Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #51 Skrevet 13. januar 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har faktisk mye å si! Er han utenlandsk ( noe jeg får på følelsen av, fordi jeg er det selv, og jeg svarte lenger oppe). Det som har mye å si er om dette «bare» er en psykopat eller om dette er noe han ble oppvokst med, at det er i kulturen hans. Da vil HI kanskje komme litt fra samme kultur, og jeg dessverre kan det være vanskelig å alltid finne støtte til å gå fra slike menn. Anonymkode: 75b4d...fbc Jeg ser ikke noen grunn til at en utenlandsk dame skal finne seg i noe mer enn en norsk. Kultur eller ikke, hans atferd er ikke ok Anonymkode: 91ac4...c8d
Hjertefru Skrevet 13. januar 2019 #52 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke noen grunn til at en utenlandsk dame skal finne seg i noe mer enn en norsk. Kultur eller ikke, hans atferd er ikke ok Anonymkode: 91ac4...c8d Nei, selvfølgelig ikke. Men du skjønte ikke poenget hennes. En norsk mann med slike holdninger er nesten sikkert psykopat, for dette er unormalt for etnisk norske. Men kanskje kulturelt betinget hos noen innvandrergrupper. Hvis hi og hele familien tilhører en etnisk gruppe med et gammeldags kvinnesyn (hun må være dedikert til barna 24/7, mens han kan komme og gå som han vil) er det klart at hi mest sannsynlig vil trenge mer støtte utenfra (fex krisesenter) for å bedre livssituasjonen sin.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #53 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Nei, selvfølgelig ikke. Men du skjønte ikke poenget hennes. En norsk mann med slike holdninger er nesten sikkert psykopat, for dette er unormalt for etnisk norske. Men kanskje kulturelt betinget hos noen innvandrergrupper. Hvis hi og hele familien tilhører en etnisk gruppe med et gammeldags kvinnesyn (hun må være dedikert til barna 24/7, mens han kan komme og gå som han vil) er det klart at hi mest sannsynlig vil trenge mer støtte utenfra (fex krisesenter) for å bedre livssituasjonen sin. Takk! Var nettopp det jeg mente! Ingen skal måtte tåle det hi opplever, enten hun er norsk, kinesisk eller tyrkisk. Selvsagt ikke. Det jeg ville frem til er at det spiller stor rolle i forhold til hvor HI bør begynne å søke hjelp. I tillegg kan det være tabu og noen kan ha vanskeligheter å få støtte fra sine foreldre til og med. Fordi det handler om ære. Ja DET ER SYKT! Men det er realitet. Og man må kjenne til det og innrømme at det skjer før man kan gjøre noe med det. Anonymkode: 75b4d...fbc
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #54 Skrevet 13. januar 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Men du skjønte ikke poenget hennes. En norsk mann med slike holdninger er nesten sikkert psykopat, for dette er unormalt for etnisk norske. Men kanskje kulturelt betinget hos noen innvandrergrupper. Jeg skjønte poenget. Men jeg er ikke enig i at en norsk mann som driver sånn "nesten sikkert" er psykopat. Mange normale norske menn er også kontrollerende. Det er derfor vi har krisesenter. Og der er ingen automatikk i at menn av andre kulturer kontrollerer kona. Det er en fordom som ikke tjener kvinnene i det hele tatt. Anonymkode: 91ac4...c8d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #55 Skrevet 13. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte poenget. Men jeg er ikke enig i at en norsk mann som driver sånn "nesten sikkert" er psykopat. Mange normale norske menn er også kontrollerende. Det er derfor vi har krisesenter. Og der er ingen automatikk i at menn av andre kulturer kontrollerer kona. Det er en fordom som ikke tjener kvinnene i det hele tatt. Anonymkode: 91ac4...c8d Jo de fleste tilfeller er han faktisk ikke helt ok i toppetasjen. Det er selvfølgelig ingen automatikk i det, MEN mer sannsynlig at en mann som er oppvokst med en annen kultur vil videreføre dette som voksen. Det er derfor det ekstra viktig at HI pakker og reiser så fort som mulig når det er barn i bildet. De må vite at dette IKKE er grei oppførsel av faren. Det er absolutt ikke kun en fordom, det er realitet, dessverre! Anonymkode: 75b4d...fbc
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #56 Skrevet 13. januar 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte poenget. Men jeg er ikke enig i at en norsk mann som driver sånn "nesten sikkert" er psykopat. Mange normale norske menn er også kontrollerende. Det er derfor vi har krisesenter. Og der er ingen automatikk i at menn av andre kulturer kontrollerer kona. Det er en fordom som ikke tjener kvinnene i det hele tatt. Anonymkode: 91ac4...c8d Er du en av kulturfornekterne? Anonymkode: 7548e...d9c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #57 Skrevet 13. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du en av kulturfornekterne? Anonymkode: 7548e...d9c Har aldri hørt om kulturfornektere. Men jeg har studert folkloristikk og sosialantropologi, hvis du lurte. Anonymkode: 91ac4...c8d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #58 Skrevet 13. januar 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er absolutt ikke kun en fordom, det er realitet, dessverre! Og det er en realitet for konene til norske menn også; mange, mange flere enn du tror. Mange menn uten diagnose, men med forgiftet kvinnesyn - selv om de er etnisk norske. Se på partnerdrapsstatistikken og de såkalte "familietragediene". Anonymkode: 91ac4...c8d
Hjertefru Skrevet 13. januar 2019 #59 Skrevet 13. januar 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønte poenget. Men jeg er ikke enig i at en norsk mann som driver sånn "nesten sikkert" er psykopat. Mange normale norske menn er også kontrollerende. Det er derfor vi har krisesenter. Og der er ingen automatikk i at menn av andre kulturer kontrollerer kona. Det er en fordom som ikke tjener kvinnene i det hele tatt. Anonymkode: 91ac4...c8d Hvis du er så velstudert kan du vel lese? Hvor skriver jeg at det er automatikk i at menn fra andre kulturer kontrollerer kona? La du merke til det lille ordet kanskje? Og jo, jeg står ved at å nekte kona i å gå ut alene er unormal oppførsel i den etnisk norske befolkningen.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #60 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er en realitet for konene til norske menn også; mange, mange flere enn du tror. Mange menn uten diagnose, men med forgiftet kvinnesyn - selv om de er etnisk norske. Se på partnerdrapsstatistikken og de såkalte "familietragediene". Anonymkode: 91ac4...c8d Jeg jobber selv med innvanndrer kvinner i tillegg til å være innvandrer selv. Jeg VET hvor vanskelig de har for å bryte ut av slike ekteskap. Ja, jeg vet også at det er vanskelig for norske kvinner også og jeg nekter ikke for at slike menn finnes i alle land og kulturer. Det som dog er litt letter for en norsk kvinne er at hun mest sannsynlig vil finne støtte og vet også hvor hun kan finne dette. En innvandrer kvinne som kanskje kom hit som familiegjenforening vil ikke en gang kjenne til sine rettigheter her. Det er også et mål med disse hersketeknikkene til mannen , som f.eks «du har jo blitt mor nå». Hun får et kontrolert sosialt nettverk. I tillegg vil hun kanskje kun få lov til å omgås kvinner som er «likesinnede» der mannen kjenner kona til kameraten, og vet at hun også er like kuet som sin egen. De må for all del ikke «moderniseres». Da trues mannen. Anonymkode: 75b4d...fbc
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #61 Skrevet 13. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva har det å si?! Anonymkode: 91ac4...c8d Forstår du virkelig ikke det?? Anonymkode: 89bb3...01f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #62 Skrevet 13. januar 2019 Les det første innlegget ditt, men lat som at det er din beste venninne som stiller deg dette spørsmålet. Hva vil du svare henne og hva vil du råde henne til om du er 100% ærlig? Følg så ditt eget råd Anonymkode: 8344d...5c5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #63 Skrevet 13. januar 2019 4 timer siden, Hjertefru skrev: Og jo, jeg står ved at å nekte kona i å gå ut alene er unormal oppførsel i den etnisk norske befolkningen. Det må du gjerne stå ved, men "unormal oppførsel" betyr dessverre ikke "uvanlig". Anonymkode: 91ac4...c8d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #64 Skrevet 13. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber selv med innvanndrer kvinner i tillegg til å være innvandrer selv. Jeg VET hvor vanskelig de har for å bryte ut av slike ekteskap. Ja, jeg vet også at det er vanskelig for norske kvinner også og jeg nekter ikke for at slike menn finnes i alle land og kulturer. Det som dog er litt letter for en norsk kvinne er at hun mest sannsynlig vil finne støtte og vet også hvor hun kan finne dette. En innvandrer kvinne som kanskje kom hit som familiegjenforening vil ikke en gang kjenne til sine rettigheter her. Det er også et mål med disse hersketeknikkene til mannen , som f.eks «du har jo blitt mor nå». Hun får et kontrolert sosialt nettverk. I tillegg vil hun kanskje kun få lov til å omgås kvinner som er «likesinnede» der mannen kjenner kona til kameraten, og vet at hun også er like kuet som sin egen. De må for all del ikke «moderniseres». Da trues mannen. Anonymkode: 75b4d...fbc Stemmer sikkert, men spørsmålet hennes var "hadde du valgt å bli i dette forholdet om du opplevde disse tingene?" Ikke "hadde du valgt å bli i dette forholdet om du manglet nettverk?" Anonymkode: 91ac4...c8d
Hjertefru Skrevet 13. januar 2019 #65 Skrevet 13. januar 2019 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det må du gjerne stå ved, men "unormal oppførsel" betyr dessverre ikke "uvanlig". Anonymkode: 91ac4...c8d Eh.. Hvis en atferd er unormal, er det det samme som at den er uvanlig. Norm og vane er vel bortimot synonyme begreper. Noe som er unormalt er noe som ikke skjer ofte, ref «mot normalt». Samme med uvanlig. Siden du mener å nærmest låse inn kona i hjemmet er så veldig vanlig i den etnisk norske befolkningen hadde det vært interessant med noen tall på dette. At noen tullinger driver med dette betyr ikke at det er vanlig. Det er hverken vanlig, normal eller akseptert oppførsel. Som regel ligger det psykopatologi til grunn hvis en norsk mann kontrollerer kona si sånn. Endret 13. januar 2019 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #66 Skrevet 13. januar 2019 30 minutter siden, Hjertefru skrev: Hvis en atferd er unormal, er det det samme som at den er uvanlig. Nei, det er feil. Det er f eks uvanlig å være homofil, hvis du ser på tallmaterialet. Men det er ikke unormalt. "Normalitet" handler om noe HELT annet enn "hyppighet i en befolkning". Anonymkode: 91ac4...c8d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #67 Skrevet 13. januar 2019 32 minutter siden, Hjertefru skrev: iden du mener å nærmest låse inn kona i hjemmet er så veldig vanlig i den etnisk norske befolkningen hadde det vært interessant med noen tall på dette. Siden du ikke er i stand til å diskutere uten å dikte opp en absurd stråmann, så ville det være interessant om du sluttet å kuppe tråden til HI. Anonymkode: 91ac4...c8d
Hjertefru Skrevet 13. januar 2019 #68 Skrevet 13. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er feil. Det er f eks uvanlig å være homofil, hvis du ser på tallmaterialet. Men det er ikke unormalt. "Normalitet" handler om noe HELT annet enn "hyppighet i en befolkning". Anonymkode: 91ac4...c8d Nå er det sånn at slik oppførsel som skisseres i hi er både unormal og uvanlig, i motsetning til homofili. Og det er vel heller du som kupper tråden til hi. Håper hun kommer seg ut av det.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2019 #69 Skrevet 13. januar 2019 3 minutter siden, Hjertefru skrev: Nå er det sånn at slik oppførsel som skisseres i hi er både unormal og uvanlig, i motsetning til homofili. Og det er vel heller du som kupper tråden til hi. Nei, jeg kupper den ikke - det er DERE som på død og liv skal gjøre etnisitet til et poeng som kupper den! Hvilket land hun eller mannen kommer fra har ikke noe å si. Det hun opplever er uakseptabelt, og tråde trenger ikke krydres med mer fordommer. Hvis hun nå kommer tilbake i tråden og forteller at de begge er norske, vil du da tro på at kvinner opplever kontroll av sine ektemenn i hele verden? Anonymkode: 91ac4...c8d
Hjertefru Skrevet 14. januar 2019 #70 Skrevet 14. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg kupper den ikke - det er DERE som på død og liv skal gjøre etnisitet til et poeng som kupper den! Hvilket land hun eller mannen kommer fra har ikke noe å si. Det hun opplever er uakseptabelt, og tråde trenger ikke krydres med mer fordommer. Hvis hun nå kommer tilbake i tråden og forteller at de begge er norske, vil du da tro på at kvinner opplever kontroll av sine ektemenn i hele verden? Anonymkode: 91ac4...c8d I alle dager.... har jeg sagt at det kun er i innvandrermiljøer kvinner kontrolleres? Du får det til å høres ut som om dette er en vanlig greie i norske parforhold, og det er det jeg reagerer på. Hva er det for et signal å sende hvis hi er en innvandrer som blir utsatt for dette av sin norske eller ikke-norske mann? Det hun beskriver er ikke vanlig blant norske, hva som er vanlig i de forskjellige innvandrermiljøer har jeg ikke kjennskap til og kan derfor ikke uttale meg om. Vet ikke helt hva som er agendaen din, men min er kun at jeg reagerte på din påstand om at slik kontroll av damer er vanlig praksis.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2019 #71 Skrevet 14. januar 2019 23 timer siden, Hjertefru skrev: I alle dager.... har jeg sagt at det kun er i innvandrermiljøer kvinner kontrolleres? Du får det til å høres ut som om dette er en vanlig greie i norske parforhold, og det er det jeg reagerer på. Hva er det for et signal å sende hvis hi er en innvandrer som blir utsatt for dette av sin norske eller ikke-norske mann? Det hun beskriver er ikke vanlig blant norske, hva som er vanlig i de forskjellige innvandrermiljøer har jeg ikke kjennskap til og kan derfor ikke uttale meg om. Vet ikke helt hva som er agendaen din, men min er kun at jeg reagerte på din påstand om at slik kontroll av damer er vanlig praksis. Det er jo du som antyder at det er vanlig praksis blant utlendinger. Jeg har ikke sagt at det er vanlig praksis, jeg sier det er vanligere enn dere ser ut til å tro. Her har vi en kristen nordmann i retten etter å ha torturert kona i 25 år: https://www.nrk.no/trondelag/tiltalt-for-vold-mot-familien-gjennom-23-ar-_-nekter-straffskyld-1.14372950 Anonymkode: 91ac4...c8d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #72 Skrevet 17. januar 2019 Til hu som startet eget tråd om hvordan det gikk med meg? Jeg har ikke gjort noe drastiske avgjørelser enda, bortsett fra at jeg bestemte meg for å ta abort. Gravidtiteten var heller ikke planlagte men vi hadde planer om å få en til og beholde. Mtp på de problemene jeg har med han følte jeg at det var best å ikke få et til barn med denne mannen. Hva som skjer videre med oss vet jeg ikke helt enda, men jeg er veldig deprimert om dagen å har lite energi. Savner å kunne sitte å snakke med noen eller gjøre noe hyggelig sammen med noen andre:( Anonymkode: c7594...570
Hjertefru Skrevet 17. januar 2019 #73 Skrevet 17. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til hu som startet eget tråd om hvordan det gikk med meg? Jeg har ikke gjort noe drastiske avgjørelser enda, bortsett fra at jeg bestemte meg for å ta abort. Gravidtiteten var heller ikke planlagte men vi hadde planer om å få en til og beholde. Mtp på de problemene jeg har med han følte jeg at det var best å ikke få et til barn med denne mannen. Hva som skjer videre med oss vet jeg ikke helt enda, men jeg er veldig deprimert om dagen å har lite energi. Savner å kunne sitte å snakke med noen eller gjøre noe hyggelig sammen med noen andre:( Anonymkode: c7594...570 Støtteklem fra meg! Ta vare på deg selv, ett steg av gangen ❤️🌹
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #74 Skrevet 17. januar 2019 42 minutter siden, Hjertefru skrev: Støtteklem fra meg! Ta vare på deg selv, ett steg av gangen ❤️🌹 Takk❤️ Anonymkode: c7594...570
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2019 #75 Skrevet 18. januar 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Til hu som startet eget tråd om hvordan det gikk med meg? Jeg har ikke gjort noe drastiske avgjørelser enda, bortsett fra at jeg bestemte meg for å ta abort. Gravidtiteten var heller ikke planlagte men vi hadde planer om å få en til og beholde. Mtp på de problemene jeg har med han følte jeg at det var best å ikke få et til barn med denne mannen. Hva som skjer videre med oss vet jeg ikke helt enda, men jeg er veldig deprimert om dagen å har lite energi. Savner å kunne sitte å snakke med noen eller gjøre noe hyggelig sammen med noen andre:( Anonymkode: c7594...570 Avtal et møte med ei venninne og informer mannen din om at denne dagen skal du møte ei venninne. Og så driter du i hva han sier, gjør deg klar og bare dra. Så enkelt og kanskje også så vanskelig samtidig. Gjør det DU har lyst til. Ikke tenk for mye men bare gjør ting du vil gjøre. Begynn å tenke på deg selv og hva DU har lyst til å gjøre. Det er DITT liv. Anonymkode: a0386...658
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå