Gå til innhold

Mine barn har ikke nettbrett!

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har fått med deg at vi er inne i en ny tid? Og at det som var relevant i din oppvekst, ikke er det lenger? 

Skjønner ikke hvorfor noen av dere må fornekte utviklingen?

Anonymkode: d47ca...29b

Fornekte utviklingen? Fordi man ikke kneler fullstendig ukritisk for nettplattformer til bittesmå barn som akkurat er oppfunnet og som noen tjener fett på at nå er "en nødvendig del av barneoppdragelsen"? Det aller meste som var relevant i min oppvekst er det fremdeles - lek, samspill med andre barn, utvikling, læring. Det meste kan også fint gjennomføres uten nettbrett. 

Jeg er ikke fanatisk, og jeg er ikke redd for ny teknologi (jobber faktisk med det), men jeg tillater meg å mene at forbløffende mange foreldre er uforståelig ukritiske til ungenes bruk av diverse skjermer. For ikke å snakke om foreldrenes - mødre som går tur med en våken unge i barnevogna og nesa i mobilen provoserer meg grundig. Eller foreldre som stikker mobilen opp i ansiktet på et lite barn som det første når de kommer inn på toget, for eksempel, så toåringen sitter og glor passivt på skjermen i stedet for å se ut av vinduet og peke på ting, snakke med foreldrene, kikke på de andre i vognen, oppleve noe i virkeligheten. 

Selvfølgelig skal unger ha tilgang til PC i et visst omfang i forbindelse med skole eller spill med venner. Nettbrett i seg selv er derimot helt overflødig. 

Det finnes heller ingen forskning som kan si noe om hva den konstante stimuleringen med lyd og bilder gjør med små, uutviklede hjerner. Jeg er også bekymret for alle de barna jeg ser som ikke klarer å koble av og bruke fantasien, fordi de er vant til en evig og konstant strøm av underholdning. 

Anonymkode: 06332...27e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 13.11.2018 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Hva mener du egentlig med at de ikke trenger det? Tror du teknologi er et blaff? Noe dom blir borte hvis man bare holder seg for øyne og ører og ber hardt om at det skal gå over? 

Her har alle elevene egen iPad fra 1.trinn, noe som er gull for en som gjorde klassens lekser insøvne for to år siden. Nå kan han få tilpassede lekser og gjør dem med med både glede og stor iver. Det samme gjelder kompisen som strever med lesing. Det er rett og slett et fantastisk læremiddel! 

Anonymkode: 23b6c...c0a

Sånn rent bortsett fra at man husker ting man leser på papir 50 % bedre. 

Skrevet
På 13.11.2018 den 21.12, Anonym bruker skrev:

Barn som ikke vet hva et nettbrett er ligger 10 hakk bak resten av klassen når skolearbeidet skal gjøres på nettbrett, allerede fra 1 trinn. Velkommen til 2018 og lykke til👍

Anonymkode: 7501f...856

Pussig, mine går i 4. og 7. klasse og er blant de beste i mange fag. Har tilgang til PC i begrenset omfang, men har aldri hatt nettbrett.

Skrevet
På 13.11.2018 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Nå er det du som ikke akkurat fremstår som smart..I 2.klasse begynte med med lekser som skal gjøres på nettet ja,men en trenger virkelig ikke eget nettbrett av den grunn! Vi har ingen nettbrett i huset så leksene klarer han helt fint å gjøre på min pc.

Anonymkode: 441e8...6cb

Mange skoler deler nå ut nettbrett i 1. Kl. Da skal alt gjøres på disse. De skriver ikke i papirbøker mere. Det gjelder å henge med i utviklingen.

Anonymkode: 77fd8...1a2

Skrevet
På 13.11.2018 den 21.54, Anonym bruker skrev:

Det som bekymrer meg er hvor små barna er. I går var vi på "konsert" med ene barnets skolekorps. Søsken fra to år og oppover satt med nesa i en telefon både før og etter. Hva skjer med sosial kompetanse, det å snakke sammen når man oppdrar barna slik? I familieselskap her har vi en mor som har latt barna få fri tilgang. De deltar nå som ungdommer ikke i det hele tatt, snakker ikke med noen men er eremitter på rommet sitt med en skjerm.

En i tråden argumenterer med at den lille ungen hennes KUN får bruke nettbrett en time per dag og mer i helgene. Hvor mye tid er det igjen av dagen når hun kommer hjem fra bhg da?

Her er det ingen skjermer i ukedagene eller på sosial sammenkomster. Ønsker å oppdra folk som kan snakke med naboen, fungere i samfunnet og bidra med noe. Tilstedeværelse det er det lite av. Og mange voksne er vel så ille som ungene så det er lett å se hvor det kommer fra og at det fungerer som en lettvint løsning der og da. Hvordan det blir på sikt er en annen ting...

Anonymkode: a3ea0...fe4

Helt enig. Er drittlei unger som kommer i selskap og sitter med nesa i en skjerm fra de kommer til de går. Mens foreldrene sitter glade og fornøyde og prater, uten å så mye som reagere når poden ikke gidder å synge bursdagssang engang fordi han er i gang med et spill. 

Dere som er så tilhengere av nettbrett og helt ukritiske til alt som er "ny teknologi", hva synes dere? Jeg kan til en viss grad se argumentene om læring på diverse plattformer, men hva med i sosiale sammenhenger? Sitter ungene med nesa i en skjerm da også, for man ikke må hindre utviklingen? 

Skrevet
På 13.11.2018 den 15.30, Anonym bruker skrev:

De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! 

Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. 

De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. 

Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! 

Lever gjennom en liten boks. 

Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. 

De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig...

Og..

Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. 

Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke.

Anonymkode: 2390d...191

Min 4-åring har ikke nettbrett. Ser litt på TV, men prøver å begrense det. Mange bruker nok nettbrett som barnevakt og tenker lite på hvor ugunstig det er for nakken..

Anonymkode: f0cee...c6b

Skrevet
På 13.11.2018 den 15.30, Anonym bruker skrev:

De er 3 og 5 år og vi har aldri latt dem sitte med nettbrett. De har nettbrett i barnehagen så de vet godt hva det er. Jeg hører rykter om at de bruker "læringsbrett" på skolen, så den dritten der kommer de til å lære seg tidsnok! 

Unger i den alderen trenger overhodet ikke å sitte og glo på en skjerm. De ser også lite TV, men noe i helgene. 

De lærer seg å skrive og lese i bøker, for hånd, og bruker kroppen og hodet på andre måter. Jeg har sett nettbrettunger, og ønsker meg ikke sånne barn. 

Her vi bor er det ekstremt; de starter med å gi 2-åringene sine nettbrett og bruker det som barnevakt. Fra ungene kommer hjem og til de legger seg sitter de med f.enskapet. Til og med på do (foreldrenes egne historier - de eier ikke skam). Hvis de har besøk (f.eks. av mitt barn) sitter de og glor på den dritten, kan ikke si hadet for er opptatt av brettet. Nei - så sosialt, a! 

Lever gjennom en liten boks. 

Mine unger er ute i skauen, de tegner for hånd på ark, leser bøket og tegneserier, teller på fysiske ting, de bruker seg og bruker kroppen og de gangene vi setter på en film så er det ikke noe de krever, men det er stas. Det er ikke hverdags. 

De sitter ikke fjerne, stirrende på en skjerm. De griner ikke i konfirmasjoner fordi de ikke har nettbrettet sitt. De kommer ikke med et sutrete tryne og maser om å få spille på telefonen min når vi er i bursdager, som jeg har sett andre barn gjøre. De griner ikke på stranda fordi mamma glemte brettet hjemme og det er skummelt å oppleve livet på ekte utenfor en skjerm. Fullstendig avhengig av nettbrettet! Nei. Ikke mine unger. Jeg skåner dem for det, jeg lar dem ha en sunn oppvekst. Slike barn som er avhengige av å bruke nettbrett eller mobil hver dag kalles popcorn-hjerner; de glemmer lett. Er urolige. Og alt annet enn brettet blir til slutt kjedelig...

Og..

Når mine barn begynner på skolen, og må bruke nettbrett, så får de søren meg gjøre det. Som et læringsbrett, ikke som barnevakt. Og den tiden der kommer faktisk tidsnok, frem til da forsøpler jeg ikke hjernene deres med slikt. 

Jeg VET mange her inne føler seg truffet, og mange lar ungene sitte med sånt hver dag- og rasjonaliserer det enkle, simple, valget sitt med at det er lærerikt og pedagogisk. En skjerm er ikke pedagogisk. Du kan fint gi ungen din en bok, de biter ikke.

Anonymkode: 2390d...191

Min 4-åring har ikke nettbrett. Ser litt på TV, men prøver å begrense det. Mange bruker nok nettbrett som barnevakt og tenker lite på hvor ugunstig det er for nakken..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I forhold til nakken så er det vel ikke stort annerledes enn å sitte å lese en bok?Forøvrig enig i at man ikke skal bruke den som barnevakt døgnet rundt. 

