Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #51 Skrevet 13. januar 2019 Forklar problemet til presten. Da er det godt mulig dere kan få hjemmedåp. Hvis det går trenger ikke mannen forklare noen ting om hvorfor han ikke vil i kirken. Anonymkode: d6792...1dc
the amazing spidermamma Skrevet 13. januar 2019 #52 Skrevet 13. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: I den norske kirke kan alle mennesker av alle aldre bli døpt. For MEG er dåpen i seg selv bare vann, men JURIDISK er den også en innmeldelse i et trossamfunn, og det er barnets valg! Anonymkode: 62df1...e31 Nåja. Så lenge mor er innmeldt, så må man faktisk aktivt melde barnet ut. Ingen av våre barn er døpt, men jammen var de medlem av kirken likevel fordi jeg aldri hadde meldt meg ut.
Valkyriemamma Skrevet 13. januar 2019 #53 Skrevet 13. januar 2019 Det eg ville gjort, er enten å bruke ein kvit løgn; han får vondt i hovudet e.l., å må bli heime til festen. Eller spør presten om heimedåp. Då slipp de å begynne med forklaringer til alle om ditt og datt. For å "fikse" problemet til mannen din, kan de sikkert spør presten om hjelp. Han kan sikkert opne kyrkja slik at de kan øve på å gå inn. Då er det tomt, og mannen din slipp å stresse rundt ein heil haug med folk.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #54 Skrevet 13. januar 2019 Forstår det er tøft for ham, men han må faktisk ikke tenke så egoistisk. Enkel løsning, han blir hjemme under gudstjenesten, og blir med i selskapet. Hvit løgn finner dere ut av. Så må han få hjelp. Et legebesøk hjelper ikke. Hva med den dagen foreldrene dør, eller du eller noen andre som han er glad i? Hva med den dagen barna står til konfirmasjon hvis de velger kristelig, eller hvis de vil gifte seg i kirken? Han kan ikke ha vondt i hodet hver gang. Det må ofte eksponering til for å vinne over angsten, men med hjelp. Anonymkode: 7890d...f84
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #55 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, the amazing spidermamma skrev: Nåja. Så lenge mor er innmeldt, så må man faktisk aktivt melde barnet ut. Ingen av våre barn er døpt, men jammen var de medlem av kirken likevel fordi jeg aldri hadde meldt meg ut. Ikke nå mer. Barnet regnes ikke som medlem; for det er blitt fastlåst at en sånn innmeldingsprosess er en tilsnikelse. Derfor gjelder barn av medlemmer som "tilknyttet", ikke "medlem". Noe som for meg er et fullgodt argument for ikke å døpe: det trengs jo ikke. Barnet er likevel velkomment på aktiviteter i kirken via forelderens medlemskap, og trenger kun å la selv døpe dersom hun/han vil konfirmeres i kirken. Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #56 Skrevet 13. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Barnet regnes ikke som medlem; for det er blitt fastlåst at en sånn innmeldingsprosess er en tilsnikelse. Derfor gjelder barn av medlemmer som "tilknyttet", ikke "medlem". * det er blitt FASTSLÅTT Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #57 Skrevet 13. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Man døper jo for barnets del, ikke for at far skal kose seg i kirken! Far er plutselig blitt 'redd' en bygning og har det som eneste argument mot dåp. Da får han gro seg noen baller og stille opp for kone og barn. Om han er så traumatisert av en begravelse så får han heller være hjemme og koke kaffe under gudstjenesten. Anonymkode: 0b36f...346 Man døper vell strengt tatt pga tradisjon.. barnet kunne vell ikke brydd seg mindre, men foreldre syns det er stas da 🙄 Anonymkode: 1e423...8a4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #58 Skrevet 13. januar 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med den dagen foreldrene dør, eller du eller noen andre som han er glad i? Det blir stadig flere begravelser som avholdes andre steder enn i kirken. Som nærmeste pårørende står det ham fritt å velge et annet rom hvis kona eller foreldrene dør. Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #59 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man døper vell strengt tatt pga tradisjon.. barnet kunne vell ikke brydd seg mindre, men foreldre syns det er stas da 🙄 Anonymkode: 1e423...8a4 Ikke den forelderen her, da. Han syns det er fælt. Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #60 Skrevet 13. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen til hi er ikke imot dåpshandlingen, han vil bare ikke gå i kirken selv. Det at han setter sine egne begrensinger foran tidligere avtaler er altså greit? HI spør jo om hun er kjip som vil lage rabalder om at han blir hjemme. Ja, mener jeg. Da er hun kjip. Han er raus som ikke stopper hele greia. Han sier jo at han ikke vil være del av det, da må han jo slippe. Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #61 Skrevet 13. januar 2019 7 timer siden, Hjertefru skrev: or å være ærlig synes jeg fars begrunnelse for å nekte dåp er litt merkelig og ikke minst egoistisk... det hadde vært en helt annen sak hvis han hadde noe prinsipielt imot dåpshandlingen Syns ikke angstanfall er egoistisk. Man velger det jo ikke. Anonymkode: 62df1...e31
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #62 Skrevet 13. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er ikke klar for kirken, han skal ikke dit jeg vil bare ha han i dåpsfeiringa etterpå. Han så på sin farfar som sin bestevenn og fikk panikkanfall i kirken jeg «løy» og sa at jeg akutt måtte kaste opp hvorav vi da begge gikk ut av kirken. Jeg roet han ned og spurte om han ville inn igjen hvor han gråt og sa han ikke taklet det. Vi har vært hos lege etter at vi trodde dette skulle gå bra i nevøen min sin dåp men det endte samme visa... Legen sier at dette må vi øve på sammen med små skritt.. Jeg respekter hans frykt og han skal ikke i en kirke før han selv vil. Men jeg vil ha han på feiringen etterpå... men han vil ikke fortelle sin mamma om frykten for kirken derav vil han heller si han er syk hele dagen... Anonymkode: a674e...5ef Fortell moren hans du da? Seriøst.. Hva er greia med å ikke tørre å si hvordan man har det? Alle i familien deres hadde hatt forståelse for dette. Og hvis ikke, hvem bryr seg? Dere to kan jo bestemme hva dere vil . Slik jeg ser det, så hadde jeg latt far bare være med på festen. Går jo helt fint det. Jeg har to små barn. Vi er ikke spesielt kristne, men hver gang vi kjører forbi kirken her, så snakker 6 åringen om at hun ble døpt der. Og vi giftet oss der. OG at lillebror ble døpt der. Det kommer til å bli situasjoner der det blir snakk om at eldstemann ble døpt, men ikke den minste. Mellom barna dine. Når de er små, ungdommer og når de blir voksne. Enkelt svar på hele greia, syns jeg. Anonymkode: b5335...00e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #63 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man døper vell strengt tatt pga tradisjon.. barnet kunne vell ikke brydd seg mindre, men foreldre syns det er stas da 🙄 Anonymkode: 1e423...8a4 Jeg ble ikke døpt. Husker jeg grein på barneskolen fordi alle andre i klassen var døpt. Ville konfirmere meg samme med vennene mine, men kunne ikke det. Jeg er ikke spesielt kristen, men jeg har følt et savn. At jeg er utenfor. Så jeg døpte meg sammen med barnet mitt, altså i voksen alder. 😊 Anonymkode: b5335...00e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #64 Skrevet 14. januar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er redd for bygningen.. Vell det er noe han må forklare i år da førstemann vet hva dåp er og at hun selv ble døpt og har uttrykt at hun gleder seg til å se babyen i magen i dåpskjolen hennes..... Anonymkode: a674e...5ef Han bør oppsøke behandling før han tillegger seg flere fobier Anonymkode: 7cfcf...834
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #65 Skrevet 14. januar 2019 At barnet ikke skal kunne bli døpt pga hans redsel for bygningen blir helt feil. Og i en kirke kommer han til å måtte gå i før eller senere uansett pga at familien hans lever ikke evig. En dåp kan kanskje i det minste avskrekke en anelse ihvertfall, mulig en ny begravelse som første møte med kirke igjen bare gjør det verre. Få døpt barnet ditt du. Anonymkode: bf183...d29
