Gå til innhold

Dyrt med tenåringer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo sinnsykt! Hva slags idrett kan en ungdom holde på med som koster 200.000,- i året og 20.000,- i MÅNEDEN?! 5-10.000,- på klær i MÅNEDEN?! Utenlandsturer til 3-400.000,-?? Greit man har mye penger å kaste rundt seg, men her lærer man jo barna opp til et helt vilt forbruk som umulig kan være nødvendig.

Anonymkode: 386cf...076

Så her at det hadde sneket deg inn en feil😅, en driver med idrett til 200.000,- i året og de to andre til 20.000,- pr ÅR. 5-10.000,- er ikke mye fordelt på tre. Tror nok egentlig det blir godt over 10.000 pr mnd tilsammen.

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler 3000 i halvåret for soloundervisning på kulturskolen. Det er for to barn. Maksprisen er rett under 1700 i halvåret, og så får man 20% søskenrabatt på nr to.

Jeg betaler 2400 i halvåret for kampsporten de går på, dette dekker tre barn. Det er inkludert deltakeravgift på stevner, forsikring og medlemskap i norsk kampsportforbund. 

I tillegg kommer litt noter (det meste kopierer kulturskolen opp), nye drakter til kampsport innimellom, og reiseutgifter til konserter og stevner. Innimellom må vi kjøre langt og overnatte, da koster det en del, men i alt kommer reiser, drakter og utstyr ikke over 6-8 000 i året. Og det er fordelt på tre barn. 

Hvis jeg tar i og runder oppover kommer jeg til rundt 20 000 i året, fordelt på tre barn og totalt fem fritidsaktiviteter.

Jeg kjenner jeg ikke helt tror på utgiftene du skisserer opp. Hvilke kulturskoler opererer med prisene du snakker om? Kulturskoler er jo kommunale og har maxpris. Samme med idrett, det høres helt vilt ut. Prisene er langt over det vanlige familier kunne klart å betale...

Anonymkode: 8722b...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

Kvalmt

Anonymkode: 650e9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvalmt

Anonymkode: 650e9...f41

Hva er kvalmt med det? Ingen av våre barn er bortskjemt eller utakknemlige som jeg ser mange andre barn er.

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 3000 i halvåret for soloundervisning på kulturskolen. Det er for to barn. Maksprisen er rett under 1700 i halvåret, og så får man 20% søskenrabatt på nr to.

Jeg betaler 2400 i halvåret for kampsporten de går på, dette dekker tre barn. Det er inkludert deltakeravgift på stevner, forsikring og medlemskap i norsk kampsportforbund. 

I tillegg kommer litt noter (det meste kopierer kulturskolen opp), nye drakter til kampsport innimellom, og reiseutgifter til konserter og stevner. Innimellom må vi kjøre langt og overnatte, da koster det en del, men i alt kommer reiser, drakter og utstyr ikke over 6-8 000 i året. Og det er fordelt på tre barn. 

Hvis jeg tar i og runder oppover kommer jeg til rundt 20 000 i året, fordelt på tre barn og totalt fem fritidsaktiviteter.

Jeg kjenner jeg ikke helt tror på utgiftene du skisserer opp. Hvilke kulturskoler opererer med prisene du snakker om? Kulturskoler er jo kommunale og har maxpris. Samme med idrett, det høres helt vilt ut. Prisene er langt over det vanlige familier kunne klart å betale...

Anonymkode: 8722b...d88

Makspris på kulturskolen forsvant for mange år siden. Idrettslagene og klubbene har ulik pris og det er ingen makspris.

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er kvalmt med det? Ingen av våre barn er bortskjemt eller utakknemlige som jeg ser mange andre barn er.

Anonymkode: 646e0...4e3

Deb er så bortskjemte de kan bli. Dere har et helt vilt forbruk

Anonymkode: 650e9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå to tenåringer. Det koster. De er ikke spessielt kravstore, men du verden hvor mye penger det går.

På ferier betyr det at vi må betale for 4 voksne og må holde oss til skoleferiene som som regel er de dyreste uker.

Begge spiller et instrument. Bare spilletimene og samspilltimer kommer på drøyt 15.000 i året. Instrumenter, reiser, ulike masterclas, noter, konsertbilletter øl kommer i tillegg. Totalt sett koster nok usikker rundt 35.000 i året.

Begge trener. De er ikke på noe høyt nivå. Likevell koster det 21.000 i treningsavgifter (den ene idretten er tennis), kontingenter, lisenser og forsikringer.  Utstyr, turer, konkurranser ok trekker også litt penger.

Det er ikke rart min barnløse venninne har råd til mye tull som vi må droppe.

Hvordan er utgiftene hos dere?

Anonymkode: edffa...387

Er aleneforelder med et barn på 13. Betaler som om vi var 2 voksne ved matinnkjøp, ferier og kinobesøk. Og tenåringen behøver (og får) tre ganger så mye klær, sko og treningstøy som det jeg unner meg selv.

Fritidsaktiviteten/treningen koster vel rundt 7- 8000 i året hvis jeg tar med absolutt alt av utgifter. 

Det som koster mest er nesten alle de «kan jeg få litt penger til, vi skal...» som kommer hver uke. Litt her og litt der blir mye totalt.

Anonymkode: e55a7...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

Det du gjør, ville jeg aldri gjort TIL mine barn. De lever jo i en boble totalt avskåret av virkeligheten og jeg har universitetsutdannelse,likeså mine foreldre pg deres foreldre.

Tror du virkelig de blir bedre stilt enn din videregående om du kaster så mye penger MOT dem? Trist...

Anonymkode: 6aa9f...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du gjør, ville jeg aldri gjort TIL mine barn. De lever jo i en boble totalt avskåret av virkeligheten og jeg har universitetsutdannelse,likeså mine foreldre pg deres foreldre.

Tror du virkelig de blir bedre stilt enn din videregående om du kaster så mye penger MOT dem? Trist...

Anonymkode: 6aa9f...64a

Det er deres liv. Ja, det er vanvittig store summer, men vi vet ikke hva slags aktiviteter det er snakk om, og de investerer tydeligvis i barna sine på mange måter. For alt du vet kan det hende de gir mye til veldedighet i tillegg.

Det er nok en del misunnelse ute og går her. 

Anonymkode: e55a7...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres liv. Ja, det er vanvittig store summer, men vi vet ikke hva slags aktiviteter det er snakk om, og de investerer tydeligvis i barna sine på mange måter. For alt du vet kan det hende de gir mye til veldedighet i tillegg.

Det er nok en del misunnelse ute og går her. 

Anonymkode: e55a7...34f

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det stemmer at vi investerer mye tid og penger i de. Vi ønsker og håper de blir gode samfunnsborgere på lang sikt. Ser ikke så mye annet enn misunnelse hos de som kritiserer. Det å få lappen på moped/bil gjør det lettere for de å følge opp idrett/skole, de sparer både dem og oss for tid. Vi har i alle år kjørt og hentet (og samkjørt) for å følge de opp. -For meg er dette ikke sløsing  men tidsbesparende samt at de blir selvstendige. Mest sannsynnelig får de bruk for førekort senere i livet også. 

Utvekslingsår, bra på CV, ble mer selvstendig og lærte språk flytende. Fikk kontakter og kulturutveksling. -For meg er dette ikke sløsing.

Trening/idrett, for meg er dette ikke sløsing men investerting i helse og godt miljø.

Ferie, ja vi koser oss nok litt mer på ferie en  andre. Samtidig er vi opptatt av å se andre ting en strand og hav. Vi har bl a tatt de med på rundreiser i flere verdensdeler. 

Gode skoler, for oss en investering i fremtiden og ikke sløsing. Alle har fått bedre utbytte av skolen etter at de byttet.

Friluftsliv, vi bytter ikke ut utstyr oftere enn vi må og de har tidligere arvet hverandre. Nå er de ca like store og må ha vært sitt utstyr.

Klær/sko til rundt 3000,- i mnd er ikke så mye i den alderen. 

Sløsing for meg/oss er vel:

Røyking/drikking

Usunn mat/spise mye take away/fast food etc

Ikke ta vare på tingene sine/rot og dårlig orden

Festing/russetid etc

Våre ungdommer bruker ikke penger på overnevnte ting, de har starten hvis andel av gaver oppigjennom,jobbet hjemme og på sommerjobber etc. De har alle et par hundre tusen på konto til de skal studere. De er alltid fornuftige med penger. Tror de skal klare seg bra jeg;)

 

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 åringen koster ca 8000 i året på dans. 11 åringen koster 1200 i året på innebandy. 5åringen vet jeg ikke hva koster, han spiller fotball en gang i uka.
Så kommer jo alt annet i tillegg. Mobilabbonement, ukelønn, klær, osv osv

Anonymkode: 41a33...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det stemmer at vi investerer mye tid og penger i de. Vi ønsker og håper de blir gode samfunnsborgere på lang sikt. Ser ikke så mye annet enn misunnelse hos de som kritiserer. Det å få lappen på moped/bil gjør det lettere for de å følge opp idrett/skole, de sparer både dem og oss for tid. Vi har i alle år kjørt og hentet (og samkjørt) for å følge de opp. -For meg er dette ikke sløsing  men tidsbesparende samt at de blir selvstendige. Mest sannsynnelig får de bruk for førekort senere i livet også. 

Utvekslingsår, bra på CV, ble mer selvstendig og lærte språk flytende. Fikk kontakter og kulturutveksling. -For meg er dette ikke sløsing.

Trening/idrett, for meg er dette ikke sløsing men investerting i helse og godt miljø.

Ferie, ja vi koser oss nok litt mer på ferie en  andre. Samtidig er vi opptatt av å se andre ting en strand og hav. Vi har bl a tatt de med på rundreiser i flere verdensdeler. 

Gode skoler, for oss en investering i fremtiden og ikke sløsing. Alle har fått bedre utbytte av skolen etter at de byttet.

Friluftsliv, vi bytter ikke ut utstyr oftere enn vi må og de har tidligere arvet hverandre. Nå er de ca like store og må ha vært sitt utstyr.

Klær/sko til rundt 3000,- i mnd er ikke så mye i den alderen. 

Sløsing for meg/oss er vel:

Røyking/drikking

Usunn mat/spise mye take away/fast food etc

Ikke ta vare på tingene sine/rot og dårlig orden

Festing/russetid etc

Våre ungdommer bruker ikke penger på overnevnte ting, de har starten hvis andel av gaver oppigjennom,jobbet hjemme og på sommerjobber etc. De har alle et par hundre tusen på konto til de skal studere. De er alltid fornuftige med penger. Tror de skal klare seg bra jeg;)

 

Anonymkode: 646e0...4e3

Dere har aupair til 3 ungdommer? Hvilke oppgaver har aupairen da? 

 

Forbruket dereshøreshelt vilt ut og ganske likt mine foreldres når attpåkkatten kom. Ho er utskjemt til de grader og kun det beste er godt nok. Hun hjelper aldri til og tenker ikke økonomi. 

 

Nei, jeg er ikke misunt. Vi har ikke lån, ganske nytt hus og mye penger på konto. Ungdommene våre får og lappen til bil. Bil må de kjøpe selv. Han på 16 har fått seg jobb og tjener lommepenger selv. Vi betaler busskort, mobil og klær. De får nye klær viss det trengs, men bryr seg ikke om merke.

 

Begge går på kampsport som vi betaler. Vi har valgt å ha et nøkternt forbruk, kaster lite mat, har solgt mye ting og lærer ungene opp til at man trenger bruke mye penger for å være lykkelig.

 

mulig dere burde skaffet dere mer utdannelse slik at du skjønner mer av det enorme pengebruken deres.

Anonymkode: 940fa...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere har aupair til 3 ungdommer? Hvilke oppgaver har aupairen da? 

 

Forbruket dereshøreshelt vilt ut og ganske likt mine foreldres når attpåkkatten kom. Ho er utskjemt til de grader og kun det beste er godt nok. Hun hjelper aldri til og tenker ikke økonomi. 

 

Nei, jeg er ikke misunt. Vi har ikke lån, ganske nytt hus og mye penger på konto. Ungdommene våre får og lappen til bil. Bil må de kjøpe selv. Han på 16 har fått seg jobb og tjener lommepenger selv. Vi betaler busskort, mobil og klær. De får nye klær viss det trengs, men bryr seg ikke om merke.

 

Begge går på kampsport som vi betaler. Vi har valgt å ha et nøkternt forbruk, kaster lite mat, har solgt mye ting og lærer ungene opp til at man trenger bruke mye penger for å være lykkelig.

 

mulig dere burde skaffet dere mer utdannelse slik at du skjønner mer av det enorme pengebruken deres.

Anonymkode: 940fa...deb

Vi er som regel 7 stk i husholdningen + au pairen. Vi har henne for å hjelpe til med lett husarbeid/klesvask, gå tur med hundene, hjelpe til med lekser (hos yngste), samt for språktrening (engelsk/spansk) med yngste da hun sliter med språk pga dysleksi. Hun har hatt en god utvikling i disse fagene pga denne daglige treningen. Vi kaster også svært lite mat, ungdommen selger ofte ting på Finn bl a hvis de trenger noe nytt, samt at de alltid har arvet utstyr som egner seg til det. Ungdommene våre får ikke bil de heller, de får DISPONERE det så lenge de går på skole. Alle hos oss holder selvfølgelig rommene/badene sine i orden selv, bretter tøy, skifter på egen seng, hjelper til på kjøkkenet, rydder etter seg etc. De har hverken tjenere i oss foreldre eller au pairen.

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er det de begynner å bli så dyre i drift? Jeg har 2 på SFO som koster oss 75 tusen i året og jeg gleder meg til de er ferdige der om 2 år. I tillegg har vi 2500,- i aktivitet til hver av de i året. Håper mine trives i offentlig skole i årene fremover og velger/ blir ledet hobbyer som ikke er altfor dyre. En stakkars førskolelærer blir jo svett, disse summene er jo høyere enn våre årslønner tilsammen... 🙃

Anonymkode: 3159f...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Våre driver med hest. Koster ca 12-14000 i mnd. 

Anonymkode: f8205...d50

Har de egne hester også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Har de egne hester også da?

Ja, vi har to stk. Så dette er både oppstalling og treninger. 

Anonymkode: f8205...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det stemmer at vi investerer mye tid og penger i de. Vi ønsker og håper de blir gode samfunnsborgere på lang sikt. Ser ikke så mye annet enn misunnelse hos de som kritiserer. Det å få lappen på moped/bil gjør det lettere for de å følge opp idrett/skole, de sparer både dem og oss for tid. Vi har i alle år kjørt og hentet (og samkjørt) for å følge de opp. -For meg er dette ikke sløsing  men tidsbesparende samt at de blir selvstendige. Mest sannsynnelig får de bruk for førekort senere i livet også. 

Utvekslingsår, bra på CV, ble mer selvstendig og lærte språk flytende. Fikk kontakter og kulturutveksling. -For meg er dette ikke sløsing.

Trening/idrett, for meg er dette ikke sløsing men investerting i helse og godt miljø.

Ferie, ja vi koser oss nok litt mer på ferie en  andre. Samtidig er vi opptatt av å se andre ting en strand og hav. Vi har bl a tatt de med på rundreiser i flere verdensdeler. 

Gode skoler, for oss en investering i fremtiden og ikke sløsing. Alle har fått bedre utbytte av skolen etter at de byttet.

Friluftsliv, vi bytter ikke ut utstyr oftere enn vi må og de har tidligere arvet hverandre. Nå er de ca like store og må ha vært sitt utstyr.

Klær/sko til rundt 3000,- i mnd er ikke så mye i den alderen. 

Sløsing for meg/oss er vel:

Røyking/drikking

Usunn mat/spise mye take away/fast food etc

Ikke ta vare på tingene sine/rot og dårlig orden

Festing/russetid etc

Våre ungdommer bruker ikke penger på overnevnte ting, de har starten hvis andel av gaver oppigjennom,jobbet hjemme og på sommerjobber etc. De har alle et par hundre tusen på konto til de skal studere. De er alltid fornuftige med penger. Tror de skal klare seg bra jeg;)

 

Anonymkode: 646e0...4e3

300 er ca 4 ganger så mye som det budsjeteres med i sifobudsjettet for klær og sko til en tenåring. Det er faktisk veldig mye.

Nå har dere tydeligvis veldig mye mer penger enn en vanlig familie og dere har sikkert sikret barna økonomisk for fremtiden. Vær bare forsiktig med å legge det frem som om et slikt forbruk skal være nødvendig eller vanlig.

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

Dere kommer vel til å fortsette å sponse ungene etter at de er voksne? Eller tenkte du at de skal finansiere denne livsstilen på en vanlig lønn (noe de aller fleste har)?

Luksusfellen neste🤣

Anonymkode: 63d24...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ble billigere med tenåring jeg. De vokser ikke like fort og klærne passer mer enn en sesong. Aktivitetene endret seg til en i stedet for et par-tre når skolearbeidet ble viktigere enn mye å gjøre på fritiden. 

Anonymkode: cc3cc...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kommer vel til å fortsette å sponse ungene etter at de er voksne? Eller tenkte du at de skal finansiere denne livsstilen på en vanlig lønn (noe de aller fleste har)?

Luksusfellen neste🤣

Anonymkode: 63d24...53f

Som jeg skrev, mine barn har lært seg å spare og har allerede en grei sum til studier/leilighet. De har flere skolevenner som nok heller er kandidater til luksusfellen gitt. Ungdom som har 5-6000,- inn på ekstra jobb hver mnd og fester bort absolutt alt.. eller bruker alt på russetid. De får også dekket det de trenger hjemme men lønnen brenner i lomma.. noen tar t.o.m opp studielån på videregående for å finansierer russebuss/russetid.. Det er nok mer sannsynnlig at du ser disse ungdommene på luksusfellen gitt (eller kanskje PB eller lign😂)

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo sinnsykt! Hva slags idrett kan en ungdom holde på med som koster 200.000,- i året og 20.000,- i MÅNEDEN?! 5-10.000,- på klær i MÅNEDEN?! Utenlandsturer til 3-400.000,-?? Greit man har mye penger å kaste rundt seg, men her lærer man jo barna opp til et helt vilt forbruk som umulig kan være nødvendig.

Anonymkode: 386cf...076

Det er jo bare tull. Husker noe lignende for en stund siden. Bare sprøyt. Fortell meg EN ENESTE idrett som koster 20.000 i måneden og en halv million i startutgift. Fatter ikke folk gidder sitte å finne på sånt. 

Anonymkode: 3de61...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare tull. Husker noe lignende for en stund siden. Bare sprøyt. Fortell meg EN ENESTE idrett som koster 20.000 i måneden og en halv million i startutgift. Fatter ikke folk gidder sitte å finne på sånt. 

Anonymkode: 3de61...ee5

Formel 1

Riding på høyt nivå

Kjøre hundespann?

Svømming hvis du vil ha eget basseng

Flyging

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare tull. Husker noe lignende for en stund siden. Bare sprøyt. Fortell meg EN ENESTE idrett som koster 20.000 i måneden og en halv million i startutgift. Fatter ikke folk gidder sitte å finne på sånt. 

Anonymkode: 3de61...ee5

Som jeg skrev over her, det skulle stå at en av de drev med en idrett til 200.000,-, de andre til 20.000,- pr ÅR. Jeg vet om mange idretter som koster det og mere til. Vår driver forøvrig med hest, det er faste utgifter på mellom 12-15.000,- pr mnd, i tillegg kommer uforutsette utgifter, utstyr, stevneavgifter, transport og overnatting på stevner. Noen av vennene deres bruker flere milioner på hesteidretten til barna sine.     En grei hest koster for fra et par hundre tusen i tillegg kommer alt av utstyr og evt henger/hestebil etc. Vi har venner som har barn som driver med motorsport også og noen av de bruker godt over millionen på det pr år fra barna er ganske unge (10-12 år). Slalom etc på høyt nivå koster også fort et par hundretusen med treninger i utlandet. Det er ganske «vanlig» for satsende ungdom fra 13-15 årsalderen. Heldigvis finnes det mye som er adskillig billigere også😊. Men du må nok innse realitetene, mange bruker mye på ungdommenes idretter nå om dagen.

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev over her, det skulle stå at en av de drev med en idrett til 200.000,-, de andre til 20.000,- pr ÅR. Jeg vet om mange idretter som koster det og mere til. Vår driver forøvrig med hest, det er faste utgifter på mellom 12-15.000,- pr mnd, i tillegg kommer uforutsette utgifter, utstyr, stevneavgifter, transport og overnatting på stevner. Noen av vennene deres bruker flere milioner på hesteidretten til barna sine.     En grei hest koster for fra et par hundre tusen i tillegg kommer alt av utstyr og evt henger/hestebil etc. Vi har venner som har barn som driver med motorsport også og noen av de bruker godt over millionen på det pr år fra barna er ganske unge (10-12 år). Slalom etc på høyt nivå koster også fort et par hundretusen med treninger i utlandet. Det er ganske «vanlig» for satsende ungdom fra 13-15 årsalderen. Heldigvis finnes det mye som er adskillig billigere også😊. Men du må nok innse realitetene, mange bruker mye på ungdommenes idretter nå om dagen.

Anonymkode: 646e0...4e3

Det du sier er at for å drive med hest, motorsport og slalom på høyt nivå så må barna ha rike foreldre. Folk med vanlige inntekter har jo ikke råd til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...