Gå til innhold

Politikere er korttenkte. 1000,- mer i året i barnetrygd. Med dagens bhg og sfo priser??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det er valg dere tar, og ikke noe dere kan skylde på staten

Anonymkode: 4c3af...64a

Ja. Det er alltid et valg man selv tar. Poenget med tråden var at jeg personlig synes et rikt land som Norge kunne satset og investert mer i de små unge lovende. På 22 år har trygden stått uendret, men bhg priser har økt. Tilbudene er også mye dårligere enn de var. Jeg er selv utdannet barnehage lærer i bunn og jobbet mange år i bhg før jeg videreutdannet meg. Orket ikke jobbe i bhg mer fordi kvaliteten er så elendig. Det øker på med planer,krav og antall unger. Voksne med kompetanse eller bare flinke voksne blir det ikke mer av. Jeg har sett kosen og omsorgen sakte men sikkert forsvinne til fordel for læring, planer og styrte aktiviteter. I mange skoler er det også dårlig standard og høye krav til de små. Å investere i små mennesker er å investere i framtiden

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, amandine skrev:

Er du klar over hvor mye det hadde vært å betale i sfo og bhg uten at staten hadde subsidiert?  Jeg håper nesten du tuller... 

Nei. Tuller på ingen måte. Synes bhg burde vært delt i to. Bhg og førskole. At man betalte til barna ble tre år og at det var gratis fra 3 år., Som i blant annet Frankrike

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Over middels inntekt og ikke råd til flere enn to barn? Da har dere høye levekostnader altså.

Vi har fire barn i alderen 5-15 år og jeg og min mann tjener under 400 000 hver i året. Begge jobber 80% i noen år nå. Vi eier et svært hus, med mange soverom, men bor billig da vi valgte å flytte "på landet", som egentlig er et tettsted, som ligger 30-40 min unna byer i alle retninger. Enkelt vedlikehold av hus og bil gjør vi selv. Eks bytte bremseklosser, pusse parkettgulvene eller skifte kledning på huset. Vi kjøper bil veldig sjelden. Vi tar opp billån og kjøper 4-5 år gamle biler som vi bruker til de vrakes. Da er billånet nedbetalt for lengst, så de siste årene har vi ikke det. Vi jobber redusert begge to, for det gjør at vi kan kutte ned på sfo-kostnadene og i tillegg får vi jo også bedre tid i hverdagen. For oss er det mer lønnsomt enn å jobbe fullt. Vi kjøper sjelden møbler og nips til huset, men fornyer på andre måter. Klær handler vi en gang i året og ofte ikke det en gang, da ungene får mye til jul samt arver av hverandre. Vi ukehandler og sparer ca 5000 kr på det og ved at vi sluttet å snuse begge to så sparer vi 7000 kr i mnd på det. 12000 i mnd spart på unødvendigheter. 

Alle barna går på fritidsaktiviteter, har alt utstyr de trenger og har tilsammen overflod av leker (selv om de bare får til jul og bursdag). De har både ps4, x-box, pcer, sykler, goretexsko, akebrett, idrettsutstyr, mobilabonnement (de eldste) osv. Vi drar på ferie hver sommer, men vi drar ikke nødvendigvis til Gran Canaria midt i fellesferien. I fjor leide vi en stor hytte i Finland og var borte i 2 uker, året før leide vi hus i Danmark. Vi er på kino og svømmehall annenhver mnd. Vi farter mye i skauen, brenner bål, telter o.l med flere vennepar med barn. Det er gratis, men superkjekt :) 

Alle valgene vi har tatt eks å flytte fra by til "bygd" og senke levestandarden (helt latterlig å kalle det for det da jeg føler vi lever i luksus) er basert på et ønske om en liten flokk. Jeg er sikker på at hvis ønske om mange barn er sterkt nok, så vil andre også klare det.

Anonymkode: ac7d1...4a6

Høres bra ut det. Pusser opp selv her og. Gjør som dere med bil også. Mye likt utenom bo plasseringen. Kunne godt ha flyttet på landet jeg. Men tviler på mannen blir med 😂

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er alltid et valg man selv tar. Poenget med tråden var at jeg personlig synes et rikt land som Norge kunne satset og investert mer i de små unge lovende. På 22 år har trygden stått uendret, men bhg priser har økt. Tilbudene er også mye dårligere enn de var. Jeg er selv utdannet barnehage lærer i bunn og jobbet mange år i bhg før jeg videreutdannet meg. Orket ikke jobbe i bhg mer fordi kvaliteten er så elendig. Det øker på med planer,krav og antall unger. Voksne med kompetanse eller bare flinke voksne blir det ikke mer av. Jeg har sett kosen og omsorgen sakte men sikkert forsvinne til fordel for læring, planer og styrte aktiviteter. I mange skoler er det også dårlig standard og høye krav til de små. Å investere i små mennesker er å investere i framtiden

Anonymkode: d01d7...06d

Barnehagepriser har ikke økt!  Da jeg gikk i barnehage på 80-tallet kostet en 6,5 timersplass 3500 kr i mnd. 

Men jeg er enig med deg i at barnehagene blir dårligere pga det du nevner, men det har ingen ting med barnetrygd å gjøre. De som virkelig har lav inntekt får dekket kjernetiden allerede. Barnehage er billig i forhold til andre land.

Anonymkode: ac7d1...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg gruer meg til ungene begynner å spørre etter ting hver mnd. Det slipper vi nå når de enda er små. Er ikke det at de mååå få delta på alt. Men når andre har ski, snowboard og deltar på skidager osv. Så føler man seg jo dum om man må si nei til sitt barn😥

Anonymkode: d01d7...06d

Kjøp brukt. De bruker det kun en sesong eller to uansett. 

Anonymkode: a77b4...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres bra ut det. Pusser opp selv her og. Gjør som dere med bil også. Mye likt utenom bo plasseringen. Kunne godt ha flyttet på landet jeg. Men tviler på mannen blir med 😂

Anonymkode: d01d7...06d

Da er det et VALG dere/han tar. Det er ikke statens oppgave å subsidiere riktig alt. 

Anonymkode: 3005f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du 1000kr mer fra? Jeg har lest 86 kr mer. 1000kr mer er jo fantastisk hilsen ufør alenemamma (ble syk etter jeg ble mamma så ikke si at jeg ikke burde fått barnet)

Anonymkode: 45a61...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan to voksne med nærmere 800.000 i inntekt ikke ha råd til mer enn to barn når jeg forsørger to barn så godt som alene (deler SFO-regningen med eksen, far til yngste)? Vi har 50/50 så ikke noe bidrag, mat til en 6åring i to uker av mnd. utgjør ikke allverdens. Eldste er mitt særkullsbarn, ikke noe bidrag der heller, men en del kostnader ved samvær. Det er dobbelt av det meste bortsett fra større ting som ski og sykkel til yngste. Vi bor i Oslo i en liten leilighet, men alle har eget rom. Ikke vestkanten, men en trygg bydel 20 min. fra sentrum med bane. 

Jeg har 430.000 i lønn + 2*barnetrygd og skattefradrag, la oss si max. 480000 totalt. Jeg har bodd lenge alene så har heldigvis bygget meg opp en del egenkapital. Vi har ikke bil, det hjelper veldig. Vi drar på ferie hver sommer, som regel utlandet, ungene får sesongkort på Tusenfryd til jul så vi er en del der (eldste er stor nok til å dra med venner). De er også hos besteforeldrene og på feriekoloni. Kjøper kinobilletter via Let’s Deal (10 bill. for 1000), så går minimum en gang i mnd. Er masse på konserter, alene og med ungene. Jeg har nå gjort et bevisst valg nå om å utsette å bli gjeldfri noen år til slik at vi kan ha det litt romslig mens ungene fortsatt gidder å bruke tid med meg 😄 

Anonymkode: 0e2ce...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du 1000kr mer fra? Jeg har lest 86 kr mer. 1000kr mer er jo fantastisk hilsen ufør alenemamma (ble syk etter jeg ble mamma så ikke si at jeg ikke burde fått barnet)

Anonymkode: 45a61...ec6

1000 kr i året, ikke månden

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan to voksne med nærmere 800.000 i inntekt ikke ha råd til mer enn to barn når jeg forsørger to barn så godt som alene (deler SFO-regningen med eksen, far til yngste)? Vi har 50/50 så ikke noe bidrag, mat til en 6åring i to uker av mnd. utgjør ikke allverdens. Eldste er mitt særkullsbarn, ikke noe bidrag der heller, men en del kostnader ved samvær. Det er dobbelt av det meste bortsett fra større ting som ski og sykkel til yngste. Vi bor i Oslo i en liten leilighet, men alle har eget rom. Ikke vestkanten, men en trygg bydel 20 min. fra sentrum med bane. 

Jeg har 430.000 i lønn + 2*barnetrygd og skattefradrag, la oss si max. 480000 totalt. Jeg har bodd lenge alene så har heldigvis bygget meg opp en del egenkapital. Vi har ikke bil, det hjelper veldig. Vi drar på ferie hver sommer, som regel utlandet, ungene får sesongkort på Tusenfryd til jul så vi er en del der (eldste er stor nok til å dra med venner). De er også hos besteforeldrene og på feriekoloni. Kjøper kinobilletter via Let’s Deal (10 bill. for 1000), så går minimum en gang i mnd. Er masse på konserter, alene og med ungene. Jeg har nå gjort et bevisst valg nå om å utsette å bli gjeldfri noen år til slik at vi kan ha det litt romslig mens ungene fortsatt gidder å bruke tid med meg 😄 

Anonymkode: 0e2ce...d80

Er rart hvordan folk legger ord i munnen på hverandre her. 800 000,- i året er jo mye mer enn hva jeg har i året. Mente du til sammen? Uansett. Jeg har ikke mye, skrev rett over middels da jeg regner 400 000 som middels. Har mye i lån på hus, mye studie lån etter 7 år på høyskole hvorav tre av de som alene mor. Har vært alene med sønnen min i fire år før jeg traff mannen min nå og fikk et barn felles. I motsetning til deg som velger å ikke være gjeldsslave nå når barna er små, valgte jeg å kjøpe og å være det selv som alene mor. Mye fordi jeg vet at noen tøffe år nå som barna er små, gjør det lettere for oss når de er ungdommer og ikke minst voksne. Sannsynligvis sitter vi på liten gjeld og mye verdier når barna våre kommer til oss for å be oss være kausjonist eller hjelpe de meg bil, boliglån. Jeg sparer for begge mine barn hver mnd slik at de skal ha en god egenkapital når denne dagen kommer, slik mine foreldre gjorde for meg. Jeg vet hvor mye alt sånt betyr for unge mennesker som skal ut å stå på egne ben. Sier ikke at noen valg her inne er feil. Men jeg synes godt staten kan spandere litt mer på de små slik at foreldrene kan det også. De er framtiden vår. Vet at VELDIG mange er enig med meg egentlig. I såfall når dette snakkes om på jobb, selskaper osv. Hilsen ts

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi skal være ganske så fornøydei dette landet vi får mye fra staten, vi kan gå hjemme i 1 år etter fødsel betalt av staten, vi har gratis sykehus, lege betaler vi kun egenandel, bhg og sfo betaler vi egentlig bare en liten sum av det det egentlig koster. 

Den økningen i barnetrygden er bra, ikke fantastisk men bra, det er penger vi bare får i 18 år når vi får barn. 

At levestandaren går opp er normalt når man ser på utvikklingen av landet men staten kan ikke klandres for at noen ikke har råd til mer enn 1 eller 2 barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er rart hvordan folk legger ord i munnen på hverandre her. 800 000,- i året er jo mye mer enn hva jeg har i året. Mente du til sammen? Uansett. Jeg har ikke mye, skrev rett over middels da jeg regner 400 000 som middels. Har mye i lån på hus, mye studie lån etter 7 år på høyskole hvorav tre av de som alene mor. Har vært alene med sønnen min i fire år før jeg traff mannen min nå og fikk et barn felles. I motsetning til deg som velger å ikke være gjeldsslave nå når barna er små, valgte jeg å kjøpe og å være det selv som alene mor. Mye fordi jeg vet at noen tøffe år nå som barna er små, gjør det lettere for oss når de er ungdommer og ikke minst voksne. Sannsynligvis sitter vi på liten gjeld og mye verdier når barna våre kommer til oss for å be oss være kausjonist eller hjelpe de meg bil, boliglån. Jeg sparer for begge mine barn hver mnd slik at de skal ha en god egenkapital når denne dagen kommer, slik mine foreldre gjorde for meg. Jeg vet hvor mye alt sånt betyr for unge mennesker som skal ut å stå på egne ben. Sier ikke at noen valg her inne er feil. Men jeg synes godt staten kan spandere litt mer på de små slik at foreldrene kan det også. De er framtiden vår. Vet at VELDIG mange er enig med meg egentlig. I såfall når dette snakkes om på jobb, selskaper osv. Hilsen ts

Anonymkode: d01d7...06d

Kjære meg. Dette blir bare dummere og dummere. Du sparer penger til barna hver mnd og har satt deg til med masse gjeld...  og så skylder du på staten for at du har det trangt... Du må jaggu gå litt i deg selv. 

 

Og 7 år på høgskolen. .skulle tro du fikk en grei betalt jobb da? 

Anonymkode: f129a...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er rart hvordan folk legger ord i munnen på hverandre her. 800 000,- i året er jo mye mer enn hva jeg har i året. Mente du til sammen? Uansett. Jeg har ikke mye, skrev rett over middels da jeg regner 400 000 som middels. Har mye i lån på hus, mye studie lån etter 7 år på høyskole hvorav tre av de som alene mor. Har vært alene med sønnen min i fire år før jeg traff mannen min nå og fikk et barn felles. I motsetning til deg som velger å ikke være gjeldsslave nå når barna er små, valgte jeg å kjøpe og å være det selv som alene mor. Mye fordi jeg vet at noen tøffe år nå som barna er små, gjør det lettere for oss når de er ungdommer og ikke minst voksne. Sannsynligvis sitter vi på liten gjeld og mye verdier når barna våre kommer til oss for å be oss være kausjonist eller hjelpe de meg bil, boliglån. Jeg sparer for begge mine barn hver mnd slik at de skal ha en god egenkapital når denne dagen kommer, slik mine foreldre gjorde for meg. Jeg vet hvor mye alt sånt betyr for unge mennesker som skal ut å stå på egne ben. Sier ikke at noen valg her inne er feil. Men jeg synes godt staten kan spandere litt mer på de små slik at foreldrene kan det også. De er framtiden vår. Vet at VELDIG mange er enig med meg egentlig. I såfall når dette snakkes om på jobb, selskaper osv. Hilsen ts

Anonymkode: d01d7...06d

Og i samme åndedrag våger du å klage på barnetrygden?  Det kalles frekkhetens nådegave der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er rart hvordan folk legger ord i munnen på hverandre her. 800 000,- i året er jo mye mer enn hva jeg har i året. Mente du til sammen? Uansett. Jeg har ikke mye, skrev rett over middels da jeg regner 400 000 som middels. Har mye i lån på hus, mye studie lån etter 7 år på høyskole hvorav tre av de som alene mor. Har vært alene med sønnen min i fire år før jeg traff mannen min nå og fikk et barn felles. I motsetning til deg som velger å ikke være gjeldsslave nå når barna er små, valgte jeg å kjøpe og å være det selv som alene mor. Mye fordi jeg vet at noen tøffe år nå som barna er små, gjør det lettere for oss når de er ungdommer og ikke minst voksne. Sannsynligvis sitter vi på liten gjeld og mye verdier når barna våre kommer til oss for å be oss være kausjonist eller hjelpe de meg bil, boliglån. Jeg sparer for begge mine barn hver mnd slik at de skal ha en god egenkapital når denne dagen kommer, slik mine foreldre gjorde for meg. Jeg vet hvor mye alt sånt betyr for unge mennesker som skal ut å stå på egne ben. Sier ikke at noen valg her inne er feil. Men jeg synes godt staten kan spandere litt mer på de små slik at foreldrene kan det også. De er framtiden vår. Vet at VELDIG mange er enig med meg egentlig. I såfall når dette snakkes om på jobb, selskaper osv. Hilsen ts

Anonymkode: d01d7...06d

Altså... du kommer til å sitte på lite gjeld men «store verdier». Du har penger nok til å spare så barna dine får en «god egenkapital».

Du synes ikke det heller er andre grupper i Norge eller verden for øvrig vi heller burde økt utbetalingene til...? Mener du virkelig at du burde få økt barnetrygd? For at de vanvittig heldige barna dine skal få ENDA større egenkapital da eller?

Anonymkode: bd996...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er alltid et valg man selv tar. Poenget med tråden var at jeg personlig synes et rikt land som Norge kunne satset og investert mer i de små unge lovende. På 22 år har trygden stått uendret, men bhg priser har økt. Tilbudene er også mye dårligere enn de var. Jeg er selv utdannet barnehage lærer i bunn og jobbet mange år i bhg før jeg videreutdannet meg. Orket ikke jobbe i bhg mer fordi kvaliteten er så elendig. Det øker på med planer,krav og antall unger. Voksne med kompetanse eller bare flinke voksne blir det ikke mer av. Jeg har sett kosen og omsorgen sakte men sikkert forsvinne til fordel for læring, planer og styrte aktiviteter. I mange skoler er det også dårlig standard og høye krav til de små. Å investere i små mennesker er å investere i framtiden

Anonymkode: d01d7...06d

Min voksne datter kostet 3300 kr pr mnd, den gang hun gikk i barnehagen for over 20 år siden. Det var en helt ordinær barnehage, med pris som var helt vanlig den gangen. Da yngstemann gikk der var det fastpris på ca en 1000 lapp mindre, hele tiden med samme barnetrygd. Det som har økt er lønningene, så sett i sammenheng med datters og sønns barnehagepris, var yngstemanns egentlig enda rimeligere. Husker ikke når maxpris ble innført, men nøt i hvert fall godt av den med yngste. Derfor er det feil at barnehageprisen har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt at nesten uansett hvilke tråd som startes her inne vil folk prøve å være uenige 😊. Sånn generelt sett hører jeg folk snakke negativt om den lave økningen i trygd som kommer først etter 22 år. Og sånn over all når man spør ola nordmann på gaten så mener folk at småbarnsfamilien burde fått mer i støtte. Det er ikke det at små barn er dyrere enn eldre barn. Men dette er familier i etableringsfasen. Det er en tøff tid for mange. Leser at noen har valgt å ikke sette seg i mye gjeld osv i denne perioden med små unger. Jeg forstår valget deres. Men, Jeg valgte helt motsatt. Ble alenemamma når min sønn var ett år. Kjøpte likevel bolig og hadde knapt med penger. Tok tre år etter utdanning som alenemamma. Mer studielån 😥. Men nå har jeg mann og to barn. Større enebolig og det samme i lån. Tre leiligheter har jeg solgt med fortjeneste og har kunnet øke lånet. Og nå sist var vi to med grei egenkapital. Det blir noen tøffe år framover nå og. Men igjen tenker jeg på framtiden. Når barna er store kommer de til oss for å be om hjelp til å finansiere første bolig eller stille som kausjonist. Jeg er gla for at jeg kan være den foreldren som har mulighet til å hjelpe ungene mine da. Vi sparer til begge ungene våre slik at de skal ha en grei egenkapital selv også. For det kommer ikke til å bli enklere framover å få godt betalte jobber, bolig og bil. Norge er et rikt land. Invistering i de unge er å investere i framtiden. 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er kjempe dyrt. Og samfunnet er liksom lagt opp slik at mor og far skal i jobb. Så da er man på en måte tvunget til å benytte sfo og bhg. Lurer på om eldstemann skal få gå hjem etter skolen i fjerde klasse. Men han er jo alt for liten egentlig. Når skolen slutter 13 og vi jobber til 16.30. Kanskje man kan samarbeide med andre foreldre, naboer. Må begynne å tenke kreativt 😊

Anonymkode: d01d7...06d

Det er han jo ikke. Jeg var hjemme fra jeg var 9-10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså... du kommer til å sitte på lite gjeld men «store verdier». Du har penger nok til å spare så barna dine får en «god egenkapital».

Du synes ikke det heller er andre grupper i Norge eller verden for øvrig vi heller burde økt utbetalingene til...? Mener du virkelig at du burde få økt barnetrygd? For at de vanvittig heldige barna dine skal få ENDA større egenkapital da eller?

Anonymkode: bd996...ecd

Ja det mener jeg så absolutt. Vi kan ikke tenke på hele verden hele tiden. Kuwait som er et av verdens rikeste land på lik linje med Norge fordeler pengene ganske greit på de i landet sitt. I Norge spinker og sparer de og hjelper mye i andre land. Er for å hjelpe. Men synes vi er litt vel godtroende og gjestfrie. Samtidig som noen land og verdensøkonomien tjener rått på krig og fattigdom skal vi liksom redde noen. Alt er ikke så enkelt. Alle som vokser opp i Norge har et valg om å ta utdannelse og tjene greit med penger. Gratis skolegang er noe jeg setter stor pris på. At folk født og oppvokst i Norge likevel velger å droppe skole, velger å ikke spare, ikke komme seg inn på boligmarkedet elle velger å bli naver er et valg de tar helt alene. Akkurat som andre valg vi tar når det gjelder bruk av penger. Det skal ikke lønne seg å ta dumme valg. Alle familier bør få mer støtte. Ikke bare de som har lite penger

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøystykke skrev:

Det er han jo ikke. Jeg var hjemme fra jeg var 9-10 år. 

Jeg tror at min sønn hadde klart d og. Men du vet at det ikke er lov? Dvs at visst noe skjer med han så faller all skyld på foreldrene fordi de er for unge til å være alene i følge loven

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Og i samme åndedrag våger du å klage på barnetrygden?  Det kalles frekkhetens nådegave der jeg kommer fra.

Hæ? 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det mener jeg så absolutt. Vi kan ikke tenke på hele verden hele tiden. Kuwait som er et av verdens rikeste land på lik linje med Norge fordeler pengene ganske greit på de i landet sitt. I Norge spinker og sparer de og hjelper mye i andre land. Er for å hjelpe. Men synes vi er litt vel godtroende og gjestfrie. Samtidig som noen land og verdensøkonomien tjener rått på krig og fattigdom skal vi liksom redde noen. Alt er ikke så enkelt. Alle som vokser opp i Norge har et valg om å ta utdannelse og tjene greit med penger. Gratis skolegang er noe jeg setter stor pris på. At folk født og oppvokst i Norge likevel velger å droppe skole, velger å ikke spare, ikke komme seg inn på boligmarkedet elle velger å bli naver er et valg de tar helt alene. Akkurat som andre valg vi tar når det gjelder bruk av penger. Det skal ikke lønne seg å ta dumme valg. Alle familier bør få mer støtte. Ikke bare de som har lite penger

Anonymkode: d01d7...06d

«alt er ikke så enkelt»... jeg lurer på hvor forenklet du har gjort det i eget hode. Og jeg blir skremt av den ekstremt bortskjemte holdningen. Vi er kårer til verdens beste land å bo i flere ganger men ingenting er bra nok for nordmenn. Hva med USA da? Der har de 6 uker mammaperm, barnehagen koster minst 10.000 kr i Mnd, de må betale svinedyre forsikringer for å ha helsetjeneste etc. Mener du at det landet er bedre lagt opp til å få flere barn? 

Vi har det så godt i dette landet at vi har mistet helt gangsynet. Vi er en gjeng sytepaver og bortskjemte drittunger. Hadde jeg hørt denne diskusjonen på jobb over lunch slik du beskriver så hadde jeg mistet all respekt for deg. Dette er er sammensurium av klaging på barnetrygd, at vi hjelper andre istedenfor å øke trygden her, at det ikke er så enkelt, barnehagen er dyrere... men  det stemmer ikke! 

Anonymkode: ce22a...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? 

Anonymkode: d01d7...06d

Du snakker som en bortskjemt unge. Du er subsidiert på alle bauger og kanter (utdanning,  helse, barnehage, skole bare for å nevne noe), du har ikke dårlig råd men du vil likevel ha mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller at barnetrygden skulle blitt behovsprøvd, slik at pengene ble fordelt blant lavinntektsfamilier. Barnefattigdom er et reelt problem. At folk med grei økonomi, som allerede reiser på ferie og sparer til barna, skal klage, blir bare tåpelig. 

Anonymkode: 0fe23...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det mener jeg så absolutt. Vi kan ikke tenke på hele verden hele tiden. Kuwait som er et av verdens rikeste land på lik linje med Norge fordeler pengene ganske greit på de i landet sitt. I Norge spinker og sparer de og hjelper mye i andre land. Er for å hjelpe. Men synes vi er litt vel godtroende og gjestfrie. Samtidig som noen land og verdensøkonomien tjener rått på krig og fattigdom skal vi liksom redde noen. Alt er ikke så enkelt. Alle som vokser opp i Norge har et valg om å ta utdannelse og tjene greit med penger. Gratis skolegang er noe jeg setter stor pris på. At folk født og oppvokst i Norge likevel velger å droppe skole, velger å ikke spare, ikke komme seg inn på boligmarkedet elle velger å bli naver er et valg de tar helt alene. Akkurat som andre valg vi tar når det gjelder bruk av penger. Det skal ikke lønne seg å ta dumme valg. Alle familier bør få mer støtte. Ikke bare de som har lite penger

Anonymkode: d01d7...06d

Men mener du at vi burde øke barnetrygden så blant andre du skal få spare enda mer egenkapital for barna dine...? Tenker du ikke ar det er andre ting vi heller burde bruke de pengene på? Forskning på kreft? Medisiner? Mer til de som bare kan drømme om å få satt av penger til barnas bolig? Psykisk helse? Flere lærere og helsesøstre i skolen?

Anonymkode: bd996...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bortskjemte? Er vel mer realistiske. Den 1000 lappen i mnd man får for et barn er vel ikke å betale for barna våre. Med bare to barn har vi likevel 6000,- i mnd i utgifter på sfo og bhg, så kommer klær de må ha. Dresser, votter, sko som støtt blir slitt eller for lite.. gjerne en fritidsaktivitet for eldste mann. Og alt det andre de må ha. Mat f.eks. Her er det aldri gaver eller noe ekstra utenom jul og bursdag. Handler mye klær brukt på finn.no. Men likevel er det trangt økonomisk.

Anonymkode: d01d7...06d

Ja, bortskjemte.

Du lever i et gjennomsubsidiert samfunn, og alt du kan er å klage på at staten ikke gir deg nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...