Gå til innhold

hvor lenge skal man amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Verken skrivefeil eller trolling. 

Følger barnets behov (amming ved leggetid / om morgenen).

Anonymkode: 6a7a2...600

ÆSJ. så ekkelt. man ammer da ikke så store barn, ingen normale 5,5 åringen vil det frivillig. han begynner snart på skolen. til 2 år er greit, for det er jo abefalt,men dette var DRØYT

Anonymkode: 02a70...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verken skrivefeil eller trolling. 

Følger barnets behov (amming ved leggetid / om morgenen).

Anonymkode: 6a7a2...600

Ingen 5-åringer har behov for morsmelk

Anonymkode: e4b72...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen 5-åringer har behov for morsmelk

Anonymkode: e4b72...7f6

Bland deg utenom. Hun velger selv hva hun gjør!

Anonymkode: 1f8ef...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bland deg utenom. Hun velger selv hva hun gjør!

Anonymkode: 1f8ef...d31

Og jeg bestemmer selv hva jeg vil svare på

Anonymkode: e4b72...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet eldste i 4 mnd, han skrek hver gang og fikk ikke nok melk. 

Mellomste slutta sjøl når hu var 10-11mnd. 

Minste til han var nesten 3,5 år. Han slutta ikke selv og ble syk hver gang vi prøvde å slutte. Nå er han straks fire, han kan fort finne på å «kose» med puppen med hånda om morningen i senga, men ikke mer amming. 

Anonymkode: 3206c...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Innfør mat som banan etc. fra 4 måneder. Det er viktigere enn hvor lenge du ammer. Da råd om fast føde fra 6 mnd. ble revurdert, ble det holdt til 6 måneder for å "sende signaler" om at amming er viktig. En andel barn utvikler seg raskere med fast føde fra 4 måneder. Ergo, amming er ikke lenger fullverdig alene for en andel barn fra den alderen. Spesielt motorisk ble barn bedre tidligere.

Det er også verdt å merke seg at ingen studie har vist noen positiv effekt på amming ut over nemlig 4 måneder. Du kan amme så lenge du vil. Bare godt det, bare ikke fullamming. Du kunne ikke levd på morsmelk alene du heller. 

Sjekk opp artikler om rådet som bestemmer retningslinjene og reaksjonene fra fagmiljøet. 

Anonymkode: 674ba...926

Innføre mat som banan? På hvilket grunnlag mener du banan er så hensiktsmessig? Banan er næringsfattig sett opp mot mange andre matvarer. Banan er ikke et næringstett måltid. La oss ta søtpotetmos med eggeplomme som eksempel. Eggeplomme inneholder alt utenom vitamin C og dette vitaminet fås fra søtpotetmos. 

Hvilken mat barn spiser sine første 3 leveår har stor betydning for helsa resten av livet så å velge næringstett mat er meget viktig 

Anonymkode: 1bc6c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg bestemmer selv hva jeg vil svare på

Anonymkode: e4b72...7f6

Så får dere i det minste svare respektfullt.

Anonymkode: 1f8ef...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet jenta mi til hun var nærmere fire, i tandem med lillebror på slutten. Jeg kunne amme offentlig til de var rundt året før blikkene kom. Kommentarene kom da vi nærmet oss to. Fra tre år var det vel så godt som en hemmelighet. 

Anonymkode: e8252...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Innføre mat som banan? På hvilket grunnlag mener du banan er så hensiktsmessig? Banan er næringsfattig sett opp mot mange andre matvarer. Banan er ikke et næringstett måltid. La oss ta søtpotetmos med eggeplomme som eksempel. Eggeplomme inneholder alt utenom vitamin C og dette vitaminet fås fra søtpotetmos. 

Hvilken mat barn spiser sine første 3 leveår har stor betydning for helsa resten av livet så å velge næringstett mat er meget viktig 

Anonymkode: 1bc6c...02e

Banan er et eksempel. Takk for at du tok opp det minst viktige ved det jeg skrev. 

Når det er sagt er banan helt super mat for babyer og voksne, som mye annet. Banan er ikke næringsfattig. Sundt, lett å mose, lett å spise. Lenk til en troverdig kilde som sier A: banan er næringsfattig B: ikke egnet for små barn.

Her er mine funn: 

Nettdoktor https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/babymat.php 

http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/de-forste-smaksprovene/

https://altformamma.no/artikler/190/article/item/null/når-kan-barnet-spise-hva  

Anonymkode: 674ba...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 16.32, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare ekkelt

Anonymkode: e4b72...7f6

La henne nå amme ungen så lenge hun vil. Det er hennes sak.

Blir så irritert på hva folk skal mene om amming. Noen babyer er glad i puppen og vil die lenge lenge mens andre ikke vil ha mer pupp etter et par mnd. Begge deler ER HELT GREIT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 16.13, Anonym bruker skrev:

Banan er et eksempel. Takk for at du tok opp det minst viktige ved det jeg skrev. 

Når det er sagt er banan helt super mat for babyer og voksne, som mye annet. Banan er ikke næringsfattig. Sundt, lett å mose, lett å spise. Lenk til en troverdig kilde som sier A: banan er næringsfattig B: ikke egnet for små barn.

Her er mine funn: 

Nettdoktor https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/babymat.php 

http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/de-forste-smaksprovene/

https://altformamma.no/artikler/190/article/item/null/når-kan-barnet-spise-hva  

Anonymkode: 674ba...926

Sammenliknet med eggeplomme så er banan næringsfattig. Det er det flere med utdannelse innen ernæring som har sagt. Jeg leser og holder meg oppdatert om ernæring ukentlig så jeg kan litt om det. 

En banan gir bare kortvarig energi og blodsukkersvingninger i motsetning til eggeplomme som gir masse nyttig næring, eks magnesium, jern, samt vitamin B12 som er essensielt for eks nervesystemet, bare for å nevne noen. Både fett og proteiner er særdeles viktig å få i seg til samtlige måltider og da særlig for babyer/barn i konstant utvikling og banan inneholder ingen av delene 😉 Banan inneholder kalium, ellers lite næring. 

Anonymkode: 1bc6c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet første til hun var 13 mnd. Da var hun uinteressert i puppen og det var helt supert. Da jeg gikk gravid med nr 2 var jeg fast bestemt på at jeg skulle amme omtrent like lenge, og tenkte at de som ammet barn på 2 år ikke var flinke/konsekvente nok til å avvenne barnet. Vel, minste er nå 2,5 og jeg ammer enda. Kun på kvelden før han skal sove. Har planlagt å slutte ofte, men hver gang har det skjært seg 😉 skal slutte snart tenker jeg .

Anonymkode: 5e5f7...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

La henne nå amme ungen så lenge hun vil. Det er hennes sak.

Blir så irritert på hva folk skal mene om amming. Noen babyer er glad i puppen og vil die lenge lenge mens andre ikke vil ha mer pupp etter et par mnd. Begge deler ER HELT GREIT!!!

En 5 åring er ingen baby

Anonymkode: e4b72...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Ammet eldste i 14 måneder, ammer fortsatt yngste på 5,5 år.

Anonymkode: 6a7a2...600

Ungen skal snart begynne på skolen....

Jeg ammet mellomste til hun var 1,5 år og synest det var drøyt og unødvendig.Ammet  henne bare om kvelden når hun var bikket 1 år.

Anonymkode: f1d37...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Ammet eldste i 14 måneder, ammer fortsatt yngste på 5,5 år.

Anonymkode: 6a7a2...600

Gir du barnet pupp? Eller pumper du? Hva tenker du å gjøre ved skolestart hvis du gir pupp? Har noen reagert på dette ? 

Anonymkode: 5cc31...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ammer så lenge du og barnet ønsker det. Verdens helseorganisjon anbefaler til barnet er to, mens i vestlige land anbefales det som regel til barnet er ett år gammelt. Ammingen skal fungere for både mor og barn, så hvis du selv føler deg ferdig før barnet er ett år gammelt, kan du bytte til MME uten skyldfølelse. MME inneholder alt babyen trenger, og statistisk sett er det ingen forskjell på babyer som fikk morsmelk vs de som får MME. 

