Gå til innhold

Virkelig stolt av minstemann

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså ... for å svare flere her; vi kjenner foreldrene i klassen godt og flere har allerede sendt mld og skrevet at det gutten gjorde var veldig hyggelig . Dårlig råd har heller ingen av disse foreldrene. Gutten min ville være grei og når han sier hvorfor han vil gjøre dette så lar jeg selvsagt han få lov. Han ville vente til julaften nettopp fordi han ville gi noe for å få lov til å gi uten å vente noe tilbake. Vi kan ikke alltid tenke hundre ganger over hva andre vil føle og tenke . Dette er som sagt folk vi kjenner og det skjer ikke sjelden at noen dukker opp på dørene til hverandre med noe godt fra drivhuset , noe godt de har kjøpt i utlandet eller bare blomster. Noen spørr hvem som betaler for gavene og det gjør jeg. I klassen har de som regel at gaver bruker man 50 kr på og det gjorde vi her også. Han fikk lov å ringe på en gang og dersom ikke barnet lukket opp døren skulle han pent be den som lukket opp om å gi barnet gaven. De som ikke var hjemme fikk gaven i postkassen . 

Det er jo verdens letteste ting å være raus med andres penger. 

Flott at du er stolt sv gutten din, men helt ærlig dette synes ikke jeg var så fryktelig imponerende.

Du skal også være forsiktig med å anta mye om folks privatøkonomi. 

Anonymkode: 207f6...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså ... for å svare flere her; vi kjenner foreldrene i klassen godt og flere har allerede sendt mld og skrevet at det gutten gjorde var veldig hyggelig . Dårlig råd har heller ingen av disse foreldrene. Gutten min ville være grei og når han sier hvorfor han vil gjøre dette så lar jeg selvsagt han få lov. Han ville vente til julaften nettopp fordi han ville gi noe for å få lov til å gi uten å vente noe tilbake. Vi kan ikke alltid tenke hundre ganger over hva andre vil føle og tenke . Dette er som sagt folk vi kjenner og det skjer ikke sjelden at noen dukker opp på dørene til hverandre med noe godt fra drivhuset , noe godt de har kjøpt i utlandet eller bare blomster. Noen spørr hvem som betaler for gavene og det gjør jeg. I klassen har de som regel at gaver bruker man 50 kr på og det gjorde vi her også. Han fikk lov å ringe på en gang og dersom ikke barnet lukket opp døren skulle han pent be den som lukket opp om å gi barnet gaven. De som ikke var hjemme fikk gaven i postkassen . 

Hvordan kan du vite med 100% sikkerhet at ingen av disse foreldrene har dårlig råd? Dårlig råd er ikke alltid ensbetydende med å være lutfattig i fillete klær vet du.

Anonymkode: 121b1...418

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du vite med 100% sikkerhet at ingen av disse foreldrene har dårlig råd? Dårlig råd er ikke alltid ensbetydende med å være lutfattig i fillete klær vet du.

Dette er familier hvor begge foreldre har gode jobber, flere biler og store villaer. Å være 100 prosent sikker kan jeg ikke være men jeg tørr å anta at disse familiene har råd til en gave til en 50 lapp hvis det skulle stå på det. 

Skrevet

Jeg syns gaver i siste liten er en uting. Flott å ville glede alle i klassen men jeg liker svært lite å måtte stresse med gaver i siste liten. Vår yngste gir til sine nærmeste venner i klassen og det er nok. Eldstemann er på videregående og der har gjengen hennes bestemt at istede for å bruke masse penger på gaver til hverandre vil de finne på noe kjekt sammen. Smart!

Vi er sånn familie som for tiden har fint hus og bil og ungene går i fine klær. Men bak fasaden har mannen mistet jobben og vi får ikke endene til å møtes. Uventet gaver er derfor kjipt for oss. Og ja - man gir kanskje ikke for å få tilbake, men jeg liker ikke å få uten å gi. 

Anonymkode: 8fefe...0af

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns gaver i siste liten er en uting. Flott å ville glede alle i klassen men jeg liker svært lite å måtte stresse med gaver i siste liten. Vår yngste gir til sine nærmeste venner i klassen og det er nok. Eldstemann er på videregående og der har gjengen hennes bestemt at istede for å bruke masse penger på gaver til hverandre vil de finne på noe kjekt sammen. Smart!

Vi er sånn familie som for tiden har fint hus og bil og ungene går i fine klær. Men bak fasaden har mannen mistet jobben og vi får ikke endene til å møtes. Uventet gaver er derfor kjipt for oss. Og ja - man gir kanskje ikke for å få tilbake, men jeg liker ikke å få uten å gi. 

