Gå til innhold

Ang bidrag... noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg svar?

Gift med en er herlig mann og har to felles barn. For mange år siden, noen mnd før han traff meg fikk han vite at han skulle bli pappa. Beskjeden kom fra ei han traff over ca 5 ganger over et halvt år. Siste treff hadde gitt uventede resultater kan man si. Det var på forhånd avklart prevansjon osv så det ble gjort så sikkert som det kan gjøres. Det var i hvertfall ikke noe snakk om å stifte familie sammen! Beskjeden kom desverre etter 12 uker. Mor har gjort dette tidligere også med andre. Resultert i barn som hun faktisk har dratt fra også. Dette var ikke noe mannen min hadde anelse om på forhånd.

Det tok tid for han og akseptere alt, så kom jeg inn i bildet. Vi tenkte at, greit dette må vi kunne få til. Mor får ha sitt liv med babyen og far sitt. Klart det blir vaskelig på starten, men det var han (vi) innstilt på. 

Men selvfølgelig endte ikke dette godt. Mor la selvføleglig meg for hat. Det gikk utover far så til de grader. Det endte med et stykt følelsespill fra barnemor der både mannen min og jeg til slutt ikke orket mer. Men til slutt måtte far ta et valg, meg eller det kaoset som hadde utviklet seg. Han valgte meg og trakk seg vekk fra hele opplegget. Det var bare krangling og stygge komentarer. Han satt med en enorm bitterhet at alle valg ble tatt fra han. Hun kjøpte dyre ting og hadde ikke penger til mat. Han fylte opp skap med mat til henne, skrudde opp det som skulle skrus opp. Han prøvde virkelig, vi prøvde virkelig.Jeg tok henne med ut på middag. Alt i god ånd så hun skulle få lære å kjenne meg og at jeg ville være det å støtte henne og barnet. Det gikk ikke. Bare det er veldig trist.

Barnefar og jeg holdt sammen og etterhvert giftet oss. Barn har vi også fått! Vi var aldri i tvil om at det skulle være oss. Etter noen år bestemte vi oss for prøve å ta kontakt igjen. Det gikk greit og vi har samvær nå.

Men her kommer hovedspm:

Min mann betaler ca 5000 i mnd i bidrag. Da bidraget ble regnet ut, hadde mor ikke inntekt. Hun jobbet heller ikke før hun ble gravid. I ettertid har vi fått høre at hun har godt betalte jobber. Har det ingen ting å si i forhold til hva min(jeg sier vi) mann skal betale i mnd? Vi har jo fått to barn sammen også. Våre to barn bruker vi ikke 5000 pr stk på en mnd. Vi kjøper jo ting til barnet når det er her i tillegg. Jeg motsetter meg absolutt ikke bidrag til min manns første barn, men jeg synes det blir veldig skjev fordeling her.  Pluss at dette ble jo regnet ut når mor ikke hadde jobb, hun har aldri meldt i fra at hun har hatt inntektshopp. Det virket som hun til tider hadde tjent mer enn min mann.

Senere begynte hun på skole av egen fri vilje. Ikke påkrevd av jobb eller noe. Alt frivillig. Gjør det at vi må stille med mer også? Dyr leilighet leier hun også... 

Hilsen en som lurer:)

Anonymkode: f1803...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor muse samvær har barnet med sin far og hvor gammelt er barnet? Det er sentrale opplysninger som må gis før man kan gi noen som helst råd og vink 🙂 

Skrevet

Det var lang historie hi før poenget kom, men dette er jo en enkel sak å ordne opp i. Nå vet jeg ikke om de har privat avtale eller ordnet via nav, men uansett er det da lurt å be nav om en ny beregning. Det koster rundt en tusenlapp i gebyr å få det beregnet via nav, men høres ut som det kan være verdt det. 5000 er mye penger dersom hun tjener mye selv. Jeg får samme beløp fra min exmann, men så er det skjevere på inntekt hos oss da siden jeg er for syk til å jobbe. 

Ingen problemer å be om ny beregning. Det er ikke engang nødvendig å snakke med henne om det da hun får informasjon i form av brev.

Anonymkode: 6ade0...f30

Skrevet

Jeg får 4500 kr av min eks for to barneskolebarn, han har dem annenhver helg og delte ferier. Usikker på om han betaler for lite, men makter ikke dårlig klima dessverre. 

Anonymkode: 7ab6d...293

Skrevet
11 minutter siden, Cybele skrev:

Hvor muse samvær har barnet med sin far og hvor gammelt er barnet? Det er sentrale opplysninger som må gis før man kan gi noen som helst råd og vink 🙂 

Takk for svar:) 

Barnet er 8 år. Barnet er hos oss en helg i mnd plus litt til her og der. Barnet kommer storstett i slitte og dårlige klær. Så når vi da skal finne på ting, da drar jeg ut og kjøper klær så barnet rene og pene klær. Jeg synes det er såpss nødvendig at jeg har kjøpt inn sko og basisgarderobe til barnet her. Ved en anleding fikk hun med seg en kjole tilbake, den har vi ikke sett noe mere til. Enda vi hr har etterlyst den. Kjekk og ha her hvis det blir en anledning.  

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får 4500 kr av min eks for to barneskolebarn, han har dem annenhver helg og delte ferier. Usikker på om han betaler for lite, men makter ikke dårlig klima dessverre. 

Jeg har forstått at det er variabelt hva man får og betaler. Ikke helt til å bli klok på egentlig. 

Det er synd man må gjøre dette manuelt. Det skulle blitt fjort automatisk, slik at ingene av partene blir syndebukker i den andres øyne. 

Ro i en slik situasjon er mye verdt, så jeg forstår deg godt!:) 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var lang historie hi før poenget kom, men dette er jo en enkel sak å ordne opp i. Nå vet jeg ikke om de har privat avtale eller ordnet via nav, men uansett er det da lurt å be nav om en ny beregning. Det koster rundt en tusenlapp i gebyr å få det beregnet via nav, men høres ut som det kan være verdt det. 5000 er mye penger dersom hun tjener mye selv. Jeg får samme beløp fra min exmann, men så er det skjevere på inntekt hos oss da siden jeg er for syk til å jobbe. 

Ingen problemer å be om ny beregning. Det er ikke engang nødvendig å snakke med henne om det da hun får informasjon i form av brev.

Anonymkode: 6ade0...f30

Hehe! Ja, det var nok det🙈!  Men takk for at du tok deg tid til å svare alikevel! 

Skrevet

5000 trenger ikke nødvendigvis å være så mye i bidrag. 

Både jeg og eksen tjener ca like mye og det er godt over 600.000 men jeg får 3900kr i mnd med minimalt med samvær. 

Bidrag er ikke rene forbruk du har per mnd. Det er livsopphold også. 

Med regner at et barn koster over 8000 i mnd. Hvis hun får ekstra barnetrygd samt skattelette så blir den lagt til lønna til bidrasmottaker for så endelig utregning. 

Men husk det er mye mer enn kun klær som ungene skal ha

Anonymkode: 2ecb4...36a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og eksen tjener ca like mye og det er godt over 600.000 men jeg får 3900kr i mnd med minimalt med samvær. 

Med regner at et barn koster over 8000 i mnd. Hvis hun får ekstra barnetrygd samt skattelette så blir den lagt til lønna til bidrasmottaker for så endelig utregning. 

Så mine 4500 kr for to barn med annenhver helg på samvær hvor jeg betaler absolutt alt, far tjener rundt 500tusen og jeg rundt 380, synes kanskje noe magert? Får muligens kvinne meg opp til å gå det i sømmene... Er irriterende for min samboer som jobber seg i hel mye for mine særkullsbarn. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kn faltisk ende opp med å være riktig også. Men alt dette ble som sagt regnet ut for lenge siden. Stemmer det, så er det jo greit. Men kNskje greit å forhøre seg ja. 

Men har ikke barn man får senere noe og si? Kommer det første barnet forran eventuelle fler? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kn faltisk ende opp med å være riktig også. Men alt dette ble som sagt regnet ut for lenge siden. Stemmer det, så er det jo greit. Men kNskje greit å forhøre seg ja. 

Men har ikke barn man får senere noe og si? Kommer det første barnet forran eventuelle fler? 

Nei, det har ingenting å si, og sånn skal det selvfølgelig være

Anonymkode: 61c6b...0c7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jo noe å si for bidragsyter. Hans antall barn pluss dem han betaler for regulerer jo betalingssummen til bidragsmottaker. Så forstår godt spørsmålet om hvorfor hun sprø. Min eks gikk ned i bidrag da han fikk et eget barn. 

Skrevet

Jeg synes spm nesten er vanskelig å stille, det er nok derfor jeg har med mye av historien. Jeg vil ikke at noen skal prioriteres mer enn andre. Jeg ønsker meg at alle skal bli sett og hørt eller i denne saken få like mye og selvfølgelig det de har krav på:) 

Frem til nå har vi jo betalt uten å nøle. Det bare kom opp i en samtale her om dagen. 5000 er jo mue penger for alle og en hver😅

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jo noe å si for bidragsyter. Hans antall barn pluss dem han betaler for regulerer jo betalingssummen til bidragsmottaker. Så forstår godt spørsmålet om hvorfor hun sprø. Min eks gikk ned i bidrag da han fikk et eget barn. 

Ja, det er jo det jeg lurte på:) Alle skal få det de har krav på:)

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, antall barn spiller en rolle.

De tar ikke hensyn til gjeld osv, der må du selv tilpasse deg etter hva du har økonomi til, ETTER at barna er forsørget, men har du flere barn blir lønnen din fordelt på dem.

Så at mannen har tre barn å forsørge påvirker helt klart betalingsevnen hans.

Anonymkode: 4e758...3e1

Skrevet

Jo, antall barn spiller en rolle.

De tar ikke hensyn til gjeld osv, der må du selv tilpasse deg etter hva du har økonomi til, ETTER at barna er forsørget, men har du flere barn blir lønnen din fordelt på dem.

Så at mannen har tre barn å forsørge påvirker helt klart betalingsevnen hans.

Er det tilsvarende med bidragsmottaker? Har ikke sett dette i NAVs betalingskalkukator for bidrag. At den som mottar bidrag skal hensyntas etter antall barn i husstanden?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det tilsvarende med bidragsmottaker? Har ikke sett dette i NAVs betalingskalkukator for bidrag. At den som mottar bidrag skal hensyntas etter antall barn i husstanden?

Nei, jeg tror det bare er bidragsyter som skal oppgi om han/hun bor sammen med noen andre barn enn de han/hun skal betale bidrag for.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tror det bare er bidragsyter som skal oppgi om han/hun bor sammen med noen andre barn enn de han/hun skal betale bidrag for.

Why?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når dette blir regnet ut. Så er det en sats som har blitt satt (hva det koster å ha barn i mnd). Hvis mor da ikke hadde jobb, men har hatt det siden? Vil ikke hennes del av den satsen forandres? Nå er det jo 75% (om ikke 80) på far og 20% av det står mor for... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men når dette blir regnet ut. Så er det en sats som har blitt satt (hva det koster å ha barn i mnd). Hvis mor da ikke hadde jobb, men har hatt det siden? Vil ikke hennes del av den satsen forandres? Nå er det jo 75% (om ikke 80) på far og 20% av det står mor for... 

Ikke at det forandres drastisk, siden det er mor som har foreldreansvaret mest av tiden... så da er det totalt likegyldig hva hun tjener?

Skrevet

Om dere vet ca hva hun tjener. Så gå inn på bidragskalkulatoren på nav. Plott inn hva han tjener, hun tjener og alle opplysninger de skal ha. Og se om det blir mer eller mindre. Alt er avhengig av lønninger og samvær

Anonymkode: a8f25...487

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dere vet ca hva hun tjener. Så gå inn på bidragskalkulatoren på nav. Plott inn hva han tjener, hun tjener og alle opplysninger de skal ha. Og se om det blir mer eller mindre. Alt er avhengig av lønninger og samvær

Men nå har hun begynt på skole. Hun sluttet i sin godt betalte jobb for å gjøre noe nytt. Så nå hr hun jo ingen inntekt igjen. Så da må vi event betale ekstra fordi hun selv ønsket å gå på skole igjen? 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå har hun begynt på skole. Hun sluttet i sin godt betalte jobb for å gjøre noe nytt. Så nå hr hun jo ingen inntekt igjen. Så da må vi event betale ekstra fordi hun selv ønsket å gå på skole igjen? 

Jepp 😕

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet hun om mer? Om ikke så ikke gjør noe med det. Men dessverre får dere ikke gjort så mye. Det teller mye at dere har 2 felles barn. Trekker bidraget ned

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...