Gå til innhold

Barnevernet? Eller overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, selvfølgelig overreagerer du hvis du melder bekymring til barnevernet på et så syltynt grunnlag. Det dreier seg om en observasjon som er gjort av en mor i forbifarten på et skolearrangement. Hvor geskjeftig går det an å bli? Barn med blåveis, for så å hoppe rett på konklusjon om foreldrevold. 

Hvis det var etnisiteten til familien som gjorde utslaget, er det utslag av fordommer og kanskje rasisme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo men de ser jo barnet hver dag og i mange situasjoner. De har kontaktinfo til familien og vêr hvem barnet er. Selvfølgelig hjelper det.

Anonymkode: 8ac79...210

Hvordan hjelper det?

Anonymkode: 5f943...5c4

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at en blåveis ikke er noe å anmelde. 

Men både barnevern og de fleste mennesker er stort sett opptatt av omsorg og inkludering, så jeg forstår overhodet ikke hvem du mener er ute etter å «ta dem». Du er dessverre med på å gi et helt feil inntrykk av barnevernet og nøre opp under frykten for dem når du omtaler dem slik du gjør her. Det er det bare barna i samfunnet som taper på. 

Anonymkode: 53253...d0f

Jeg vet at barnevernet ikke er ute etter å ta noen, men for mennesker som ikke er vant med barnevern og som i tillegg allerede da de kom hit ble "overfalt" med historier om det store stygge barnevernet som stjeler barn, så kan det veldig lett oppfattes sånn. Da er det antageligvis best å bli kjent med det norske samfunnet på en bedre måte. 

Gjest Marihønne
Skrevet
54 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan hjelper det?

Fordi de ser jenta hver dag og kan i mye høyere grad avgjøre om et dette bør bli meldt eller ikke en ei som har møtt jenta en gang og danner seg konklusjoner fra et syltynt grunnlag. Forhåpentligvis så har også skolen kontakt med foreldrene slik at de som jobber på skolen får et mye større grunnlag for melding hvis det i det hele tatt er noe å melde.. 

Skrevet

Jeg synes du skal ringe barnevernet og fortelle hva de så, og hvordan du opplevde jenten. Det var vel total-bildet av situasjonen/jenten som gav deg magefølelse som ikke var god. Så er det barnevernstjenesten som vil avgjøre om de vil undersøke saken, eller ikke. 

Blåveis i øynet er ikke noe jeg ser hver dag... og jeg har en gutt i 5.klasse. 

Skrevet
1 hour ago, MMP said:

Blåveis i øynet er ikke noe jeg ser hver dag... og jeg har en gutt i 5.klasse. 

Det er jo poenget. En elev med blåveis vil i 99% av tilfellene fortelle om det selv. Mangw kule grunner for blåveis. Ellers vil lærer spørre om det. Faktisk! Såpass tiltro har jeg til lærerstanden.

Anonymkode: b9ea8...7d6

Skrevet
4 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg vet at barnevernet ikke er ute etter å ta noen, men for mennesker som ikke er vant med barnevern og som i tillegg allerede da de kom hit ble "overfalt" med historier om det store stygge barnevernet som stjeler barn, så kan det veldig lett oppfattes sånn. Da er det antageligvis best å bli kjent med det norske samfunnet på en bedre måte. 

På en bedre måte? Enn å få hjelp, støtte og veiledning fra fagfolk?

Hjelpes, du bidrar til de stygge mytene om bv. 

Anonymkode: 53253...d0f

Skrevet
På 16.11.2018 den 12.28, Anonym bruker skrev:

Herregud hvor dum kan man bli, det barnet der har nok mange øyne på seg allerede, så er det noe misstenksomt så ville nok barnevernet vært inne i bildet allerede. 

Hvor skrudd er du egentlig? Barn skader seg, familien hennes har nok hatt mer enn nok av å flykte ifra krig men nå skal de passe seg for sånne grelle kjærringer som ikke ser lengre enn det nesa rekker? 

Og jeg ser nordmenn slå barna sine mer enn det våre nye landsmenn gjør. Så skjerp deg. Tydeligvis så vet du utrolig lite. Utdann deg til noe før du skaper unødvenig hodebry for stakkars folk. 

Anonymkode: 20f16...0e9

Dette må vel være et av de mest idiotiske svarene jeg har lest her inne. 

Anonymkode: 1ba0d...c60

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må vel være et av de mest idiotiske svarene jeg har lest her inne. 

Likevel brukte du tiden din på å kommentere det så mange fler leser det! Takk takk! 

Du er den mest idiotiske personen jeg må ha fått muligheten til å lese noe ifra! 

Anonymkode: 20f16...0e9

Skrevet
5 timer siden, Hjertefru skrev:

Ja, selvfølgelig overreagerer du hvis du melder bekymring til barnevernet på et så syltynt grunnlag. Det dreier seg om en observasjon som er gjort av en mor i forbifarten på et skolearrangement. Hvor geskjeftig går det an å bli? Barn med blåveis, for så å hoppe rett på konklusjon om foreldrevold. 

Hvis det var etnisiteten til familien som gjorde utslaget, er det utslag av fordommer og kanskje rasisme.

Meld en gang for mye. Hvis ikke denne familien har noe å skjule, er det jo ingen problem. 

Rasisme ??

Stol på magefølelsen, HI. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Meld en gang for mye. Hvis ikke denne familien har noe å skjule, er det jo ingen problem. 

Rasisme ??

Stol på magefølelsen, HI. 

Ville du ikke blitt stresset hvis barnevernet innkalte til møte? Ville du ikke følt deg mistenkeliggjort? Det tror jeg ikke på. Og du vet hva barnevernet er, du kjenner den norske meldeplikten. Nye borgere vil nok ta en melding uten grunn mye tyngre 

Jeg er ikke redd barnevernet og vet at jeg er god nok forelder, men ingen ønsker da kontakt med barnevernet uten grunn. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville du ikke blitt stresset hvis barnevernet innkalte til møte? Ville du ikke følt deg mistenkeliggjort? Det tror jeg ikke på. Og du vet hva barnevernet er, du kjenner den norske meldeplikten. Nye borgere vil nok ta en melding uten grunn mye tyngre 

Jeg er ikke redd barnevernet og vet at jeg er god nok forelder, men ingen ønsker da kontakt med barnevernet uten grunn. 

Melding uten grunn? Det er det jo ingen som vet noe om, det er jo derfor man melder så barnevernet kan sjekke det ut. Man kan ikke la vær å melde bare fordi de evt er nye borgere og vil føle seg mistenkeliggjort

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Melding uten grunn? Det er det jo ingen som vet noe om, det er jo derfor man melder så barnevernet kan sjekke det ut. Man kan ikke la vær å melde bare fordi de evt er nye borgere og vil føle seg mistenkeliggjort

Å melde en familie basert på observasjon av blåveis er å skyte spurv med kanon. I hvert fall når skolen nesten garantert vet årsak til blåveisen.

Christoffer-saken er en viktig påminner, men man trenger ikke å anta at absolutt alle er inkompetente tullinger som unndrar ansvaret sitt.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å melde en familie basert på observasjon av blåveis er å skyte spurv med kanon. I hvert fall når skolen nesten garantert vet årsak til blåveisen.

Christoffer-saken er en viktig påminner, men man trenger ikke å anta at absolutt alle er inkompetente tullinger som unndrar ansvaret sitt.

Jeg tenkte mer på kommentarene om at man ikke skal melde nye landsmenn fordi de kan føle seg mistenkeliggjort siden de ikke kjenner det norske barnevernsystemet

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nye borgere får ta meldingen tyngere da. Man skal vel ikke la være å melde bekymring av den grunn ? 

Og nei, jeg hadde ikke blitt stresset. Har ingenting å skjule, så barnevernet kunne bare gransket i vei.

Hadde det kommet bekymringsmelding hvis barnet mitt hadde hatt en diger blåveis og grunnen var en ulykke, hva skulle jeg blitt stresset av, mener du ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...