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #66 Skrevet 14. januar 2019 Snakk med en prest. La mannen snakke med presten. Forklare angsten og panikken knyttet til kirken. En prest har like mange gode egenskaper som en psykolog, og sammen kan mannen få hjelp til å overvinne frykten. Være i kirka i korte, ufarlige sammenhenger. Det er jo utrolig upraktisk å ha kirkeskrekk, da. Dåp eller ei. Før eller siden må han uansett dit igjen. Han må ta tak i problemet sitt. Anonymkode: 1641c...dd1
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #67 Skrevet 14. januar 2019 Drit i sånne egoister.. lag dåpsfest du.. ikke inkluder mannen.. heller ikke mat på dåpsdagen.. hadde jeg heller gitt bort all maten enn å tatt med noe hjem til han. Ungen må da døpes hvis du vil.. slik at han/hun kan bestemme selv når det er tid for konfirmasjon. Anonymkode: 124b3...487
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #68 Skrevet 14. januar 2019 Vi har funnet ut av dette. Vi skal prøve en annen kirke for å se om det er lettere for han... Går ikke det dropper vi hele greia å har en egen fest for babyen. Men melder da 6 åringen ut av kirka og jeg gjør det samme. Så kan de velge seg inn når de er store hvis de føler for det. HI Anonymkode: a674e...5ef
Valkyriemamma Skrevet 14. januar 2019 #69 Skrevet 14. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har funnet ut av dette. Vi skal prøve en annen kirke for å se om det er lettere for han... Går ikke det dropper vi hele greia å har en egen fest for babyen. Men melder da 6 åringen ut av kirka og jeg gjør det samme. Så kan de velge seg inn når de er store hvis de føler for det. HI Anonymkode: a674e...5ef Så bra dere har funnet ut av det! 😊 Vi hadde bare ein velkomstfest/ope hus då jenta vår blei født. Vi leide og inn fotograf (fekk penger til dette i babyshowergåve). Det var ein veldig koseleg dag! 💖
sug lut Skrevet 14. januar 2019 #70 Skrevet 14. januar 2019 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde det vært sånn med nr 1 også hadde ingen av dem blitt døpt jeg vil ha dåp på nr 2 fordi vi begge døpte nr 1 sammen... moren hans og min far holdt dåpen og de vil holde dåp nr 2 også.... moren hans gleder seg veldig til sånne ting.... HI Anonymkode: a674e...5ef Du har VIRKELIG rett fokus for dåpshandlingen. Gratulerer.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #71 Skrevet 14. januar 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble ikke døpt. Husker jeg grein på barneskolen fordi alle andre i klassen var døpt. Ville konfirmere meg samme med vennene mine, men kunne ikke det. Jeg er ikke spesielt kristen, men jeg har følt et savn. At jeg er utenfor. Så jeg døpte meg sammen med barnet mitt, altså i voksen alder. 😊 Anonymkode: b5335...00e Men du kunne jo døpt deg når du ville? 🤓 Anonymkode: 1e423...8a4
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #72 Skrevet 14. januar 2019 Å pålegge et barn som ikke kan regne 2+2, religiøse meninger er barnemishandling. Dette hører oldtiden til. Anonymkode: 80b58...c01
Kathrine. Skrevet 14. januar 2019 #73 Skrevet 14. januar 2019 På 13.1.2019 den 15.37, Anonym bruker skrev: Negasjonen er det som må bestemme, med mindre det er helsemessige årsaker til å tvinge gjennom, fordi dette opprettholder status quo, mens den andre vil ta aktive valg på barnas vegne. Vanskelig, men sånn må det være når foreldre vil forskjellige ting på vegne av felles barn. Dette handler ikke om at fars følelser er viktigere enn mors, hun kan fremdeles oppdra ungene i kristen tro, og barnet kan ta et aktivt valg på å døpe seg når det blir gammelt nok. Kommer med noen eksempler så du kan se hvorfor det må være slik. en av foreldrene vil eksponere barnet gjennom blogg/Facebook, den andre vil ikke. Negasjonen må bestemme. en av foreldrene vil melde ungen inn i et trossamfunn, den andre vil ikke. Negasjonen må bestemme. en av foreldrene ønsker at ungen skal gå på privatskole, den andre vil ikke. Negasjonen må bestemme. Anonymkode: 4bc6a...565 En av foreldrene vil vaksinere barnet, den andre vil ikkje...
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #74 Skrevet 14. januar 2019 22 minutter siden, Kathrine. skrev: En av foreldrene vil vaksinere barnet, den andre vil ikkje... Som jeg skrev innledningsvis at forbehold er helsemessige årsaker må være unntatt dette. Anonymkode: 4bc6a...565
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå