Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #26 Skrevet 16. november 2018 Skal tro om du ville meldt bekymring om min sønn i dag. Han har en skikkelig blåveis. Det hadde min datter i fjor. Og sikkert året før, også, min datter er litt uvøren. Anonymkode: b9923...c53
Gjest Marihønne Skrevet 16. november 2018 #27 Skrevet 16. november 2018 Litt trist at mesteparten av innlegget ditt handler om "hvor vanlig det er der de kommer fra" Jaha? Litt fordomsfullt å gå utifra at det handler om misbruk bare fordi hun har en blåveis, eller? Eller er det mer at hun har en blåveis og familien ikke er etisk norske? Hadde du reagert på samme måte om ei med blondt hår, blåe øyne og marius genser hadde kommet på skolen med en blåveis? Tenker om alle skal rapportere til bv vær gang de ser en unge med skader så hadde nok alle foreldre vært innom bv.
Gjest Marihønne Skrevet 16. november 2018 #28 Skrevet 16. november 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Ja er det jeg tenker også, og ja, jeg hadde absolutt reagert om det var et etnisk nors barn. Det som gjorde jenten ekstra sårbar var at hun ikke kjente noen, ikke visste hvor klasserommet var, ikke kunne språket. Jeg vet ingrnting om henne, ikke navn engang, bare at hun går i femte. Tenker også at lærerne må reagere om det er noe mistenkelig? Anonymkode: 8ac79...210 Får håpe barnet ditt aldri finner på å leke slik at hun kan risikere å slå seg.. da er det jo bare på sin plass at du får bekymringsmelding til bv på deg... Er vell heller når det blir et mønster og et barn kommer på skolen med flere skader at det kvalifiserer til melding.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #29 Skrevet 16. november 2018 7 minutes ago, Marihønne said: Litt trist at mesteparten av innlegget ditt handler om "hvor vanlig det er der de kommer fra" Jaha? Litt fordomsfullt å gå utifra at det handler om misbruk bare fordi hun har en blåveis, eller? Eller er det mer at hun har en blåveis og familien ikke er etisk norske? Hadde du reagert på samme måte om ei med blondt hår, blåe øyne og marius genser hadde kommet på skolen med en blåveis? Tenker om alle skal rapportere til bv vær gang de ser en unge med skader så hadde nok alle foreldre vært innom bv. aboslutt ikke fordomsfullt. Andre regler der nede og de slår ofte barna, så er jo ikke sikkert de stopper når de kommer til norge heller. så dere som tror de er så gode og snille, er heller naive Anonymkode: 78a47...1de
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #30 Skrevet 16. november 2018 13 minutter siden, Marihønne skrev: Litt trist at mesteparten av innlegget ditt handler om "hvor vanlig det er der de kommer fra" Jaha? Litt fordomsfullt å gå utifra at det handler om misbruk bare fordi hun har en blåveis, eller? Eller er det mer at hun har en blåveis og familien ikke er etisk norske? Hadde du reagert på samme måte om ei med blondt hår, blåe øyne og marius genser hadde kommet på skolen med en blåveis? Tenker om alle skal rapportere til bv vær gang de ser en unge med skader så hadde nok alle foreldre vært innom bv. Innlegget handler jo ikke om at hun er utlending? Innlegget handler om at hun er ny på skolen og har en diger blåveis rundt øyet. At hun ikke skjønner norsk er jo naturlig siden hun sikkert nettopp har kommet. Ergo det gikk heller ikke an å spørre hvordan hun har fått blåveisen. Glem at hun er utlending. Jeg har hatt barn i over 20 år og har aldri sett lignende på en unge. Norsk eller ikke. Anonymkode: 8ac79...210
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #31 Skrevet 16. november 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og jeg har nå snakket med skolen som sagt. Ja det var heller ikke ment sim spørsmål, heller innspill😊Men burde jo skjønt at det er dårlig med konstruktive og fornuftige svar her inne🤣 Anonymkode: 8ac79...210 Jeg syns da du har fått flere gode svar? Eller er det bare de som er enig med deg som kvalifiserer til å bli ansett som konstruktive? Jeg syns du har et syltynt grunnlag å melde fra om noe på, men greit at du tok det til lærer i stede for barnevern i første omgang. Om dette er en familie som nettopp er kommet til landet blir de uansett fulgt opp av kvalifisert personale. Anonymkode: d22ac...d0d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #32 Skrevet 16. november 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig så opptatt folk er av bakgrunn? Jeg var akkurat vitne til at alle barna i en familie på syv ble akuttplasert. De var ikke norske for å si det sånn. Våre nye landsmenn er ikke noe bedre eller verre enn oss. Anonymkode: 8ac79...210 Hva vet du om de ble akuttplasert på feil grunnlag? Eller lever du i en boble hvor du tror barnevernet alltid har rett? Det er mange nordmenn som slår, klyper, voldtar små barn, har et alkoholproblem/rusproblem osv.. vil det da si at alle nordmenn gjør dette da eller ? Du skriver de er verken værre eller bedre enn oss men med den kommentaren der så beviser jo du hva du tenker om dem. vi er mennesker alle sammen, noen av oss er dårlige mens andre er gode. Dem og oss beviser bare hvilken kategori du tilhører. Anonymkode: 20f16...0e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #33 Skrevet 16. november 2018 Vi er etnisk norske, og min sønn gikk med den blåveisen i 5. klasse, skjedde i lek med en kompis som skalla han der. Heldig jeg da, som ikke ble meldt til barnevernet. Anonymkode: e01ed...43f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #34 Skrevet 16. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud hvor dum kan man bli, det barnet der har nok mange øyne på seg allerede, så er det noe misstenksomt så ville nok barnevernet vært inne i bildet allerede. Hvor skrudd er du egentlig? Barn skader seg, familien hennes har nok hatt mer enn nok av å flykte ifra krig men nå skal de passe seg for sånne grelle kjærringer som ikke ser lengre enn det nesa rekker? Og jeg ser nordmenn slå barna sine mer enn det våre nye landsmenn gjør. Så skjerp deg. Tydeligvis så vet du utrolig lite. Utdann deg til noe før du skaper unødvenig hodebry for stakkars folk. Anonymkode: 20f16...0e9 Jøss, hvem har spyttet i kaffen din i dag, siden du er så grinete at du ikke kan oppføre deg som er voksent menneske. Du trenger ikke svare som en trassig 5 åring for å få frem poenget ditt, det eneste du oppnår med det, er at du fremstår som en idiot Anonymkode: 5f943...5c4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #35 Skrevet 16. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss, hvem har spyttet i kaffen din i dag, siden du er så grinete at du ikke kan oppføre deg som er voksent menneske. Du trenger ikke svare som en trassig 5 åring for å få frem poenget ditt, det eneste du oppnår med det, er at du fremstår som en idiot Anonymkode: 5f943...5c4 Beklager glemte at det finnes 6 åringer her inne med like lite skruer i pappen som damen jeg skrev det til 👍🏻 Anonymkode: 20f16...0e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #36 Skrevet 16. november 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva vet du om de ble akuttplasert på feil grunnlag? Eller lever du i en boble hvor du tror barnevernet alltid har rett? Det er mange nordmenn som slår, klyper, voldtar små barn, har et alkoholproblem/rusproblem osv.. vil det da si at alle nordmenn gjør dette da eller ? Du skriver de er verken værre eller bedre enn oss men med den kommentaren der så beviser jo du hva du tenker om dem. vi er mennesker alle sammen, noen av oss er dårlige mens andre er gode. Dem og oss beviser bare hvilken kategori du tilhører. Anonymkode: 20f16...0e9 Dette vet jeg, jeg kjenner barna. De rømte hjemmefra på natten fordi de var redde. Og det er jo dem og oss. Ingenting kan forandre på det. Det gjør meg ikke til rasist som du antyder. Jeg er bare realist. Mitt ene barns beste veninne er innvandrer, en kjempefin familie. Men det fins begge deler, akkurat som hos oss etnisk norske. Anonymkode: 8ac79...210
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #37 Skrevet 16. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager glemte at det finnes 6 åringer her inne med like lite skruer i pappen som damen jeg skrev det til 👍🏻 Anonymkode: 20f16...0e9 Traff en nerve skjønner jeg 😂 Anonymkode: 5f943...5c4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #38 Skrevet 16. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Traff en nerve skjønner jeg 😂 Anonymkode: 5f943...5c4 Neida så absolutt ikke Anonymkode: 20f16...0e9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #39 Skrevet 16. november 2018 Du er en idiot hi.. Stakkars familie som møtes med mistenkeliggjøring.. Første bud til alle som mishandler familie er å ikke lage synlige merker. Det burde noen "i feltet" vite Anonymkode: b9ea8...7d6
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #40 Skrevet 16. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: aboslutt ikke fordomsfullt. Andre regler der nede og de slår ofte barna, så er jo ikke sikkert de stopper når de kommer til norge heller. så dere som tror de er så gode og snille, er heller naive Anonymkode: 78a47...1de Der nede? Generalisering på høyt plan... Anonymkode: 37577...ec6
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #41 Skrevet 16. november 2018 Da hadde vel vi blitt meldt og da, den gangen sønnen min gikk på ski, falt og fikk skistaven i øyet. Fikk en fra blåveis for å si det slik Anonymkode: e4540...f6c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #42 Skrevet 16. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: aboslutt ikke fordomsfullt. Andre regler der nede og de slår ofte barna, så er jo ikke sikkert de stopper når de kommer til norge heller. så dere som tror de er så gode og snille, er heller naive Anonymkode: 78a47...1de hvor er der nede og hvem er de? Anonymkode: 13125...c81
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #43 Skrevet 16. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Utdannet innen feltet er du langt ifra snuppa mi fordi du kan tydeligvis ikke en dritt om sånne ting. Har du det ikke godt med dine egne siden du har nesa de oppi andres saker konstant? Meld fra om mine barn istede, eller går ikke det siden jeg er norsk ? Anonymkode: 20f16...0e9 Hva er galt med deg? det er naturlig at man lurer litt når man ser et barn med blåveis. Du er vel av den typen som driter i om andre barn blir mishandlet eller ikke, for det er ikke ditt problem. Hun sier jo ikke at barnet blir mishandlet, men hun er usikker på om det kan være det. Hvorfor skal man ikke bry seg? være litt på vakt? men jeg er enig at man ikke skal være for raske med å dømme. Man må se på om det er gjentatte skader og hvordan barnet er i oppførsel. Men bedre å være føre var. Anonymkode: d4630...c78
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #44 Skrevet 16. november 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Der nede? Generalisering på høyt plan... Anonymkode: 37577...ec6 og du er bare super naiv Anonymkode: 78a47...1de
Graciegirl Skrevet 16. november 2018 #45 Skrevet 16. november 2018 Jeg klarer ikke å se et problem med at voksne bryr seg dersom de ser et barn som kan ha opplevd noe vondt. Slik jeg tolker HI handler dette om blåveisen. Ville tatt dette opp med skolen selv. For et par år siden kontaktet jeg selv skolen på vegne av et barn som allerede var fulgt opp av bv og skolen. Ingen instanser klarer å få med seg alt og det er ikke feil å gi lyd for å hjelpe et barn, uansett. Heller en melding for mye enn en melding for lite.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #46 Skrevet 16. november 2018 Altså, man skal bry seg. Men bekymringsmelding? Man bør sjekke ut i ting før man melder bekymring. Kronisk norsk var forresten kjempegøy! 😂 Anonymkode: 5f9c4...361
Anonym bruker Skrevet 16. november 2018 #47 Skrevet 16. november 2018 58 minutter siden, Graciegirl skrev: Jeg klarer ikke å se et problem med at voksne bryr seg dersom de ser et barn som kan ha opplevd noe vondt. Slik jeg tolker HI handler dette om blåveisen. Ville tatt dette opp med skolen selv. For et par år siden kontaktet jeg selv skolen på vegne av et barn som allerede var fulgt opp av bv og skolen. Ingen instanser klarer å få med seg alt og det er ikke feil å gi lyd for å hjelpe et barn, uansett. Heller en melding for mye enn en melding for lite. Men det hjelper egentlig ikke så mye å si det til skolen, for de kan ikke melde noe annet enn det de ser selv. Å melde til skolen er en feig utvei, i stedet for å melde selv Anonymkode: 5f943...5c4
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #48 Skrevet 17. november 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det hjelper egentlig ikke så mye å si det til skolen, for de kan ikke melde noe annet enn det de ser selv. Å melde til skolen er en feig utvei, i stedet for å melde selv Anonymkode: 5f943...5c4 Jo men de ser jo barnet hver dag og i mange situasjoner. De har kontaktinfo til familien og vêr hvem barnet er. Selvfølgelig hjelper det. Anonymkode: 8ac79...210
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #49 Skrevet 17. november 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det hjelper egentlig ikke så mye å si det til skolen, for de kan ikke melde noe annet enn det de ser selv. Å melde til skolen er en feig utvei, i stedet for å melde selv Anonymkode: 5f943...5c4 I denne situasjonen vet de gjerne hvorfor jenta hadde blåveis. De vet også om dette er noe som skjer ofte og ikke minst ser de selvsagt blåveisen selv og kan agere ut fra det. Jeg syns fremdeles det er hysteri å melde til bv for noe man har observert 10 min under et arrangement, men å holde sansene åpne er noe vi alle bør. Uansett hvor ungene kommer fra. Anonymkode: d22ac...d0d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2018 #50 Skrevet 17. november 2018 På 16.11.2018 den 12.43, Yellow Brick Road skrev: Og jeg tenker at om alle skal melde fra til barnevernet hver gang man ser et barn med blåveis for første gang, vil mange andre gå glipp av nyttig hjelp fordi barnevernet er opptatt av å etterforske blåveiser. I tillegg tenker jeg så kynisk at selv om dette barnet som muligens ganske nylig har kommet hit til landet, skulle bli slått hjemme fordi det er vanlig der de kommer fra, så vil det ødelegge mye mer å få misstenksomme andre og mistenksomt barnevern på nakken med en gang. Det barnet og de voksne trenger er omsorg og hjelp til å integreres, ikke noen som er ute etter å ta dem. Er du bekymret, HI, så sørg heller for å komme i kontakt med familien, inviter barnet til å leke med ditt barn og familien på te, tur eller et glass vann. Da gjør du en viktigere jobb enn å ringe barnevernet. Men det krever jo litt mer enn et par tastetrykk på telefonen. Enig i at en blåveis ikke er noe å anmelde. Men både barnevern og de fleste mennesker er stort sett opptatt av omsorg og inkludering, så jeg forstår overhodet ikke hvem du mener er ute etter å «ta dem». Du er dessverre med på å gi et helt feil inntrykk av barnevernet og nøre opp under frykten for dem når du omtaler dem slik du gjør her. Det er det bare barna i samfunnet som taper på. Anonymkode: 53253...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå