Gå til innhold

Ang menn og klesvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på hvilke kategorier folk har for skittentøy 😊 

Selv har jeg én kurv, men sorterer i 4 hauger når jeg skal vaske (er bare meg og sønnen på 5). Sorterer i lys og mørk 40°c, ull og 60°c. 

Anonymkode: 3f572...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selv har jeg én kurv, men sorterer i 4 hauger når jeg skal vaske (er bare meg og sønnen på 5). Sorterer i lys og mørk 40°c, ull og 60°c. 

Samme her. Eller 5. Hvitt og farget 40 grader, hvitt og farget 60 grader og ull/finvask. 

Men mannen legger aldri noe på gulvet. Alt går i skittentøyskurven. Barna også men noen klær de har tatt fra seg dagen før kan ligge der før de har fått lagt det riktig så jeg går alltid innom barna sine rom for å sjekke. 

Sjekker ikke lommer. Vrenger heller ingenting. Har aldri vært noe problem her. 

Skrevet

Jeg vasker stort sett klær og sjekker ofte lommer og separerer sokker. Har aldri tenkt at det er «uverdig»? Mannen bretter og legger alt på plass, pluss at han skifter på fire senger hver uke. Fin fordeling for oss.

Anonymkode: e08ce...6e7

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ull, mørk 40, lys 40, lys 60, mørk 60, kokevask og finvask. Men når vi ikke har noe mørk 60 som kan farge av er det ofte at  all 60 vaskes sammen. 

Anonymkode: ceb2f...859

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det måå være tull?

Anonymkode: 8933c...c79

Dessverre ikke tull. 

Anonymkode: 359f4...bf4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om jeg tror helt på denne! 

Ikke overrasket over han (syke folk finnes jo) men overrasket over deg som tollerer dette. (Hvis sant)

Anonymkode: 733f1...ce7

Det sorteres i lyst 40, mørkt 40, lyst 60, mørkt 60, lyst ull, mørkt ull, lyse treningsklær og mørke treningsklær. 8, altså.. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnas ull, voksnes ull, lys 40, mørk 40, 60, 90, finvask og sengetøy.

Anonymkode: 1443c...a24

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ull, håndduker, mørkt, lyst og 30/40. Den siste er ting som må håndvaskes,der legger jeg også klær jeg ikke vil mannen skal vaske🙈

Anonymkode: 9bc7a...1bb

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tømmer dere lommene på klærne menn kaster til vask? Jeg gjør ikke det..  dette gjør min mann selv. 😊

Om de har kastet sokkene sammenrullet og som en ball til vask, separerer dere sokkene før dere vasker de? Jeg gjør ikke det...  Min mann separerer sokkene selv.😊

Om det ligger skitne sokker på soverommet, som har ligget der leeenge, hiver dere det til vask? Gjør ikke det heller jeg... min mann legger klærne i skittentøyet.😊

Slenger mennene klærne i skittentøyet, eller legges det på gulvet? Min mann legger alle klærne i skittentøyet.😊

Jeg blir så lei av rotet til mannen. Moren har dullet og gått og plukket opp etter sine gutter dagen lang, noe som har resulterert i blant annet dette👆

Ikke får han fikset ting som skal gjøres heller...

Jeg hadde aldri plukket opp klærne etter min man. Glem det. Er ikke moren hans.

Slutt å gjøre det du også!

Anonymkode: 9de47...0d0

Skrevet

Ull, lyse klær 40, mørke klær 40, håndklær og sengetøy 70-90 ( bytter litt på), gardiner 40, bluser 30.

Skrevet

Jeg vrenger lommer og sokker, plukker opp klær som ligger på gulvet. Jeg vasker alke klær, jeg henger opp og bretter. Mannen tar all snømåking, reparerer alt som blir ødelagt. Han lager hver dag middag. Jeg tar oppvasken sammen med ungene. Føler vi har en fin arbeidsfordeling. Om vi skulle vært så regide at jeg ikke skal vrenge hans lommer og sokker, og at mannen min ikke orker å henge opp de nye bildene jeg har kjøpt, ja da tror jeg rett og slett det ville skape stor frustrasjon og misnøye. Skjønner ikke dere som er så regide! 

Anonymkode: 18d6e...ef9

Skrevet

Barnas ull, voksnes ull, lys 40, mørk 40, 60, 90, finvask og sengetøy.

Hvorfor kan ikke barnas og voksnes ull vaskes sammen? 

Anonymkode: fecbd...b25

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barnas og voksnes ull vaskes sammen? 

Anonymkode: fecbd...b25

Det kan vel det, men jeg liker det ikke fordi vi voksne bruker vårt til trening, så det blir fullt av svette. Føler det blir litt ekkelt bare, siden det ikke kan vaskes på så høy temperatur. 😛

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tømmer dere lommene på klærne menn kaster til vask? Jeg gjør ikke det.. 

Om de har kastet sokkene sammenrullet og som en ball til vask, separerer dere sokkene før dere vasker de? Jeg gjør ikke det... 

Om det ligger skitne sokker på soverommet, som har ligget der leeenge, hiver dere det til vask? Gjør ikke det heller jeg... 

Slenger mennene klærne i skittentøyet, eller legges det på gulvet? 

Jeg blir så lei av rotet til mannen. Moren har dullet og gått og plukket opp etter sine gutter dagen lang, noe som har resulterert i blant annet dette👆

#1 Pleier å ta en sjekk hvis jeg husker det

#2 Det gjør han ikke

#3 Han gjør ikke det heller

#4 Han legger det i skittentøyet, ikke på gulvet. Men kan gjerne ha et par antrekk drapert over stoler på stua. «Arbeidstøy» visstnok... 🙈

Skrevet

Her sorterer jeg kun lyst og mørkt tøy, alt blir vasket på 60° og klæra er like fine og hele uansett hva slags klær det er. 

Anonymkode: 7cab9...089

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vrenger lommer og sokker, plukker opp klær som ligger på gulvet. Jeg vasker alke klær, jeg henger opp og bretter. Mannen tar all snømåking, reparerer alt som blir ødelagt. Han lager hver dag middag. Jeg tar oppvasken sammen med ungene. Føler vi har en fin arbeidsfordeling. Om vi skulle vært så regide at jeg ikke skal vrenge hans lommer og sokker, og at mannen min ikke orker å henge opp de nye bildene jeg har kjøpt, ja da tror jeg rett og slett det ville skape stor frustrasjon og misnøye. Skjønner ikke dere som er så regide! 

Anonymkode: 18d6e...ef9

Jeg henger både opp bilder og måker snø. Mannen får jaggu bidra med klesvask altså,

Anonymkode: ff8d7...58a

Skrevet

Jeg har aldri vasket klærne til mennene jeg har bodd sammen med, ei heller han jeg nå har vært sammen med og gift med i 20 år. Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Vi har alltid hatt hver vår skittentøyskurv. Jeg vil vaske klærne mine selv så gjøres det slik jeg vil. I dagens samfunn har de fleste av oss mer enn nok klær og sengetøy til at vi kan vente med å vaske til vi har en full maskin, så vi vasker ikke halvfulle maskiner. 

Kunne ikke falt meg inn å vaske kjærestens / mannens klær. 

Barnas klær fordeler vi mellom oss. 

Barn på ungdomsskolen har egen skittentøykurv og vasker selv egne klær. 

Det går fint for alle. Barna lærer å bli selvstendige. 

Fullstending stressfri og irritasjonsfri klesvask 🙂 

Anonymkode: 309d2...467

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri vasket klærne til mennene jeg har bodd sammen med, ei heller han jeg nå har vært sammen med og gift med i 20 år. Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Vi har alltid hatt hver vår skittentøyskurv. Jeg vil vaske klærne mine selv så gjøres det slik jeg vil. I dagens samfunn har de fleste av oss mer enn nok klær og sengetøy til at vi kan vente med å vaske til vi har en full maskin, så vi vasker ikke halvfulle maskiner. 

Høres jo ut som en grei løsning, særlig hvis man ikke har små barn. 

I motsetning til nesten alt annet husarbeid liker jeg å vaske klær. Jeg liker prosessen, alt fra å lese vaskeanvisningen til sortering og bretting....

Sette på en klesvask, gjøre noe annet mens maskina går. Snart kan vi henge opp klær ute, og ta de inn velduftende...😉

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, vi er tydeligvis veldig ulike. Med én vaskemaskin og fem personer kan jeg aldri se for meg at den ville vært ledig når man trenger maskinen.

Da må man ha fem skittentøyskurver, og alle må spare til de har full maskin i alle kategorier? Jeg kan heller ikke se for meg hvordan en person skal samle opp ull til en full maskin, eller en full maskin med mørk 40, lys 40, lys 60, mørk 60, kokevask??? Vi som samlet familie vasker en eller to av hver av disse i uka. En person ville da vasket en maskin med mørk 40 hver femte uke? Så mye klær har ikke vi. 

Anonymkode: ceb2f...859

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tømmer dere lommene på klærne menn kaster til vask? Jeg gjør ikke det.. 

Om de har kastet sokkene sammenrullet og som en ball til vask, separerer dere sokkene før dere vasker de? Jeg gjør ikke det... 

Om det ligger skitne sokker på soverommet, som har ligget der leeenge, hiver dere det til vask? Gjør ikke det heller jeg... 

Slenger mennene klærne i skittentøyet, eller legges det på gulvet? 

Hvorfor tror du at dette har noe med kjønn å gjøre? Mennesker er forskjellige. 

Anonymkode: 7b5a0...a8c

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnas klær fordeler dere mellom dere?

Synes dere drar likestillingen litt forlangt. Gud forby om du en gang vasker mannens sokker fordi han puttet de i feil skittentøyskurv.

Synes en bedre og kanskje også mer økonomisk løsning hadde vært at barna har en mnd hvor de er ansvarlig for klesvaskem til hele familien, i stedet for at de kun vasker sine egne klær. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har en autistisk tilnærming til klesvask, og han kan eksplodere hvis jeg har, ved en glipp, vasket svarte sokker sammen med mørkt 40. Nåde meg hvis en ullsokk har havnet sammen med mørkt 60. Og jeg burde nok brenne i helvette fordi jeg ikke retter klærne før de henges til tørk, men gjør det når klærne er tørre istede (liker ikke stikke armene mine inn i kalde, våte klær) 

T-shortene hans skal brettes slik at trykken vises når de ligger i skapet, og hvis jeg flytter på en av boksene med skittent tøy på vaskerommet, må jeg bare være klar over at jeg ødelegger hans system, ikke tar hensyn til han og han mener jeg flytter ting med vilje bare for å være Jævlig. 

Forøvrig sorteres tøy i 8 kategorier her hos oss. 

Hva med at han vasker sine egne klær? Eventuelt at du flytter?

Anonymkode: e031e...6e7

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det her syns jeg er en latterlig teit løsning. Det naturlige er selvfølgelig at man har felles skittentøyskurv og at begge vasker alles klær. Jeg har vasket min samboers klær fra vi flyttet sammen, akkurat som han har vasket mine klær. 

Anonymkode: 77348...f32

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fungerer tydeligvis for dere, men du høres bare litt vanskelig ut. 

Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Hvis jeg lager mat til hele familien og kona tar en 40 graders vask med klær til to voksne og to barn i samme maskin. Er dette gammeldags? Hva hvis jeg vasker og hun lager mat, er det 1950-talls? Vi tar da med alt tøy som skal på samme program, jeg tror de alle fleste gjør det og ikke har de brylkrem i håret.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 25.1.2019 den 15.05, Anonym bruker skrev:

Fungerer tydeligvis for dere, men du høres bare litt vanskelig ut. 

Kan ikke forstå at noen frivillig går med på det. Så 1950-talls. 

Hvis jeg lager mat til hele familien og kona tar en 40 graders vask med klær til to voksne og to barn i samme maskin. Er dette gammeldags? Hva hvis jeg vasker og hun lager mat, er det 1950-talls? Vi tar da med alt tøy som skal på samme program, jeg tror de alle fleste gjør det og ikke har de brylkrem i håret.

Det er virkelig ikke vanskelig. Det er veldig lett. Ungdommen lærer selvstendighet. Mannen lærer selvstendighet. Det har også med det å gjøre at jeg selv vil vaske mine klær så de ikke skal bli ødelagt. Jeg vil heller ikke vaske alt det sure treningstøyet til mannen min. Jeg har for eksempel ikke vasket klær på to uker - jeg skitner ikke tøyet til særlig og bruker ullklær. Mannen har sikkert vasket 8 maskiner. 

Andre ting som matlaging, vasking av gulv, støvsuging, arbeid i hagen deler vi feks på. Noen ting er jeg bedre på enn ham, så da gjør jeg det. Samme med ham - han er god til å male store flater på huset, jeg vinduskarmer o.l. (detaljarbeid) 

Jeg ser til stadighet kvinner som gjør alt for mye for menn og barn- og så klager de på at de er slitne. Skjerpings. Det er deres egen feil, veldig ofte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...