Gå til innhold

Virkelig stolt av minstemann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så snill og god gutt du har 🙂❤️, men jeg som mamma hadde nok blitt litt stressa og følt for å gi gave tilbake 😜

Anonymkode: 1dfec...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må vi alltid gi noe tilbake?! Hadde gutten din komt på døra vår, hadde vi tatt imot med glede. Jeg hadde forklart på en enkel måte at vi ikke har gave tilbake, siden det ikke var avtalt! Dei fleste barn klarer å forstå det!

Anonymkode: 334ed...fc7

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så snill og god gutt du har 🙂❤️, men jeg som mamma hadde nok blitt litt stressa og følt for å gi gave tilbake 😜

Anonymkode: 1dfec...5b4

Ja! Han er snill og god. Hadde du vært en av disse mammaene til guttene i klassen hadde du nok kjent meg og gutten min godt nok til ikke å bli stresset av dette. Vi hadde kjent hverandre godt nok til at sånn er innafor . En gang hadde din gutt fått en gave. En gang hadde du fått salat fra min hage og en annen gang jeg epler fra din hage. Så godt hadde jeg kjent deg og så godt kjenner vi disse barna og dems foreldre❤️

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må vi alltid gi noe tilbake?! Hadde gutten din komt på døra vår, hadde vi tatt imot med glede. Jeg hadde forklart på en enkel måte at vi ikke har gave tilbake, siden det ikke var avtalt! Dei fleste barn klarer å forstå det!

Selvsagt hadde vi forstått😊. Gutten forventet ingenting , han ville bare få lov å kjøpe en gave til sine venner . Han hadde bare lyst å gi for å gi ❤️

Skrevet

Jeg syns det er en veldig fin tanke av sønnen din. Han mener jo alt godt. Men, jeg hadde blitt ganske brydd om noen kom på døra her med gave til barnet mitt uten at det var avtalt. Vet at mitt barn hadde blitt veldig opptatt av at vi da må ut å kjøpe gave tilbake. Jeg hadde også følt på det. Jeg hadde følt på et slags press.

Syns ikke dette er noe du trenger å få masse "kjeft" for, da dette i bunnen er en god tanke fra sønnen. Men, jeg hadde nok ikke gjort dette.

Anonymkode: 91740...14e

Skrevet

Det ville min sønn også, men jeg forklarte han hvorfor vi ikke skulle gjøre det. Tanken er fin, men det er vi som voksenpersoner som skal lære de sosiale normer. 

Hadde du kommer her hadde vi selvfølgelig takket, men vi hadde tenkt du var litt sær, og muligens ikke det høyeste treet i skogen. 

Også hadde vi stresset ut for å fikse gave til dere, for det er det man gjør (mens man forbanner dere i sitt stille sinn🙈)

Skrevet

Så du kjenner alle foreldrene til guttene i din sønns klasse veldig godt? Alle bor i store villaer og du har kontroll på inntekt og økonomi? I tillegg er dere alle så nære at dere deler overskudd fra hage og hus med alle foreldrene i klassen? Og alle kjenner deg så godt at de vet hvorfor du og din sønn gjorde dette? 

I tillegg er dette selvsagt en bruksting, siden noen nevnte at folk har nok ting. 

Man bør lære barna at man ikke skal kjøpe venner. Du burde oppfordret han til å skrive et kort til hver enkelt der han skrev noe hyggelig til den kortet var til. 

Det er ikke raushet å bruke andres penger.  Han ofret jo ingenting selv. Viss han velger å gi sin egen julegave til andre er han raus.

Anonymkode: 56210...61c

Skrevet
På 24.12.2018 den 13.44, mamma til adhd gutt<3 skrev:

I år ville han gi gaver til alle gutta i klassen . Han visste hva han ville gi så vi dro til byen å kjøpte det han ville. Jeg spurte hvorfor han ville dette og svaret jeg fikk varmet mammahjertet. Han svarer; vi har lært om å være raus på skolen og hvis alle får noe likt vil ingen bli utenfor. Nå har en stolt og glad gutt vært ute med en stor pose med gaver og delt ut til gutta😊. God jul alle sammen 

Sikkert en god tanke, men er veldig glad ingen har hatt den tanken her. Å kjøpe til alle guttene skaper jo bare et kjøpepress. Det er nok gaver som det er og er jo mest naturlig å kjøle til sine venner. Utrolig kleint å få gave når du ikke har en å gi tilbake også. Så dette synes jeg ikke så mye om. 

Anonymkode: c1a51...318

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enkel løsning når du er liten og ikke må betale eller ofre noe selv for at andre skal få 😜 Hvor raus han er ser du først når han faktisk må ofre noe selv for at andre skal kunne motta noe.

Anonymkode: e5acd...fa7

Dattera mi på 9 fikk av ei jente i klassen og fant ut av ho ville gi til alle jentene i klassen selv og kjøpte til de for egne penger (40 kr per jente). Kjempe stolt av den omtenksomme jenta mi❤ 

Anonymkode: 14177...76d

Skrevet
14 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså ... for å svare flere her; vi kjenner foreldrene i klassen godt og flere har allerede sendt mld og skrevet at det gutten gjorde var veldig hyggelig . Dårlig råd har heller ingen av disse foreldrene. Gutten min ville være grei og når han sier hvorfor han vil gjøre dette så lar jeg selvsagt han få lov. Han ville vente til julaften nettopp fordi han ville gi noe for å få lov til å gi uten å vente noe tilbake. Vi kan ikke alltid tenke hundre ganger over hva andre vil føle og tenke . Dette er som sagt folk vi kjenner og det skjer ikke sjelden at noen dukker opp på dørene til hverandre med noe godt fra drivhuset , noe godt de har kjøpt i utlandet eller bare blomster. Noen spørr hvem som betaler for gavene og det gjør jeg. I klassen har de som regel at gaver bruker man 50 kr på og det gjorde vi her også. Han fikk lov å ringe på en gang og dersom ikke barnet lukket opp døren skulle han pent be den som lukket opp om å gi barnet gaven. De som ikke var hjemme fikk gaven i postkassen . 

Vi kan ikke alltid tenke på hva andre føler og tenker... så dette er med andre ord ikke for å være god mot andre, men for å føle seg god selv? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dattera mi på 9 fikk av ei jente i klassen og fant ut av ho ville gi til alle jentene i klassen selv og kjøpte til de for egne penger (40 kr per jente). Kjempe stolt av den omtenksomme jenta mi❤ 

Anonymkode: 14177...76d

Klart det! Veldig omtenksomt, og kan åpenbart ikke sammenlignes med situasjonen skissert i HI.

Anonymkode: 121b1...418

Skrevet

Klart det! Veldig omtenksomt, og kan åpenbart ikke sammenlignes med situasjonen skissert i HI.

Anonymkode: 121b1...418

Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Bare fordi hun brukte egne penger?

Skrevet
7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

I bunn og grunn koker dette for meg ned til at det blir for dumt å ikke kunne gi noe bare for å være snill fordi mottaker kanskje ikke vil like det eller vil føle at noe må gis tilbake. Lærer vi ikke nettopp barna våre at det er viktigere å gi enn å få? Hvis mine barn har lyst å gi noen en gave så skal de få lov til det. Jeg er vanvittig stolt av min omtenksomme sønn og han har fått masse ros. 

Det koker vel ned til at det er slik at når man får en gave vil man jo gjerne gi noe tilbake, ellers får man en dårlig følelse selv. Da gir man mottaker en dårlig følelse. Hvis gaven ble gitt i litt bedre tid kunne folk ha rukket gi gave tilbake, om de hadde råd. For meg koker dette ned til mangel på impulskontroll og mangel på økonomisk sans, samt mangel på sosial intelligens. 

Min sønn ville gjerne gi sin bestevenn det han ønsket seg mest, snilt og raust det, men den tingen koster 1500 så det går jo ikke, så da lærer vi ham det. Tanken var jo usnsett god og raus, også må vi lære dem at ikke alt må settes ut i praksis. Det holder med tanken. 

Skrevet
56 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja! Han er snill og god. Hadde du vært en av disse mammaene til guttene i klassen hadde du nok kjent meg og gutten min godt nok til ikke å bli stresset av dette. Vi hadde kjent hverandre godt nok til at sånn er innafor . En gang hadde din gutt fått en gave. En gang hadde du fått salat fra min hage og en annen gang jeg epler fra din hage. Så godt hadde jeg kjent deg og så godt kjenner vi disse barna og dems foreldre❤️

Hahaha, nå er du litt for langt nedi rødvinsglass så trollinga di blir bare for drøy. Dagens!!

Skrevet

Jeg lurer på hva denne dingsen dere kjøpte var jeg. Hva får dere til en 50 lapp som virkelig er så bra og ikke blir kastet etter 3 dager.?

Anonymkode: 57f22...309

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hva denne dingsen dere kjøpte var jeg. Hva får dere til en 50 lapp som virkelig er så bra og ikke blir kastet etter 3 dager.?

Anonymkode: 57f22...309

Kommer på mange ting, jeg, som er nyttige og ikke koster allverden. Uten at jeg aner hva gaven er, refleks, lommelykt, skrivesaker... det kommer vel litt an på hvilken innstilling man har - man er jo ikke nødt til å tro at det er noe billig dritt? 

Og angående det å ta imot en uventet, hyggelig oppmerksomhet fra et lite barn - det hadde jeg faktisk fint greid uten å bli flau over at vi ikke hadde kjøpt noe tilbake. 

Skrevet
8 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Kommer på mange ting, jeg, som er nyttige og ikke koster allverden. Uten at jeg aner hva gaven er, refleks, lommelykt, skrivesaker... det kommer vel litt an på hvilken innstilling man har - man er jo ikke nødt til å tro at det er noe billig dritt? 

Og angående det å ta imot en uventet, hyggelig oppmerksomhet fra et lite barn - det hadde jeg faktisk fint greid uten å bli flau over at vi ikke hadde kjøpt noe tilbake. 

Dette var godt å lese❤️

Skrevet

Syns dette var fint av gutten, jeg! ♥️ Rausheten ligger jo ikke i pengene (så trist jeg blir av dere som tror det, og som mener at gaver er en økonomisk transaksjon). Rausheten ligger i at han ga til alle, at alle ble inkludert, og at han ikke bruker julegavene til å markere hvem som er inne og hvem som er ute. 

De fleste skolebarn gir noe småtteri til noen utvalgte venner, min jente inkludert. Det er klart det er trist for dem som ikke får gave fra noen. Vi har ikke økonomi til å kjøpe til alle, dessverre. 

Anonymkode: 4a6bd...401

Skrevet

Syns dette var fint av gutten, jeg! ♥️ Rausheten ligger jo ikke i pengene (så trist jeg blir av dere som tror det, og som mener at gaver er en økonomisk transaksjon). Rausheten ligger i at han ga til alle, at alle ble inkludert, og at han ikke bruker julegavene til å markere hvem som er inne og hvem som er ute. 

De fleste skolebarn gir noe småtteri til noen utvalgte venner, min jente inkludert. Det er klart det er trist for dem som ikke får gave fra noen. Vi har ikke økonomi til å kjøpe til alle, dessverre. 

Anonymkode: 4a6bd...401

Takk😊. Det er klart det koster endel dersom man gir gave til en hel klasse ( som en vanlig klasse på 25 elever ). Her var det kun guttene og jeg har ikke nevnt noe om hvor mange det er snakk om. Det KAN være 5 gutter i klassen... Han ville bare gi vennene sine ( og ja han er venn med alle) akkurat den samme tingen som han selv hadde blitt glad for. 🌲🌲God jul

Skrevet

Jeg synes personlig at dette ikke var så lurt,men kjempe koselig gjort av gutten

Anonymkode: 80b4e...bd4

Skrevet

Lærer du gutten at han alltid skal gjøre det som får han til å føle seg bra, og at han ikke har ansvar for andres følelser så lenge han selv synes han gjør noe bra? 

Anonymkode: f4986...240

Skrevet

Her var det mange slemminger som ikke har skjønt julens budskap.

TS: vær stolt av sønnen din. I en steinhard verden, kan godhet bare hjelpe! Klem til dere to❤️

Anonymkode: 897ec...f7d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det mange slemminger som ikke har skjønt julens budskap.

TS: vær stolt av sønnen din. I en steinhard verden, kan godhet bare hjelpe! Klem til dere to❤️

Anonymkode: 897ec...f7d

Tusen takk❤️ Klem til deg og 

Skrevet

Snill gutt du har som tenker på andre💖 Min gutt er også veldig raus med andre - har stått på i hele desember for å lage gaver til alle som feiret jul med oss - inkludert eldre mennesker som ikke er i slekt med oss og som han heller ikke kjenner noe særlig. Jeg har vært rørt over hans glede over å glede andre, heller enn å fokusere på sine egne ønsker til jul. Han har også spurt om å kjøpe noe til alle vennene sine, og jeg har sagt at selv om vi ønsker å kjøpe til alle vi bryr oss om, så er ikke det realistisk. Julegaver koster penger, og verden fungerer ikke slik ar vi kun kan kjøpe og kjøpe, selv om vi gjør det for å være snille. Derfor avtalte han gavekjøp med et par av de beste kompisene, der han brukte sine egne penger på å kjøpe en liten ting til dem. Mye læring i å se hva det vil si å kjøpe gaver med egne penger for å få barna til å se at penger ikke vokser på tre. Det er alltid godt å se at barna viser omsorg og er raus med andre, og Det er mange måter å vise raushet på! God jul🎅

Anonymkode: 586c8...d53

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snill gutt du har som tenker på andre💖 Min gutt er også veldig raus med andre - har stått på i hele desember for å lage gaver til alle som feiret jul med oss - inkludert eldre mennesker som ikke er i slekt med oss og som han heller ikke kjenner noe særlig. Jeg har vært rørt over hans glede over å glede andre, heller enn å fokusere på sine egne ønsker til jul. Han har også spurt om å kjøpe noe til alle vennene sine, og jeg har sagt at selv om vi ønsker å kjøpe til alle vi bryr oss om, så er ikke det realistisk. Julegaver koster penger, og verden fungerer ikke slik ar vi kun kan kjøpe og kjøpe, selv om vi gjør det for å være snille. Derfor avtalte han gavekjøp med et par av de beste kompisene, der han brukte sine egne penger på å kjøpe en liten ting til dem. Mye læring i å se hva det vil si å kjøpe gaver med egne penger for å få barna til å se at penger ikke vokser på tre. Det er alltid godt å se at barna viser omsorg og er raus med andre, og Det er mange måter å vise raushet på! God jul🎅

Anonymkode: 586c8...d53

👆👆👆👆👏👏👏👏👏💖

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...