Anonymkode: 8fefe...0af

I bunn og grunn koker dette for meg ned til at det blir for dumt å ikke kunne gi noe bare for å være snill fordi mottaker kanskje ikke vil like det eller vil føle at noe må gis tilbake. Lærer vi ikke nettopp barna våre at det er viktigere å gi enn å få? Hvis mine barn har lyst å gi noen en gave så skal de få lov til det. Jeg er vanvittig stolt av min omtenksomme sønn og han har fått masse ros. 

Skrevet
37 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Dette er familier hvor begge foreldre har gode jobber, flere biler og store villaer. Å være 100 prosent sikker kan jeg ikke være men jeg tørr å anta at disse familiene har råd til en gave til en 50 lapp hvis det skulle stå på det. 

For noen er fin villa og mange biler en inngangsport til å være gjeldsslave. Du Kan ha luksus men dårlig råd. Dessuten blir det ikke bare en gave til 50 kr. Neste år kan flere føle at de må gi til alle for å holde tritt med dem som legger standarden... Er det 25 i klassa blir det 1250.  

Anonymkode: 75238...786

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

I bunn og grunn koker dette for meg ned til at det blir for dumt å ikke kunne gi noe bare for å være snill fordi mottaker kanskje ikke vil like det eller vil føle at noe må gis tilbake. Lærer vi ikke nettopp barna våre at det er viktigere å gi enn å få? Hvis mine barn har lyst å gi noen en gave så skal de få lov til det. Jeg er vanvittig stolt av min omtenksomme sønn og han har fått masse ros. 

Jo det lærer de, men hvilke signaler sender det? Din unge får boostet egoet fordi den er snill. En eller flere andre føler seg kanskje mislykket fordi de ikke klarer å følge opp. Da blir det mer synlig at ikke alt er på stell...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For noen er fin villa og mange biler en inngangsport til å være gjeldsslave. Du Kan ha luksus men dårlig råd. Dessuten blir det ikke bare en gave til 50 kr. Neste år kan flere føle at de må gi til alle for å holde tritt med dem som legger standarden... Er det 25 i klassa blir det 1250.  

Dette. Og jeg tror mine barn og veldig mange andre med dem ville satt langt større pris på et personlig kort med fine ord enn noe unødvendig nips til 50 kr. Lite miljøvennlig er slike smågaver også, regner jo ikke med det er hjemmelaget.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo det lærer de, men hvilke signaler sender det? Din unge får boostet egoet fordi den er snill. En eller flere andre føler seg kanskje mislykket fordi de ikke klarer å følge opp. Da blir det mer synlig at ikke alt er på stell...

Herregud... Virkelig. Det er sånne folk som deg som er med på å bygge opp dette krenkesamfunnet vi har i dag. Jeg blir rett og slett oppgitt. Uansett hva man gjør så blir det feil. Og her inne blir det spesielt feil så fort man har nicket «mamma til ADHD-gutt». 🙄

Anonymkode: 58df9...6ba

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Og jeg tror mine barn og veldig mange andre med dem ville satt langt større pris på et personlig kort med fine ord enn noe unødvendig nips til 50 kr. Lite miljøvennlig er slike smågaver også, regner jo ikke med det er hjemmelaget.

Det var ikke noe nips😊. Dette er snakk om en nyttig ting som alle har bruk for og som gutten min fikk i kalendergave og som han ble veldig glad for. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! 

Skrevet

Gi han heller 1200 kr og spør om han vil bruke dem på noe han ønsker seg, eller gi dem bort. Så får du se hvor raus han er. Ingen sak å bruke mammas penger. 

Og dersom gutten har så lyst å være raus, så ville jeg foreslått å gi til veldedighet, fremfor å kjøpe 50-kroners gaver til unger som har alt fra før.

Skrevet
53 minutter siden, HeiteH skrev:

Gi han heller 1200 kr og spør om han vil bruke dem på noe han ønsker seg, eller gi dem bort. Så får du se hvor raus han er. Ingen sak å bruke mammas penger. 

Og dersom gutten har så lyst å være raus, så ville jeg foreslått å gi til veldedighet, fremfor å kjøpe 50-kroners gaver til unger som har alt fra før.

For å si det slik ; han vant en premie på ett lotteri på skolen nå i desember og fikk valget om å beholde den selv eller gi den til en gaveinnsamling for barnefamilier som ikke har så mye og valgte å gi bort premien. Nå ville han gi gaver til sine venner. Han tenker jo ikke på dette som « unger som har alt fra før» 

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du vil jo bare ikke høre? Hvorfor skal det at din sønn ikke skjønner sosiale koder trumfe at flesteparten synes det er ubehagelig å motta gave (uplanlagt) i siste liten?

Anonymkode: 611bc...b94

Gjest Minnieropptatt
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil jo bare ikke høre? Hvorfor skal det at din sønn ikke skjønner sosiale koder trumfe at flesteparten synes det er ubehagelig å motta gave (uplanlagt) i siste liten?

Hvor står det at han ikke skjønner sosiale koder? 

Skrevet
1 minutt siden, Minnieropptatt skrev:

Hvor står det at han ikke skjønner sosiale koder? 

Beklager, jeg tok det som en selvfølge at mor hadde forklart han at det ikke er vanlig å kjøre ut gaver til hele klassen på julaften. 

Gjest Minnieropptatt
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, jeg tok det som en selvfølge at mor hadde forklart han at det ikke er vanlig å kjøre ut gaver til hele klassen på julaften. 

Hvorfor er det en selvfølge? Det står forklart i et innlegg i tråden om hvorfor det ble som det ble. Tenk å gi noe uten å få tilbake!  Krise altså. Eller ikke. 

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt stolt, jeg tar det som en selvfølge at barn i skolealder forstår at hvis man ikke gir til alle, føler noen seg utenfor. Men det er absolutt en positiv egenskap.

Jeg hadde derimot ikke latt han gjøre de så tett innpå jul. Jeg er helt uenig i det du sier at man ikke kan ta hensyn til hva andre måtte føle og mene om det. Det å ta hensyn synes jeg er en vel så viktig egenskap som inkludering. 

Ellers blir man fort "raus" på bekostning av andre, og da er det i alle fall ikke lenger noe å være stolt av. Og som flere påpeker er det tydelig at man ikke forstår sosiale koder. Det er ikke alltid slik at det eneste som betyr noe er at tanken er god - og det er ikke alltid slik at du skal gjøre noe bare fordi du vil det selv. 

Anonymkode: f4986...240

Skrevet
1 time siden, HeiteH skrev:

Men det å komme på å gi noe man selv har blitt glad for er vel en god ting uansett? 

Skrevet

Alle har mye penger, gutten vant og ga det til fattige, gutten gir gaver alle trenger, alle blir glade og alle har store hus. Det kan da ikke bare være meg som har lite tro på dette..... 

Jeg tror mamma til ADHD-gutt tøyser fælt her inne

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud... Virkelig. Det er sånne folk som deg som er med på å bygge opp dette krenkesamfunnet vi har i dag. Jeg blir rett og slett oppgitt. Uansett hva man gjør så blir det feil. Og her inne blir det spesielt feil så fort man har nicket «mamma til ADHD-gutt». 🙄

Anonymkode: 58df9...6ba

Jeg har aldri kommentert på noe dette nicket gar skrevet tidligere, så det er helt irrelevant for svaret. 

Hvorfor bidrar det jeg sier til krenkesamfunnet? Dette er en reell problemstilling vi må ta i dette samfunnet med overforbruk og materielle goder. Hvis man ser på hvor mange gaver det er forventet å gi/få, kontra 30 år siden, er det helt absurd. Da er set bedre å donere gaver til de som er vanskeligstilte. De fleste synes det er vanskelig å motta gaver/mat fra Frelsesarmeen, men det er verre å motta dette fra naboer og bekjente. 

Det var en hyggelig tanke, men litt lite gjennomtenkt. 

Skrevet
10 minutter siden, Tulisa skrev:

Alle har mye penger, gutten vant og ga det til fattige, gutten gir gaver alle trenger, alle blir glade og alle har store hus. Det kan da ikke bare være meg som har lite tro på dette..... 

Jeg tror mamma til ADHD-gutt tøyser fælt her inne

Enig.. og det slår aldri feil, all relevant informasjon kommer alltid i etterkant av hovedinnlegg.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da ditt problem? Mange av oss (de fleste?) gir ikke gave for å få tilbake og i hvert fall ikke når man leverer den på julaften. Så at du ev hadde overført ditt problem til den som ønsket å gi dere en gave kan ikke andre ta ansvar for. 

Anonymkode: 56048...9fe

Unger gjør gjerne det da, uansett hvor mye man forsøker å glorifisere gjerningen. 

Jeg og hadde blitt stresset av sånt. 

Anonymkode: df4f2...1b2

Skrevet

Raus og raus, det er lett å være raus når mamma betaler. Det kan godt hende at gutten er både snill, omtenksom og raus altså, men å ville gi gaver til alle i klassen har lite eller ingenting med raushet å gjøre, mener jeg. Unger generelt er forresten ganske "rause" sånn sett, og mine unger (og mange andre også), hadde nok gjerne ville gitt gaver til alle i klassen og mange andre også om de hadde fått lov. Men når de har foreslått det, har det fått et svar a la "Det er en fin tanke, men vi kan ikke kjøpe gaver til alle i klassen" 

Skrevet

Heller ikke jeg klarer å se hvorfor dette er å være raus? Han har jo ikke ofret noenting selv. Ethvert barn kunne da foreslått noe lignende, men de fleste foreldre ville satt ned foten. Og ville ikke kommet på å kalle det raust.

Anonymkode: da01c...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...