Gå til innhold

Politikere er korttenkte. 1000,- mer i året i barnetrygd. Med dagens bhg og sfo priser??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slik det er nå føler jeg at vi (som har middels eller litt over) i inntekt ikkr har råd til mer enn to barn visst de skal ha alt de trenger og samtidig kunne få reist litt på ferier osv. Tror det kommer til å bli vanlig å bare ha et barn el max to pr fam om kort tid. Hvem skal tjene landet vårt om 20 - 30 år da? 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker litt som deg. Vi kommer også til å stoppe på to. Jeg ønsker jo at begge barna skal gå på fritidsaktiviteter og ellers ha alt de trenger.  Fordelen er at nr to kan arve mye fra førstemann.  Men sfo og bhage koster mye. 

Anonymkode: cfbad...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempe dyrt. Og samfunnet er liksom lagt opp slik at mor og far skal i jobb. Så da er man på en måte tvunget til å benytte sfo og bhg. Lurer på om eldstemann skal få gå hjem etter skolen i fjerde klasse. Men han er jo alt for liten egentlig. Når skolen slutter 13 og vi jobber til 16.30. Kanskje man kan samarbeide med andre foreldre, naboer. Må begynne å tenke kreativt 😊

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mest merkelig at vi har en så stor forventning om at staten skal betale for våre barn, og at vi nekter å få flere barn før vi får flere penger. Er vi virkelig blitt så bortskjemte? 

Anonymkode: 260d8...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at staten skal ha ansvar for hvor mange ban dere velger å få? Hva med å sette ned kravene for hva dere vil ha

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo er det vel ingen faste priser på, så det kan kanskje være dyrt, men barnehage er virkelig ikke dyrt. Under 3000 i måneden. 

Det er alt stæsjet alle bare "må" ha som koster penger. Ser også at ferie er et argument for å ikke ha flere enn to barn. Når vi begynner å tenke at å reise på dyre ferier er en menneskerett, da er vi på ville veier. Det er fullstendig unødvendig å feriere for flere titalls tusen pr år. 

Mange bor seg også nesten i hjel. Også det er unødvendig. Man må ikke bo i digre hus i de dyreste områdene. 

Anonymkode: 3005f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Største problemet her på jorda er vel at vi fortsetter å stige i folketall. Skulle ønske verdens politikerne turde gjøre noe med det.

Anonymkode: 61756...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stopper også på to barn. Men ikke på grunn av bhg/SFO-priser. Det er i ungdomstida man virkelig begynner å blø penger.

Anonymkode: 041ef...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, fra 9 til 17 år, og det er da slett ikke billigere med barn nå som de er så store. Barnehagetiden er virkelig den dyreste tiden....

Skjønner ikke helt argumentet om at man ikke kan få mer enn to barn heller, mine har alt de trenger og mere til enda begge vi foreldre har typiske lavtlønnsyrker.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn, fra 9 til 17 år, og det er da slett ikke billigere med barn nå som de er så store. Barnehagetiden er virkelig den dyreste tiden....

Skjønner ikke helt argumentet om at man ikke kan få mer enn to barn heller, mine har alt de trenger og mere til enda begge vi foreldre har typiske lavtlønnsyrker.

Anonymkode: e25b3...5f7

Virkelig IKKE den dyreste tiden skulle det stå, ble et ikke borte der.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke staten som skal passe på at du får ferie. 

Ja det er dyrt med barn, men da må man legge livet opp etter det. Ikke opp etter hva vi får fra staten. 

Vi har vanlige jobber og har fire barn. 

Vi har valgt å leve et liv som gjør at vi har råd til fire barn. Vi bor i et lite hus, men alle barna har hvert sitt rom. Små rom men de klarer seg fint.

Vi har ikke ny bil, men en god og solid halvgammel som har tatt oss Norge rundt.

Barna har absolutt det de trenger, og mye mer til. Men de er ikke opptatt av merker.

Vi er på ferie hver sommer. Vi har hatt mange netter rundt i hele Skandinavia med campingvogn, og noen netter på hotell.. vi koser oss like mye med begge deler.

Mannen har lært seg å bli meget nevedyktig, og fikser det meste selv. Vi bytter tak og kledninger selv, og fikser ting som blir ødelagt.

Vi valgte å få fire barn, fordi det gir oss masse glede å ha en liten flokk. Vi koser oss gløgg i hjel. Og klarer oss fint på den lønnen vi tjener. Det staten bidrar med er jo eventuelt et stort pluss som vi er så heldige å få.  

Få gjerne et barn,men skyld ikke på staten. Du er selv ansvarlig for ditt liv. 

Anonymkode: f129a...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik det er nå føler jeg at vi (som har middels eller litt over) i inntekt ikkr har råd til mer enn to barn visst de skal ha alt de trenger og samtidig kunne få reist litt på ferier osv. Tror det kommer til å bli vanlig å bare ha et barn el max to pr fam om kort tid. Hvem skal tjene landet vårt om 20 - 30 år da? 

Anonymkode: d01d7...06d

Hvis dere har litt over middels inntekt og ikke har råd til mer enn 2 barn fordi dere får for lite i barnetrygd, så må dere se på prioriteringene deres. Klart dere har råd til flere hvis dere er villige til å gå ned i standard

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er mest merkelig at vi har en så stor forventning om at staten skal betale for våre barn, og at vi nekter å få flere barn før vi får flere penger. Er vi virkelig blitt så bortskjemte? 

Anonymkode: 260d8...4fc

Bortskjemte? Er vel mer realistiske. Den 1000 lappen i mnd man får for et barn er vel ikke å betale for barna våre. Med bare to barn har vi likevel 6000,- i mnd i utgifter på sfo og bhg, så kommer klær de må ha. Dresser, votter, sko som støtt blir slitt eller for lite.. gjerne en fritidsaktivitet for eldste mann. Og alt det andre de må ha. Mat f.eks. Her er det aldri gaver eller noe ekstra utenom jul og bursdag. Handler mye klær brukt på finn.no. Men likevel er det trangt økonomisk.

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bortskjemte? Er vel mer realistiske. Den 1000 lappen i mnd man får for et barn er vel ikke å betale for barna våre. Med bare to barn har vi likevel 6000,- i mnd i utgifter på sfo og bhg, så kommer klær de må ha. Dresser, votter, sko som støtt blir slitt eller for lite.. gjerne en fritidsaktivitet for eldste mann. Og alt det andre de må ha. Mat f.eks. Her er det aldri gaver eller noe ekstra utenom jul og bursdag. Handler mye klær brukt på finn.no. Men likevel er det trangt økonomisk.

Anonymkode: d01d7...06d

Da må dere gjøre noe med de andre utgiftene! 

Anonymkode: 3005f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere har litt over middels inntekt og ikke har råd til mer enn 2 barn fordi dere får for lite i barnetrygd, så må dere se på prioriteringene deres. Klart dere har råd til flere hvis dere er villige til å gå ned i standard

Anonymkode: 4c3af...64a

Handler mye klær brukt. Ungene får bare det de må ha av klær og utstyr. Dvs aldri noe de har lyst på bare fordi de vil ha noe. Da må de ønske seg til bursdag el jul. Kino og sånne ting har vi måttet slutte med å gjør kun det en sjelden gang. Det er 6000,- i mnd for sfo og bhg. Jeg føler støtt at dresser og andre klær er for lite eller slitt. Vinterskoene fra i fjor er for små. Eldstemann går på en idrett som må betales hver mnd. Det er ikke dyrt, men er litt med stevner, utstyr osv. Og som alle andre må vi ha middager og annet husholdningsutstyr hver mnd. Vi har forsikringer på ungene også. Utenom ungene har vi utgifter som alle har. Boliglån på ca 15 000,- i mnd. To biler siden begge jobber. Ikke noe overdådig her i gården

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må dere gjøre noe med de andre utgiftene! 

Anonymkode: 3005f...489

De andre utgiftene? Boliglån og bil? Tror de fleste har hus og bil

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sfo er det vel ingen faste priser på, så det kan kanskje være dyrt, men barnehage er virkelig ikke dyrt. Under 3000 i måneden. 

Det er alt stæsjet alle bare "må" ha som koster penger. Ser også at ferie er et argument for å ikke ha flere enn to barn. Når vi begynner å tenke at å reise på dyre ferier er en menneskerett, da er vi på ville veier. Det er fullstendig unødvendig å feriere for flere titalls tusen pr år. 

Mange bor seg også nesten i hjel. Også det er unødvendig. Man må ikke bo i digre hus i de dyreste områdene. 

Anonymkode: 3005f...489

Sa ikke noe om dyre ferier jeg. En bilferie med telt i Norge er kjempe dyrt d og. 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De andre utgiftene? Boliglån og bil? Tror de fleste har hus og bil

Anonymkode: d01d7...06d

Kanskje dere må ha billigere bil og hus, klart det er ting dere kan kutte ned på, hvis dere vil. Dere har inntekt som er over middels, hvordan tror du at folk med lav inntekt eller folk under fattigdomsgrensen klarer seg?

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi stopper også på to barn. Men ikke på grunn av bhg/SFO-priser. Det er i ungdomstida man virkelig begynner å blø penger.

Anonymkode: 041ef...823

Ja jeg gruer meg til ungene begynner å spørre etter ting hver mnd. Det slipper vi nå når de enda er små. Er ikke det at de mååå få delta på alt. Men når andre har ski, snowboard og deltar på skidager osv. Så føler man seg jo dum om man må si nei til sitt barn😥

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler mye klær brukt. Ungene får bare det de må ha av klær og utstyr. Dvs aldri noe de har lyst på bare fordi de vil ha noe. Da må de ønske seg til bursdag el jul. Kino og sånne ting har vi måttet slutte med å gjør kun det en sjelden gang. Det er 6000,- i mnd for sfo og bhg. Jeg føler støtt at dresser og andre klær er for lite eller slitt. Vinterskoene fra i fjor er for små. Eldstemann går på en idrett som må betales hver mnd. Det er ikke dyrt, men er litt med stevner, utstyr osv. Og som alle andre må vi ha middager og annet husholdningsutstyr hver mnd. Vi har forsikringer på ungene også. Utenom ungene har vi utgifter som alle har. Boliglån på ca 15 000,- i mnd. To biler siden begge jobber. Ikke noe overdådig her i gården

Anonymkode: d01d7...06d

Vi har tre barn, i bhg og sfo. Helt gjennomsnittlig lønn. Én bil. Begge jobber. 

Anonymkode: b5e85...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere må ha billigere bil og hus, klart det er ting dere kan kutte ned på, hvis dere vil. Dere har inntekt som er over middels, hvordan tror du at folk med lav inntekt eller folk under fattigdomsgrensen klarer seg?

Anonymkode: 4c3af...64a

Ok. Jeg innrømmer at det selvfølgelig er noe man kan kutte ned på. Det er jo alltid det. Men Norge er et rikt land, og fattig er et relativt begrep. Jeg vil jo at mine.barn skal få vokse opp i et trivelig hjem. Et hus som ikke er kjempe digert, men fint nok. Jeg setter stor pris på hage og et trygt og fint nabolag der jeg føler meg relativt trygg på at barna har odsene på sin side når det kommer til hvilket miljø de havner i i ungdomstiden. En viss standard på ting har jeg nok valgt fordi jeg føler meg tryggest da og ønsker det beste for ungene mine. Men ikke har de mye merkeklær eller mye ting generelt. Helt normal livsstil 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg innrømmer at det selvfølgelig er noe man kan kutte ned på. Det er jo alltid det. Men Norge er et rikt land, og fattig er et relativt begrep. Jeg vil jo at mine.barn skal få vokse opp i et trivelig hjem. Et hus som ikke er kjempe digert, men fint nok. Jeg setter stor pris på hage og et trygt og fint nabolag der jeg føler meg relativt trygg på at barna har odsene på sin side når det kommer til hvilket miljø de havner i i ungdomstiden. En viss standard på ting har jeg nok valgt fordi jeg føler meg tryggest da og ønsker det beste for ungene mine. Men ikke har de mye merkeklær eller mye ting generelt. Helt normal livsstil 

Anonymkode: d01d7...06d

Da er det er valg dere tar, og ikke noe dere kan skylde på staten

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler mye klær brukt. Ungene får bare det de må ha av klær og utstyr. Dvs aldri noe de har lyst på bare fordi de vil ha noe. Da må de ønske seg til bursdag el jul. Kino og sånne ting har vi måttet slutte med å gjør kun det en sjelden gang. Det er 6000,- i mnd for sfo og bhg. Jeg føler støtt at dresser og andre klær er for lite eller slitt. Vinterskoene fra i fjor er for små. Eldstemann går på en idrett som må betales hver mnd. Det er ikke dyrt, men er litt med stevner, utstyr osv. Og som alle andre må vi ha middager og annet husholdningsutstyr hver mnd. Vi har forsikringer på ungene også. Utenom ungene har vi utgifter som alle har. Boliglån på ca 15 000,- i mnd. To biler siden begge jobber. Ikke noe overdådig her i gården

Anonymkode: d01d7...06d

Er du klar over hvor mye det hadde vært å betale i sfo og bhg uten at staten hadde subsidiert?  Jeg håper nesten du tuller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over middels inntekt og ikke råd til flere enn to barn? Da har dere høye levekostnader altså.

Vi har fire barn i alderen 5-15 år og jeg og min mann tjener under 400 000 hver i året. Begge jobber 80% i noen år nå. Vi eier et svært hus, med mange soverom, men bor billig da vi valgte å flytte "på landet", som egentlig er et tettsted, som ligger 30-40 min unna byer i alle retninger. Enkelt vedlikehold av hus og bil gjør vi selv. Eks bytte bremseklosser, pusse parkettgulvene eller skifte kledning på huset. Vi kjøper bil veldig sjelden. Vi tar opp billån og kjøper 4-5 år gamle biler som vi bruker til de vrakes. Da er billånet nedbetalt for lengst, så de siste årene har vi ikke det. Vi jobber redusert begge to, for det gjør at vi kan kutte ned på sfo-kostnadene og i tillegg får vi jo også bedre tid i hverdagen. For oss er det mer lønnsomt enn å jobbe fullt. Vi kjøper sjelden møbler og nips til huset, men fornyer på andre måter. Klær handler vi en gang i året og ofte ikke det en gang, da ungene får mye til jul samt arver av hverandre. Vi ukehandler og sparer ca 5000 kr på det og ved at vi sluttet å snuse begge to så sparer vi 7000 kr i mnd på det. 12000 i mnd spart på unødvendigheter. 

Alle barna går på fritidsaktiviteter, har alt utstyr de trenger og har tilsammen overflod av leker (selv om de bare får til jul og bursdag). De har både ps4, x-box, pcer, sykler, goretexsko, akebrett, idrettsutstyr, mobilabonnement (de eldste) osv. Vi drar på ferie hver sommer, men vi drar ikke nødvendigvis til Gran Canaria midt i fellesferien. I fjor leide vi en stor hytte i Finland og var borte i 2 uker, året før leide vi hus i Danmark. Vi er på kino og svømmehall annenhver mnd. Vi farter mye i skauen, brenner bål, telter o.l med flere vennepar med barn. Det er gratis, men superkjekt :) 

Alle valgene vi har tatt eks å flytte fra by til "bygd" og senke levestandarden (helt latterlig å kalle det for det da jeg føler vi lever i luksus) er basert på et ønske om en liten flokk. Jeg er sikker på at hvis ønske om mange barn er sterkt nok, så vil andre også klare det.

Anonymkode: ac7d1...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bortskjemte? Er vel mer realistiske. Den 1000 lappen i mnd man får for et barn er vel ikke å betale for barna våre. Med bare to barn har vi likevel 6000,- i mnd i utgifter på sfo og bhg, så kommer klær de må ha. Dresser, votter, sko som støtt blir slitt eller for lite.. gjerne en fritidsaktivitet for eldste mann. Og alt det andre de må ha. Mat f.eks. Her er det aldri gaver eller noe ekstra utenom jul og bursdag. Handler mye klær brukt på finn.no. Men likevel er det trangt økonomisk.

Anonymkode: d01d7...06d

Du vet at det koster rundt 10.000 for et barn i bhg pr mnd? Og at du således får ganske mye allerede? Jeg kommer aldri til å kunne «betale tilbake» det jeg får av staten i form av skatter og avgifter. Jeg har 3 barn. Bare fødslene har kosta staten Norge nesten 100.000. Og barnehage for over 1.1 million til sammen.... just sayin

Anonymkode: 6c4b6...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...