Gå til innhold

Hvor mye ukepenger og hva skal de dekke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye ukepenger får barna deres og hva skal ukepengene dekke? Det er jo ikke noe poeng i ukepenger hvis vi uansett betaler "alt" for ungene og de lærer jo heller ingenting hvis det ikke er noe system på hva pengene skal gå til.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: ad908...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine får ikke ukepenger før ungdomsskolen, og da får de kort i banken, egen konto og app på telefonen som viser saldo og hvor pengene er brukt. De får da månedslønn og ikke ukelønn.

Akkurat nå har jeg en 15 åring og en 17 åring som får lommepenger, 9. og 2.klasse. Eldste får 1.000 kr og yngste får 750 kr i måneden. Det dekker alt av forbruk, kino, kantine, bowling, luksus som gensere av dyre merker o.l. pluss sparing. De får ikke noe mer penger av meg.

Jeg holder de med klær og hygieneartikler.

Eldste har jobb i tillegg da, men jeg synes det er helt feil at han skal miste lommepengene fra meg fordi han har fått jobb, så pengene fra meg går direkte til sparing nå som han tjener egne lommepenger. 

Anonymkode: ba4b8...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke komt så langt at barna skal ha ukepenger ennå, men har begynt å tenke på det. De skal få ukelønn utifra den innsatsen de legger oppgavene. (Innsatsen, ikke mengde jobb. Er toalettskåla så rein at jeg kan spise middag på den, får de mer da, enn hvis de slurvevasker begge badene).

Jeg skal betale det som er nødvendig helt til de er 18 (er planen). Men skal de ha bestemte ting, den jakken, den mobilen osv, får de spare opp selv. Jeg kan selvsagt bidra, f.eks. hvis jeg allerede skal kjøpe en mobil de, men de vil ha en dyrere, kan jeg betale summen til den billigeste, så betaler de resten med egne penger.

Anonymkode: 00ad2...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke komt så langt at barna skal ha ukepenger ennå, men har begynt å tenke på det. De skal få ukelønn utifra den innsatsen de legger oppgavene. (Innsatsen, ikke mengde jobb. Er toalettskåla så rein at jeg kan spise middag på den, får de mer da, enn hvis de slurvevasker begge badene).

Jeg skal betale det som er nødvendig helt til de er 18 (er planen). Men skal de ha bestemte ting, den jakken, den mobilen osv, får de spare opp selv. Jeg kan selvsagt bidra, f.eks. hvis jeg allerede skal kjøpe en mobil de, men de vil ha en dyrere, kan jeg betale summen til den billigeste, så betaler de resten med egne penger.

Anonymkode: 00ad2...d63

Jeg personlig synes det er kjempeteit å koble lommepenger mot husarbeid. Ingen får betalt for å gjøre husarbeid, der må alle i en husholdning bidra, uten å ha noe "hva får jeg for det" holdning.

Jeg får ikke betalt for å gjøre husarbeid, det gjør ikke ungene mine heller. Jeg forventer at de bidrar fordi de bor her, og alle bidrar etter evne og alder.

Lommepenger får de fordi jeg er mammaen deres og jeg forsørger dem til de blir i stand til det selv.

Men de kan godt få betalt for en ekstra jobb da, jeg kan godt si til min 15-åring at han får penger om han vasker bilen min e.l. 

Anonymkode: ba4b8...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 7 som får 50 kr i uka, og det skal dekke lørdagsgodt og annet småtteri. Evt kan han spare til noe større om han vil.

Anonymkode: 927f4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig synes det er kjempeteit å koble lommepenger mot husarbeid. Ingen får betalt for å gjøre husarbeid, der må alle i en husholdning bidra, uten å ha noe "hva får jeg for det" holdning.

Jeg får ikke betalt for å gjøre husarbeid, det gjør ikke ungene mine heller. Jeg forventer at de bidrar fordi de bor her, og alle bidrar etter evne og alder.

Lommepenger får de fordi jeg er mammaen deres og jeg forsørger dem til de blir i stand til det selv.

Men de kan godt få betalt for en ekstra jobb da, jeg kan godt si til min 15-åring at han får penger om han vasker bilen min e.l. 

Anonymkode: ba4b8...8a1

Som sagt, jeg har ikke komt så langt i planleggingen. Det med doskålen var bare ett hypotetisk eksempel. Jeg forventer allerede at de bidrar med husarbeid. Rydde av middagsbordet, rydde leker, tørke opp eget søl osv. Men de kommer ikke til å få penger gratis av meg heller. De må legge inn en innsats. (Skal og nevne at de får 200,- hver inn på sparekonto hver mnd. Den kontoen dispinerer jeg og pappa, og de skal få den når de blir 18).

Anonymkode: 00ad2...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har alle barna faste plikter som de må gjøre, i tillegg kan de tjene mer ved å utføre husarbeid mannen eller jeg normalt gjør.

9 år: 25 kr uken.

11 år: 35 kr uken.

14 år: 100 kr uken, skal dekke lørdagsgodt ol. Får penger på kantinekort utenom.

16 år: 300 kr uken. Skal dekke kantine, kino, ut å spise ol., men hender vi gir litt mer dersom han er tom og alle vennene skal ut.

Vi kjøper inn alt av klær, hygieneartikler osv. Dersom, eller når, de vil shoppe klær og sko selv, vil de få høyere beløp. Foreløpig er bare yngstemann interessert i shopping, og hun er for liten.

Anonymkode: 4e900...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig synes det er kjempeteit å koble lommepenger mot husarbeid. Ingen får betalt for å gjøre husarbeid, der må alle i en husholdning bidra, uten å ha noe "hva får jeg for det" holdning.

Jeg får ikke betalt for å gjøre husarbeid, det gjør ikke ungene mine heller. Jeg forventer at de bidrar fordi de bor her, og alle bidrar etter evne og alder.

Lommepenger får de fordi jeg er mammaen deres og jeg forsørger dem til de blir i stand til det selv.

Men de kan godt få betalt for en ekstra jobb da, jeg kan godt si til min 15-åring at han får penger om han vasker bilen min e.l. 

Anonymkode: ba4b8...8a1

Det handler jo om å lære barn å jobbe, for da tjener man penger. Mine barn er 5 og 7 år, får lommepenger som dekker lørdagsgodtet, og en liten slant på sparebøssa. Dette får de ved å ha små oppgaver i hjemmet som sette på plass skoa, henge opp jakke, lue i skapet, sette på plass asjetten etter måltider. Når de blir eldre endres oppgavene, da dette såklart er et selvfølge at man gjør etter seg. Men målet er at de tidlig skal forstå at penger tjenes. Vi har sett på våre egne unge ansatte at arbeidsmoral virkelig er mangelvare. Noen glimter til, men det er mye som tyder på at de er vane med å få,få ,få...

Anonymkode: c3616...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler jo om å lære barn å jobbe, for da tjener man penger. Mine barn er 5 og 7 år, får lommepenger som dekker lørdagsgodtet, og en liten slant på sparebøssa. Dette får de ved å ha små oppgaver i hjemmet som sette på plass skoa, henge opp jakke, lue i skapet, sette på plass asjetten etter måltider. Når de blir eldre endres oppgavene, da dette såklart er et selvfølge at man gjør etter seg. Men målet er at de tidlig skal forstå at penger tjenes. Vi har sett på våre egne unge ansatte at arbeidsmoral virkelig er mangelvare. Noen glimter til, men det er mye som tyder på at de er vane med å få,få ,få...

Anonymkode: c3616...6b6

Selvfølgelig, og det lærer de ved å ta andre arbeidsoppgaver hjemme, hos naboer og etterhvert i skikkelig jobb. Eldste her er 17 år og jobber som ekstrahjelp minst to ganger i uka i butikk mens han sparer til bil og egenkapital til bolig. Nest eldste har akkurat fylt 15 år både klipper gress, måker snø, lufter hunder osv for lønn.

Husarbeid derimot gjør man ikke for penger, det gjør man fordi man bor i huset og da er det en selvfølge å hjelpe til.

Men det finnes mange veier til Rom, mine barn lærer absolutt arbeidsmoral selv om de får lommepenger uavhengig av husarbeid. Jeg sier ikke at din måte er feil, bare at vi gjør det annerledes her hjemme.

Anonymkode: ba4b8...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor mye ukepenger får barna deres og hva skal ukepengene dekke? Det er jo ikke noe poeng i ukepenger hvis vi uansett betaler "alt" for ungene og de lærer jo heller ingenting hvis det ikke er noe system på hva pengene skal gå til.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: ad908...13e

6 åringen : 250 i uka, skal dekke kino og fotball/hockey kamper

12 åringen : 500 i uka : busskort og hobbyer

16 åringen : 1400 hver mnd

19 åringen : tjener egene penger

Anonymkode: 90c98...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6 åringen : 250 i uka, skal dekke kino og fotball/hockey kamper

12 åringen : 500 i uka : busskort og hobbyer

16 åringen : 1400 hver mnd

19 åringen : tjener egene penger

Anonymkode: 90c98...8ca

Hvorfor får 12-åringen mer enn 16-åringen?

Anonymkode: ba4b8...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6 åringen : 250 i uka, skal dekke kino og fotball/hockey kamper

12 åringen : 500 i uka : busskort og hobbyer

16 åringen : 1400 hver mnd

19 åringen : tjener egene penger

Anonymkode: 90c98...8ca

6 åringen 250 kr og 16 åringen 1400?? Hva i allverden skal de med så mye penger??

Anonymkode: 38d55...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, og det lærer de ved å ta andre arbeidsoppgaver hjemme, hos naboer og etterhvert i skikkelig jobb. Eldste her er 17 år og jobber som ekstrahjelp minst to ganger i uka i butikk mens han sparer til bil og egenkapital til bolig. Nest eldste har akkurat fylt 15 år både klipper gress, måker snø, lufter hunder osv for lønn.

Husarbeid derimot gjør man ikke for penger, det gjør man fordi man bor i huset og da er det en selvfølge å hjelpe til.

Men det finnes mange veier til Rom, mine barn lærer absolutt arbeidsmoral selv om de får lommepenger uavhengig av husarbeid. Jeg sier ikke at din måte er feil, bare at vi gjør det annerledes her hjemme.

Anonymkode: ba4b8...8a1

Ja, enig 😅👍🏻

Anonymkode: c3616...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...