Anonymkode: 4d31a...e6a

Skrevet

Jeg tenker at alt med måte er en god grunnregel her også. Alt eller ingenting er sjelden en god løsning. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

I forhold til nakken så er det vel ikke stort annerledes enn å sitte å lese en bok?Forøvrig enig i at man ikke skal bruke den som barnevakt døgnet rundt. 

Anonymkode: 4d31a...e6a

Ifølge manuellterapeut jeg følger så tilsvarer det å ha en bowlingkule i nakken. Jeg sier ikke at det er skadelig å sitte 30 min med nettbrett daglig, men det er neppe bra å sitte på timesvis hver dag, slik jeg har inntrykk av at mange barn gjør. Barn er skapt for å være i bevegelse, ikke være fysisk inaktiv. 

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din. Og jeg kan være enig i at noen unger er dessverre oppdratt med teknologi på en usunn måte. Dette fører med seg dårlige sider når det kommer til å være sosial med andre. Men der finnes andre som bruker teknologien på en sunn måte og som lærer barna sine nettvett. Det kommer helt opp til hvordan foreldrene setter grenser og behandler barna sine. Jeg har en 9 åring som fik sin første mobiltelefon i sommer. Han er den siste på skolen, han har fått en playstation i år også, men det er "familien" sin, for den står ikke på rommet hans. Vi har valgt å gi han muligheten til å bruke disse tingene fordi vi er nødt til å integrere han i den utviklingen som nå finner sted, men vi begrenser bruken og har klare regler på hvordan dette skal brukes. Han er fornøyd og vi er fornøyd. Når det er sagt så er han ute å leker hver dag, gjør lekser, leser bøker, tegner, er med på fjellturer og teltturer, fisker, lager ting sammen med meg og han er superivrig på å lage mat på kjøkkenet. SÅ ja, hvis man bare gir barn tilgang til å bruke teknologi så vil de jo bruke det for det gir gratis underholdning. Jeg er uenig i at dette skal brukes hver dag, men det er min mening og jeg har rett til å ha den på lik linje med andre med deres meninger. Man kan diskutere dette til det uendelige, men man kan ikke endre måten foreldre gjør sine ting på. Men, når det gjelder barna så er jo det beste for dem å få holde på med masse forskjellig, og da er også teknologi inkludert i det, og det er for at de skal utvikle sunne interesser og bruke hodet på forskjellige måter. Alt med måte :)

Anonymkode: 41b3a...89e

Skrevet

Selv om jeg er en av de «strenge» foreldrene med barn som får vesentlig mindre skjermtid enn vennene sine, så kjenner jeg at jeg overhodet ikke vil assosieres med deg HI. Mine barn er eldre enn dine, og den digitale verden er en helt naturlig del av deres hverdag, selv om vi voksne begrenser det. Vi har aktive barn som både trener flere ganger i uka, går på kulturskole hvor de spiller hvert sitt instrument, og er mye sammen med både familie og venner. Totalt utgjør skjermer en veldig liten del av hverdagen deres. Nøkkelordet er balanse, verden er ikke svart hvit.

Jeg tror aldri jeg har lest et så dømmende og trangsynt innlegg, og sett noen fremheve sin egen perfeksjon så voldsomt. Jeg synes oppriktig synd på menneskene du omgås når jeg ser hvor fiendtlig og påståelig du ordlegger deg, og hvor lite nyansert og reflektert du er. 

Anonymkode: dd350...6d9

Skrevet
On 11/13/2018 at 9:12 PM, Anonym bruker said:

Barn som ikke vet hva et nettbrett er ligger 10 hakk bak resten av klassen når skolearbeidet skal gjøres på nettbrett, allerede fra 1 trinn. Velkommen til 2018 og lykke til👍

Anonymkode: 7501f...856

Mine barna har ikke nettbrett og ikke jeg selv heller. De har også aldri sport meg å kjøpe en. Faktisk jeg ser ingen poeng å kjøpe et nettbrett. Hva skal jeg med det? Jeg har aldri hatt behov etter et nettbrett i hverdagen. Og pga et unødvendig 'leketøy' vil jeg ikke kaste bort penger. Skolen har ikke noe regler at barna må ha nettbrett hjemme til å gjøre hjemmelekser. Skolen har spesielle hjemmesider og alle disse sider har tilgang fra vanlig PC og den har vi hjemme. Sikkert fra nettbrett også. Eldste barnet er en av de beste i klassen. Yngste begynte kun nettopp i 1. så litt for tidlig å si noe. Men yngste har veldig rik fantasie,  liker mange brettspill, tegning og klarer å vinne meg på damspill og kalaha. 

Anonymkode: aaf97...ba9

Skrevet

Mine barn gar skole iPad og de har like mye lekser som må skrives med blyant i skrivebok, vise utregning i matte som før. Så det at ipad i skolen ødelegger stemmer ikke.

De har og venner med "forbud" mot spilling/ nettbrett i fritiden og når de kommer hit blir de sure for at de ikke får spille på mine jenters pad., det er de barna som er værst og ha på besøk for de vill ikke noe annet enn og spille. 

Bruk som barnevakt er ikke helt ok men greit når det er helt nødvendig. 

Skrevet
På 13.11.2018 den 20.07, Anonym bruker skrev:

Glad det ikke er opp til sånne Som deg å bestemme, gi en 3 åring eget nettbrett. 

Det kalles late og misslykkede foreldre det. 

Anonymkode: e0bf6...9c9

Late og mislykkede foreldre? Han skriver blant annet at han spiller sammen med sønnen. Hva er forskjell på det og å gå på kino feks? Barna har interesser, og se tar hensyn til at de ikke skal ha tilgang til det de ikke er gamle nok til ved å gi dem sitt eget.

Her kan du lese litt   https://www.barnevakten.no/

Anonymkode: 158f9...63d

Skrevet
På 15.11.2018 den 12.07, Anonym bruker skrev:

Fornekte utviklingen? Fordi man ikke kneler fullstendig ukritisk for nettplattformer til bittesmå barn som akkurat er oppfunnet og som noen tjener fett på at nå er "en nødvendig del av barneoppdragelsen"? Det aller meste som var relevant i min oppvekst er det fremdeles - lek, samspill med andre barn, utvikling, læring. Det meste kan også fint gjennomføres uten nettbrett. 

Jeg er ikke fanatisk, og jeg er ikke redd for ny teknologi (jobber faktisk med det), men jeg tillater meg å mene at forbløffende mange foreldre er uforståelig ukritiske til ungenes bruk av diverse skjermer. For ikke å snakke om foreldrenes - mødre som går tur med en våken unge i barnevogna og nesa i mobilen provoserer meg grundig. Eller foreldre som stikker mobilen opp i ansiktet på et lite barn som det første når de kommer inn på toget, for eksempel, så toåringen sitter og glor passivt på skjermen i stedet for å se ut av vinduet og peke på ting, snakke med foreldrene, kikke på de andre i vognen, oppleve noe i virkeligheten. 

Selvfølgelig skal unger ha tilgang til PC i et visst omfang i forbindelse med skole eller spill med venner. Nettbrett i seg selv er derimot helt overflødig. 

Det finnes heller ingen forskning som kan si noe om hva den konstante stimuleringen med lyd og bilder gjør med små, uutviklede hjerner. Jeg er også bekymret for alle de barna jeg ser som ikke klarer å koble av og bruke fantasien, fordi de er vant til en evig og konstant strøm av underholdning. 

Du framstiller deg selv som pedagogisk korrekt, men i virkeligheten er du mer på ekstrem-siden. 

I tillegg framstiller du oss andre som svake, passive og ukritiske- noe som ikke stemmer i 90 prosent av tilfellene. De aller fleste jeg kjenner som lar barna holde på med nettbrett, er ute på tur med ungene, snakker om det de ser fra tog-vinduet, leser for dem etc etc. 

Legg fra deg supermamma-vingene. Det finnes tusenvis av gode foreldre som lar sine barn se på nettbrett. Du er ikke et unikum, selv om du virkelig vet å framstille deg som ett.

2018 ringer. TA telefonen.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du framstiller deg selv som pedagogisk korrekt, men i virkeligheten er du mer på ekstrem-siden. 

I tillegg framstiller du oss andre som svake, passive og ukritiske- noe som ikke stemmer i 90 prosent av tilfellene. De aller fleste jeg kjenner som lar barna holde på med nettbrett, er ute på tur med ungene, snakker om det de ser fra tog-vinduet, leser for dem etc etc. 

Legg fra deg supermamma-vingene. Det finnes tusenvis av gode foreldre som lar sine barn se på nettbrett. Du er ikke et unikum, selv om du virkelig vet å framstille deg som ett.

2018 ringer. TA telefonen.

Jeg er ikke HI, bare så det er sagt. Selvfølgelig er ikke alle foreldre like sløve som de jeg beskrev over! Men jeg synes det er altfor mye skjerm rundt omkring, det holder jeg fast i. Har forøvrig heller ikke sagt en lyd om mine egne evner som forelder, så vet ikke helt hvor du tar "supermamma" fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...