Gå til innhold

hvor lenge skal man amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge er det vanlig å amme?

Hvor lenge kan noen amme uten at du reagerer? 

Anonymkode: 6d97c...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så lenge man føler det er riktig tenker jeg.

nr 1 var ikke intressert i puppen, så han fikk bare flaske

nr 2 ammet jeg til han var 6mnd ,da var han ikke intressert mer

nr 3 var nesten 2

nr 4 var lik første

Anonymkode: 02a70...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig stusser jeg når noen ammer treåringer og oppover, men to år er innafor👍🏼 

Vanlig vet jeg ikke, men de fleste jeg kjenner som hr ammet har gjort det opp mot året☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en føler seg konfertabel med det 🤷‍♀️

Nummer 1 her klarte jeg bare amme 3mnd,så flaske/mme til han var ca 2

Lillebroren har ammet perfekt fra dag en, og er nå 1år og 3mnd stil going strong. Fortsetter så lenge han vil. Bryr meg fletta om hva andre mener :)

Anonymkode: 184a4...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammet første til hun var 14 mnd. Da ville hun ikke mer. 

Får se hva nr 2 vil. 

Personlig synes jeg man kan amme hvor lenge man vil men på et tidspunkt blir det mer kos og mer privat. 

Har en venninne som ammer sin 2,5 åring stadig støtt, overalt. Hun trenger ikke dra frem puppen på tbanen gjennom alt vintertøy tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet så lenge det passet oss. 

1. Til 8 måneder da jeg ble gravid

2. 1 år

3. 18 måneder 

Når det gjelder andre kvinner som ammer, er jeg bare misunnelig når jeg ser der dem amme. Det var en koselig og fin periode å amme. Når jeg ser mindre eller større barn amme, har jeg lært å ikke ha egen mening angående ting som ikke angående situasjoner der ingen spør meg om mening.

Om det passer barn og mor, da er det rett frem. Spesielt gjelder det amming der det er så mange fordeler med amming.

Anonymkode: be0e1...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til han var 1 år og 10 mnd. Var enkelte som hadde noen reaksjoner, men det tok jeg meg ikke nær av. 

Anonymkode: 1f8ef...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge er det vanlig å amme?

Hvor lenge kan noen amme uten at du reagerer? 

Anonymkode: 6d97c...067

Man ammer så lenge man har lyst. 

Jeg ammet første barnet til hun var 2 år. Det er jeg veldig glad for. Det er nok noe av grunnen til at hun for det meste har vært frisk og de gangene hun først har vært syk har det vært mildt forløp 

Planen er det samme med barn nummer 2 som kommer i juni

Anonymkode: 1bc6c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet mine til de var rundt 1år. Andre ammer kortere, noen lenger. Noen kveldsammer eller nattammer lenge, og jeg kjenner ei som ammer 4-åringen sin hele døgnet når han har lyst på melk, både ute og hjemme.

Anonymkode: 6e9fe...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ammet ikke jeg ikke. 

2. Ammer til barnet begynner å gå av seg selv så trapper jeg ned :).

Alle vil ha sin mening men det er viktig å ha sunn fornuft. Ja det er rart å amme en 3-4 åring men å amme en 1-2 åring er ikke unormalt syntes jeg :) men jeg vil bare amme i 1 år ca :) 

Anonymkode: 5cc31...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammet begge mine til de var halvannet år. Så kuttet jeg det ut, men kunne nok ha fortsatt. Synes ikke det er ekkelt å amme barn under 2 år. Ville ikke reagert om noen hadde ammet 3-4åringer heller (urfolk gjør jo det, det er naturlig, og tryggest og mest hensiktsmessig i en del situasjoner, selv om det ikke er nødvendig i vestlige samfunn), men det passet best for meg å avslutte ved halvannet års alder. Det handler litt om at diebarn forblir "babyer" lenger. 

Anonymkode: 98a2c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt...litt over året tror jeg.

Med en tre-åring selv ville jeg stusset over om et så stort barn ble ammet, men folk må jo gjøre som de synes er best.

Anonymkode: b03d6...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det bestemmer barnet og mor i fellesskap.

Andres reaksjoner skal man skite i.

Anonymkode: b9ae0...fb3

Helt enig med deg! Førstemann elsket puppen, så ammet i 2 år.

Andremann sluttet selv etter 9 mnd. Ville ikke ha mer pupp.

Anonymkode: 6f849...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Innfør mat som banan etc. fra 4 måneder. Det er viktigere enn hvor lenge du ammer. Da råd om fast føde fra 6 mnd. ble revurdert, ble det holdt til 6 måneder for å "sende signaler" om at amming er viktig. En andel barn utvikler seg raskere med fast føde fra 4 måneder. Ergo, amming er ikke lenger fullverdig alene for en andel barn fra den alderen. Spesielt motorisk ble barn bedre tidligere.

Det er også verdt å merke seg at ingen studie har vist noen positiv effekt på amming ut over nemlig 4 måneder. Du kan amme så lenge du vil. Bare godt det, bare ikke fullamming. Du kunne ikke levd på morsmelk alene du heller. 

Sjekk opp artikler om rådet som bestemmer retningslinjene og reaksjonene fra fagmiljøet. 

Anonymkode: 674ba...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet så lenge ungene har villet ha puppen, eldste i 13 mnd og nest eldste i 15 mnd. Da hadde de ikke tid lenger.

Anonymkode: 248cd...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2019 den 18.24, Anonym bruker skrev:

Man ammer så lenge man har lyst. 

Jeg ammet første barnet til hun var 2 år. Det er jeg veldig glad for. Det er nok noe av grunnen til at hun for det meste har vært frisk og de gangene hun først har vært syk har det vært mildt forløp 

Planen er det samme med barn nummer 2 som kommer i juni

Anonymkode: 1bc6c...02e

Amming er kjempebra, altså. Men det kan godt hende at grunnen til nummer 1 var frisk var at du ikke hadde nummer to! ;)

Jeg ammet førstemann til han var ett år. Han har nesten ikke vært syk. Selv om han går i barnehagen har han vært hjemme kun 5-8 dager i løpet av tre år.

Ammer nummer to også. Hun har fått alt mulig av virusgreier som storebror har tatt med fra barnehagen. Ingenting alvorlig, men masse småforkjølelser i takt med at storebror har snufsa.

Anonymkode: e0e69...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 17.53, Anonym bruker skrev:

Så lenge en føler seg konfertabel med det 🤷‍♀️

Nummer 1 her klarte jeg bare amme 3mnd,så flaske/mme til han var ca 2

Lillebroren har ammet perfekt fra dag en, og er nå 1år og 3mnd stil going strong. Fortsetter så lenge han vil. Bryr meg fletta om hva andre mener :)

Anonymkode: 184a4...4f9

Jeg er komfortabel med at mødre gir babyer mat, men når ungene blir store, fra halvannet år og deromkring, så trenger man ikke amme ute i offentligheten. 

Ingen av mine har diet, rett og slett fordi det ikke var noe å hente. Tomt. 

Anonymkode: a890e...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid trodd at jeg kom til å slutte før barna mine ble året, syntes liksom det virket litt spesielt å amme barn som var eldre enn 1 år. Vel, så kom første barnet med kraftig refluks og store søvnvansker og puppen var redningen for litt søvn for både mor og barn. Hyppige infeksjoner med 40 i feber minst en gang i måneden fra bhg start og vips så var hun allerede 2 år. Nr 2 hadde jeg ingen planer om hvor lenge skulle ammes, da var jeg mer sånn "det ser vi an" og hun fikk litt helt til hun var 3 år. Ingen av de ble ammet mye, ute blant folk osv etter 1 års alder og fra 1,5 år var det bare en liten stund før leggetid, privat og greit. Jeg synes at man skal legge alle tanker, regler og forventninger vekk og amme sine barn akkurat så lenge som man synes det føles riktig. Det kommer en dag hvor man plutselig kjenner at det er nok, hos noen kommer den tidlig, andre senere. 3 år var siste grense for meg, da hadde jeg vel egentlig følt meg ferdig en stund og ammet kun litt ekstra pga barnet gjennomgikk en utredning og spiste dårlig på den tiden, ellers hadde vi nok gitt oss ved 2 år der også.

Anonymkode: 7ab25...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ammet eldste i 14 måneder, ammer fortsatt yngste på 5,5 år.

Anonymkode: 6a7a2...600

Det er jo bare ekkelt

Anonymkode: e4b72...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ammet eldste i 14 måneder, ammer fortsatt yngste på 5,5 år.

Anonymkode: 6a7a2...600

Håper det er skrivefeil eller trolling?

Anonymkode: 89452...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken skrivefeil eller trolling. 

Følger barnets behov (amming ved leggetid / om morgenen).

Anonymkode: 6a7a2...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...