blitt bedre med årene. 

Anonymkode: 0e6f5...f98

Så bra du elskar han, men eg greier ikkje å forstå korleis ein greier å la vere å irritere seg så mykje at kjærleiken fordunstar med slike menn? Men mogleg eg er under  middels glad i husarbeid... Og ikkje misforstå, eg er ikkje blandt dei som meinar ein skal kaste ut menn over ein lav sko. Eg er berre nysgjerrig fordi eg blir så utruleg sint sjølv om mannen slurvar seg unda husarbeidet... 

Skrevet
På 24.1.2019 den 23.28, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri vasket klærne til mennene jeg har bodd sammen med, ei heller han jeg nå har vært sammen med og gift med i 20 år. Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Vi har alltid hatt hver vår skittentøyskurv. Jeg vil vaske klærne mine selv så gjøres det slik jeg vil. I dagens samfunn har de fleste av oss mer enn nok klær og sengetøy til at vi kan vente med å vaske til vi har en full maskin, så vi vasker ikke halvfulle maskiner. 

Kunne ikke falt meg inn å vaske kjærestens / mannens klær. 

Barnas klær fordeler vi mellom oss. 

Barn på ungdomsskolen har egen skittentøykurv og vasker selv egne klær. 

Det går fint for alle. Barna lærer å bli selvstendige. 

Fullstending stressfri og irritasjonsfri klesvask 🙂 

Anonymkode: 309d2...467

Hva gjør dere med resten av arbeidsfordelingen? Møker dere akkurat nok snø slik deres egen bil kommer ut? 

Anonymkode: e031e...6e7

Skrevet (endret)

Tømme lommer handler vel mest om å ta vare på vaskemaskina så ikke ting og tang blir sittende fast i pumpe og andre steder de ikke skal være. 

Forøvrig er det mannen som vasker klær hjemme hos oss. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke vanskelig. Det er veldig lett. Ungdommen lærer selvstendighet. Mannen lærer selvstendighet. Det har også med det å gjøre at jeg selv vil vaske mine klær så de ikke skal bli ødelagt. Jeg vil heller ikke vaske alt det sure treningstøyet til mannen min. Jeg har for eksempel ikke vasket klær på to uker - jeg skitner ikke tøyet til særlig og bruker ullklær. Mannen har sikkert vasket 8 maskiner. 

Andre ting som matlaging, vasking av gulv, støvsuging, arbeid i hagen deler vi feks på. Noen ting er jeg bedre på enn ham, så da gjør jeg det. Samme med ham - han er god til å male store flater på huset, jeg vinduskarmer o.l. (detaljarbeid) 

Jeg ser til stadighet kvinner som gjør alt for mye for menn og barn- og så klager de på at de er slitne. Skjerpings. Det er deres egen feil, veldig ofte. 

Jeg trengte ikke å lære mannen min selvstendighet jeg. Det var han gudskjelov allerede da jeg møtte han. Ellers hadde det nok ikke blitt giftemål. 

Du beskriver en fordeling av alle andre arbeidsoppgaver i hjemmet. Jeg skjønner ikke hvorfor vasking av klær ikke kan være en del av det. 

Jeg vasker klær hjemme men mannen gjør nok MYE mer enn meg hjemme uansett. 

Skrevet
På 24.1.2019 den 23.28, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri vasket klærne til mennene jeg har bodd sammen med, ei heller han jeg nå har vært sammen med og gift med i 20 år. Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Vi har alltid hatt hver vår skittentøyskurv. Jeg vil vaske klærne mine selv så gjøres det slik jeg vil. I dagens samfunn har de fleste av oss mer enn nok klær og sengetøy til at vi kan vente med å vaske til vi har en full maskin, så vi vasker ikke halvfulle maskiner. 

Kunne ikke falt meg inn å vaske kjærestens / mannens klær. 

Barnas klær fordeler vi mellom oss. 

Barn på ungdomsskolen har egen skittentøykurv og vasker selv egne klær. 

Det går fint for alle. Barna lærer å bli selvstendige. 

Fullstending stressfri og irritasjonsfri klesvask 🙂 

Håndklær, sengeklær og kluter da? Vasker dere hver sitt av det også? 

Likestiling er fint, å være panisk redd for å gjøre hverandre tjenester er ikke så fint. 

Anonymkode: f064a...ad4

Skrevet
På 24.1.2019 den 14.53, Anonym bruker skrev:

Mannen min har en autistisk tilnærming til klesvask, og han kan eksplodere hvis jeg har, ved en glipp, vasket svarte sokker sammen med mørkt 40. Nåde meg hvis en ullsokk har havnet sammen med mørkt 60. Og jeg burde nok brenne i helvette fordi jeg ikke retter klærne før de henges til tørk, men gjør det når klærne er tørre istede (liker ikke stikke armene mine inn i kalde, våte klær) 

T-shortene hans skal brettes slik at trykken vises når de ligger i skapet, og hvis jeg flytter på en av boksene med skittent tøy på vaskerommet, må jeg bare være klar over at jeg ødelegger hans system, ikke tar hensyn til han og han mener jeg flytter ting med vilje bare for å være Jævlig. 

Forøvrig sorteres tøy i 8 kategorier her hos oss. 

Anonymkode: 359f4...bf4

Haha, min har også det, men han eksploderer heldigvis ikke om jeg gjør det annerledes😅 Om han skulle finne på å kritisere meg for brettingen får han brette selv.

Alle lommer blir sjekket før vask, uavhengig av hvem som eier plagget. Det er billigere og mer tidseffektivt å sjekke lommene enn å ødelegge maskina.

Ungene blir ropt inn på badet for å rette ut sine egne klær når de ligger i en ball, og da skal de komme nå. Mannen klarer å legge skittentøyet i kurven på en hensiktsmessig måte uten at jeg må minne om det.

Klær som ikke ligger til vask blir ikke vasket, uavhengig av hvem som eier dem.

Skrevet
7 timer siden, Gemini77/ skrev:

Jeg trengte ikke å lære mannen min selvstendighet jeg. Det var han gudskjelov allerede da jeg møtte han. Ellers hadde det nok ikke blitt giftemål. 

Du beskriver en fordeling av alle andre arbeidsoppgaver i hjemmet. Jeg skjønner ikke hvorfor vasking av klær ikke kan være en del av det. 

Jeg vasker klær hjemme men mannen gjør nok MYE mer enn meg hjemme uansett. 

Så fint for deg - min mann var et rotehue og en gris, men verdens snilleste og kjekk som fy - og slik at de fleste jeg har vært sammen med. Jeg liker orden og system. De færreste menn jeg har vært sammen med har vært slik. 😂 Jeg har jo beskrevet en fordeling av vaskingen av klær, og den fungerer utmerket. Du må gjerne kose deg med å vaske din manns klær. Good for you! 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håndklær, sengeklær og kluter da? Vasker dere hver sitt av det også? 

Likestiling er fint, å være panisk redd for å gjøre hverandre tjenester er ikke så fint. 

Anonymkode: f064a...ad4

Ja, vi vasker våre egne håndklær. (Har egne knagger til hver våre håndklær - hygienisk og lettvint.) Jeg vasker gjerne sengetøyet vårt.  De eldste barna vasker sitt eget sengetøy. Dette er en ordning som fungerer veldig fint.

Jeg tenker heller at noen kvinner lever i fortida. Vil ta mannens etternavn for det er jo så koselig og praktisk. Vil vaske for ham, for det er jo hyggelig. Gjør ditt og datt, for ellers blir det ikke gjort. Det er mange ting i hjemme som ikke kan deles på denne måten. Dette er veldig enkelt å dele slik at man har ansvaret for sitt eget.  

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi vasker våre egne håndklær. (Har egne knagger til hver våre håndklær - hygienisk og lettvint.) Jeg vasker gjerne sengetøyet vårt.  De eldste barna vasker sitt eget sengetøy. Dette er en ordning som fungerer veldig fint.

Jeg tenker heller at noen kvinner lever i fortida. Vil ta mannens etternavn for det er jo så koselig og praktisk. Vil vaske for ham, for det er jo hyggelig. Gjør ditt og datt, for ellers blir det ikke gjort. Det er mange ting i hjemme som ikke kan deles på denne måten. Dette er veldig enkelt å dele slik at man har ansvaret for sitt eget.  

Men du forklarer jo lenger oppe at alt annet i huset er fordelt. Hva er forskjellen på det og klesvasken? Absolutt ingentlng 

Anonymkode: fecbd...b25

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må vel være mye sløsing når alle vasker sitt eget tøy, må jo bli mange maskiner som ikke er fulle

Anonymkode: 01936...c41

Skrevet

Herregud, du høres slitsom ut.

Anonymkode: 0371b...25d

Skrevet

Herregud, du høres slitsom ut.

Viss det fungerar fint så er det vel ikkje noko problem? Her slutta mannen og vaske sine eigne kle fordi vaskemaskina alltid var opptatt (Eg vaska alt det andre og syns det er betre å gjere det sjølv enn at alt skal bli grått. Han har dårlegare fargesyn enn meg og skjønnar ikkje kva eg meinar) 

Anonymkode: 4a932...601

Skrevet

Ang menn og klesvask

For en overskrift. Uklart hvilken gruppe du hører til. Hvem er så generaliserende og sjåvinistisk? Er det greit å starte tråder som: Ang brune mennesker og arbeidsmoral? Forstår du ikke at det er samme lavmålnivå på det, det er bare en annen gruppe som omtales? 

Jeg skulle faktisk likt å høre hvordan du identifiserer det selv. 

Anonymkode: 7b5a0...a8c

Skrevet
På 24.1.2019 den 14.58, Anonym bruker skrev:

Det måå være tull?

Anonymkode: 8933c...c79

Hehe, høres ut som meg 😂 

Anonymkode: 33c9e...a5a

Skrevet
På 24.1.2019 den 22.08, Anonym bruker skrev:

Det kan vel det, men jeg liker det ikke fordi vi voksne bruker vårt til trening, så det blir fullt av svette. Føler det blir litt ekkelt bare, siden det ikke kan vaskes på så høy temperatur. 😛

Anonymkode: 1443c...a24

Å, da er det ikke bare jeg som tenker sånn, altså 😅 Jeg vasker også ullsokkene for seg, og de vaskes to ganger. 

Jeg har også to forskjellige kokevasker: kjøkkenkluter for seg og vaskekluter for seg.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, da er det ikke bare jeg som tenker sånn, altså 😅 Jeg vasker også ullsokkene for seg, og de vaskes to ganger. 

Jeg har også to forskjellige kokevasker: kjøkkenkluter for seg og vaskekluter for seg.

Haha kokvask tar jeg faktisk samlet; mopper, alle typer håndklær og alle typer kluter. Kokvasker det nettopp for å kunne vaske det sammen og unngå mange halvfulle maskiner. ;)

Skrevet

Viss det fungerar fint så er det vel ikkje noko problem? Her slutta mannen og vaske sine eigne kle fordi vaskemaskina alltid var opptatt (Eg vaska alt det andre og syns det er betre å gjere det sjølv enn at alt skal bli grått. Han har dårlegare fargesyn enn meg og skjønnar ikkje kva eg meinar) 

Anonymkode: 4a932...601

Når hun sier at alle oss andre lever på femtitallet så er hun skikkelig slitsom, jo. 

Skrevet

Haha kokvask tar jeg faktisk samlet; mopper, alle typer håndklær og alle typer kluter. Kokvasker det nettopp for å kunne vaske det sammen og unngå mange halvfulle maskiner. ;)

Det kokes jo, så det blir jo rent, men jeg føler likevel at det blir som å vaske ansiktet med en sur oppvaskklut 😅

Uansett så er det ikke så mange av disse maskinene, kanskje et par i mnd. Da gjør det ikke noe at de ikke er fulle, for de er med på å vaske vaskemaskinen jevnlig. 

Skrevet

Det kokes jo, så det blir jo rent, men jeg føler likevel at det blir som å vaske ansiktet med en sur oppvaskklut 😅

Uansett så er det ikke så mange av disse maskinene, kanskje et par i mnd. Da gjør det ikke noe at de ikke er fulle, for de er med på å vaske vaskemaskinen jevnlig. 

Skjønner, da er det jo greit. Vi har tydeligvis litt færre kluter og håndklær enn dere. ;)

Skrevet
På 24.1.2019 den 14.53, Anonym bruker skrev:

Mannen min har en autistisk tilnærming til klesvask, og han kan eksplodere hvis jeg har, ved en glipp, vasket svarte sokker sammen med mørkt 40. Nåde meg hvis en ullsokk har havnet sammen med mørkt 60. Og jeg burde nok brenne i helvette fordi jeg ikke retter klærne før de henges til tørk, men gjør det når klærne er tørre istede (liker ikke stikke armene mine inn i kalde, våte klær) 

T-shortene hans skal brettes slik at trykken vises når de ligger i skapet, og hvis jeg flytter på en av boksene med skittent tøy på vaskerommet, må jeg bare være klar over at jeg ødelegger hans system, ikke tar hensyn til han og han mener jeg flytter ting med vilje bare for å være Jævlig. 

Forøvrig sorteres tøy i 8 kategorier her hos oss. 

Anonymkode: 359f4...bf4

Du tuller? Og dette finner du deg i?

Anonymkode: 08b77...801

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ang menn og klesvask

For en overskrift. Uklart hvilken gruppe du hører til. Hvem er så generaliserende og sjåvinistisk? Er det greit å starte tråder som: Ang brune mennesker og arbeidsmoral? Forstår du ikke at det er samme lavmålnivå på det, det er bare en annen gruppe som omtales? 

Jeg skulle faktisk likt å høre hvordan du identifiserer det selv. 

Finn noe bedre å bruke energien på

Skrevet

Finn noe bedre å bruke energien på

Mange her inne er veldig på dersom noen i samfunnet generaliserer rundt kvinner eller mørkhudede på en negativ måte. Nå som jeg trekker en helt åpenbar parallell når dette gjøres mot menn av en kvinne, så antyder du at jeg helst ikke burde sagt noe. 

Det er tydeligvis ingen selvjustis på vegne av eget kjønn. Du kommenterer ikke innholdet mitt en gang. Lavmål å prøve å kneble en meningsmostander, uten å en gang berøre det jeg skriver. Det er vel for vanskelig å skrive at jeg har et godt poeng og at det som er skrevet nettopp er generaliserende, men det er greit sålenge kvinner gjør det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...