Gå til innhold

Barnevernet? Eller overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og hjalp til på skolen i går, i forbindelse med et arrangement I regi av klassen til datteren min. Når det ringte inn var det en jente som sto meg i armen. Hun visste ikke hvor hun skulle, kunne bare si «fem». Tydeligvis nettopp begynt og nettopp kommet hit til landet. Etter mye leting så kunne jeg overlate henne til en tilfeldig lærer som kom forbi. Men....det jeg reagerte på var at hun hadde en stygg blåveis! Sånn rundt hele det ene øyet. Så henne senere på dagen i forbindelse med arrangementet. Hun kom bort til meg og ville hjelpe til. Snakker ikke norsk. 

Traff på henne, en yngre bror og pappaen på vei til skolen i dag når jeg hadde fulgt til skolen, ca 15 min etter skolestart. Vel, det er ikke så uvanlig at våre nye landsmenn har er annet syn på tid enn oss, men den blåveisen....klarer ikke å slutte å tenke på henne. Vet ikke noe annet enn st hun mest sansynelig går i 5 klasse...

Anonymkode: 8ac79...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil melde til barnevernet fordi du såg et barn med blåveis?

Hadde du tenkt det samme om det var et kronisk norsk barn?

Anonymkode: d22ac...d0d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du vil melde til barnevernet fordi du såg et barn med blåveis?

Hadde du tenkt det samme om det var et kronisk norsk barn?

Kronisk norsk😂

Anonymkode: 728a9...39e

Skrevet

Syntes du skal følge magefølelsen din jeg. En ting du kan gjøre er å ringe barnevernsvakten og snakke med de om det du skriver her, du trenger ikke å si navn etc med en gang. 

Jeg har selv mange ganger gjort det samme når jeg har vært på jobb, og de jeg har snakket med er gode «parringsparnere». Noen ganger sier de «nei, dette høres ikke så ille ut» -og forklarer hvorfor , og andre ganger syntes de det er verdt å ta en titt/prat. De er jo ikke ute etter å «ta» noen. 

Og om det ikke er noe galt i hjemmet så har Bv nok å finne på ellers, så da henlegger de saken raskt :) 

Anonymkode: 32b87...0cb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Syntes du skal følge magefølelsen din jeg. En ting du kan gjøre er å ringe barnevernsvakten og snakke med de om det du skriver her, du trenger ikke å si navn etc med en gang. 

Jeg har selv mange ganger gjort det samme når jeg har vært på jobb, og de jeg har snakket med er gode «parringsparnere». Noen ganger sier de «nei, dette høres ikke så ille ut» -og forklarer hvorfor , og andre ganger syntes de det er verdt å ta en titt/prat. De er jo ikke ute etter å «ta» noen. 

Og om det ikke er noe galt i hjemmet så har Bv nok å finne på ellers, så da henlegger de saken raskt :) 

*sparringspartnere!

😂 jeg er ikke dritings, men mulig autocorrect er.

Skrevet

Ja er det jeg tenker også, og ja, jeg hadde absolutt reagert om det var et etnisk nors barn. Det som gjorde jenten ekstra sårbar var at hun ikke kjente noen, ikke visste hvor klasserommet var, ikke kunne språket. Jeg vet ingrnting om henne, ikke navn engang, bare at hun går i femte. Tenker også at lærerne må reagere om det er noe mistenkelig?

Skrevet

Men hva reagerer du på egentlig da?

Ingen av tingene er bekymringsfullt i seg selv...

At hun ikke kunne norsk er jo helt naturlig, det vil hun lære etterhvert. Men om du føler skolen ikke fulgte henne godt nok opp er det noe du bør ta opp med skolen.

At pappaen hennes hentet og fulgte henne til skolen er jo også helt naturlig. Hadde du tatt med barna dine og flyttet til Spania hadde nok du også fulgt dem første tiden til de fant seg tilrette på stedet.

Blåveisen trenger ikke være unaturlig, barn faller, barn slår seg.

Er det en magefølelse, du tror ikke dette barnet har det godt? Tror du pappaen hennes slår?

Anonymkode: c942c...4e0

Skrevet

Det er jo akkurat derfor jeg er så usikker! Det er blåveisen jeg reagerer mest på, ja....

Skrevet

Herlighet! For det første reagerer vel læreren om ungen kommer med blåveis hele tiden. Hvordan kan du vite at hun ikke fikk den på skolen feks? Min sønn går i 5 klasse og ramlet ned fra ett lekestativ stakkars lille så mishandlet ut i uker! Ingen ringte bv for å si det sånn. 

Anonymkode: 90c82...7fe

Skrevet

...og hvis vi alle tenker «noen andre reagerer sikkert...» 🤦🏻‍♀️ 

Hva skader det å snakke (spørre) med Bv da? Ingen taper på det.

Skrevet

Herregud hvor dum kan man bli, det barnet der har nok mange øyne på seg allerede, så er det noe misstenksomt så ville nok barnevernet vært inne i bildet allerede. 

Hvor skrudd er du egentlig? Barn skader seg, familien hennes har nok hatt mer enn nok av å flykte ifra krig men nå skal de passe seg for sånne grelle kjærringer som ikke ser lengre enn det nesa rekker? 

Og jeg ser nordmenn slå barna sine mer enn det våre nye landsmenn gjør. Så skjerp deg. Tydeligvis så vet du utrolig lite. Utdann deg til noe før du skaper unødvenig hodebry for stakkars folk. 

Anonymkode: 20f16...0e9

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om du føler skolen ikke fulgte henne godt nok opp er det noe du bør ta opp med skolen.

Anonymkode: c942c...4e0

Hvordan «føler» man at skolen ikke følger opp enkeltelever? Det er jo ikke sånn at skolen skriver rapport om hvordan de følger opp hvert enkelt barn og sender ut på fellesmail til alle foreldre.

Er du bekymra så hør med barnevernet.

Anonymkode: 2ec5b...ab8

Skrevet

Og jeg tenker at om alle skal melde fra til barnevernet hver gang man ser et barn med blåveis for første gang, vil mange andre gå glipp av nyttig hjelp fordi barnevernet er opptatt av å etterforske blåveiser. I tillegg tenker jeg så kynisk at selv om dette barnet som muligens ganske nylig har kommet hit til landet, skulle bli slått hjemme fordi det er vanlig der de kommer fra, så vil det ødelegge mye mer å få misstenksomme andre og mistenksomt barnevern på nakken med en gang. Det barnet og de voksne trenger er omsorg og hjelp til å integreres, ikke noen som er ute etter å ta dem. 

Er du bekymret, HI, så sørg heller for å komme i kontakt med familien, inviter barnet til å leke med ditt barn og familien på te, tur eller et glass vann.  Da gjør du en viktigere jobb enn å ringe barnevernet. Men det krever jo litt mer enn et par tastetrykk på telefonen. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du parrer deg heftig, forstår jeg.

Anonymkode: 3919a...049

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du parrer deg heftig, forstår jeg.

Du leser ikke korrigeringer, forstår jeg.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud hvor dum kan man bli, det barnet der har nok mange øyne på seg allerede, så er det noe misstenksomt så ville nok barnevernet vært inne i bildet allerede. 

Hvor skrudd er du egentlig? Barn skader seg, familien hennes har nok hatt mer enn nok av å flykte ifra krig men nå skal de passe seg for sånne grelle kjærringer som ikke ser lengre enn det nesa rekker? 

Og jeg ser nordmenn slå barna sine mer enn det våre nye landsmenn gjør. Så skjerp deg. Tydeligvis så vet du utrolig lite. Utdann deg til noe før du skaper unødvenig hodebry for stakkars folk. 

Ups, tråkka tydeligvis noen på tærne her😊Jeg skal lære deg en ting: hvis flere grelle kjerringer som meg hadde sagt ifra så hadde ikke så mange barn hatt det vondt her i landet, det er sikkert. Om om du vil vite mer om min utdannelse så kan jeg godt fortelle deg at jeg er utdannet innen feltet. Var det noe mer du ønsket å vite?

Skrevet

Oppdatering: Jeg valgte å snakke med skolen, en lærer jeg kjenner godt. Så tar de det derfra.

Skrevet

tenker at du må følge magefølelsen din, dumt og spørre på et forum de elsker utlendiger de fleste.

Jeg hadde aboslutt meldt fra

Anonymkode: 78a47...1de

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ups, tråkka tydeligvis noen på tærne her😊Jeg skal lære deg en ting: hvis flere grelle kjerringer som meg hadde sagt ifra så hadde ikke så mange barn hatt det vondt her i landet, det er sikkert. Om om du vil vite mer om min utdannelse så kan jeg godt fortelle deg at jeg er utdannet innen feltet. Var det noe mer du ønsket å vite?

Utdannet innen feltet er du langt ifra snuppa mi fordi du kan tydeligvis ikke en dritt om sånne ting. 

Har du det ikke godt med dine egne siden du har nesa de oppi andres saker konstant? 

Meld fra om mine barn istede, eller går ikke det siden jeg er norsk ? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Utdannet innen feltet er du langt ifra snuppa mi fordi du kan tydeligvis ikke en dritt om sånne ting. 

Har du det ikke godt med dine egne siden du har nesa de oppi andres saker konstant? 

Meld fra om mine barn istede, eller går ikke det siden jeg er norsk ? 

Med tanke på at mine barn er helt normale og slår seg de også ;)

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tenker at du må følge magefølelsen din, dumt og spørre på et forum de elsker utlendiger de fleste.

Så du hadde meldt fra kun på bakgrunn av at hun ikke er norsk? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg har nå snakket med skolen som sagt. Ja det var heller ikke ment sim spørsmål, heller innspill😊Men burde jo skjønt at det er dårlig med konstruktive og fornuftige svar her inne🤣

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Ja, og jeg har nå snakket med skolen som sagt. Ja det var heller ikke ment sim spørsmål, heller innspill😊Men burde jo skjønt at det er dårlig med konstruktive og fornuftige svar her inne🤣

ja, er dessverre ikke det riktige stedet. men bra du har sagt fra til skolen, så denne jenta får den hjelpen hvis hun trenger den ❤️

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du hadde meldt fra kun på bakgrunn av at hun ikke er norsk? 

Veldig så opptatt folk er av bakgrunn? Jeg var akkurat vitne til at alle barna i en familie på syv ble akuttplasert. De var ikke norske for å si det sånn. Våre nye landsmenn er ikke noe bedre eller verre enn oss. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leser ikke korrigeringer, forstår jeg.

De er jo ikke morsomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...