Gå til innhold

Dyrt med tenåringer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har nå to tenåringer. Det koster. De er ikke spessielt kravstore, men du verden hvor mye penger det går.

På ferier betyr det at vi må betale for 4 voksne og må holde oss til skoleferiene som som regel er de dyreste uker.

Begge spiller et instrument. Bare spilletimene og samspilltimer kommer på drøyt 15.000 i året. Instrumenter, reiser, ulike masterclas, noter, konsertbilletter øl kommer i tillegg. Totalt sett koster nok usikker rundt 35.000 i året.

Begge trener. De er ikke på noe høyt nivå. Likevell koster det 21.000 i treningsavgifter (den ene idretten er tennis), kontingenter, lisenser og forsikringer.  Utstyr, turer, konkurranser ok trekker også litt penger.

Det er ikke rart min barnløse venninne har råd til mye tull som vi må droppe.

Hvordan er utgiftene hos dere?

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenåringen vår (16) er billigere i drift enn småsøskene på barneskolen. Idretten hans koster 1500 i året inkl. turneringer. Han får klær ved behov. Skal han ha dyre merkeklær må han betale mellomlegget selv med egne opptjente penger. Noen tusen i året blir det jo hvis man regner over lommepenger til diverse, men jeg føler ikke at det er han som blakker oss. Med barnehage og sfoutgifter på over 10.000 kr i mnd så føler jeg at det er der hovedutgiftsposten vår ligger.

Anonymkode: 3b8d2...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå to tenåringer. Det koster. De er ikke spessielt kravstore, men du verden hvor mye penger det går.

På ferier betyr det at vi må betale for 4 voksne og må holde oss til skoleferiene som som regel er de dyreste uker.

Begge spiller et instrument. Bare spilletimene og samspilltimer kommer på drøyt 15.000 i året. Instrumenter, reiser, ulike masterclas, noter, konsertbilletter øl kommer i tillegg. Totalt sett koster nok usikker rundt 35.000 i året.

Begge trener. De er ikke på noe høyt nivå. Likevell koster det 21.000 i treningsavgifter (den ene idretten er tennis), kontingenter, lisenser og forsikringer.  Utstyr, turer, konkurranser ok trekker også litt penger.

Det er ikke rart min barnløse venninne har råd til mye tull som vi må droppe.

Hvordan er utgiftene hos dere?

Anonymkode: edffa...387

Med mindre de er den neste Arve Tellefsen legger dere for mye penger i den instrumentalundervisning. Hilsen musiker fra musikerfamilie hvor alle spiller.

Anonymkode: 6d330...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo dyrt når dere velger dyre aktiviteter

Anonymkode: 650e9...f41

Vi tenkte aldri på at det skulle utvikle seg til å bli så dyrt da de begynte å spille. Det er helt greit, men jeg merke jo at det er et pengesluk.

Tennisen viste vi at var dyr. De andre idrettene er ikke så gale, men det blir mye penger når vi regner med alle ekstratingene som kommer på når de går over fra barn til ungdomer.

Vi har råd til det og vi er glade for at de holder på med aktivitetene, men det er virklig mye dyrere å ha tenåringer enn å være barnløs.

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tenåringene koster! 

Her bedrives idrett, den ene krever mye utstyr, den andre lite, hhv langrenn og håndball. I tillegg går det en del penger til klær, men også her er det treningstøy som er den største posten. Det dyreste er likevel at de begge går på  privatskole, men dette er uansett helt innafor siden de nå begge stortrives på skolen. Det gjorde ingen av dem i offentlig barneskole. 

De var råbillige i drift da de var små sammenlignet med dagens situasjon, men det er likevel absolutt verdt pengene. 

Anonymkode: 88d51...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå to tenåringer. Det koster. De er ikke spessielt kravstore, men du verden hvor mye penger det går.

På ferier betyr det at vi må betale for 4 voksne og må holde oss til skoleferiene som som regel er de dyreste uker.

Begge spiller et instrument. Bare spilletimene og samspilltimer kommer på drøyt 15.000 i året. Instrumenter, reiser, ulike masterclas, noter, konsertbilletter øl kommer i tillegg. Totalt sett koster nok usikker rundt 35.000 i året.

Begge trener. De er ikke på noe høyt nivå. Likevell koster det 21.000 i treningsavgifter (den ene idretten er tennis), kontingenter, lisenser og forsikringer.  Utstyr, turer, konkurranser ok trekker også litt penger.

Det er ikke rart min barnløse venninne har råd til mye tull som vi må droppe.

Hvordan er utgiftene hos dere?

Anonymkode: edffa...387

Hvordan kommer spilletimene på hele 15000 i året?? Hva slags instrument spiller de? Noter er ikke så dyrt, mange stykker du fint kan skrive ut. Konsertbillett er? Dersom de spiller på konsert så spiller de gratis. Ofte foreldrene får gratis inngang pga det.instrumenter trengs ikke å kjøpe hvert år. 

Her er utgiften 3000 i året for pianotimer til sønnen samt svømming kr 1800 i året. 

Totalsum 4800 i året.

Jeg skjønner ikke hvordan det kommer på så utrolig mye hos deg.

Anonymkode: d4e44...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tenkte aldri på at det skulle utvikle seg til å bli så dyrt da de begynte å spille. Det er helt greit, men jeg merke jo at det er et pengesluk.

Tennisen viste vi at var dyr. De andre idrettene er ikke så gale, men det blir mye penger når vi regner med alle ekstratingene som kommer på når de går over fra barn til ungdomer.

Vi har råd til det og vi er glade for at de holder på med aktivitetene, men det er virklig mye dyrere å ha tenåringer enn å være barnløs.

Anonymkode: edffa...387

Jaaa, det er jo helt logisk at det koster å ha barn. Men hva har det med den barnløse venninnen å gjøre

Anonymkode: 650e9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med mindre de er den neste Arve Tellefsen legger dere for mye penger i den instrumentalundervisning. Hilsen musiker fra musikerfamilie hvor alle spiller.

Anonymkode: 6d330...6c6

Har du regnet på hva det koster?

15.000 er bare det det koster med en spilletime i uka for hver av dem på kulturskolen og en sammspillgruppe til hver av dem.

I tillegg et det et par seminarer i året og en større tur. Det er mest sossialt og veldig motiverende.

Hvor mye koster musikken dere?

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du regnet på hva det koster?

15.000 er bare det det koster med en spilletime i uka for hver av dem på kulturskolen og en sammspillgruppe til hver av dem.

I tillegg et det et par seminarer i året og en større tur. Det er mest sossialt og veldig motiverende.

Hvor mye koster musikken dere?

Anonymkode: edffa...387

15.000 i uka??? Haha dette er jo rene trolling. Ei venninne gikk på Barratt dues musikkinstitutt, til og med der var det ikke så dyrt som det du skriver her.

Anonymkode: d4e44...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kommer spilletimene på hele 15000 i året?? Hva slags instrument spiller de? Noter er ikke så dyrt, mange stykker du fint kan skrive ut. Konsertbillett er? Dersom de spiller på konsert så spiller de gratis. Ofte foreldrene får gratis inngang pga det.instrumenter trengs ikke å kjøpe hvert år. 

Her er utgiften 3000 i året for pianotimer til sønnen samt svømming kr 1800 i året. 

Totalsum 4800 i året.

Jeg skjønner ikke hvordan det kommer på så utrolig mye hos deg.

Anonymkode: d4e44...cc4

Det koster drøyt 5000 i året for hver av dem med en spilletime på 25 minutter i uka og 2700 hver i året for å være med i hvert sin samspillgruppe.

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

15.000 i uka??? Haha dette er jo rene trolling. Ei venninne gikk på Barratt dues musikkinstitutt, til og med der var det ikke så dyrt som det du skriver her.

Anonymkode: d4e44...cc4

Ha, ha, ja. I året!

Anonymkode: edffa...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal bare være glad du har barn som har fritidsinteresser og driver med positive aktiviteter. Kan garantere deg at både orkestermiljøet og idrettsmiljøet er arenaer der de kan få venner for livet.

Anonymkode: 95bdc...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 som kjører alpint.Utstyr, samlinger(hytte el hotell) renn, årskort i flere anlegg( sparer det inn igjen da de er ofte i Kvitfjell/Hafjell, Ål og eit par anlegg lokalt)Har ikke regnet på det men DYRT. Har et vennepar som har tre jenter som driver med hest( eier hestene) de tror jeg slår oss på kostnader da.

Anonymkode: 20b49...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken kan bli dyrt. I år blir det vel grovt regnet 13000 kr. Så går begge barna på privatskole, 35000 kr i året. Skjønner jo nå hvorfor vi må handle brukt eller på tilbud og aldri har råd til ferie 😄 

Anonymkode: 94f0b...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt, men vi har andre utgifter og ikke så mye som dere. Utgiftene til vår 16-åring er busskort til 365 kr mnd, treningsstudio til 350 kr mnd, mobilabonnement til 200 kr mnd og lommepenger til 1500 kr mnd. Totalt rundt 30 000 kr i året. I tillegg kommer nå medisiner, legebesøk osv. opp til frikortgrensen og at klær og sko er mye dyrere enn til småbarn, mer mat, dyrere ferier osv. 14-åringen er foreløpig litt billigere i drift, men det kommer mer der også.

