Sluttågnål Skrevet 22. desember 2018 #76 Skrevet 22. desember 2018 8 timer siden, Nyttårs barn skrev: Det at det finnes mange med asperger som klarer seg bra betyr ikke at alle som har denne diagnosen gjør det. HI skriver bla at hun er uføretrygdet, hvorfor det har vi ikke fått noe informasjon om men det er ikke helt utenkelig at det kan ha med hennes diagnose å gjøre. Og at din sønn klarer seg bra er jo kjempeflott, kanskje har dette og noe med at han har vokst opp i et velfungerende hjem med kjærlighet og struktur En i min familie har en sønn som har Tourettes, moren har vært alene med ham stort sett hele veien og er kun delvis i jobb pga problemer med egen helse. Gutten har hatt mye utfordringer på skolen og med å finne seg til rette. Jeg er helt overbevist om at denne gutten hadde klart seg betydelig bedre i en familie med mor og far som samarbeidet og som ikke hadde egne problemer slik mammaen hans har. Det jeg prøver å si er at det også spiller en rolle hva vi som foreldre kan tilby. I en ressurssterk familie trenger ikke det å få et barn med noen ekstra utfordringer å velte noe lass, mens i en familie som allerede strever kan det være for mye. Jeg er også uføretrygdet og det er pga asperger og adhd (+en belastningsskade, som gjerne kommer med hyperaktivitet). Jeg er i full stand til å gi et barn alt det det måtte behøve. Men siden jeg ikke har interessen, er jeg naturlig nok ikke interessert i å jobbe så hardt og ofre så mye for et barn. Aspergere er veldig ansvarsbevisste og selv om ts er ufør, er det ingen grunn til å mene at hun derfor ikke kan ta seg av et barn. Som du selv skriver, vi vet ikke hvorfor hun er ufør. Du antar det er pga diagnosen. Vel, da kan jeg si, igjen, at selv om man er ufør pga asperger, kan man fortsatt være i full stand til å ta seg av et barn. Kanskje til og med bedre enn de som har ungen i barnehagen 9 timer hver dag Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig for dere å forstå at når en med asperger virkelig har interesse for noe, så går vi "all in", og gjør ofte en meget god jobb. Så når ts har lyst på barn, er det også sannsynlig at hun vil ta mammarollen veldig seriøst. Det er ihvertfall ingen grunn til å mene at en som er ufør er ute av stand til å ta seg av et barn. Hva med alle de som blir ufør etter at de har fått barn, bør de barna adopteres bort da eller? Skal man tro folk i denne tråden rett, er jo uføretrygdede overhode ikke skikket til å være foreldre. Det vil bli veldig lite folk etterhvert dersom kun de feilfrie skal få barn. Det er liksom ikke hundeoppdrett dette her. Man røntger ikke foreldre før de får ha sex og ev få et barn. Jeg vet om flere med asperger som er gode foreldre, og de som kanskje ikke hadde blitt så gode foreldre, har valgt å ikke få barn. Og jeg vet om mange mennesker som ikke har noen diagnose, som ikke er særlig imponerende foreldre. Egentlig tror jeg de fleste foreldre, pedagogisk sett, er ganske dårlige foreldre. Det blir da folk ut av de fleste barn fordet.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #77 Skrevet 22. desember 2018 Jeg har sett på nært hold hva som kan skje når interesse ikke er nok. Ja, det gikk bra i begynnelsen, men så fant mor kjærligheten og den kjærligheten var ikke bra for henne og barnet. Min sønn har også altoppslukende interesser og han er veldig flink, flinkere enn mange lærere. Likevel har han perioder der han legger interessene til side, fordi han må hvile. Et barn kan ikke legges til side, det krever alt du har i veldig mange år. Så nei, interesse er ikke alltid nok. Og ja, dette er to personer med asperger. Anonymkode: 47cd4...918
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #78 Skrevet 22. desember 2018 17 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg har sett på nært hold hva som kan skje når interesse ikke er nok. Ja, det gikk bra i begynnelsen, men så fant mor kjærligheten og den kjærligheten var ikke bra for henne og barnet. Min sønn har også altoppslukende interesser og han er veldig flink, flinkere enn mange lærere. Likevel har han perioder der han legger interessene til side, fordi han må hvile. Et barn kan ikke legges til side, det krever alt du har i veldig mange år. Så nei, interesse er ikke alltid nok. Og ja, dette er to personer med asperger. Anonymkode: 47cd4...918 Jeg kjenner flere med asperger som er kjempeflinke foreldre. Bedre enn snittet, for å si det sånn. Så det kan nok gå begge veier. Anonymkode: 85e5c...295
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #79 Skrevet 22. desember 2018 On 12/20/2018 at 10:22 PM, Anonym bruker said: Hva er problemet ditt? Det er ingenting normalt velfungerende ved en verden av aspegere og adhd'ere, da hadde de ikke hatt diagnose. Og det var det jeg svarte på, at de liksom skal være det mer utviklete mennesket. Nei, det er de ikke, tvert i mot har de defekter som medfører en rekke problemer i enhver situasjon. Anonymkode: c0424...6ae Jeg håper virkelig du ikke har barn og prosjekterer dine fordommer over på disse. Anonymkode: 85e5c...295
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #80 Skrevet 22. desember 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper virkelig du ikke har barn og prosjekterer dine fordommer over på disse. Anonymkode: 85e5c...295 Ja, og her er det individuelle forskjeller. Hvor mye stress en tåler, hvor godt en forstår barnets følelser, hvor empatisk en klarer å være. Typiske symptomer innen asperger, hvor noen klarer seg bra, mens andre ikke klarer seg bra. Anonymkode: 47cd4...918
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #81 Skrevet 22. desember 2018 På 21.12.2018 den 10.11, Sluttågnål skrev: 90-95 % av befolkningen har en funksjonsforstyrrelse. Disse personene kalles nevrotypiske. De er ofte trangsynte, egenrådige, lite inkluderende og har grandiose tanker om seg selv. Alle er heldigvis ikke like hardt rammet, men akkurat i denne tråden var det forbausende mange som er meget hardt rammet av denne dysfunksjonen. At en med asperger er ufør betyr ikke at man er dårlig fungerende i alle situasjoner. Ofte er det arbeidsplassen som ikke klarer å tilpasse seg vår måte å fungere på. Jeg kunne ikke hatt barn fordi jeg ikke har interessen for barn. Det betyr ikke at andre med asperger ikke kan bli gode foreldre. For er det en ting som er sikkert, er det at når vi gjør noe, er vi veldig opptatt av å gjøre det riktig. Vi er ofte også ekstremt ansvarsbevisste. I tillegg er vi analystiske og reflekterte. Når en med asperger ønsker å få barn, altså, ikke en som bare sier "ok, jeg kan sikkert få en unge", men virkelig ønsker det, da kan man være sikker på at den med asperger setter seg grundig inn i oppgaven som forelder. Vi er ikke kjent for å overlate ting til tilfeldighetene. Her er jeg ikke bekymret for barnets oppvekst, men om foreldrene vil slite seg ut mens de er opptatt av å gjøre alt riktig. Det er også sannsynlig at barnet får en eller begge diagnosene. Det er derimot ingen grunn til at ungen kommer til å få en sterkere grad av autisme. 1+1 funker ikke her, mer riktig er 1x1. Selv ville jeg ikke risikert å få barn med disse diagnosen. Ikke fordi vi er ubrukelige, som enkelte her tror. Men fordi jeg selv hadde en veldig vanskelig oppvekst. Det var nok helst fordi jeg var udiagnostisert. Med riktig oppfølging, kan barn med diagnosene vokse opp og bli ressurssterke mennesker. Og til du som mente en verden full av dysfunksjonelle mennesker ikke ville være noen suksess. Vel, hadde alle vært som oss, hadde vi ikke vært dysfunksjonelle. Så det kan godt tenkes at våre egenskaper er bedre enn dine. Det hjelper bare så lite når 90-95% av befolkningen har dysfunksjoner som ikke passer med vår måte å fungere på. Så til du som mener adhd bare gjør det verre. Det stemmer ikke. Verre for den som må leve med to diagnoser som krasjer. Men vi er mer sosiale og oppleves for andre som mer "normale" enn de som kun har asperger. Så at han har adhd, er egentlig en fordel. Så til de som mener det vil være veldig vanskelig for de "funksjonshemmede" å ta seg av et barn med tilsvarende "funksjonshemminger". Det er lov å bruke hodet, tenker jeg. Tror dere virkelig en med asperger har det lettere sammen med nevrotypiske enn med andre aspergere? Det vil jo være mye lettere for en med asperger å forstå et barn med asperger, enn det vil for en hvilken som helst annen person. Det hadde vært mye lettere for meg om min mor hadde hatt asperger og ikke var ei oversosial kaklehøne. Skummelt å lese hvordan folk uttaler seg om to personer de overhode ikke vet noe om. Det får meg til å tenke...hvem er det som ikke har sosiale antenner, sa du? Så til TS. Dette er helt klart ikke rette forum eller rette folk til å spørre om råd. Oppsøk heller en aspergergruppe på f.eks facebook. Der er det folk som vet hva de snakker om og som ikke dømmer deg nord og ned fordi du har asperger og er ufør. Og her viser du ekstremt tydelig hvor begrenset tankegangen din er i forhold til det å ha ansvar for barn er. Anonymkode: f71e5...a9b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #82 Skrevet 22. desember 2018 Jeg kjenner to unge voksne med asperger, barn av nære venner. Hun ene er samboer med en mann uten noen diagnoser og du må kjenne henne godt for å få med deg at hun har denne diagnosen. Hun virker bare litt sær, er i 100%jobb og har nære venner. Disse kunne godt ha fått barn tenker jeg. Han andre er 100% uføretrygdet, fungerer overhodet ikke sammen med andre og kunne aldri ha vært i stand til å ta seg av et barn. Anonymkode: 86b50...ce7
Sluttågnål Skrevet 22. desember 2018 #83 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og her viser du ekstremt tydelig hvor begrenset tankegangen din er i forhold til det å ha ansvar for barn er. Anonymkode: f71e5...a9b Jaha, forklar!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #84 Skrevet 22. desember 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: I alle dager….Steven Spielberg har Asperger, klarer seg jo veldig fint han. Dan Aykroyd (amerikansk skuespiller med Asperger) - klarer seg fint han og. Robin Williams (amerikansk skuespiller med Asperger) - klarte seg fint han og, virket jo helt normal, men slet jo dessverre med depresjoner, om dette hadde med Asperger å gjøre vet man jo ikke. Paddy Considine - prisvinnende britisk skuespiller med Asperger. Daryl Hannah - amerikansk skuespillerinne med Asperger. Courtney Love - amerikansk sangerinne/rocker med Asperger. Dette er jo kjente mennesker med Asperger - som klarer seg utmerket godt. Ser at du skriver at noen klarer seg utmerket godt. Min sønn har Asperger - kkarer seg utemerket både sosialt og på skolen - trenger ingen tilrettelegging. Joda han har Asperger, viser seg mest i at han ikke liker så godt forandringer, men så som han er blitt tenåring takler han dette veldig godt. De fleste andre foreldre blir overrasket når vi sier han har Asperger. Anonymkode: 3e476...a2e Men det er jo ingen av disse som har en samfunnsnyttig jobb Anonymkode: fcc26...147
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #85 Skrevet 22. desember 2018 Jeg er forsåvidt enig med Sluttågnål i at bokstavdiagnoser og lettere autismediagnoser ikke nødvendigvis er sykdom, men en variant av mennesklig fungering. Og diagnosene er på ingen måte automatisk diskvalifiserende. Men ravingen om at det er alle andre det er noe i veien med, er på alle måter diskvalifiserende. Barna skal faktisk fungere i samfunnet, og sånne holdninger som her frambringes hører ingen sted hjemme. Det minner om det døve paret jeg så på TV en gang, som var lei seg for at de hadde fått et hørende barn. De mente at dette var et handicap som holdt barnet utenfor det fantastiske døvesamfunnet. Barn må få ballast til å fungere godt i normalsamfunnet, det kan de få selv om de har foreldre med varierende grad av fungering. Men neppe fra et foreldrepar der begge sliter med fungering i såpass grad at den ene er ute av arbeidslivet og den andre er halvveis ute. Man må anta at det er Aspergerdiagnisene som ligger til grunn, siden HI velger å dra fram dette i forbindelse med diagnosene. Anonymkode: b4d1e...c3d
Hannasbananas Skrevet 22. desember 2018 #86 Skrevet 22. desember 2018 På 21.12.2018 den 2.07, Anonym bruker skrev: Det du beskriver er ikke et barn med symptomer på Aspergers. Anonymkode: 1706b...5a7 Eh, jo.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #87 Skrevet 22. desember 2018 3 hours ago, Anonym bruker said: Jeg kjenner to unge voksne med asperger, barn av nære venner. Hun ene er samboer med en mann uten noen diagnoser og du må kjenne henne godt for å få med deg at hun har denne diagnosen. Hun virker bare litt sær, er i 100%jobb og har nære venner. Disse kunne godt ha fått barn tenker jeg. Han andre er 100% uføretrygdet, fungerer overhodet ikke sammen med andre og kunne aldri ha vært i stand til å ta seg av et barn. Anonymkode: 86b50...ce7 Folk er ulike, det er også de uten diagnoser. Mange av disse burde ikke hatt barn (og det inkluderer visse bessvitere i denne tråden). Anonymkode: 85e5c...295
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #88 Skrevet 22. desember 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk er ulike, det er også de uten diagnoser. Mange av disse burde ikke hatt barn (og det inkluderer visse bessvitere i denne tråden). Anonymkode: 85e5c...295 Hva er en bessviter? 😂😂😂😂😂 Anonymkode: c0424...6ae
Sluttågnål Skrevet 22. desember 2018 #89 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er forsåvidt enig med Sluttågnål i at bokstavdiagnoser og lettere autismediagnoser ikke nødvendigvis er sykdom, men en variant av mennesklig fungering. Og diagnosene er på ingen måte automatisk diskvalifiserende. Men ravingen om at det er alle andre det er noe i veien med, er på alle måter diskvalifiserende. Barna skal faktisk fungere i samfunnet, og sånne holdninger som her frambringes hører ingen sted hjemme. Det minner om det døve paret jeg så på TV en gang, som var lei seg for at de hadde fått et hørende barn. De mente at dette var et handicap som holdt barnet utenfor det fantastiske døvesamfunnet. Barn må få ballast til å fungere godt i normalsamfunnet, det kan de få selv om de har foreldre med varierende grad av fungering. Men neppe fra et foreldrepar der begge sliter med fungering i såpass grad at den ene er ute av arbeidslivet og den andre er halvveis ute. Man må anta at det er Aspergerdiagnisene som ligger til grunn, siden HI velger å dra fram dette i forbindelse med diagnosene. Anonymkode: b4d1e...c3d Du trodde ikke seriøst at jeg mente det er noe galt med alle andre? Jeg prøvde bare å sette ting litt i perspektiv. Poenget er at det er ikke noe galt med noen av oss, det er bare noen som ikke er helt A4. Så lenge samfunnet er veldig A4, blir det vanskelig for de utenfor boksen, å passe inn noe sted. Det er veldig få, som er ufør pga asperger. De fleste er uføre på grunn av tilleggsdiagnoser man ender opp med fordi samfunnet ikke aksepterer annerledeshet. Depresjon, angst, ptsd og ocd er ganske vanlige tilleggsdiagnoser. Og denne tråden er et godt eksempel på hvorfor vi drar på oss slike tilleggsdiagnoser. Vi er ikke bra nok, vi er sære, vi må klare å tilpasse oss, vi er ubrukelige, vi er avvikene o.s.v. Mange med asperger blir mobbet gjennom hele skolegangen. Hvor er de oppegående foreldrene, de som er "godkjent" til å bli foreldre? Burde ikke de lære barna sine at det ikke er noe feil med å være annerledes? Og det verste er kanskje at barn ofte ikke har noe imot disse litt rare barna, det er foreldrene som ikke vil at barna dems skal være venner med dem. Altså, hverken asperger eller adhd er smittsomt, vi er heller ikke farlige. Og når man vet at barn lærer sosialt samspill gjennom lek, hvordan skal disse annerledes-barna lære sosialt samspill, når de ikke får lov til å være med i leken? Jada, det er mange med asperger som ikke har interesse for dette samspillet (meg inkl.), men det er kanskje flere med asperger som faktisk ønsker å være sosiale, men som aldri får delta i leken. Så, nei, man må ikke anta at det er aspergerdiagnosen som gjør at ts er ufør. Man kan derimot anta at det er samfunnet som gjør at ts er ufør. Og forresten, autisme er ikke en sykdom uansett hvor hardt rammet man er. Og en annen ting, det er ikke veldig mange år siden homofili ble sett på som sykdom, kanskje man skal være litt forsiktig med hva man kaller sykt og ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #90 Skrevet 22. desember 2018 Nei det heter ikke sykdom, men syndrom. Det betyr at man ikke blir kurert. De med syndrom bør ikke videreføre genene da det er stor sjangs for at barna også får det samme syndromet. Tenk på barna da, hvis det mot formodning skulle være frisk, hvor kult er det når begge foreldre har Asberger syndrom...? Anonymkode: b54d6...67f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #91 Skrevet 22. desember 2018 Aspergere er veldig forskjellige mennesker. De er like ulike som nevrotypikere er ulike, og det er helt unulig å vite ut i fra det vi vet om deg om du bør få barn. Jeg har Aspergers og har tre barn. Jobber 100% som barnehagelærer. Jeg er veldig interessert i barn, så det fungerer helt topp for meg. Hadde klart noen til😅 Anonymkode: 4290d...780
Sluttågnål Skrevet 22. desember 2018 #92 Skrevet 22. desember 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei det heter ikke sykdom, men syndrom. Det betyr at man ikke blir kurert. De med syndrom bør ikke videreføre genene da det er stor sjangs for at barna også får det samme syndromet. Tenk på barna da, hvis det mot formodning skulle være frisk, hvor kult er det når begge foreldre har Asberger syndrom...? Anonymkode: b54d6...67f Hvor kult er det å ha så fordomsfulle foreldre som deg? Det er egentlig ingen som burde få barn da, for de fleste er bærere av dårlige gener. Og søsken av folk med asperger eller adhd, bør heller ikke få barn. Ingen av foreldrene mine har aspeger eller adhd, men kusina mi har adhd. Søsteren min har heller ingen diagnoser, men det er en fare for at barna hennes har adhd for det ligger i genene. Asperger er jeg ganske sikker på at de ikke har, men de kunne fått det også. Men helt seriøst, er du voksen? Har du barn? Du bekrefter jo bare alt det jeg forsøker å få fram. Det trenger faktisk ikke være så forbanna ille å vokse opp med foreldre med asperger. Men om det er dette dere lærer barna deres, vil verden aldri utvikle seg til noe bedre ihvertfall. Hvis du sier til ungen din "stakkars "Knut", foreldrene hans har asperger". Hva forteller du ungen din da? Og du trenger ikke engang si noe til ungen din, for unger er ikke dumme, de merker holdningen din.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #93 Skrevet 22. desember 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei det heter ikke sykdom, men syndrom. Det betyr at man ikke blir kurert. De med syndrom bør ikke videreføre genene da det er stor sjangs for at barna også får det samme syndromet. Tenk på barna da, hvis det mot formodning skulle være frisk, hvor kult er det når begge foreldre har Asberger syndrom...? Anonymkode: b54d6...67f Går du inn for å være ekkel, eller er du så dum og enkel? Anonymkode: 81c52...ce4
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #94 Skrevet 22. desember 2018 11 minutter siden, Sluttågnål skrev: Hvor kult er det å ha så fordomsfulle foreldre som deg? Det er egentlig ingen som burde få barn da, for de fleste er bærere av dårlige gener. Og søsken av folk med asperger eller adhd, bør heller ikke få barn. Ingen av foreldrene mine har aspeger eller adhd, men kusina mi har adhd. Søsteren min har heller ingen diagnoser, men det er en fare for at barna hennes har adhd for det ligger i genene. Asperger er jeg ganske sikker på at de ikke har, men de kunne fått det også. Men helt seriøst, er du voksen? Har du barn? Du bekrefter jo bare alt det jeg forsøker å få fram. Det trenger faktisk ikke være så forbanna ille å vokse opp med foreldre med asperger. Men om det er dette dere lærer barna deres, vil verden aldri utvikle seg til noe bedre ihvertfall. Hvis du sier til ungen din "stakkars "Knut", foreldrene hans har asperger". Hva forteller du ungen din da? Og du trenger ikke engang si noe til ungen din, for unger er ikke dumme, de merker holdningen din. Heldigvis har ingen av Asbergerne jeg kjenner barn. Anonymkode: b54d6...67f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #95 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Heldigvis har ingen av Asbergerne jeg kjenner barn. Anonymkode: b54d6...67f Hvorfor det? Anonymkode: 4290d...780
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #96 Skrevet 22. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: 4290d...780 Antageligvis for at det er vanskelig å få seg partner, og ingen av de er istand til å ta vare på et barn heller. Anonymkode: b54d6...67f
Sluttågnål Skrevet 22. desember 2018 #97 Skrevet 22. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Heldigvis har ingen av Asbergerne jeg kjenner barn. Anonymkode: b54d6...67f Skjønner ikke hvorfor du siterte meg for det der var overhode ikke svar på noe av det jeg skrev.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #98 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Antageligvis for at det er vanskelig å få seg partner, og ingen av de er istand til å ta vare på et barn heller. Anonymkode: b54d6...67f Mener du sånn generelt eller bare de du kjenner? Kjenner du mange aspergere? Anonymkode: 4290d...780
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #99 Skrevet 22. desember 2018 3 minutter siden, Sluttågnål skrev: Skjønner ikke hvorfor du siterte meg for det der var overhode ikke svar på noe av det jeg skrev. Du lurte på hva jeg skulle si til ungen min hvis «knut» hadde foreldre med Asberger Anonymkode: b54d6...67f
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #100 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du sånn generelt eller bare de du kjenner? Kjenner du mange aspergere? Anonymkode: 4290d...780 Kjenner 3 stk, 2 av de meget nær relasjon 😔 Anonymkode: b54d6...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå