Gå til innhold

Barnet ble hentet av barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som helsepersonell så er vi pliktet til å si ifra til foresatte før vi melder. Det er loven.

»kremt, beklager men det vi nå komme en bekymring til Bv» 

Hvis det ikke gjøres, kan foreldrene klage det inn. 

Man går selvsagt rundt dette noen ganger, ved å si at foreldrene ikke var tilgjengelige da, at man valgte å melde etter at man tenkte seg om (etter at de dro), etc etc. Men i prinsipp skal vi varsle foreldrene om vår bekymring.

Anonymkode: 27049...55c

barnefar ble meldt til BV av barnehagen å han fikk ikke vite om det før de plutselig ringte han/sendte brev.

Anonymkode: 15d3f...ed6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som helsepersonell så er vi pliktet til å si ifra til foresatte før vi melder. Det er loven.

Man går selvsagt rundt dette noen ganger, ved å si at foreldrene ikke var tilgjengelige da, at man valgte å melde etter at man tenkte seg om (etter at de dro), etc etc. Men i prinsipp skal vi varsle foreldrene om vår bekymring.

Det er dere ikke.

Ved mistanke om vold eller seksuelt misbruk skal man ikke informere foreldrene først! 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke barnehageansatte

Anonymkode: 46918...b65

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meldte de fra til barnevernet selv om blåmerkene bare forsatte og forsatte..

Hvorfor meldte ikke du?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/seksjon?Tittel=helsepersonell-har-plikt-til-10311

" Foreldre skal ikke informeres dersom det kan medføre fare eller ulemper for barnet/ungdommen "

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer virkelig politiet og henter et barn bare på grunn av en bekymringsmelding fra barnehagen?? Synes det virker merkelig...

Anonymkode: 453f7...239

Ja, det gjør de. Litt avhengig av omfang i saken, barnets alder osv., vil barnet kunne bli sendt til lege eller for eksempel barnehuset for tilrettelagt barneavhør, samtidig som at foreldrene blir hentet av politiet for avhør hver for seg. Jeg har vært i flere slike avhør i forbindelse med jobb, og foreldrene får i avhøret vite at barna deres nå avhøres et annet sted, alternativt undersøkes av lege. Du må gjerne synes det høres merkelig ut, Annie 239, men heldigvis fungerer systemet slik for å beskytte de mest utsatte barna.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da er det gått alt for langt. Kan tenke meg det må være traumatisk både for barn og foreldre, når politiet kommer og tar barnet uten grunn, uten å sjekke og uten at foreldrene får forklare seg. Må si jeg er skremt, og glad til at barna mine er så store at de eventuelt kan forklare seg selv. Ikke rart barnevernet har et dårlig rykte.

Anonymkode: 4b5ac...38f

For det første tar de ikke barna "uten grunn", det er ved mistanke om alvorlige overgrep, vold og lignende.
Som nevnt over, lar politiet foreldrene forklare seg. Det kalles avhør.

Skrevet

Men det å melde fra om et fødselsmerke? Her burde vel barnehagen ha vært litt mer profesjonelle.

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Foreldre som har blitt meldt på feil grunnlag sliter ofte med denne påkjenningen i lang tid. For det er en enorm påkjenning. 

Jeg hadde ikke sendt barnet tilbake i samme bhg. Hadde hatt null tillitt og følt meg mistenkeliggjort. Men, ser problemet når det ikke er andre bhg å ta av. Da har du vel egentlig ikke noe valg.

Da ville jeg i i allefall fått til en møte med styrer for å høre hva de har å si. Fortalt dem hvilken påkjenning dette har vært og at jeg nå har problemer med tilliten til bhg. Hva de kan gjøre for å bygge opp tilliten 

Anonymkode: 34a69...92f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor meldte ikke du?

Etter jeg begynte der så sluttet blåmerkene å dukke opp

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt. Foreldre som har blitt meldt på feil grunnlag sliter ofte med denne påkjenningen i lang tid. For det er en enorm påkjenning. 

Jeg hadde ikke sendt barnet tilbake i samme bhg. Hadde hatt null tillitt og følt meg mistenkeliggjort. Men, ser problemet når det ikke er andre bhg å ta av. Da har du vel egentlig ikke noe valg.

Da ville jeg i i allefall fått til en møte med styrer for å høre hva de har å si. Fortalt dem hvilken påkjenning dette har vært og at jeg nå har problemer med tilliten til bhg. Hva de kan gjøre for å bygge opp tilliten 

Så barnehagen må forklare seg og beklage for at de gjorde noe de er pålagt å gjøre, av loven? Noe de gjorde kun fordi de hadde grunn til å tro at det var til det beste for HI sitt barn? Jeg skjønner at det er vondt å føle at noen tror man ikke passer godt nok på barnet, men barnehagen har gjort alt rett. De er tydeligvis en seriøs barnehage som tør å ta sånne vanskelige avgjørelser, for man sender ikke bekymringsmelding for moroskyld, altså. Nå tok de heldigvis feil i HI sin sak, men det er da ingen grunn til å ikke stole på barnehagen? De hadde grunn til å melde, og de meldte. Nå er det avklart, og de melder nok ikke på nytt for nå vet de jo grunnen til blåmerkene.

Anonymkode: c61c8...40f

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen gjorde jobben sin, det er ingenting de skal beklage. Hva mener du de skal gjøre for å bygge opp tilliten?

Skrevet

I barnehagen jeg jobbet i før så var det ett barn de ansatte var ganske sikker på at ble mishandlet,å måten det håndterte det på var å kalle inn mor å si ifra om sin bekymring.Så er nok ulik praksis i de forskjellige barnehagen om hvordan de håndterer sånt.

Da har de håndtert dette feil. Og kan strengt tatt bli anmeldt for brudd på meldeplikt og bli personlig rettslig forfulgt!

Skrevet

Man skal ikke informere foreldrene dersom det mistanke om vold eller seksuelle overgrep!!! Her bør du lese deg opp op meldeplikten!

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så barnehagen må forklare seg og beklage for at de gjorde noe de er pålagt å gjøre, av loven? Noe de gjorde kun fordi de hadde grunn til å tro at det var til det beste for HI sitt barn? Jeg skjønner at det er vondt å føle at noen tror man ikke passer godt nok på barnet, men barnehagen har gjort alt rett. De er tydeligvis en seriøs barnehage som tør å ta sånne vanskelige avgjørelser, for man sender ikke bekymringsmelding for moroskyld, altså. Nå tok de heldigvis feil i HI sin sak, men det er da ingen grunn til å ikke stole på barnehagen? De hadde grunn til å melde, og de meldte. Nå er det avklart, og de melder nok ikke på nytt for nå vet de jo grunnen til blåmerkene.

Nå var det jo ikke blåmerker. Det var røde merker og fødselsmerker. Når de melder noen til barnevernet basert på fødselsmerker, så vil jeg si at de bør beklage. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det jo ikke blåmerker. Det var røde merker og fødselsmerker. Når de melder noen til barnevernet basert på fødselsmerker, så vil jeg si at de bør beklage. 

I denne sammenhengen er det ikke så stor forskjell på blåmerker og røde merker som sitter i huden så lenge etter at de fortsatt er der etter barnet er levert i barnehagen. Det var jo ikke bare fødselsmerkene de meldte for, og røde merker gjentatte ganger på kroppen kan jo faktisk bety vold. Barnehageansatte skal ikke drive egne undersøkelser når de mistenker vold. De har EN jobb og det er å melde, så nei, de har ingenting å beklage for. 

Eller mener du de skulle si? 

Beklager at vi bryr oss om barnet ditt? 

Beklager at vi gjorde jobben vår? 

Beklager at jeg ikke vil ha på samvittigheten at jeg kanskje har oversett et barn som utsettes for vold? 

Skrevet
58 minutes ago, ulenissen said:

Man skal ikke informere foreldrene dersom det mistanke om vold eller seksuelle overgrep!!! Her bør du lese deg opp op meldeplikten!

DETTE! Dette må da alle helsepersonell som jobber med barn vite...sukk.

Hi, så fælt. Skjønner godt at du gruer deg til mandag. Jeg håper at barnehagen har vett til å innkalle til et møte.

Jeg ville også anbefale deg å kontakte helsesøster eller fastlege og høre om de kan enten bli med til barnehagen og informere om huden hans, eller skrive en attest om hudproblemene. Dette for at du skal være sikker på at barnehagen har tilstrekkelig med informasjon. 

Kanskje vil det også gjøre deg roligere v å bli "renvasket" fullstendig 

Anonymkode: 07bc3...c27

Skrevet
29 minutes ago, Anonym bruker said:

I denne sammenhengen er det ikke så stor forskjell på blåmerker og røde merker som sitter i huden så lenge etter at de fortsatt er der etter barnet er levert i barnehagen. Det var jo ikke bare fødselsmerkene de meldte for, og røde merker gjentatte ganger på kroppen kan jo faktisk bety vold. Barnehageansatte skal ikke drive egne undersøkelser når de mistenker vold. De har EN jobb og det er å melde, så nei, de har ingenting å beklage for. 

Eller mener du de skulle si? 

Beklager at vi bryr oss om barnet ditt? 

Beklager at vi gjorde jobben vår? 

Beklager at jeg ikke vil ha på samvittigheten at jeg kanskje har oversett et barn som utsettes for vold? 

Hva med: Beklager at situasjonen ble sluk for dere (og barnet! Ikke en drømmedag for barn å bli henta av politiet). Vi hadde våre rutiner som vi må følge ved mistanke om vold. Nå som det er avklart at det ikke dreier seg om vold, håper vi at vi kan hjelpe dere med å bli trygge og komfortable som foreldre i barnehagen igjen.

Selvfølgelig har barnehagen et ekstra ansvar for å reparere dette bruddet i tillit. En melding til barnevernet ER tøft, uansett om den blir avkreftet umiddelbart 

Anonymkode: 07bc3...c27

Skrevet

Takk for mye konstruktiv tilbakemelding 😊 eg skal ha et møte med barnehagen mandag ettermiddag for å gå igjennom hva og hvordan ting skjedde. Og hvorfor.  Eg forventer ingen unnskyldning men eg håper på en liten beklagelse da dette er merker som kan like godt ha kommet i barnehagen eller ved anledning ved ankomst. Også håper eg at eg kan forlate møtet med en trygghet og forsikring om at det er trygt å levere han i barnehagen om han har fått seg et skrubbsår eller lignende uten å få politiet på døra. Det er den angsten eg strever med nå. For i 5 timer viste eg ikke hvor eller med hvem babyen min på 2 år var med. Og i tilegg sitter politiet og informerer om at hvis legen gjør noen suspekte funn så vil noen komme å hente dei 3 eldste barna. Den panikken over hvor ungen min er og når eg får se han igjen unner eg ingen. I tilleg sov han når vi endelig kom til han. Så eg fikkikke se han ordentlig eller holde han før morgenen etter. Dette kan nok for andre gå helt fint. Men for meg var dette svært traumatisk. Han har aldri sovet borte fra oss og bortsett fra når han er i barnehagen er det ytterst få ganger noen har passet han. Nå sitter eg med en 2 åring som bare skal henge på mammaen sin og får omtrent panikk om eg går på do 😕 og eg har forhøyet puls 24 timer i døgnet 😕 håper som sagt dette møtet med barnehagen vil gi meg litt klarhet i ting

Anonymkode: 6301a...fc7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det gått alt for langt. Kan tenke meg det må være traumatisk både for barn og foreldre, når politiet kommer og tar barnet uten grunn, uten å sjekke og uten at foreldrene får forklare seg. Må si jeg er skremt, og glad til at barna mine er så store at de eventuelt kan forklare seg selv. Ikke rart barnevernet har et dårlig rykte.

Anonymkode: 4b5ac...38f

Det er sånn det skal gjøres. Selvsagt er det tøft for foreldrene i saker der de er uskyldige, men dersom et barn faktisk er utsatt for mishandling skal det undersøkes umiddelbart og uten at foreldrene får mulighet til å snakke det bort eller påvirke barnet.

Anonymkode: e7717...bde

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer virkelig politiet og henter et barn bare på grunn av en bekymringsmelding fra barnehagen?? Synes det virker merkelig...

Hvis meldingen går ut på vold gjør de det.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg er ikkje sur på barnehagen og eg forstår at alle distanser "bare " har gjort jobben sin.  Men mine følelser er fortsatt de samme ogfår nå panikk med tanken på å skulle levere ungen i barnehagen og det vil ta lang tid før eg vil kunne stole på de igjen. Noe som igjener utrolig synd da vi alltidhar hatt et godt forhold til barnehagen.  Men nå begynte det en ny styrer som ikkje er fra bygda her og eg tar meg i å undre på om ho kanskje burde blitt litt bedre kjent med barn og foreldre før ho begynner å mistenkeliggjør alt. Første notisen ho hadde gjort var i august og igjen nå denne uka. Alt var snakk om røde merker som forsvann etter 1 eller 2 timer. Og det ene er merke han har i hodet etter fødselen.

Fra august til desemeber er lenge for et barn å bli mishandlet. 

Saken er uansett lei, jeg håper dere kommer dere raskt over traumet som dette har vært både for barnet og familien. Jeg tipper de ansatte har det like ille og tenker mye på dere i helgen. De skal jo heller melde bekymring for ofte enn for sjelden, da skal det også naturligvis være saker som denne.

Anonymkode: 385bc...e2f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mye konstruktiv tilbakemelding 😊 eg skal ha et møte med barnehagen mandag ettermiddag for å gå igjennom hva og hvordan ting skjedde. Og hvorfor.  Eg forventer ingen unnskyldning men eg håper på en liten beklagelse da dette er merker som kan like godt ha kommet i barnehagen eller ved anledning ved ankomst. Også håper eg at eg kan forlate møtet med en trygghet og forsikring om at det er trygt å levere han i barnehagen om han har fått seg et skrubbsår eller lignende uten å få politiet på døra. Det er den angsten eg strever med nå. For i 5 timer viste eg ikke hvor eller med hvem babyen min på 2 år var med. Og i tilegg sitter politiet og informerer om at hvis legen gjør noen suspekte funn så vil noen komme å hente dei 3 eldste barna. Den panikken over hvor ungen min er og når eg får se han igjen unner eg ingen. I tilleg sov han når vi endelig kom til han. Så eg fikkikke se han ordentlig eller holde han før morgenen etter. Dette kan nok for andre gå helt fint. Men for meg var dette svært traumatisk. Han har aldri sovet borte fra oss og bortsett fra når han er i barnehagen er det ytterst få ganger noen har passet han. Nå sitter eg med en 2 åring som bare skal henge på mammaen sin og får omtrent panikk om eg går på do 😕 og eg har forhøyet puls 24 timer i døgnet 😕 håper som sagt dette møtet med barnehagen vil gi meg litt klarhet i ting

Har du tenkt over at dine følelser og reaksjoner rundt dette, mest sannsynlig påvirker barnets reaksjon? 

Skjønner at det var tøft altså, men å få slike reaksjoner i etterkant, ville jeg snakket med noen om ganske fort. Da får det iallefall ikke fotfeste mulighet til å forverre seg. Skjønner ikke hvordan tilliten til bhg er borte, det burde i grunn være forsterket. De mistenkte at et barn ikke hadde det bra hjemme og meldte.

Hva om barnet faktisk ble mishandlet, men de meldte ikke for å ikke forsure samarbeidet med foreldre dersom de tok feil? Hadde det vært et bedre alternativ for deg?

Anonymkode: 9c7d1...a30

Skrevet

Barnehagen gjorde ikke noe galt. Men jeg stiller spørsmål ved kompetansen deres, når de ikke kan se forskjell på fødselsmerke og blåmerke. Eller har erfaring med barn med atopisk/sensitiv hud og andre hudtyper som lett får røde merker ,(som også kan vare lengre enn vanlig,) for eksempel når man klør, får et trykk/dunk mot huden. Betenkelig. 

Anonymkode: 4f2b7...5d6

Skrevet
1 time siden, Toneelise skrev:
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis meldingen går ut på vold gjør de det.

I min bhg så følger ped eller en annen ansatt barnet kjenner barnet til lege etc ingen kimmer og henter barnet, det har med personvern og trygghet og gjøre.

Skrevet
9 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

I min bhg så følger ped eller en annen ansatt barnet kjenner barnet til lege etc ingen kimmer og henter barnet, det har med personvern og trygghet og gjøre.

Har barnehagen lov til det? Er representanter fra bv med også, eller bare bhg-ansatte? Trodde bare bv kunne gjøre dette med tanke på taushetsplikt. 

Anonymkode: 9ddcc...9c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...