Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som har chattet med en mann på nett i ca en mnd. Denne mannen bor i ett annet land, de har aldri møtt hverandre, men i følge venninnen min er de kjærester. 

Den siste uka har denne mannen fortalt henne at han er bekymret over økonomien fordi at faren hans er syk. Det koster en del å reise til sykehus, medisiner, behandling, undersøkelser osv. 

I følge venninnen min har han aldri spurt om penger. Men hun synes så synd på han at hun vil sende han penger. Jeg har sagt at jeg er overbevist om at dette er svindel. Men det vil hun ikke høre på, for han har sagt at han elsker henne. 

Venninnen min er ufør og har dårlig råd. Hvordan kan jeg forklare henne at hun ikke må sende penger?Hun er en voksen dame, men noen ganger er hun litt "enkel" i tankegangen. Kan jeg ta kontakt med fylkeslegen fordi at jeg er bekymret? Hun har vært gjennom mye på kort tid (flere dødsfall i familien b.la)

Anonymkode: 0f93a...38f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt svindel. Du må fortelle henne det i klartekst.

Anonymkode: 3fada...8db

Skrevet

Jøss, og dette kom du på akkurat mens TLC senere dokumentar om akkurat samme tema...

Kanskje du bare skal se på programmet. Finn et nettsted hvor deltakerne diskuteres 

Anonymkode: 8aea7...5cc

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, og dette kom du på akkurat mens TLC senere dokumentar om akkurat samme tema...

Kanskje du bare skal se på programmet. Finn et nettsted hvor deltakerne diskuteres 

Anonymkode: 8aea7...5cc

Hva heter dokumentaren? Så på TLC, men fant den ikke.

Anonymkode: 8fb29...ecb

Skrevet

Svindel ja. Søk på følgende på Google:

dr phil catfish episode

Du vil da få opp både artikler og YouTube av episoden. 

Anonymkode: 6de3c...e13

Skrevet

Så teit er det rett og slett ikke lov til å være! Det har nettopp vært vis utallige eksempler på klassiske svindlere, som bruker eksakt fremgangsmåte som denne «nettkjæresten» 

Anonymkode: 0b1cd...aef

Skrevet

Det har vært fremme på tv2 også, var det i programmet som heter etterlyst tro? 

Anonymkode: d67a5...48f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært fremme på tv2 også, var det i programmet som heter etterlyst tro? 

Åsted Norge. 

Skrevet

Men jeg har snakket med henne om dette. Både rundt grøten og i klartekst.Hun tror meg ikke, for denne kjæresten har jo sagt st han elsker henne. Hun har i det siste blitt veldig naiv og blåøyd. 

Hva kan jeg gjøre da? Å se ett tv program hjelper ikke. Kan jeg da sende en bekymringsmelding til kommuneoverlegen eller fylkeslegen? Jeg er usikker på om hun greier å ivareta seg selv, da hun tar mange dumme beslutninger og gjør veldig mye rart for tiden. Men det er jo ingen spesifikk sykdom heller... 

Skrevet

Så vidt jeg har forstått er det ingenting du kan gjøre... Banken kan ta kontakt med henne om de ser at penger forsvinner til utlandet, for å spørre eller fortelle at de tror hun er utsatt for svindel. Men så lenge hun ikke er umyndiggjort og sender penger frivillig kan du gjøre lite.

Fortell henne at du tror denne personen er en svindler, og vær der for henne når hun finner ut at du har rett. Mer enn det tror jeg ikke du kan gjøre.

Står litt om det her:

https://www.dagbladet.no/kultur/trodde-hun-hadde-funnet-kjaerligheten--ble-svindlet-for-flere-hundre-tusen/68892391

Skrevet

Siden ingenting hjelper så la hun gjøre det, det går bare utover henne. Kanskje hun lærer. Så kan du si senere: Hva var det jeg sa. Folk er så idiotiske. 

Anonymkode: a1f71...519

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...