Personlig reagerer jeg ikke hvis folk ammer babyer opp til ett år offentlig. Etter det synes jeg det begynner å bli rart å amme offentlig siden barn ikke har behov for morsmelk etter det og det er ingen god grunn til å stoppe mens man er ute for å amme et så stort barn. Reagerer imidlertid ikke hvis folk sier de ammer ved leggetid helt frem til barnet er 3 år gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pobie skrev:

Du ammer så lenge du og barnet ønsker det. Verdens helseorganisjon anbefaler til barnet er to, mens i vestlige land anbefales det som regel til barnet er ett år gammelt. Ammingen skal fungere for både mor og barn, så hvis du selv føler deg ferdig før barnet er ett år gammelt, kan du bytte til MME uten skyldfølelse. MME inneholder alt babyen trenger, og statistisk sett er det ingen forskjell på babyer som fikk morsmelk vs de som får MME. 

Personlig reagerer jeg ikke hvis folk ammer babyer opp til ett år offentlig. Etter det synes jeg det begynner å bli rart å amme offentlig siden barn ikke har behov for morsmelk etter det og det er ingen god grunn til å stoppe mens man er ute for å amme et så stort barn. Reagerer imidlertid ikke hvis folk sier de ammer ved leggetid helt frem til barnet er 3 år gammelt. 

Så hvis babyer er over ett år så reagerer du på offentlig amming? Tenk å ha så snever tankegang. Folk som deg skaper fordommer. Håper du ikke videreformidler dine fordommer til dine barn

Anonymkode: 1bc6c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge det er vanlig å amme, men jeg ammet til de var et år. Etter det synes jeg det var ekkelt, så da sluttet jeg.

jeg reagerer ikke mye på amming, men når barn blir så store at de sier «pupp» eller noe annet når de vil ammes, så reagerer jeg. Reagerte veldig på ei jeg kjenner som ammet til barnet var litt over 3 år. 

Anonymkode: f55e4...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvor lenge det er vanlig å amme, men jeg ammet til de var et år. Etter det synes jeg det var ekkelt, så da sluttet jeg.

jeg reagerer ikke mye på amming, men når barn blir så store at de sier «pupp» eller noe annet når de vil ammes, så reagerer jeg. Reagerte veldig på ei jeg kjenner som ammet til barnet var litt over 3 år. 

Anonymkode: f55e4...963

Du har ingenting med hvor lenge andre ammer sine barn. Håper du ikke viderefører disse sneversynte holdningene til dine barn. 

Synes det er drøyt å betrakte amming etter ett år som ekkelt. Amming er helt naturlig. 

Anonymkode: 1bc6c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis babyer er over ett år så reagerer du på offentlig amming? Tenk å ha så snever tankegang. Folk som deg skaper fordommer. Håper du ikke videreformidler dine fordommer til dine barn

Anonymkode: 1bc6c...02e

Med "reagerer" mener jeg ikke at jeg sier eller gjør noe som helst. Bare at jeg tenker det er rart siden det ikke finnes noen god grunn for det, men jeg tenker heller ikke noe negativt om folk som ammer barn eldre enn ett år. Jeg bare svarte på spørsmålet om når det begynner å bli rart for andre at man ammer, og for meg er det når de ikke lenger trenger morsmelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ingenting med hvor lenge andre ammer sine barn. Håper du ikke viderefører disse sneversynte holdningene til dine barn. 

Synes det er drøyt å betrakte amming etter ett år som ekkelt. Amming er helt naturlig. 

Anonymkode: 1bc6c...02e

Nå er jo faktisk spørsmålet hva andre tenker og føler om det, så da er det lov å svare på et personlig spørsmål uten at alle som mener noe annet enn deg er sneversynte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Ammet eldste i 14 måneder, ammer fortsatt yngste på 5,5 år.

Anonymkode: 6a7a2...600

Så lenge dette er noe både du og barnet ditt er komfortable med, så må jo dette være supert :) ❤️

Ammer fremdeles yngste her på kvelden, for kos. Han blir 3 nå i feb :)

Anonymkode: 93eee...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Dere som ammer/ammet lenge, uansett alder: 👏🏻👏🏻👏🏻

Ikke hør på andres fordommer. Det betyr ikke noe, det er dere og barnet som skal være komfortable med det. Er dette noe dere begge vil, så go for it 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...