Anonymkode: d770a...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dere vet at tenåringer kan jobbe, eller? 

Her ville det vært en selvfølge at hvis de gikk på dyre aktiviteter, og ønsket seg ting som kostet så skulle de da ha bidratt i kassen. Like mye for å lære de økonomi og ansvar.

Jeg drev selv med hest, musikk og kor som ungdom (fra jeg var 12 til 17 ca), og vi reiste flere turer til utlandet og på utveksling. Da galt det å spare selv også. Minnes at mine foreldre doblet det jeg sparte hver gang...altså at jeg betalte et sted mellom halvparten og en tredjedel.

-Og mine foreldre er (og var) godt økonomisk stillt, med stort hus på beste vestkant her på østlandet. Så det handlet i grun bare om at jeg skulle lære verdier. Noe jeg gjorde.

Anonymkode: 329e9...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er det verdt ! Du kan stoppe og gjøre hva du vil når barna har blitt 18-23 år. Snart er de voksne. Da har du mere å rutte med 😊

Anonymkode: f7ebc...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er det verdt ! Du kan stoppe og gjøre hva du vil når barna har blitt 18-23 år. Snart er de voksne. Da har du mere å rutte med 😊

Anonymkode: f7ebc...3dc

*Shoppe

Anonymkode: f7ebc...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

😲😲😲

Anonymkode: 8cf70...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en (av to) tenåring i hus her enn så lenge. Han er 14 år. Spiller fotball, så der har vi jo kontigent på ca 4000,- i året + utstyr, overnattingscuper og lignende. Han er ikke særlig kravstor når det kommer til klær og sko (DVs ift merker), og ber aldri om dyre klær. Blitt dyrere med dette til han nå som han må ha voksen størrelse selvsagt, men det er likevel mye rimeligere med tenåring enn småbarn i barnehage og på sfo syns jeg;-)

Selvsagt koster det mer å ta med en 14-åring på ferie enn en 1-åring, men det velter ikke akkurat lasset;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært godt fornøyd med de utgiftene vi!! Vi har mye høyere utgifter men har jo valgt det selv da. Utgifter vi  bl a har til våre tre tenåringer:

*de har fått mopedlappen, to stk ferdig, en som snart begynner. + moped ( kjøpt ny, gått i arv mellom de). 

*En nettopp ferdig med lappen, en som holder på. Vi dekker bil/drivstoff/parkering for de så lenge de går på skole.

*En av de holder på med en idrett som koster i overkant av 200.000,- i året i tillegg kommer engangsinvesteringer på ca 4-500.000,-. 

*De går alle tre på privatskoler. Koster ca 6000,- pr mnd.

*De andre to holder på med idretter som koster ca 20.000,- pr mnd. 

*De har alle medlemskap på sats til ca 400,-x 3 pr mnd.

*Den ene har en kjæreste som bor hos oss gratis det meste av tiden.  

*Vi tar de med på 3-4 utenlandsturer i året, koster fort totalt 3-400.000,-. 

*Vi har en utvekslingsstudent boende hos oss, da det er lærerikt for ungdommene. 

*En av våre barn var på utveksling i fjor, det kostet ca 250.000,- totalt.

*Vi har au pair, for å utvikle språk og kulturforståelse for de alle.

*Vi bruker nok rundt 5-10.000,- på klær til de i mnd

*Kjøpt tre bunader de siste årene, når de har konfirmert seg, inkl alt sølv, ca 75.000,- x3 stk.

*Mye ekstra sportsutstyr blir kjøpt da alle bl a står slalom, snowboard og langrenn. 

*Mye større hus enn mannen og jeg hadde trengt alene. 

Det blir fort dyrt med ungdom i hus selv om man ikke bruker like mye som vi har valgt å gjøre. Vi har forøvrig aldri arvet/fått noen penger. Vi har finansiert livet vårt på egne lønninger:) (Og ingen av oss har engang utdannelse utover videregående😄)

Anonymkode: 646e0...4e3

Dette er jo sinnsykt! Hva slags idrett kan en ungdom holde på med som koster 200.000,- i året og 20.000,- i MÅNEDEN?! 5-10.000,- på klær i MÅNEDEN?! Utenlandsturer til 3-400.000,-?? Greit man har mye penger å kaste rundt seg, men her lærer man jo barna opp til et helt vilt forbruk som umulig kan være nødvendig.

Anonymkode: 386cf...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går ungene på friidrett og golf, og da betaler vi ca. 12000 kr. i året for 2 barn.

Anonymkode: 04463...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...